Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ampiaispelko! Miten eroon?

Vierailija
04.05.2016 |

Joka kevät mä mietin, että tätä kesää ei ampparit pilaa! Miksi mä edes pelkään niitä?!
Mulla vaan iskee kauhee pakokauhu ja alkaa itkettää, kun näen tai kuulen ampparin :(
Joudun miettimään aina menojanikin niin, että minimoin ampiaismahdollisuuden... En esim uskalla käyttää bussia kesällä ellei ole aivan pakko. Tää alkaa olla jo aika sairasta ja pahenee vain vuosi vuodelta.

Kommentit (71)

Vierailija
21/71 |
04.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on ampparipelko pahentunut vuosi vuodelta.

Parina viime syksynä, ne ovat olleet aivan kamalia ja koko viime kesän.

Olin monessa paikassa missä ampparit terrorisoivat. Vaikka kaikki olivat paikoillaan, ne eivät lähteneet minnekään.

Mua pisti viime vuonna moni ampiainen jo ennen syksyä ja syksyllä todellakin huidoin ja juoksin karkuun niitä ties missä ja nolasin itseni.

Kaikki pistot tapahtuneet yht'äkkiä. Niin etten ole edes huomannut ampparia ennen pistoa. Ja se saamarin pisto sattuu ja turvottaa!

Haluaisin todellakin jonkun keinon tätä pelkoa vastaan.

Vierailija
22/71 |
04.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä pelkään ampiaisia myös, kimalaisia en niin paljon. Suunnittelin kulkevani tämän kesän raidipullo laukussa mukana.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/71 |
04.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laita hunajaa pilulle ja persevakoon. Tämän jälkeen joku kaveri kaataa siihen holepopille sitten ampiaisia purkista.

Vierailija
24/71 |
04.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ampiaiset ovat perseestä ja ne kaikki pitäisi tappaa.

Kaikesta pistämisestään huolimatta ampiaiset kuitenkin hyödyttävät luontoa suuresti mm. pölyttämällä kasveja.

Mehiläiset ja imalaiset pölyttävät kasveja. Ampiainen saalistaa pieniä hyönteisiä.

Ilmeisesti myös jonkunlaisia lihansyöjiä. Yhtenä syksynä teurastettiin meidän kesäkanat. Laitoin nyljetyt ja suolistetut kanat odottamaan läheiselle tasolle ja kun oli lähdössä viemään valmiita pois, niin huomasin että kanojen ympärillä pörräsi ampiaisia :o en kyllä ole ennen huomannut moista.

Ovat lihansyöjiä, kerran ampiainen tuli varastamaan palan pihvistä kun oltiin sukupäivällisellä ulkona :D

Vierailija
25/71 |
04.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ampiaisethan ovat laumaeläimiä. Ne eivät koskaan tule paikkaan, jossa on jo valmis ampiaisen pesä, koska ne tietävät, että siellä on toinen lauma. Minulla on pieni rivarin piha ja koska en halua ampiaisten pesivän missään pihallani, käytän valepesää eli olen tehnyt tennispallosta roikkuvan valepesän: ensin laitoin tennispallon muovipussiin ja suljin pussin suun. Sitten teippasin koko hässäkän harmaalla jeesusteipillä ja ripustin sen koristeaitaan kiinni ja voila: pihalle ei tule ampiaisia! - Tee itsellesi valepesä ja kanna sitä vaikka kassin kyljessä aina mukanasi, niin ampiaiset eivät koskaan lähesty sinua. :)

Vierailija
26/71 |
04.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä yksi ampiaispelkoinen lisää! :D

Outoa kyllä yksikään ampiainen ei ole koskaan pistänyt minua, ainakaan muistaakseni. Syynä siihen, etten ole koskaan tullut pistetyksi voi tietty olla sekin, että juoksen aina pakoon, kun ampiainen lähestyy. :D

Vierailija
27/71 |
04.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ampiaisethan ovat laumaeläimiä. Ne eivät koskaan tule paikkaan, jossa on jo valmis ampiaisen pesä, koska ne tietävät, että siellä on toinen lauma. Minulla on pieni rivarin piha ja koska en halua ampiaisten pesivän missään pihallani, käytän valepesää eli olen tehnyt tennispallosta roikkuvan valepesän: ensin laitoin tennispallon muovipussiin ja suljin pussin suun. Sitten teippasin koko hässäkän harmaalla jeesusteipillä ja ripustin sen koristeaitaan kiinni ja voila: pihalle ei tule ampiaisia! - Tee itsellesi valepesä ja kanna sitä vaikka kassin kyljessä aina mukanasi, niin ampiaiset eivät koskaan lähesty sinua. :)

Haa! Haluan ampiaispesä-avaimenperän roikkumaan laukkuuni.

Vierailija
28/71 |
04.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myös mulla on ihan älytön ampiais- ja mehiläispelko. Eivät ole ikinä pistäneet. Kun näen ampparin lähden heti juoksemaan karkuun. En todellakaan uskalla kesällä pitää ikkunoita auki silloin, kun olen yksin kotona, ettei amppari vain pääsisi lentämään sisälle (en todellakaan uskaltaisi tappaa sitä). Kesällä en voi liikkua luonnossa pelon takia. Myös esim. ravintoloissa, ulkopöydässä, on ikävä käydä, kun aina jostain pelmahtaa amppari paikalle tai ainakin näköetäisyydelle. Myös bussimatkat ovat hankalia, koska usein bussiin on lentänyt amppari sisälle. Ja olen siis jo lähes 40-vuotias...

Vierailija
29/71 |
04.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla myös todella paha ampiaispelko. Nyt jo ollut ahdistus ja paniikkikohtauksia tulevasta kesästä. Ikkunoita en uskalla pitää auki ja olen päättänyt että olen kesän mahdollisimman paljon sisätiloissa. Viime kesänä meinasin jäädä auton alle kun aloin paniikissa huitomaan pörräävää ampiaista. Ne on yksiä perkeleitä!

Vierailija
30/71 |
04.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Virittelin viime keväänä suojaverkot jokaiseen ikkunaan, niin pystyy kesälläkin pitämään ikkunoita auki. Lidlistä ostin, maksoi muutaman euron paketillinen mistä sai itse leikata ikkunaan sopivat. Vaikka on musta, niin ei sisältä päin edes huomaa, ellei tarkkaan katso. 

Yksi kesä ilman pömpiäisiä ja toinen tulossa :) 

Vierailija
31/71 |
04.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä pelkään ampiaisia ja muita mötiäisiä lähes hysteerisesti. Ikinä ei ampiainan ole pistänyt. Pelko on täysin välittynyt äidiltäni, hänen käytöksestään kun olin lapsi .

Vierailija
32/71 |
04.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihana vertaistukikeskustelu <3

Pelkään ampiaisia myös ihan kuollakseni. Mua ei ole ikinä pistänyt ampiainen ja osittain sen takia pelkään niitä juuri ihan älyttömästi, kun kuvittelen sen kivun olevan jotain ihan järkyttävää.

Harmittaa, kun pelko rajoittaa kesästä ja elämästä nauttimista niin älyttömästi, välttelen vuosi vuodelta ulkona olemista enemmän ja enemmän.

Vierailija
33/71 |
04.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun suurin ötökkäpelko on hämähäkit, mutta kyllähän ampparit tulee hyvänä kakkosena. En mene ihan hysteeriseksi jos ei tule ihan lähelle, mutta onhan se piru jos sellanen sisälle pääsee. Ei ole koskaan pistänyt, en ole kyllä antanut mahdollisuuttakaan kun olen pysynyt kaukana kaiken maailman pistiäisistä.

Kerran menin bussiin, ja siellä sisällä pyöri amppari. Välillä kävi mun naamankin lähellä pyörimässä, ja pysyttelin ihan coolina (olisin lähtenyt ihan helvetin kovaa vittuun jos siinä olis ollut hämähäkki!). Sitten se hävisi johonkin, ja kävelin pysäkiltä kotiin n. 500 m.

Kotona otin takin pois, ja mikäs sieltä pörähti? Pirkko Pörriäinenhän se siellä, oli jäniksenä hypännyt hihan sisään kyytiin! Meinasin kyllä saada sydänkohtauksen. Sain sen onneksi ulos kun avasin parvekkeen oven.

Ei noissa ötököissä mitään vikaa ole, jokaisella irvokkaimmalla ja ärsyttävimmälläkin yli-nelijalkaisella on tärkeä roolinsa tässä maailmassa ja arvostan kaikkia eläviä olentoja.... niin kauan kun pysyttelevät poissa minun reviiriltäni!

Hohoo, jotenkin aloin yhtäkkiä ymmärtää homofoobikkoja sun muita ahdasmielisiä kun mietin tätä asiaa tältä kantilta.

Vierailija
34/71 |
04.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun suurin ötökkäpelko on hämähäkit, mutta kyllähän ampparit tulee hyvänä kakkosena. En mene ihan hysteeriseksi jos ei tule ihan lähelle, mutta onhan se piru jos sellanen sisälle pääsee. Ei ole koskaan pistänyt, en ole kyllä antanut mahdollisuuttakaan kun olen pysynyt kaukana kaiken maailman pistiäisistä.

Kerran menin bussiin, ja siellä sisällä pyöri amppari. Välillä kävi mun naamankin lähellä pyörimässä, ja pysyttelin ihan coolina (olisin lähtenyt ihan helvetin kovaa vittuun jos siinä olis ollut hämähäkki!). Sitten se hävisi johonkin, ja kävelin pysäkiltä kotiin n. 500 m.

Kotona otin takin pois, ja mikäs sieltä pörähti? Pirkko Pörriäinenhän se siellä, oli jäniksenä hypännyt hihan sisään kyytiin! Meinasin kyllä saada sydänkohtauksen. Sain sen onneksi ulos kun avasin parvekkeen oven.

Ei noissa ötököissä mitään vikaa ole, jokaisella irvokkaimmalla ja ärsyttävimmälläkin yli-nelijalkaisella on tärkeä roolinsa tässä maailmassa ja arvostan kaikkia eläviä olentoja.... niin kauan kun pysyttelevät poissa minun reviiriltäni!

Hohoo, jotenkin aloin yhtäkkiä ymmärtää homofoobikkoja sun muita ahdasmielisiä kun mietin tätä asiaa tältä kantilta.

Sain ihan sätkyn lukiessani tämän! Hrrr.....

Vierailija
35/71 |
26.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Upp!

En uskalla olla enää pihalla kun amppareita pörrää. Olen tehnyt paei pulloansaa, mutta en tiedä onko niitä mennyt sinne. Pelottaa myls koiran puolesta että pistää!!!

Se yrittää napata niitä:(

Mitään vinkkejä kellään?!??

Vierailija
36/71 |
26.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläkin piha täynnä amppareita. Kokeilin Ylen sivuilla mainostettua "vettä pakastepussiin ja ulos" kikkaa, mut ei ole toistaiseksi se auttanut. Nyt ajattelin tehdä myös noita pulloansoja ja laittaa niihin erilaisia nesteitä jos vähenisivät jonkin verran. Ei tuolla pihalla voi nyt olla hiton amppareiden takia :(

Vierailija
37/71 |
26.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käy kesälomareissulla tutustumassa mehiläisten kasvattajien eli hunajantuottajien touhuihin. :)

Vierailija
38/71 |
28.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laitoin parvekkeelle etikkaa parille laakealle lautaselle ja pyyhin etikalla partsin kaiteet. Sen jälkeen ei ole ampiaisia partsilla näkynyt! Ampiaiset vihaavat etikkaa.

Vierailija
39/71 |
28.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käy kesälomareissulla tutustumassa mehiläisten kasvattajien eli hunajantuottajien touhuihin. :)

Tässä ei nyt ole kyse noista mukavista mehiläisistä vaan kusipäisistä ampiaisista.

Vierailija
40/71 |
28.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hanki mies joka suojelee sinua, vai oletko vain amppareita pelkäävä itkevä itsenäinen nainen?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kuusi kuusi