Ampiaispelko! Miten eroon?
Joka kevät mä mietin, että tätä kesää ei ampparit pilaa! Miksi mä edes pelkään niitä?!
Mulla vaan iskee kauhee pakokauhu ja alkaa itkettää, kun näen tai kuulen ampparin :(
Joudun miettimään aina menojanikin niin, että minimoin ampiaismahdollisuuden... En esim uskalla käyttää bussia kesällä ellei ole aivan pakko. Tää alkaa olla jo aika sairasta ja pahenee vain vuosi vuodelta.
Kommentit (71)
Lisään vielä edelliseen, etten todellakaan uskalla edes tappaa niitä koska jos se taponyritys epäonnistuu, ne suuttuu ja tulee varmasti iholle.
Miehellä on kova pelko amppareita kohtaan, minulla ei niin sisälle eksyneet ampparit on mun armoilla :) njäh njäh, kodinkuvalehti tms. toimii hyvänä aseena.
Itse taas kärsin pahasta hämähäkki pelosta (voisi sanoa jo fobiaksi). Mies vie ne paperilla tms. takaisin ulos.
Vierailija kirjoitti:
Vanha ketju mutta pakko kompata aloittajaa.
Mulla myös ihan järkyttävä pelko niitä kohtaan, ja nyt ku kevät nostelee päätään niin itkien ajattelen miten selviän tästä kesästä, pelko pahenee vuosi vuodelta ja oon reilu kolmekymppinen.
En uskalla pitää ikkunoita auki kesällä, en vaikka sisällä olisi tukahduttavan kuuma. Jos ulkona ampiainen tulee lähelle juoksen karkuun, ja siinä juoksemisessa on sattunut jo vaaratilanteitakin kun menen ihan paniikkiin :( eikä mua ole pistänyt ampiainen koskaan! en niinkään pelkää että ne pistää, ne vaan on niin pelottavia, oksettavan näköisiä ja se ääni mikä niistä lähtee.. en pysty edes niiden kuvia katsomaan ilman että sydän alkaa hakkaamaan.
Viime kesänä sisälle tuli iso ampiainen (en onneksi ollut yksin) ja juoksin vessaan piiloon siksi aikaa että amppari saatiin tapettua. Olin ihan paniikissa ja sen jälkeen lamaantunut, itkin monta tuntia.
En myöskään uskalla olla parvekkeellani kesäisin saatika pitää mitään kukkia siellä (pelkään myös sitä jos ampiainen tulisi parvekkeelleni saattaisin paniikissa ja pakokauhussa jopa hypätä parvekkeelta alas)
Tää pelko on niin voimakasta ja elämää häiritsevää, että tarviis varmaan ammattiapua.
Pölyttäjiä on muitakin kuin ampiaiset. Ampiainen on petoeläin.
Ikkunaan voi laittaa hyttysverkon ja myös oveen (parveke) on olemassa ötökkäoviverhoja.
5/5 shokkiterapiaa ampiaiskammoon :(
Ei mitenkään. Ampiainen tulee päälle kuin yleinen syyttäjä ja on aika liueta paikalta.
Syksyllä ampiaisille kelpaa kinkku. Sillä voi houkutella poies.
Mistähän johtuu, että kaikkia tuntemiani ampiaiskammoisia ampiaiset kuulema vainoavat..? Lisäksi kaikkia pelkääjiä on pistänyt ampiainen ilman mitään syytä. Niitä, jotka eivät pelkää, sellainen taas ei ole koskaan tuikannut ilman syytä (päälle istuminen, pesään kaatuminen, tahallinen ärsyttäminen). Merkillistä
Joo ampiaiset pistävät vain pesää puolustaessaan, voit huitaista pois mökin terassilla jos tulee nokkasi eteen.
Minua tuikkasi kieleen kun oli mennyt olutpulloon enkä huomannut !
Vierailija kirjoitti:
Mistähän johtuu, että kaikkia tuntemiani ampiaiskammoisia ampiaiset kuulema vainoavat..? Lisäksi kaikkia pelkääjiä on pistänyt ampiainen ilman mitään syytä. Niitä, jotka eivät pelkää, sellainen taas ei ole koskaan tuikannut ilman syytä (päälle istuminen, pesään kaatuminen, tahallinen ärsyttäminen). Merkillistä
Koska ampiainen on laji joka hyökkää, kiertää tai ahdistelee. Se ei ole mamman pikku puudeli joka vain vähän käy haistelemassa ympärillä. Pisto taas tulee jos huitoo, parasta lähteä siis pakoon, muttei kannata kaatua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ampiaiset ovat perseestä ja ne kaikki pitäisi tappaa.
Kaikesta pistämisestään huolimatta ampiaiset kuitenkin hyödyttävät luontoa suuresti mm. pölyttämällä kasveja.
Ampiaiset EIVÄT TODELLAKAAN ole miään tarpeellisia! Ja se niiden pölytyskin on yhtä tyhjän kanssa. Kimalaiset ja mehiläiset on niitä tarpeellisia. Nuo siivekkäät ilmojen kusipäät saa JA PITÄÄ tappaa aina kun vain on mahdollista.
Ymmärrän, että kärsitte tuosta fobiasta itse kaikista eniten. On kuitenkin sietämätöntä yrittää nauttia kesäpäivästä ampiaiskammoisen kanssa. Missään ulkona ei voi istuskella, koska jos jossain kaukana lentää ampiainen, lähtee toinen juoksemaan paniikin vallassa ja haluaa vaihtaa paikkaa, koska tästä lensi ampiainen. Terassilla ei voi syödä eikä juoda. Ei voi grillata, ei voi uida, ei v***u voi mitään tehdä rennosti. Pitäisi olla ikuinen talvi! Todellakin tarvitsette ammattiapua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ampiaiset ovat perseestä ja ne kaikki pitäisi tappaa.
Kaikesta pistämisestään huolimatta ampiaiset kuitenkin hyödyttävät luontoa suuresti mm. pölyttämällä kasveja.
Ampiaiset eivät juurikaan pölytä.
Kimalaiset ja mehiläiset pölyttävät.
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän, että kärsitte tuosta fobiasta itse kaikista eniten. On kuitenkin sietämätöntä yrittää nauttia kesäpäivästä ampiaiskammoisen kanssa. Missään ulkona ei voi istuskella, koska jos jossain kaukana lentää ampiainen, lähtee toinen juoksemaan paniikin vallassa ja haluaa vaihtaa paikkaa, koska tästä lensi ampiainen. Terassilla ei voi syödä eikä juoda. Ei voi grillata, ei voi uida, ei v***u voi mitään tehdä rennosti. Pitäisi olla ikuinen talvi! Todellakin tarvitsette ammattiapua.
Perheessämme minä ja tytär ei olla noista moksiskaan, mutta mies ja poika saavat noita huitomis-huuto-juoksukohtauksia kun ampiainen tai mehiläinen lähestyy.
On koomisen näköistä, kun kumpikin on 190-senttinen miehenroikale 🤦
Miettikää tilanne: moottoritiellä 120 vauhti ja yhtäkkiä ampiainen nenän päällä.
Pelkään kaikkea mikä lentää ja pörisee matalalla äänellä. Samoin hämähäkit.
Kannattaa pitää aina ampiaisraid kotona.Siitä kun suihkauttaa tujauksen sisällä tai terassilla niin pirulainen putoo heti!
Mua auttoi se, että opettelin tunnistamaan ampparit, mehiläiset, kimalaiset, kärpäset ja kukkakärpäset toisistaan. Muut ei ärsytä kuin ampiaiset ja muiden annan pörrätä ihan rauhassa.
Ampiaiset eivät myöskään ole kiinnostuneita kukista, joten kukkia voi hyvin pitää. Ikkunat ja ovet on verkotettu ja terassilla on ampiaisansa ja pullo raidia, pesät tuhoan alkuunsa.
Siinä mun vinkit
Ampiaiset on pirun lähettiläitä!😈
Vierailija kirjoitti:
Varmaan siitä että et vain satu tuntemaan ihmisiä, jotka pelkäävät ampiaisia vaikka ei ole niiden pistoa edes kokenut. Kuten minä.
Kimalaiset on symppiksiä, olen pitänyt niitä kädellä ja syöttänyt lapsena hunajalla. (Pliis, älkää tappako näitä söpöjä karvaplösöjä.) En pelkää myöskään tavan mehiläisiä, vaikka tälläiseltä olen kerran piston saanutkin (koska otin senkin käteen :D). Käärmeet ja hämiksetkin on ok. Ampiaiset on se mun heikko kohta.
Vanha ketju mutta pakko kompata aloittajaa.
Mulla myös ihan järkyttävä pelko niitä kohtaan, ja nyt ku kevät nostelee päätään niin itkien ajattelen miten selviän tästä kesästä, pelko pahenee vuosi vuodelta ja oon reilu kolmekymppinen.
En uskalla pitää ikkunoita auki kesällä, en vaikka sisällä olisi tukahduttavan kuuma. Jos ulkona ampiainen tulee lähelle juoksen karkuun, ja siinä juoksemisessa on sattunut jo vaaratilanteitakin kun menen ihan paniikkiin :( eikä mua ole pistänyt ampiainen koskaan! en niinkään pelkää että ne pistää, ne vaan on niin pelottavia, oksettavan näköisiä ja se ääni mikä niistä lähtee.. en pysty edes niiden kuvia katsomaan ilman että sydän alkaa hakkaamaan.
Viime kesänä sisälle tuli iso ampiainen (en onneksi ollut yksin) ja juoksin vessaan piiloon siksi aikaa että amppari saatiin tapettua. Olin ihan paniikissa ja sen jälkeen lamaantunut, itkin monta tuntia.
En myöskään uskalla olla parvekkeellani kesäisin saatika pitää mitään kukkia siellä (pelkään myös sitä jos ampiainen tulisi parvekkeelleni saattaisin paniikissa ja pakokauhussa jopa hypätä parvekkeelta alas)
Tää pelko on niin voimakasta ja elämää häiritsevää, että tarviis varmaan ammattiapua.
Pölyttäjiä on muitakin kuin ampiaiset. Ampiainen on petoeläin.