Laihdun liikkumalla, en ruokavaliolla!
Kirjoitin tämän toiseen viestiketjuun, mutta ajattelin tehdä kuitenkin tästä oman aloituksen.
Taustaa siis sen verran että painoa minulla on ylimääräistä joku 20 kg, jota en ole onnistunut laihduttamaan koska en jaksa kituuttaa. Ja kontrolloida ja rajoittaa syömisiäni. Aina jossain vaiheessa repsahdin ja palaan entiseen.
Mulla sama tarina, mutta nyt panonpudotus tuntuu vihdoin onnistuvan. Rupesin nimittäin liikkumaan, muutama krt viikossa teen pitkän pyörälenkin ja/tai käyn kävely/hölkkälenkillä. Nuo lenkit kuluttaa 500 - 1500 kcal puhelinsovelluksen mukaan. Sen ansiosta voin syödä vapaammin, esim vappuaattona kahden munkin jälkeen (normiruokian päälle) kalorit oli edelleen miinuksella. Eilen paistoin pannareita eikä tarvinnut niistä itse kieltäytyä kun olin käynyt aamulla lenkillä. Tämä on poistanut syömisestä jonkin ankeuden, että pitäisi rajoittaa kontrolloida. Toki tarvii, esim seitsemää munkkia ei voi syödä, mutta eitarvikaan kun liikunnasta on saanut sen hyvän olon jota nyt ei tartte syömällä hakea.
Joskus menee överiksi. Esim tässä muutama pv sitten, sorruin lohtusyömiseen, mätin kaikenlaista menemään koko päivän. Seuraavana aamuna (sunnuntai) jostain syystä heräsin aikaisin ja katoin että kaunis aurinkoinen aamu...lähdin polkemaan (syömättä, kun olin siitä edellisestä päivästä vielä täynnä) sen kummemmin suunnittelematta, ajatuksella vauhti ja matka sellaiset kun kivalta tuntuu. Poljin idyllisissä maalaismaisemissa lintujen aamukonsertissa, oli tyyntä ja aurinkoista. Teki niin hyvää sekä mielelle että keholle. 50 km hujahti.
Se edellisen päivän mättö myös nollautui tavallaan. Muuttui tavallaan tankkaukseksi tuota lenkkiä varten :D Normaalisti kuvio olisi jatkunut niin, että seuraavana aamuna olisi ollut huono fiilis ja syömisetkin olisi todennäköisesti jatkuneet huonoina. Nyt sitten lenkin jälkeen painonpudotus- ja kunnonkohotusprojekti jatkui kuin mitään ei olisikaan tapahtunut.
Ja kyllä ihmettelen näitä jotka väittää ettei liikunnalla ole juuri merkitystä painonpudotuksessa!
Kommentit (44)
Vierailija kirjoitti:
Kyllä saa melkoisia päivän kävelylenkkejä tehdä, jos niillä muka kuluttaa 1500 kaloria. Ja mitä vähennystä siitä edes tulee, jos mässyttää pari munkkia siihen päälle? Enkä tasan usko että jo valmiiksi ylipainoinen pyöräilee tuosta vaan hujauksessa 50 kilsaa. Nyt on ap keksinyt vain hyvän itsehuijauksen, että saa hyvällä omallatunnolla vetää pannaria ja pitää "herkkupäiviä".
Niinpä. Saa juostakin jonkun aikaa kuluttaakseen edes pari sataa kaloria joten ap ehkä kävelee vuorokauden ympäri. Voi sen 50km ehkä pyöräillä hiljakseen. Yleensä kuitenkin laihduttajat kuvittelevat liikunnan paljon raskaammaksi ja kuluttavammaksi kuin se todellisuudessa on. Ja olen itsekin laihduttanut.
Vierailija kirjoitti:
Mahtavaa ap, että oot löytänyt laihdutusstrategian joka toimii sulle! :) sen verran halusin vaan sanoa, että en usko et yleensä ihmisten pointti on se, etteikö liikunnalla ja sitä lisäämällä voisi laihtua - ihmiset helposti vaan yliarvioi sen liikunnan vaikutuksen. Moni käy puolen tunnin kävelyllä ja ajattelee et nyt voin syödä sipsipussin eikä se vaikuta mihinkään, liikunnan polttaminen kalorien määrää yliarvioidaan ja käytetään kaikkea vähäistäkin liikuntaa "tekosyynä" syödä huonosti.
Totta varmaan tuo. Mutta harmittaa kun monesti olen törmännyt tuohon "totuuteen" että liikunnan merkitys on joku 10% ja ruokavalio 90%. Tuohan mitätöi täysin liikunnan vaikutuksen. Monilla varmaan näin on, mutta uskon että on paljon myös kaltaisiani joille liikunta on/olisi ratkaisevan tärkeää painon pudotuksessa ja hallinnassa. Nämä sitten saavat itselleen aivan vääränlaista viestiä tästä virallisesta totuudesta eivätkä siksi onnistu laihtumaan. Siksi halusin kertoa omasta kokemuksestani.
Sen verran vielä, että en toki tuosta vaan pyöräillyt 50 km. Aloitin kunnokohotusprojektin maaliskuussa aika rapakunnosta. En yrittänytkään pudottaa painoa, halusin vain parempaan kuntoon. Vasta kun huomasin että tämä kuntoprojekti oli tuottanut tuloksia, innostuin myös painonpudotuksesta (jossa olinko sata krt epäonnistunut). 3 km kävelylenkistä aloitin, nyt luulenettä jaksaisin hölkätä hiljalleen 10 km. Jalat ei vaan vielä kestä, mutta luulen ja uskon että kunhan saan painoa alas, alkaa kestämään.
ap
Olen nainen jolla on luonnostaan alhainen rasva-%. En tarkkaile ravintoani mitenkään, syön niin että nälkä lähtee ja mitä mieli tekee. No sitten aloitin painoharjoittelun ja paino alkoi nousta. Tuli sekä lihasta että rasva-% nousi. Ihan sama. No nyt sitten innostuin kehittämään kestävyyskuntoa ja rasva-% lähti laskuun ja sixpack tuli esiin. Liikunnan laadulla on myös vaikutusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mahtavaa ap, että oot löytänyt laihdutusstrategian joka toimii sulle! :) sen verran halusin vaan sanoa, että en usko et yleensä ihmisten pointti on se, etteikö liikunnalla ja sitä lisäämällä voisi laihtua - ihmiset helposti vaan yliarvioi sen liikunnan vaikutuksen. Moni käy puolen tunnin kävelyllä ja ajattelee et nyt voin syödä sipsipussin eikä se vaikuta mihinkään, liikunnan polttaminen kalorien määrää yliarvioidaan ja käytetään kaikkea vähäistäkin liikuntaa "tekosyynä" syödä huonosti.
Totta varmaan tuo. Mutta harmittaa kun monesti olen törmännyt tuohon "totuuteen" että liikunnan merkitys on joku 10% ja ruokavalio 90%. Tuohan mitätöi täysin liikunnan vaikutuksen. Monilla varmaan näin on, mutta uskon että on paljon myös kaltaisiani joille liikunta on/olisi ratkaisevan tärkeää painon pudotuksessa ja hallinnassa. Nämä sitten saavat itselleen aivan vääränlaista viestiä tästä virallisesta totuudesta eivätkä siksi onnistu laihtumaan. Siksi halusin kertoa omasta kokemuksestani.
Minullekin on moni väittänyt, että vain ruokavaliolla on merkitystä, eikä liikkuminen ole edes suositeltavaa jos haluaa laihtua. Tätä liikkumisen välttämistä minulle suositteli ravintoterapeutti >.<
Minulla kuitenkin menee niin, että elimistö huutaa energiaa jos en liiku. Käytännössä se tarkoittaa sitä että koko ajan on nälkä. Todella kova nälkä.
Säännöllinen liikunta poistaa näläntunteen, eikä silloin tee mieli edes mitään herkkuja.
Jos yritän pelkällä ruokavaliolla pitää painoa kurissa, niin siitä seuraa pelkästään hirveä nälkä ja herkkuhimo, ja mietin vaan koko ajan milloin voi seuraavan kerran syödä ja mitä voi syödä. Siinä ei jää enää tilaa elämälle, kun syöminen ja sen miettiminen vie kaiken ajan.
Ja onhan se hankala syödä kellon mukaan ja tarkkaan mitattuja annoksia, kun oma keho ei tiedä mikä määrä ruokaa on riittävästi.
Periaatteessa olen samaa mieltä ja itsekin olen liikunnan kalorivajetta hyödyntänyt, mutta muutama ongelma ns. liikunnalla laihduttamisessa on.
1. ) laihtuminen vaatisi oikeastaan päivittäistä liikuntaa esim. n. 1000 kalorin verran että päästäisiin 1 kg / viikko ja suositusten mukainen 0,5 kg viikko vaatisi siis 500 päivittäisen liikunnan. Ts. muutama kerta viikossa ei oikeastaan laihduta etenkin jos liikunnanlla vain kompensoidaan ne mättöpäivät.
2. ) laihtumisen jälkeen pitäisi saada painopysymään alhaalla ja jos ei muutoksia ruokavalioon ole tehty niin ilman liikuntaa syö yksinkertaisesti liikaa. Ilmiö on tuttu uransa lopettaneilta urheilijoilta jotka vuodessa lihovat muodottomiksi kasoiksi.
Eli kyllä se ruokavalio on kuitenkin se tärkeämpi tekijä painonpudostuksessa vaikka liikuntaa minusta korostetaankin turhan vähän. Lisäksi lihaskuntotreeni ja vahvemmat lihakset lisäävät myös kulutusta ja siihen ei päästä pitkällä pyöträlenkillä vaikka toki kaloreita kuluukin.
Vierailija kirjoitti:
Käytännössä liikunnan merkitys on olematon. Teen sulle rautalangasta:
Kulutukseni on 10 000 kJ/vrk.
Saantia voin siedettävästi säädellä välillä 5000-20000.
Kulutustani voin siedettävästi säädellä välillä 10000-11000.
Ja jos nostan kulutuksen 11 000, ruho huutaa 12000 ;-)
Näinhän se menee, mutta faktat ei maistu, joten alapeukkua vaan lukematta ja ymmärtämättä ;-)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minullekin on moni väittänyt, että vain ruokavaliolla on merkitystä, eikä liikkuminen ole edes suositeltavaa jos haluaa laihtua. Tätä liikkumisen välttämistä minulle suositteli ravintoterapeutti >.<
Minulla kuitenkin menee niin, että elimistö huutaa energiaa jos en liiku. Käytännössä se tarkoittaa sitä että koko ajan on nälkä. Todella kova nälkä.
Säännöllinen liikunta poistaa näläntunteen, eikä silloin tee mieli edes mitään herkkuja.
Jos yritän pelkällä ruokavaliolla pitää painoa kurissa, niin siitä seuraa pelkästään hirveä nälkä ja herkkuhimo, ja mietin vaan koko ajan milloin voi seuraavan kerran syödä ja mitä voi syödä. Siinä ei jää enää tilaa elämälle, kun syöminen ja sen miettiminen vie kaiken ajan.
Ja onhan se hankala syödä kellon mukaan ja tarkkaan mitattuja annoksia, kun oma keho ei tiedä mikä määrä ruokaa on riittävästi.
Ehkä et ole ymmärtänyt minkälainen ruokavalio sopii sinulle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käytännössä liikunnan merkitys on olematon. Teen sulle rautalangasta:
Kulutukseni on 10 000 kJ/vrk.
Saantia voin siedettävästi säädellä välillä 5000-20000.
Kulutustani voin siedettävästi säädellä välillä 10000-11000.
Ja jos nostan kulutuksen 11 000, ruho huutaa 12000 ;-)
Näinhän se menee, mutta faktat ei maistu, joten alapeukkua vaan lukematta ja ymmärtämättä ;-)
Sanoisin että teoriassa näin. Omalla kohdalla olen kuitenkin käytännössä todennut että nimenomaan liikunnalla on merkitystä, omalla kohdallani, en väitä että tämä pätee kaikkiin. Mutta alapeukuttakaa vaan, mä olen iloinen, energinen, ja kevennyn tasaista tahtia. Jos laihduttaisin ruokavaliolla, esim jotain1500 kcal/vrk, olisin edelleen väsynyt, saamaton, ruoka olisi mielessäni koko ajan, sortuisin, masentuisin siitä, luovuttaisin. Ehkä laihtuisin muutaman kilon jotka kohta Lihoikin takaisin. Pitäisin itseäni luuserina, häpeäisin, piilottelisin.
Ja sanonko vielä kerran että tämä kaikki koskee itseäni. Joskin uskon etten ole ainoa.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Periaatteessa olen samaa mieltä ja itsekin olen liikunnan kalorivajetta hyödyntänyt, mutta muutama ongelma ns. liikunnalla laihduttamisessa on.
1. ) laihtuminen vaatisi oikeastaan päivittäistä liikuntaa esim. n. 1000 kalorin verran että päästäisiin 1 kg / viikko ja suositusten mukainen 0,5 kg viikko vaatisi siis 500 päivittäisen liikunnan. Ts. muutama kerta viikossa ei oikeastaan laihduta etenkin jos liikunnanlla vain kompensoidaan ne mättöpäivät.
2. ) laihtumisen jälkeen pitäisi saada painopysymään alhaalla ja jos ei muutoksia ruokavalioon ole tehty niin ilman liikuntaa syö yksinkertaisesti liikaa. Ilmiö on tuttu uransa lopettaneilta urheilijoilta jotka vuodessa lihovat muodottomiksi kasoiksi.
Eli kyllä se ruokavalio on kuitenkin se tärkeämpi tekijä painonpudostuksessa vaikka liikuntaa minusta korostetaankin turhan vähän. Lisäksi lihaskuntotreeni ja vahvemmat lihakset lisäävät myös kulutusta ja siihen ei päästä pitkällä pyöträlenkillä vaikka toki kaloreita kuluukin.
Miksi se liikunta pitäisi lopettaa laihtumisen jälkeen? Itse meinaan jatkaa hamaan hautaan, tai ainakin niin pitkään kuin kykenen. Olen löytänyt itselleni mieluisat lajit joita ei ole aikomus lopettaa. Tämä ongelma tulee eteen ehkä silloin jos liikunta on ns pakkopullaa ja sitä tehdään vain laihtumisen toivossa, eikä itse liikunta ole nautinnollista. Siksi mielestäni olisikin tärkeää löytää itselle mieluisat lajit eikä miettiä niinkään sitä, mikä olisi tehokkainta laihtumisen kannalta.
Calories in, calories out. Ei oo väliä tuleeko se vaje liikunnalla vai ruokavaliolla. Terveellisessä ruokavaliossa on sekin etu että siinä saa runsaasti ravintoaineita, oikeanlaisia rasvoja jne eikä vaan eläinrasvaa, suolaa ja sokeria. Jos liikkuu hirmuna mutta syö pelkkää pullaa niin verikokeet näyttää ihan järkyttäviä. Optimaalista olisi laihdutuksessa 70% ruokavaliota ja 30% liikuntaa. Enemmänkin saa toki liikkua, mutta oikea ruoka on todella tärkeää keholle.
Onnea kuitenkin saavutuksestasi, ja siitä että oot löytänyt itsellesi oikean tavan laihtua! :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä saa melkoisia päivän kävelylenkkejä tehdä, jos niillä muka kuluttaa 1500 kaloria. Ja mitä vähennystä siitä edes tulee, jos mässyttää pari munkkia siihen päälle? Enkä tasan usko että jo valmiiksi ylipainoinen pyöräilee tuosta vaan hujauksessa 50 kilsaa. Nyt on ap keksinyt vain hyvän itsehuijauksen, että saa hyvällä omallatunnolla vetää pannaria ja pitää "herkkupäiviä".
Enimmillään olen sports trackerin mukaan kuluttanut 1640 kcal pyörälenkillä. Olisikohan ollut 2,5 h pitkä pyöräily?
Voiko tosiaan kuluttaa 2,5 tunnin pyöräily tuollaisen kalorimäärän???
Vierailija kirjoitti:
... Nuo lenkit kuluttaa 500 - 1500 kcal puhelinsovelluksen mukaan....
Ja kyllä ihmettelen näitä jotka väittää ettei liikunnalla ole juuri merkitystä painonpudotuksessa!
No kommentti tulee lähinnä siitä, että esimekiksi Fazerin sininen sulkaalevy sisältää1100kcal energiaa, ja yllättävän moni pystyy syömään tuollaisen levyn yhdeltä istumalta. Ja hieman epäilen tuota 1500 kcal lenkkiä.
Tietenkin liikunta on hyödyllistä ja edistää terveyttä ja mahdollisesti nopeuttaa laihtumista. Mutta yhden lenkin kuluttama energia on niin helppo napata ruoasta takaisin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Enimmillään olen sports trackerin mukaan kuluttanut 1640 kcal pyörälenkillä. Olisikohan ollut 2,5 h pitkä pyöräily?
Voiko tosiaan kuluttaa 2,5 tunnin pyöräily tuollaisen kalorimäärän???
Jos pitää tarpeeksia vauhtia päällä. Ei mikään perus sunnuntaipyöräily kuluta tuollaisia lukemia.
Vierailija kirjoitti:
Energian yksikkö on joule.
Totta, mutta kalorit ovat jostais syystä käytetympi yksikkö puhekielessä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehkä et ole ymmärtänyt minkälainen ruokavalio sopii sinulle.
Ihanan ylimielinen vastaus :D
Minulle sopii liikkuminen. Silloin ei tarvitse miettiä ruokavaliota eikä syömisiä.
Itse laihduin 15 kiloa, kun aloin lenkkeillä. Alussa juoksin 30km viikossa ja nykyisin juoksen n. 70-90km viikossa. Salilla saatan käydä kerran pari viikossa.
Sen verran paljon kaloreita kuluu, etten ole mitään ruokavaliota tarvinnut, vaan ihan pelkkää matematiikkaahan tämä on. Kulutan enemmän, kuin syön.
Mä laihduin kanssa liikkumalla. Tuli urheiluton jakso elämään ja painoa pääsi kertymään kymmenisen kiloa. Pudotin siitä seitsemän lisäämällä viikkoon kaksi kolme lyhyttä ja yhden pitkän lenkin. Yhteensä nuo tekivät 2500-3200 kcal viikossa. Ton määrän leikkaaminen ruuasta karsimalla olis ollut ihan kamalaa, mut noin paino putos ja kunto kasvoi miellyttäväsi ja vaivatta.
Pitää liikunta ainakin pois ruokapatojen ja herkkukaapin ulottuvilta, että auttaa se sinänsäkin. Näin monesti enemmän kuin kalorien kulutuksesta pelkästään. Enemmän tekemistä, vähemmän tylsyyteen syömistä.
20 = ap