Lentokoneen ykkösluokka lietsoo raivoa
http://yle.fi/uutiset/tutkimus_lentokoneen_ykkosluokka_lietsoo_turistil…
Pari kertaa olen firstiin päässyt. On siellä ihmisen hyvä olla, ei voi valittaa.
Kommentit (83)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä olen niin pihi, että yritän saada aina mahdollisimman halvalla sen lennon ja nyt esim. Finskille en ota kuin käsimatkatavaran, ettei tarvitse laukusta maksaa. En osta koneesta mitään juomista, vaan litkin sen mustikkamehun joka annetaan kahvin lisäksi. Mulle siis tämä on valinta ja elämäntapa, eikä yhtään harmita vaikka joku maksaisi kymmenkertaisen hinnan päästäkseen ykköseen. Toki silloin hänelle kuuluukin enemmän kaikkea. Olen valinnut vaatimattoman osani. Jos seisomapaikat tulevat, olen ensimmäisten joukossa :D
Eihän Finnairilla ruumaan menevä laukku maksa erikseen, vai onko tämä lähiaikoina muuttunut?
On muuttunut, ainakin puoli vuotta sitten. Laukku maksaa sen n. 20 euroa niin kuin halpisyhtiöilläkin.
Just varasin Losiin tarjouslennot, niin kyllä se laukku sisältyi hintaan.
Oli pakko tarkistaa Finnairin sivuilta, heille on tosiaan tullut se Finnair Light -lipputuyppi, johon sisältyy vain käsimatkatavara. Ruumaan menevästä laukusta joutuu tässä lipputyypissä maksamaan, muissa kuuluu yhä lipun hintaan.
Itsekin tarkistin, ja samalla huomasin, että TSA halusin passin numeroita sun muuta tarkempaa matkustustietoa, joten täytin ne samalla. :) ESTA onkin vielä voimassa edellisen reissun jäljiltä.
Itse olen ajatellut tämän niin, että hyvä vaan kun on kalliita luokkia - kunhan turistiluokan liput ovat mahdollisimman halpoja. Jostainhan lentoyhtiöiden on tehtävä voittonsa ja jos yritykset/rikkaat maksavat paremmasta luokasta isoja summia, niin antaa mennä vain, se on kaikki pois tavan tallaajan lipun hinnasta.
Lentokone on kuitenkin vain pakollinen siirtymä pisteestä A pisteeseen B, jos vuodessa lentää alle 10 kertaa, niin sen turistiluokan tungun kestää kyllä aivan hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä olen niin pihi, että yritän saada aina mahdollisimman halvalla sen lennon ja nyt esim. Finskille en ota kuin käsimatkatavaran, ettei tarvitse laukusta maksaa. En osta koneesta mitään juomista, vaan litkin sen mustikkamehun joka annetaan kahvin lisäksi. Mulle siis tämä on valinta ja elämäntapa, eikä yhtään harmita vaikka joku maksaisi kymmenkertaisen hinnan päästäkseen ykköseen. Toki silloin hänelle kuuluukin enemmän kaikkea. Olen valinnut vaatimattoman osani. Jos seisomapaikat tulevat, olen ensimmäisten joukossa :D
Eihän Finnairilla ruumaan menevä laukku maksa erikseen, vai onko tämä lähiaikoina muuttunut?
Finnairin (operoi Norra) kotimaan lennoilla on käytössä peruslippua vähän kalliimpi Economy Plus -lippu, joka sisältää oikeuden max 20kg matkatavaraan ruumaan + muita etuja (esim. vaihto-oikeus) verrattuna halvimpaan lipputyyppiin. Käytännössä melkein kaikki varmaan ostavat tuon vähän kalliimman lipun. Finnairin ulkomaan lennoista en ole varma miten on nykyisin.
Enpä ole koskaan lentänyt koneella jossa ykkösluokan paikat olisivat päässeet aiheuttamaan suurempaa kateutta. Ehkä jossain maailmalla ykkösuokka on oikeasti luksusta. Finskillä ja Sassilla istuimetkin on samanlaiset ja ainoa ero on että ateriaa ennen saa lämpimän kostean pyyhkeen käsien puhdistukseen ja aterialla on oikeat aterimet.
Vierailija kirjoitti:
Enpä ole koskaan lentänyt koneella jossa ykkösluokan paikat olisivat päässeet aiheuttamaan suurempaa kateutta. Ehkä jossain maailmalla ykkösuokka on oikeasti luksusta. Finskillä ja Sassilla istuimetkin on samanlaiset ja ainoa ero on että ateriaa ennen saa lämpimän kostean pyyhkeen käsien puhdistukseen ja aterialla on oikeat aterimet.
Finnairilla ei ole ykkösluokkaa. Finnairin pitkien lentojen business-luokan penkit eroavat kyllä oleellisesti turistiluokan penkeistä.
Vierailija kirjoitti:
Sama täällä. Oon tyytyväinen, et joku maksaa enemmän, jotta mä voin lentää mahdollisimman halvalla. Ei vois vähempää kiinnostaa joku business luokka siellä verhon takana :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On muuttunut, ainakin puoli vuotta sitten. Laukku maksaa sen n. 20 euroa niin kuin halpisyhtiöilläkin.
Just varasin Losiin tarjouslennot, niin kyllä se laukku sisältyi hintaan.
Oli pakko tarkistaa Finnairin sivuilta, heille on tosiaan tullut se Finnair Light -lipputuyppi, johon sisältyy vain käsimatkatavara. Ruumaan menevästä laukusta joutuu tässä lipputyypissä maksamaan, muissa kuuluu yhä lipun hintaan.
Hyvä että on valinnan varaa. Itse olen lentänyt paljon ilman matkatavaroita, eli olen maksanut lipun hinnassa turhasta. Vasta käytiin perheen kanssa viikonloppulomalla keski-euroopassa ja tarvittiin mukaan vain yksi matkalaukku.
Minua lähinnä huvittaa ykkösluokkaan menevät tyypit. Jo koneeseen mennessä "kukkoilevat" siinä tiskin ympärillä, että varmasti pääsevät ekana koneeseen ja saavat päivän lehdet. Ehkä vilauttavat vaivihkaa platinum-korttiaankin. Katse kiertää muissa matkustajissa, että "näettehän varmasti, että menen business-luokkaan". Tunnen myötähäpeää näistä tyypeistä, jotka käyttäytyvät kuin "lentokoneen omistajat". Olen itsekin joskus businessluokassa matkustanut, eikä se nyt mitään kovin ihmeellistä ole. Ei ainakaan hintansa väärti, samassa koneessahan sitä kuitenkin ollaan. Ei niitä juomia/syötäviä määräänsä enempää jaksa loungeissa/koneessa mättää ja lehdet nyt ei paljoa maksa. Olen myös sen kokoinen, että normaalikin jalkatila riittää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Finnairilla ei ole ykkösluokkaa. Finnairin pitkien lentojen business-luokan penkit eroavat kyllä oleellisesti turistiluokan penkeistä.
No on se sitten ykkös tai kakkos tai kekkosluokan lippuja, mutta eroja niissä lipuissa kuitenkin onm, varsinkin hinnassa, mutta ei siis paikoissa koneessa, paitsi että ovat keulassa.
Aeroflotissa on busineslukassa paremmat istuimet ja paremmaat tarjoilut, mutta mitä olen huomannut niin suomalaiset liikemiehetkin matkustelee turistiluokassa, eivät ole valmiita maksamaan niistä pienistä eduista ylimääräistä parin tunnin lennon vuoksi. Suomalaista ykkösluokassa maktustaa tuskin muita kuin poliitikot ja ne jotka saavat korotukset lentopisteillä.
Sassin koneissa luokkien välissä ei ole edes verhoa, ainoastaan kyltti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No on se sitten ykkös tai kakkos tai kekkosluokan lippuja, mutta eroja niissä lipuissa kuitenkin onm, varsinkin hinnassa, mutta ei siis paikoissa koneessa, paitsi että ovat keulassa.
Aeroflotissa on busineslukassa paremmat istuimet ja paremmaat tarjoilut, mutta mitä olen huomannut niin suomalaiset liikemiehetkin matkustelee turistiluokassa, eivät ole valmiita maksamaan niistä pienistä eduista ylimääräistä parin tunnin lennon vuoksi. Suomalaista ykkösluokassa maktustaa tuskin muita kuin poliitikot ja ne jotka saavat korotukset lentopisteillä.
Etkö ole koskaan lentänyt mannerten välisiä lentoja Finnairilla? Business-luokan penkit saa sängyiksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomalaiset poliitikot matkustavat yleensä Euroopan lennot turistiluokassa ja pidemmät lennot business classissa (ei ykkösluokassa), poikkeuksena ehkä presidentti ja pääministeri ja ulkoministeri, jotka varmaan aina matkustavat business classissa tai sitten "omalla" koneella. Soini ei varmaan edes pystyisi matkustmaan turistiluokan penkissä.
Business Classin suurin käyttäjäkunta on nimensä mukaisesti liikematkustajat. Yleensä firmojen johtavassa asemassa olevat käyttävät aina Business Classia mutta eivät juuri koskaan First Classia , ainakaan suomalaiset firmat. Muistaakseni esim. edes Microsoftin globaali organisaatio ei pääsääntöisesti käytä First Classia, ehkä joku toimitusjohtaja ja hallituksen puheenjohtaja ovat poikkeuksia mutta ei muuten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Etkö ole koskaan lentänyt mannerten välisiä lentoja Finnairilla? Business-luokan penkit saa sängyiksi.
En ole koskaan lentänyt Euroopan ulkopuolelle, mutta euroopassa satoja lentoja.... tai no ei ihan satoja, mutta ehkä parisataa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole koskaan lentänyt Euroopan ulkopuolelle, mutta euroopassa satoja lentoja.... tai no ei ihan satoja, mutta ehkä parisataa.
Mannertenvälinen business on tosiaan jo istuimitaan ihan erilainen kuin turistiluokassa. Googlella tai Finnairin sivulta lisää...
Vierailija kirjoitti:
Muistaakseni esim. edes Microsoftin globaali organisaatio ei pääsääntöisesti käytä First Classia, ehkä joku toimitusjohtaja ja hallituksen puheenjohtaja ovat poikkeuksia mutta ei muuten.
Ei käytä, eikä edes businessta, jollei siihen ole hyvää syytä. Ylin johto toki erikseen. Yleensä busineksen käyttöön on seuraavia syitä: neuvottelu heti yölennon jälkeisenä aamuna, jatkolennon tiukka vaihtoaika, mahdollisuus muuttaa paluulentoa ja matkustajan terveydentila (läski, selkävaivoja, yms.)
Täällä moni kehuu matkustaneensä ykkösessä tai halveksuen katsoneensä siellä istuvia. Yleensä ykköstä ei ole kuin mannertenvälisillä lennoilla ja matkustamoon mennään erillisestä ovesta, joten tavallinen thaikkumatkailija ei edes kohtaa ykkösluokan väkeä. Finnairilla ei ole ykkösluokkaa, mutta ihan kelvollinen business löytyy. Euroopan lennoilla siitä ei juuri ole hyötyä, koska matkustusmukavuus on liki sama kuin economyssä.
Mua ärsyttää luokkajako ja ansioton arvonnousu noin yleensä, mutten omaa sellaista arkipäivän pahansuopaisuutta, että viitsisin järjestää jonkun kohtauksen, valittaa tai tehdä jäynää ja siten pilata omaa päivääni.
Vierailija kirjoitti:
Mua ärsyttää luokkajako ja ansioton arvonnousu noin yleensä, mutten omaa sellaista arkipäivän pahansuopaisuutta, että viitsisin järjestää jonkun kohtauksen, valittaa tai tehdä jäynää ja siten pilata omaa päivääni.
Luokkajako? Joillakin on rahaa ostaa hieno auto. Toisilla on rahaa ostaa hieno talo tai maksukykyä ottaa sellaiseen vaadittava pankkilaina. Joillakin on varaa tai lentobonuksia sen verran, että voivat lentää silloin tällöin bisneksessä. Iso osa niistä Finnairin Thaimaan-koneiden bisnessmatkailijoista ovat pisteillä päivittäneitä tai sitten käyttäneet jotain 1500 euron lipputarjousta - kalleimmillaanhan nuo maksavat 3500-4000 €, jos ostaa joustavan bisness-lipun. Lomalennoilla niille bisnesspaikoille pääsee maksamalla 200 euroa lisää, jolloin saa makuulle menevät penkit.
Sen pari kertaa mitä busineksessä ja kerran firstissä ollut, ovat kyllä olleet luksusta. 1-2h kestäneitä kaukoidän sisäisiä lentoja. Mutta ei tulisi mieleenkään alkaa turistiluokasta, missä normaalisti lennän, asiasta kiukuttelemaan. Rahalla saa ja hevosella pääsee.
Vierailija kirjoitti:
Sen pari kertaa mitä busineksessä ja kerran firstissä ollut, ovat kyllä olleet luksusta. 1-2h kestäneitä kaukoidän sisäisiä lentoja. Mutta ei tulisi mieleenkään alkaa turistiluokasta, missä normaalisti lennän, asiasta kiukuttelemaan. Rahalla saa ja hevosella pääsee.
Että parin tunnin lennolla ekaan luokkaan? Mikäs lentoyhtiö tällaisen tarjosi? Sori jos nyt vähän epäilen tätä tarinaasi. :)