Hääkutsusta kieltäytyminen
Kuinka kusipäistä on jättää sukulaisen häät väliin? Serkulla on häät kesällä ja todennäköisesti saan kutsun sinne. Mutta. Minulla ole rahaa ostaa yhtä juhlaa varten uutta pukua, kauluspaitaa, kravattia, kenkiä jne... Olisiko jokin keino jättää häät väliin polttamatta kaikkia siltoja muihin sukulaisiin? Tyyliin haen sairaslomaa tai jotain? Ei siis ole mitään pariskuntaa vastaan, päinvastoin, mutta ei ole vain varaa laittaa yhteen päivään useita satoja euroja enkä usko, että poissaoloani moni edes huomaisi.
Kommentit (30)
Vierailija kirjoitti:
Kuinka kusipäistä on jättää sukulaisen häät väliin? Serkulla on häät kesällä ja todennäköisesti saan kutsun sinne. Mutta. Minulla ole rahaa ostaa yhtä juhlaa varten uutta pukua, kauluspaitaa, kravattia, kenkiä jne... Olisiko jokin keino jättää häät väliin polttamatta kaikkia siltoja muihin sukulaisiin? Tyyliin haen sairaslomaa tai jotain? Ei siis ole mitään pariskuntaa vastaan, päinvastoin, mutta ei ole vain varaa laittaa yhteen päivään useita satoja euroja enkä usko, että poissaoloani moni edes huomaisi.
Mitäpä jos kävisit katsomassa löytyisikö pukuvuokraamosta sopiva puku?
Jollet tarvitse pukua usein niin se on ihan hyvä vaihtoehto ja paljon halvempi kuin ostaa oma kaappiin.
Niin ja sitten jos ei järjesty, niin minusta olisi ihan reilua lähestyä sitä avioparin puolta jonka tunnet paremmin ja kertoa että sinulla ei nyt ole tässä tilanteessa varaa tulla, on niin paljon muita menoja. Lähetät sitten vain jonkun onnittelusähkeen tai lähetät pienen lahjan.
Mitä? Me on monta kertaa vain jätetty menemättä ja ihan siksi, että välimatka on ollut pitkä. Ei ole tullut mieleenkään, että olisi pakko mennä tai keksiä jotain tekosyitä.
Olisiko ketään suunnilleen samankokoista tuttua jolta voisit lainata vaatteet sinne häihin? Jos siis muuten kuitenkin haluat mennä :)
Olen itse kieltäytynyt vain ilmoittamalla, että olen pahoillani, mutta en pääse.
Ei ollut varaa ostaa uutta mekkoa ja panna häälahjaan 100 euroa.
Mitä kokoo olet? Täältä löytyy hetkessä mammoilta siisti puku.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä vinkumistasi ollenkaan. Voitte perheesi kanssa pukeutua vanhoihin juhlavaatteisiin. Lahjaksi pienen summan lahjakortti. Olen monen sukulaisen häät viettänyt samalla kaavalla.
Ei ole vanhoja juhlavaatteita.
t. AP
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tätä aina ihmettelen näissä valitusvirsissä. Pakko ostaa aina uusi puku/mekko ja kallis lahja... Kuinka monta asua ihmiset oikein juhliin hommaa ja paljonko sitä aina lihotaan/laihdutaan kun vanhoihin ei mahdu? Itselläni on kaksi juhlavampaa mekkoa. Toinen enemmän lämpimän ajan ja toinen kylmän ajan mekko. Ja sen lisäksi kaksi muuten siistiä mekko + vaatteita yhdistelemällä pari asusteita vaihtamalla juhlavampaa kokonaisuutta. Kaikki vaatteet on hommatta hiljalleen. Osa kirppiksiltä, osa alennusmyynneistä ja osa ihan uutena.
Että miksi se uusi asu on AINA ostettava? Eikö muka vanhat vaatteet kelpaa? Juhlavaatteet harvoin kuluvat niin nopeasti etteikö niitä kehtaisi käyttää uudestaan ja uudestaan. Ja mielestäni on naurettavaa pitää jotain kuninkaallisten etikettiä ettei vanhoja juhlamekkoja voi enää käyttää. Harva niin usein juhlissa ramppaa ja vielä samojen etteikö vanhat kelpaisi.
Miehillä tämä on vielä helpompaa...
Mielestäni jokaisen fiksun aikuisen kuuluisi hommata itselleen ns. pyhäpuku, jota pitää aina juhlallisuuksien tullen. Juuri tälläisiä tilanteita varten, että rahaa onkin vähän ja juhlat tulossa. Ei tarvitse ostaa pukua ja nillittää sitä kutsujan syyksi.
Mielestäni tämä aina uuden asun osto syynä miksei voi osallistua on typerin tekosyy minkä tiedän. Ketään ei kiinnosta missä asussa vieraat on. Kunhan kokonaisuus on siisti. Ei siihen satasia mene. Ei edes yhtä.
No periaatteessa noin. Mutta jos rahaa ei ole, niin millä sitä pukua ostaa? Moni nuori mies kasvaa ulos ylioppilaspuvustaan, rippipuvusta nyt puhumattakaan. Ei siis liho, mutta rotevoituu vielä parikymppisenä. Siistien juhlavaatteiden hankkiminen on hyvä idea, mutta on tilanteita joissa se ei ole mahdollista, ikävän kyllä.
Tässä muuten hyvä vinkki kun se rakas poikalapsi muuttaa viimein pois kotoa, niin hyvät vanhemmat, viekää se kauppaan ja ostakaa sille puku. Perusmallin musta puku. Niin että sillä on sitten edes jotain laittaa päälle häihin, hautajaisiin, serkun ristiäisiin jne.
Kuten tiskiharjan ja kattilasarja, tarvitsee jokamies mustan puvun.
Vierailija kirjoitti:
Miksi et vain kiitä kutsusta, ja ilmoita, ettet pääse. Laita postissa joku pieni onnittelu. Niin minun serkkuni teki häissäni, enkä minä mieti, miksi ei päässyt. Eivät serkut olleet se juttu naimisiinmenossani, vaan puolisoni.
Näin. Sota ei yhtä miestä kaipaa eikä häät yhtä sukulaista.
Yllättävän harva sitä toisten poissaoloja mistäkin juhlista miettii kuin mitä ihminen itse luulee.
Et missään nimessä ala selittelemään mitään. Tyhjänpäiväistä hääparin syyllistämistä!
Ilmoitat, ettet pääse tulemaan. That's it. Jos haluat muistaa paria, niin muistat. Jos et, niin et muista. That's it.
Mitä teet jos paras ystäväsi kutsuu häihin? Tai siskosi lapsensa ristiäisiin? Tai mitä puet isäsi hautajaisiin? Vai jätätkö vaan menemättä.
Ei ole vanhoja juhlavaatteita.
t. AP