Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Lentokoneen ykkösluokka lietsoo raivoa

Vierailija
05.05.2016 |

http://yle.fi/uutiset/tutkimus_lentokoneen_ykkosluokka_lietsoo_turistil…

Pari kertaa olen firstiin päässyt. On siellä ihmisen hyvä olla, ei voi valittaa.

Kommentit (83)

Vierailija
61/83 |
06.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lyhyitä ykkösluokan lentoja on ainakin Emiraattien, Bahrainin, Saudien, Kuwaitin ja Qatarin välillä. Jotkut vieläpä sellasia 45 minsan pyrähdyksiä. Kauko-Aasiasta en tiedä, mutta miksei mahdollista sielläkin.

Vierailija
62/83 |
06.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voiko Suomesta edes lähteä firstissä mihinkään?

Swissair on ollut (en tiedä onko enää) ainoa Euroopan sisäisiä lentoja lentävä yhtiö jolla on ykkösluokka.

Tuossa ainoa mahdollisuus lähteä helsingistä ykkösessä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/83 |
06.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minua lähinnä huvittaa ykkösluokkaan menevät tyypit. Jo koneeseen mennessä "kukkoilevat" siinä tiskin ympärillä, että varmasti pääsevät ekana koneeseen ja saavat päivän lehdet. Ehkä vilauttavat vaivihkaa platinum-korttiaankin. Katse kiertää muissa matkustajissa, että "näettehän varmasti, että menen business-luokkaan". Tunnen myötähäpeää näistä tyypeistä, jotka käyttäytyvät kuin "lentokoneen omistajat". Olen itsekin joskus businessluokassa matkustanut, eikä se nyt mitään kovin ihmeellistä ole. Ei ainakaan hintansa väärti, samassa koneessahan sitä kuitenkin ollaan. Ei niitä juomia/syötäviä määräänsä enempää jaksa loungeissa/koneessa mättää ja lehdet nyt ei paljoa maksa. Olen myös sen kokoinen, että normaalikin jalkatila riittää.

Minua taas huvittaa kaltaisesi tyypit jotka näkevät juuri sen mitä haluavat nähdä.

Ikinä en ole nähnyt kenenkään bisnekseen menijän "kukkoilevan millään tavalla".

Jos se on kukkoilua että tunkee ihmismassan läpi portille bisnesluokan jonoon päästäkseen niin kyllä, olen kukkoilija!

Minä tunnen taas myötähäpeää kun kuulutetaan että bisnesluokka voi nyt nousta koneeseen ja kukaan ei kuuntele -koko sakki ryntää tiskille ja virkailija heitä sitten käännyttää pois lippua katsottuaan... laumaeläimet liikkeellä. Kellokas lähtee liikkeelle niin sitten mentiin!!!!!!!!!!!!!!

Vierailija
64/83 |
06.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän Finnairilla ruumaan menevä laukku maksa erikseen, vai onko tämä lähiaikoina muuttunut?[/quote]

Kyllä nykyään maksaa erikseen jos ostaa light-lipun, johon siis kuuluu vain käsimatkatavara. Light-lennot ovat ymmärtääkseni vain suomensisäisiä lentoja. Netistä tilaamalla ruumatilaa yhdelle matkalaukulle maksaa 10 euroa, soittamalla maksaa 30 euroa ja lentokentältä paikanpäällä ostaessa maksaa 50 euroa.

Vierailija
65/83 |
06.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän paikallisjunassa on ykkösluokka. Se on kyllä huvittavuuden huippu. Maksaa nyt lipusta paljon enemmän että pääsee istumaan jonnekin lasikoppiin hetkeksi, ihan samanlaisille penkeille :D

t. ulkkis

Vierailija
66/83 |
06.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi pitää raivostua, kyllähän kuka tahansa voi ostaa lipun businessluokkaan.

Ammatinvalintakysymys. Jos sinulla ei ole varaa, niin se on voi voi.

Vierailija
67/83 |
06.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eihän Finnairilla ruumaan menevä laukku maksa erikseen, vai onko tämä lähiaikoina muuttunut?

Kyllä nykyään maksaa erikseen jos ostaa light-lipun, johon siis kuuluu vain käsimatkatavara. Light-lennot ovat ymmärtääkseni vain suomensisäisiä lentoja. Netistä tilaamalla ruumatilaa yhdelle matkalaukulle maksaa 10 euroa, soittamalla maksaa 30 euroa ja lentokentältä paikanpäällä ostaessa maksaa 50 euroa.

Euroopan sisäisillä myös lightlippu.

Vierailija
68/83 |
06.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voiko Suomesta edes lähteä firstissä mihinkään?

Swissair on ollut (en tiedä onko enää) ainoa Euroopan sisäisiä lentoja lentävä yhtiö jolla on ykkösluokka.

Tuossa ainoa mahdollisuus lähteä helsingistä ykkösessä.

Swissairia ei ole ollut olemassa vuosikausiin.

Vierailija
69/83 |
06.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen lennellyt pitkin maailmaa aika paljon, ja varmaan yhtä monta kertaa busineksessa kuin turistiluokassakin, ykkösluokassa en koskaan, ja tuskin tulen koskaan lentämäänkään. Onhan se kivaa ja mukavaa kun saa olla rauhassa, vessaan pääsee just silloin kun haluaa eikä tarvitse jonottaa, ja ei kukaan randomi ole ihan iholla kiinni huohottamassa. Juomat ja ruoka on plussaa mutta kuten joku sanoi niin eihän sitäkään jaksa määräänsä enempää syödä. En ole koskaan rahalla siis maksanut businesluokkaa, vaan Finnairin pisteillä ottanut upgradet. Rahan arvoista se touhu ei ole ollenkaan, se ruoka ja ne lehdet eivät  ole useamman tuhannen arvoisia ja se palvelukaan ei usein ole niin luksusta kuin sen oletetaan olevan. Turistiluokassakin matkustaminen menee pitkillä matkoillakin ihan hyvin, jolloin lähinnä ainoa ärsyttävä asia turistiluokassa on se, jos sattuu matkakavereiksi joitain ihme vatipäitä joilta puuttuu käytöstavat... :/ Businesluokassa kun ei tosiaan ihan vieri vieressä joudu ihmisten kanssa olemaan. 

Vierailija
70/83 |
06.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Just näin. Ilmeisesti tosiaan nämä samat ihmiset suuttuvat aina, kun jollakin on ollut käyttää enemmän rahaa tuotteeseen x, y ja z kuin heillä. Mahtaa olla negatiivinen ja ahdistava elämä. :(

Vierailija
71/83 |
06.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Just näin. Ilmeisesti tosiaan nämä samat ihmiset suuttuvat aina, kun jollakin on ollut käyttää enemmän rahaa tuotteeseen x, y ja z kuin heillä. Mahtaa olla negatiivinen ja ahdistava elämä. :(

Samaa porukkaa joille "Auto on vaan väline jolla kuljetaan paikasta a paikkaan b. Mitä järkeä siis ostaa jotain Mersua tai Bemaria kun Toytota tai Kia tarjoaa samat tilat puoleen hintaan ja meillähän on nopeusrajoituksetkin".

Vierailija
72/83 |
06.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Samaa porukkaa joille "Auto on vaan väline jolla kuljetaan paikasta a paikkaan b. Mitä järkeä siis ostaa jotain Mersua tai Bemaria kun Toytota tai Kia tarjoaa samat tilat puoleen hintaan ja meillähän on nopeusrajoituksetkin".

Ei ei, vaan "miksi pitää olla tuollaisia autoja, jotka jakavat kansan rikkaisiin ja köyhiin?" :D

Vierailija
73/83 |
06.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kyllä tajua, miten joku voisi oikeasti kadehtia bisnes- tai ykkösluokkalaisia saati alkaa raivota asiasta. Koneessa olevilla sentään kaikilla on varaa lentää - kaikilla ei todellakaan ole. Ei minua harmita sekään, jos jollakulla on hienompi auto kuin tai isompi asunto kuin minulla. Aina löytyy joku itseä varakkaampi, ellei satu olemaan multimiljardööri. Olen asian kanssa sinut.

Vierailija
74/83 |
07.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En kyllä tajua, miten joku voisi oikeasti kadehtia bisnes- tai ykkösluokkalaisia saati alkaa raivota asiasta. Koneessa olevilla sentään kaikilla on varaa lentää - kaikilla ei todellakaan ole. Ei minua harmita sekään, jos jollakulla on hienompi auto kuin tai isompi asunto kuin minulla. Aina löytyy joku itseä varakkaampi, ellei satu olemaan multimiljardööri. Olen asian kanssa sinut.

Kyllä sitä vaan kademieli valtaa alaa kun puudut paikallesi siihen surkeaan turistiluokan paskaistuimeesi. Ja tiedät miten mukavaa enemmän lipustaan maksaneilla on ihan muutaman metrin päässä.

Vierailija
75/83 |
07.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minua lähinnä huvittaa ykkösluokkaan menevät tyypit. Jo koneeseen mennessä "kukkoilevat" siinä tiskin ympärillä, että varmasti pääsevät ekana koneeseen ja saavat päivän lehdet. Ehkä vilauttavat vaivihkaa platinum-korttiaankin. Katse kiertää muissa matkustajissa, että "näettehän varmasti, että menen business-luokkaan". Tunnen myötähäpeää näistä tyypeistä, jotka käyttäytyvät kuin "lentokoneen omistajat". Olen itsekin joskus businessluokassa matkustanut, eikä se nyt mitään kovin ihmeellistä ole. Ei ainakaan hintansa väärti, samassa koneessahan sitä kuitenkin ollaan. Ei niitä juomia/syötäviä määräänsä enempää jaksa loungeissa/koneessa mättää ja lehdet nyt ei paljoa maksa. Olen myös sen kokoinen, että normaalikin jalkatila riittää.

Niin, ja yhtä huonosti siinä business-luokassakin tuppaa käymään, jos kone putoaa.

Vierailija
76/83 |
07.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä sitä vaan kademieli valtaa alaa kun puudut paikallesi siihen surkeaan turistiluokan paskaistuimeesi. Ja tiedät miten mukavaa enemmän lipustaan maksaneilla on ihan muutaman metrin päässä.

No, semmoista se on punakansan elämä.

Vierailija
77/83 |
07.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minua taas huvittaa kaltaisesi tyypit jotka näkevät juuri sen mitä haluavat nähdä.

Ikinä en ole nähnyt kenenkään bisnekseen menijän "kukkoilevan millään tavalla".

Jos se on kukkoilua että tunkee ihmismassan läpi portille bisnesluokan jonoon päästäkseen niin kyllä, olen kukkoilija!

Minä tunnen taas myötähäpeää kun kuulutetaan että bisnesluokka voi nyt nousta koneeseen ja kukaan ei kuuntele -koko sakki ryntää tiskille ja virkailija heitä sitten käännyttää pois lippua katsottuaan... laumaeläimet liikkeellä. Kellokas lähtee liikkeelle niin sitten mentiin!!!!!!!!!!!!!!

Minä menen joka kerta ensimmäisenä, eikä kertaakaan ole käännytetty. Minua lähinnä naurattaa miksi joku business luokan ihminen olisi tunkemassa jonossa sisälle? Hehän voivat olla loungessa ihan loppuun asti ja sitten kävellä omille paikoilleen.

Itsekin aikoinaan matkustin busineksessä eikä se nyt niin ihmeellisen hienoa ole. Se ykkösluokka varmaan on, sitä en ole kokenut.

Vierailija
78/83 |
07.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika kivaltahan tällainen näyttää..

Kyllä vaan maksaisin, jos olisin lotossa voittanut :)

Vierailija
79/83 |
07.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teiltä meni näköjään kokonaan ohi tuon jutun tärkein pointti: niissä lentokoneissa, joissa on yhteinen sisäänkäynti (karjaosastolle mennään paremman luokan läpi) on enemmän raivoa kuin sellaisissa koneissa, joissa sisäänkäynnit on erikseen. Näissä jälkimmäisen tyyppisissä koneissa ei ole välttämättä ollenkaan raivoa. Koko yhteiskunnan tasolla tämä vastaa sitä, että uskotellaan esim. koulutuksen tarjoavan kaikille mahdollisuudet tasavertaisesti – ja sitten hyviin asemiin pääseekin lopulta vain pieni osa. Kapinaliikkeet ei yleensä synny kaikkein köyhimmissä oloissa, vaan vasta silloin kun elintaso on jo hieman noussut ja köyhille myydään "tämäkin voisi olla sinun ulottuvillasi" -ideologiaa.

80/83 |
07.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

http://yle.fi/uutiset/tutkimus_lentokoneen_ykkosluokka_lietsoo_turistil…

Pari kertaa olen firstiin päässyt. On siellä ihmisen hyvä olla, ei voi valittaa.

Ykkös- vai bisnesluokkaan? Siinä on iso ero etenkin hinnassa. Laajarunkokoneessa on monesti neljä matkustusluokkaa, economy, premium economy, business ja first. Moni suomalainen kyllä väittää lentäneessä ekassa luokassa esim. Helsingistä Bangkokiin/New Yorkiin, mutta se on mahdotonta, koska Helsingistä ei lähde lentoja, joissa olisi ykkösluokka.

Matkustin business luokassa New Yorkista Suomeen. Koneessa oli ykkösluokka ja konetta vaihdettiin kyllä Lontoossa pienempään, jossa oli vain rahvas ja business.

Vieressä istunut vanha rouva piti suunnatonta meteliä, koska ei ollut päässyt ykkösluokkaan. Onneksi heti kuin turvavyövalo lähdön jälkeen sammui hän pääsi ykkösluokkaan, kun joku ei ollut ehtinyt koneeseen.

Tuo businessluokkakin oli hienointa mitä olin koskaan nähnyt. Hieman eri juttu kuin ne finnairin verhot, jotka liikkuvat sitä mukaan enemmän taakse, mitä enemmän businessluokkaan myytiin lippuja. Tuolit ovat samaa luokkaa koko koneessa ehkä sanomaäehden voi saada ja ateriat vähän nopeammin.