Kun olin lapsi, kaupat menivät klo 17.00 kiinni.
Lauantaina olivat auki jonkun aikaa muistaakseni, sunnuntaina aina kiinni. Oi niitä aikoja. Oli niin rauhallista. Välillä oli jääkaappi tyhjä, mutta pakastin oli aina täynnä. Perjantaisin oli siivouspäivä ja illalla saunottiin.
Kommentit (87)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se oli sitten 60-lukua. Mitenköhän silloin työssäkäyvät ehtivät käymään kaupassa?
Ei, se oli 80-lukua. Kyllä ehtivät kauppaan, vuorotyöläiset kävi vapaalla, tai lauantaisin ja me koululaiset käytiin koulumatkalla. Tilille ostettiin maidot sun muut. Maalla ostetaan vieläkin tilille, joka maksetaan kerran kuussa.
Ai jostain kyläkaupasta vai? Onko sellaisia museoita vielä jossain? Täällä meidän kylällä on S-market eikä siellä mitään tiliasiakkaita ole.
Vierailija kirjoitti:
Ruokakaupoissa oli myös vähemmän jonoja koska ihmiset ostivat paljon vähemmän. Perheen lapsille riitti yhteinen pieni karkkipussi ja 0.3 litran limsapullo kahdelle tai kolmellekin jaettavaksi.
Minä kyllä muistan että kaupoissa oli aina pitkät jonot. Kaikki meni aina perjantiasin suoraan töistä kauppaan. Mutta ihmisille jonottaminen oli ok, kun ei ollut oikein muutakaan tekemistä.
Sunday Monday Happy Days
Vaahteramäen Eemeli
tahdon noihin aikoihin takaisin
Meillä jos äiti ja isä olivat myöhään töissä, niin lapsille jätettiin rahaa ja kauppalappu. Koulun jälkeen kaupan kautta kotiin. Kattilaan vettä ja maksalaatikko rasioineen siihen ja hellalle. Ruoka lämpesi näin vesihauteessa. Maksalaatikkoa, puolukkahilloa, maitoa ja ruisleipää voilla. Sitten kavereiden kanssa pihalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se oli sitten 60-lukua. Mitenköhän silloin työssäkäyvät ehtivät käymään kaupassa?
Ei, se oli 80-lukua. Kyllä ehtivät kauppaan, vuorotyöläiset kävi vapaalla, tai lauantaisin ja me koululaiset käytiin koulumatkalla. Tilille ostettiin maidot sun muut. Maalla ostetaan vieläkin tilille, joka maksetaan kerran kuussa.
Ai jostain kyläkaupasta vai? Onko sellaisia museoita vielä jossain? Täällä meidän kylällä on S-market eikä siellä mitään tiliasiakkaita ole.
En ole tuo jolta kysyt, mutta ainakin täällä meillä ihan S-market, K supermarket ja Halpahalli myyvät tilille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Valikoima ruokakaupoissa oli aika erityyppinen kuin nyksään 😁
Oli vain 3 erilaista maitoa.
Nyt maito: hyla,eila, 1%, super kalsium, plus, plus+, kiehu, punanen, sininen, vähäkalorinen...ääh.. happi loppuu!
15 eri tuottajaa, ei mahdu kaikki kylmäkaappiin, osa siellä huoneen lämmössä.
Oliko rasvatonta maitoa? Minä muistan vaan sinisen ja punaisen. Piimää oli myös. Ehkä kahta erilaista.
Malla-jugurttia kaipaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meidän 20 000 asukkaan "kylässä" on S-market jossa moni ostaa tilille. t. myyjä
Ei meil mitään pakastinta ollut! Synnyin 60-luvulla.
Muistan ruskeat maitopullot ja sit tuli maitopussit.
Kaupoissa oli paljon vähemmän erilaisia maitoja.
Kuitenkin ihmisten työajat ovat noista ajoista lyhentyneet sekä lomat ja muut vapaat lisääntyneet joten jännä miten silloin ehtivät muka paremmin kauppoihin. No ehkä se selittää ettei kaupoissa käyty päivittäin viettämässä laatuaikaa tuntitolkulla vaan ostettiin nopeasti mitä todella tarvittiin.
Lauantaisin katsottiin naapurilähiö ja lauantaitanssit. Isä oli töissä kuutena päivänä viikossa kaupan varastomiehenä. Kerran kuussa oli maanantaina vapaata.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko kylänne tarpeeksi pieni? S-marketissapa hyvinkin tili, kun kaikki tuntevat toisensa...
Ja kesät oli kuumia ja lomat pitkiä 80-luvulla... Uimassa ja ulkona oltiin jatkuvasti. Aurinko paistoi aina ja ukonilmat oli rajuja.
Ei ollut nettiä/telkkarista ei tullut mitään. Vähän kuin lestadiolaisilla nykyisin. Niillä on aikaa vaikka mihin.
Vierailija kirjoitti:
Tämä on lähinnä kasari-ketju.
Oli rasvatonta maitoakin, ainakin vuonna 1980. En muista milloin rasvaton maito tuli kauppoihin.
Vierailija kirjoitti:
Irtokarkit ostettiin kioskilta kappaleittain, oli 10 pennin ja 20 pennin karkkeja. Ei ollut lihavia lapsia kuin ehkä 1/50.
Mä ehdin ohikiitävän hetken elää silloin kun yhdellä kiskalla oli vielä yhtä lajia 5 pennin karkkia! :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä on lähinnä kasari-ketju.
Sinä olet ensimmäinen kasarilainen tässä ketjussa. Kyllä tämä oli 60-70-lukulaisten ketju.
Vierailija kirjoitti:
Oli rasvatonta maitoakin, ainakin vuonna 1980. En muista milloin rasvaton maito tuli kauppoihin.
Olen syntynyt -71 ja mielestäni rasvatonmaito tuli kun olin teini-iässä, ehkä jossan 85 vuoden paikkeilla.
Sellainen tuli mieleen että kun olin lapsi niin eipä juuri syöty broileria. Ala-asteella muistelisin että kanaviilokki oli ainoa kanaruoka ja yläasteella sen seuraksi tuli kanarisotto. Kaupassa ei myyt muuta kuin kokonaisia pakastebroilereita, joskus, muutaman kerran vuodessa meille ostettiin sellainen kotiin ja grillattiin kokonaisena uunissa. 80-90 lukujen vaihteessa kaupasta alkoi saada broilerin kopia ja rintapaloja.
Lukeeko kukaan muu näitä mielessään sellaisella känisevällä vanhan naisen äänellä? :D "Kun minä olin nuori....."
Vierailija kirjoitti:
Rasvatonta maitoa eli kurria myytiin kyllä varmaan jo 50 luvulla, mutta se oli köyhien ruokajuoma, niiden joilla ei ollut varaa "oikeaan" maintoon.
Varmaan joskus 80 luvulla se tuli muotiin ja muistan miten monet puhuivat halveksien kurrin litkiöistä, no monella taitaa vieläkin olla tämä asenne talella.
Miks te ette voinu siivota ennen saunavuoroo? Tai sen jälkeen?