Kun olin lapsi, kaupat menivät klo 17.00 kiinni.
Lauantaina olivat auki jonkun aikaa muistaakseni, sunnuntaina aina kiinni. Oi niitä aikoja. Oli niin rauhallista. Välillä oli jääkaappi tyhjä, mutta pakastin oli aina täynnä. Perjantaisin oli siivouspäivä ja illalla saunottiin.
Kommentit (87)
Oi, se oli ihanaa aikaa! Ihmeellisesti aina ehdittiin käydä kaupassa ja hankkia mitä tarvittiin. osattiin ostaa fiksusti ja ajatuksella. Arkisin kaupat oli pisimpään auki klo 18 ja lauantaisin saattoi olla klo 14. Meillä siivottiin lauantaisin aamupäivällä, sitten oli kaikkea kivaa puuhaa. Äiti teki ihanaa ruokaa, oli jälkiruokaakin, usein äiti myös leipoi lauantaisin. Alkuillasta mentiin saunaan ja sitten syötiin vaikkapa levylihapiirakkaa ja loppuilta katsottiin telkkua. Sain olla isän sylissä telkkua katsellen kunnes nukahdin ja siitä sitten isä tai äiti kantoi sänkyyn. Sunnuntaisin isä teki aamupalan kaikille, hrätteli puuhaamaan kanssaan keittiössä ja sen jälkeen lähdettiin ulos tai tehtiin jotain kivaa koko perhe. Joskus menin isän kanssa autotalliin nikkaroimaan ja se oli pienestä tytöstä tosi hauskaa, joskus taas tehtiin kivoja juttuja äidin kanssa tai koko perhe yhdessä.
Ihania hyviä aikoja olivat. Kaupassa käytiin hakemassa tarvittavat kotiin, ei siellä hengailtu tunnista toiseen ;D
Näin 70-luvulla :)
Vierailija kirjoitti:
Valikoima ruokakaupoissa oli aika erityyppinen kuin nyksään 😁
Oli vain 3 erilaista maitoa.
Nyt maito: hyla,eila, 1%, super kalsium, plus, plus+, kiehu, punanen, sininen, vähäkalorinen...ääh.. happi loppuu!
15 eri tuottajaa, ei mahdu kaikki kylmäkaappiin, osa siellä huoneen lämmössä.
Laskutkin käytiin pankin tiskillä aina maksamassa samoin rahat sieltä tietysti nostettiin. Kesän kohokohta oli yöpyä telttailen ähtäriläisessä järvessä.
Vierailija kirjoitti:
Valikoima ruokakaupoissa oli aika erityyppinen kuin nyksään 😁
Ne perusjutut oli silloinkin, liha, leipä, maito, voi, perunat kasvatettiin mummoloissa ja marjat poimittiin itse. Suurin osa markettien jättivalikoimasta on vehnä/sokeri/lisäainepaskaa, joka sairastuttaa tämän kansan.
Meillä syötiin kesäkeittoa, maksakastiketta, hirvenlihaa... kaikkea sellaista. Appelsiinimehu oli luksusta. Kiisseliä oli aina, rahkaa omista marjoista usein.
Se oli sitten 60-lukua. Mitenköhän silloin työssäkäyvät ehtivät käymään kaupassa?
Vierailija kirjoitti:
Laskutkin käytiin pankin tiskillä aina maksamassa samoin rahat sieltä tietysti nostettiin. Kesän kohokohta oli yöpyä telttailen ähtäriläisessä järvessä.
Häiritsivätkö kalat kovastikin?
Niin. Silloin työssäkäyvätkin ehtivät ruokakauppaan ennen klo 17:00. Työpaikkoja oli joka kulmalla, ei joutunut ajelemaan sataa kilometriä töihin. Tai jos ajeli, kyse oli työstä josta sai sen verran liksaa että kotiin saattoi jäädä joku toinen kaupassakävijä.
Ämmänsaaressa K-market Moilasella oli kenkäosasto, kotitalousosasto, kangasosasto, kemikalio asiakaspalvelutiskeineen, leluosasto, jotain vaatteitakin varmaan ja ruokaosasto samojen seinien sisällä, jossa nyt on lähinnä ruoka ja vähän jotain taloustavaraa. Miten sinne mahtui? Ja hirveän paljon myyjiä töissä.
Minusta vielä 1990-luvun alussakin kaupat menivät kiinni klo 17 ja lauantaisin klo 13. Vai muistanko väärin?
Vierailija kirjoitti:
Se oli sitten 60-lukua. Mitenköhän silloin työssäkäyvät ehtivät käymään kaupassa?
Työpäivä päättyi kello 16 ja kauppoja oli joka toisessa korttelisssa. Työmatkat olivat monilla nykyistä paljon lyhyemmät. Ja kyllä nämä aukioloajat olivat vielä 70-luvun lopullakin. Tavarataloista jotkut olivat auki kahdeksaan sitten 80-luvun taitteessa.
Vierailija kirjoitti:
Nii-i. Eikä kukaan kuollu nälkään. Ruoka oli halvempaa, kun ei tarvinnut kuluttajana maksaa myyjien su ja yölisiä.
http://tilastokeskus.fi/tup/tietotrendit/tt_03_06_hinnat.html
Potaskaa. Palkkoihin nähden ruoka oli ennen yli kaksi kertaa kalliimpaa kun verrataan vuosia 1975 vuoteen 2005
Kun minä olin lapsi, isä ja äiti riitelivät koko ajan. Minulla ei ole yhtään hauskaa tai positiivista lapsuusmuistoa.
Kun minä olin lapsi, meillä ei ollut mitään siivouspäiviä erikseen. Joka päivä oli siivouspäivä, koska meillä oli aina sotkuista.
Kun minä olin lapsi, äiti uhkasi erota isästäni ja tappaa itsensä. Se elää vieläkin.
Kun minä olin lapsi, halusin koko ajan pois kotoa.
Minulla ei ole mitään hajua siitä, milloin kaupat olivat auki ja milloin ne olivat kiinni.
T.Nainen vuosimallia 1981
Vierailija kirjoitti:
Niin meni, itekin oon muistellu noita aikoja. La oli klo 13 asti auki ja tosiaan su aina kiinni. Se oli iso juttu kun tuli R-kioski.
R-kioskit ja sen taustalla toiminut Rautakirja on muuten vanhempi ilmiö kun moni muistaa, se on jo yli 100v vanha yritys :)
Mutta tosiaan, R-kioskit alkoivat vasta -90 luvun alussa levitä muuallekin kuin rautatieasemien ja yhteyteen. Sitä ennen -70 luvun lopulta -80 luvun ajan oli paljon eriliasia ns. elintarvikekioskeja, joilla oli vapaammat aukioloajat kuin tavallisilla kaupoilla. Ehtona oli, että piti olla tietty määrä asiakaspaikkoja ja tarjoilua, ei kuitenkaan alkoholia (kepua) alussa.
Ei ollut videoita eikä mikroaaltouuneja. Pitkäperjantaina tv: stä tuli vain hengellistä ohjelmaa. Rock radio tuli krran viikossa ja muuten tarjonta oli aikuiseen makuun humppaa, klassista jne.
Rahan ostovoima on kasvanut mutta ihmiset silti haikailevat mukahalpojen hintojen perään.
Ihmisten tyhmyys on rajaton...
Vierailija kirjoitti:
Ei, se oli 80-lukua. Kyllä ehtivät kauppaan, vuorotyöläiset kävi vapaalla, tai lauantaisin ja me koululaiset käytiin koulumatkalla. Tilille ostettiin maidot sun muut. Maalla ostetaan vieläkin tilille, joka maksetaan kerran kuussa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin meni, itekin oon muistellu noita aikoja. La oli klo 13 asti auki ja tosiaan su aina kiinni. Se oli iso juttu kun tuli R-kioski.
R-kioskit ja sen taustalla toiminut Rautakirja on muuten vanhempi ilmiö kun moni muistaa, se on jo yli 100v vanha yritys :)
Mutta tosiaan, R-kioskit alkoivat vasta -90 luvun alussa levitä muuallekin kuin rautatieasemien ja yhteyteen. Sitä ennen -70 luvun lopulta -80 luvun ajan oli paljon eriliasia ns. elintarvikekioskeja, joilla oli vapaammat aukioloajat kuin tavallisilla kaupoilla. Ehtona oli, että piti olla tietty määrä asiakaspaikkoja ja tarjoilua, ei kuitenkaan alkoholia (kepua) alussa.
R-kioskeja oli kyllä pitkin kaupunkia jo aikaisemmin, joskin vähemmän kuin nykyään. Ne vain olivat sellaisia vanhan ajan kioskeja, joihin asiakkaat eivät päässeet sisälle. Lisäksi muistan, että kotikaupungissa (n. 80 000 asukasta) yksi pienehkö elintarvikeliike sai olla auki myöhäiseen iltaan ja sunnuntaisin.
Joo ei vietetty vapaa-aikaa kaupoissa, ostellen ja kuluttaen niin kuin nykyään. Ja hmisillä oli luultavasti inhimillisemmät työajat ja -matkatkin kun kaupassa kuitenkin ehdittiin käydä.
Mun mummola oli Suomussalmella ja mulle ostettiin Moilaselta farkut vielä 1980-luvulla :)
Jos kaipaa vanhaa aikaa, niin mikä estää elämästä kuten tuolloin?