Miten luon hyvän vaikutelman työharjottelussa?
Samaan aikaan siellä on muitakin harjoittelijoita ja pelkään, että jään arvostelussa huonoimmaksi. Olen ujo ja etenkin oma-aloitteisuus on minulle vaikeaa. Oletan, että minulle annetaan töitä eikä minun tarvitse niitä olla itse pyytämässä. Miten teen parhaan vaikutelman? Vain osa meistä voi saada töitä harjoittelun jälkeen ja parhaat siis valitaan. Minkälaisista työharjoitteluista teille on jäänyt parhaat vaikutelmat?
Kommentit (14)
Katsot kenen peetä kannattaa nuolla ja teet ahkerasti aina silloin kun joku näkee ja otat kunnian toistenkin töistä. Paikka on sinun.
Kyllä sinun nyt vaan pitää olla oma-aloitteinen ja kysyä niitä töitä.
Jos tekeminen loppuu niin käyt kysymässä mitä seuraavaksi voin tehdä.Etkä jää vain hohhailemaan...Riippuu mistä alasta on kyse mutta se oma-aloitteisuus on monella alalla tärkeää.
Vierailija kirjoitti:
Nyt kannattaa opetella sitä oma-aloitteisuutta. Ja kannattaa kysellä miksi joku työ tehdään juuri sillä tietyllä tavalla ym, osoittaa olevasi kiinnostunut.
Ja tietysti pitää kysellä siten, että ohjaaja huomaa sinun oikeasti ajattelavan niitä asioita.
Ainoa asia missä voit mokata, on se ettet esittäydy. Kaikessa muussa voi saada anteeksi.
Oma-aloitteisuus on kyllä sellainen piirre, jota arvostetaan harjoittelijassa. Mikäli sinulla ei ole tiettynä hetkenä mitään työtehtävää sovittuna, voit kysyä esim. harjoittelun ohjaajaltasi, olisiko hänellä sinulle lisätehtäviä tai tarjoutua auttamaan työkaveriasi, jos hän apua kaipaa. Monilla työpaikoilla työtehtäviä pitää osata itse pyytää tai keksiä, millä tavoin voisi hyödyntää jo olemassa olevaa osaamistaan työssä. Ujous ei mielestäni ole mikään ongelma mutta "oletan, että minulle annetaan töitä eikä minun tarvitse olla niitä itse pyytämässä" -asenne voidaan tulkita ylimielisyytenä ja kiinnostuksen puutteena työpaikkaa kohtaan.
Paljon harjoitteljoita ja osa palkataan? Todennäköistä on, ettei työnantajan mielestä kukaan ole siinä vaiheessa, kun palkkaa pitäisi maksaa, kelvollinen jatkamaan, vaan otetaan uusi satsi harjoittelijoita taas kokeiluun.
Ei kyllä kaikilla aloilla voittoa vedä miksi miksi kyselijä, jos on kiire. Silloin korostuu se että pystyt toimimaan itsenäisesti sekä että osaat kysyä neuvoa jos et osaa.
Vierailija kirjoitti:
Jos tekeminen loppuu niin käyt kysymässä mitä seuraavaksi voin tehdä.Etkä jää vain hohhailemaan...Riippuu mistä alasta on kyse mutta se oma-aloitteisuus on monella alalla tärkeää.
Kirjoitin näköjään vähän huonosti. Siis toki minä kysyn töitä, jos edellinen työtehtävä loppuu. En tietenkään jään tyhjän panttina istuskelemaan. Mutta siis olen huomannut, että osa hakee jatkuvaa huomiota muilta työntekijöiltä ja nimenomaan kysyy tehtäviä, vaikka edellisessäkin tehtävässä olisi vielä työtä jäljellä. Kerran eräs harjoittelija käsi oikein tutustumassa muihin työntekijöihin, itse vain istuin tekemässä töitäni. AP
Ole oma aloitteinen, kysele paljon, osoita kysymyksillä kiinnostusta työhön ja alaan. Jos harjoitteluun kuuluu tutkia asiakirjoja yms talon sääntökansioita, ota ne puheeksi reippaasti ja mielenkiinnolla. Siisti olemus ja asiallinen pukeutuminen kuuluvat asiaan. Muista myös ammattimainen käytös, älä päästele suustasi sammakoita tai kiroile. Muista olla rohkea. Näillä eväillä pääset hyvin alkuun. Terv. Vastavalmistunut.
Vaikuttaako ne muut työntekijät ilahtuneilta jos joku tulee kyselemään tai esittäytymään?
Ei ujous ole huono asia. Tärkeintä, että hoitaa tehtävänsä. Toki tehtävistä pitää ottaa selvää, mutta kokoaikaista kyselyä on ehkä hyvä välttää. Työnohjaajilla on myös omia työtehtäviä, eikä hän voi ihan aina olla vastaamassa. Riippuu tietysti työstä, mutta ei ehkä kannata olla koko ajan äänessä ja selittää "omaa osaamistaan". Tunnollinen tehtävien hoito puhuu puolestaan. Asialliset puheet työtilanteissa, eikä kannata puhua henkilökohtaisia asioitaan. Toki voi vastata, jos joku kysyy. Onnea harjoitteluun!
Vierailija kirjoitti:
Vaikuttaako ne muut työntekijät ilahtuneilta jos joku tulee kyselemään tai esittäytymään?
Minä ainakin suhtaudun AINA myönteisemmin niihin ihmisiin, jotka esittäytyvät. Voihan joskus itselläkin olla töitä tehtäväksi oma-aloitteisille henkilöille.
Nyt kannattaa opetella sitä oma-aloitteisuutta. Ja kannattaa kysellä miksi joku työ tehdään juuri sillä tietyllä tavalla ym, osoittaa olevasi kiinnostunut.