Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kysypä n. 12-vuotiaalta lapseltasi kuka on Suomen pääministeri

Vierailija
03.05.2016 |

Tiesikö?

NImittäin tämä kuulemma kertoo onko lapsi ns. sivistyneestä perheestä vai syrjäytyneestä...

Kommentit (74)

Vierailija
61/74 |
03.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tiennyt mutta nyt tietää. Enpä paljon muiden väiitteistä piittaa.

Vierailija
62/74 |
03.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä en vaan ymmärrä ihmisiä, jotka eivät tiedä (eivätkä haluakaan tietää) mistään mitään. Ja sitten vielä ylpeilevät sillä, etteivät tiedä mitään. :/

.

Miksei sivistys ole enää arvo? Miksi sitä pidetään jotenkin coolina, ettei tiedä politiikasta tai maailmasta yhtään mitään? Miksi on muka siistiä olla tyhmä ja tietämätön?

.

Minulle opetettiin pienestä pitäen, että maailmasta pitää olla kiinnostunut enkä voisi kuvitellakaan, etten esim. seuraisi uutisia tai politiikkaa.

Minä voin kuvitella ettei moni kaltaiseni masennuksesta yms. kärsivä joka on hyvin ahtaalla halua lisätä ahdistustaan ajattelemalla kaikkia mahdollisia leikkauksia jne. mitä on edessä. Sitä suojelee itseään jotta jaksaisi vielä eteenpäin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/74 |
03.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä tunnustan aina väittelijöille että ollaan köyhä perhe, syrjäytynyt perhe, huono äiti ja syödään roskaruokaa eikä käydä vanhenpainilloissa. Ja se vasta ärsyttääkin muita, kun ollaan suosiolla niin huonoja.

Vierailija
64/74 |
03.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä mun mielestä jo 12v/yläasteelle siirtyvän olisi hyvä tietää joitain ministereitä. Ei tarvitse välttämättä tietää, mitä salkkua kukakin kantaa ja mitä pääministeriys varsinaisesti tarkoittaa. Mutta onhan nämä henkilöt niin paljon esillä mediassa ja lehdistössä, joten jokainen vähänkin sivistynyt 12v törmää näihin väkisin. Muistan kuinka itsekin pienenä katselin vanhempien kanssa Itsevaltiaat-animaatiota, joka ei tietenkään lapsen silmiin näyttäytynyt samalta kuin politiikasta perillä olevalle aikuiselle. Mutta kyllä siinä hyvin tuli opeteltua eri ministereitä nimeltä ja jollain tapaa kasvatettua mielenkiintoa yhteiskunnallisiin asioihin (leikin ja huumorin kautta).

Vierailija
65/74 |
03.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä tunnustan aina väittelijöille että ollaan köyhä perhe, syrjäytynyt perhe, huono äiti ja syödään roskaruokaa eikä käydä vanhenpainilloissa. Ja se vasta ärsyttääkin muita, kun ollaan suosiolla niin huonoja.

Saattaa ärsyttää myös myöhemmin lapsiasikin, kun tajuavat, miten epämotivoitunut äiti heillä oli. Ihan oikein SUOSIOLLA jätti kaikki lasten mahdollisuudet parempaan elämään...

Vierailija
66/74 |
03.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse tiesin 12-vuotiaana kaikenlaista niin Suomen kuin maailmankin historiasta ja politiikasta. Aloin seuraamaan Suomen päivänpolitiikkaa 2006 presidentinvaaleista lähtien.

M21

Seuraatko edelleen, oletko itse mukana politiikassa?

Vierailija
67/74 |
03.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän 12-v: En mä tiedä! Sitten arvasi: Tarja Halonen.

(me ollaan WT-lääkäriperhe...)

Vierailija
68/74 |
03.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitäs me yyhoot, kun ei ole sitä puolisoa, jonka kanssa keskustella ruokapöydässä päivänpolitiikasta..? Varma kadotus meidän lapsille, niinhän se tosin taitaa muutenkin mennä!

Vierailija
69/74 |
03.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tarvitse olla akateeminen jos lapsi tietää 12 v kuka on suomen pressa, pääministeri, ulkoministeri, liputuspäivät, uskonnot mitä maailmassa on jne. 

Vierailija
70/74 |
03.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulka mukaan seuraavalla kerralla rajat kiini mielenosoitukseen

Vierailija
71/74 |
03.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

sivistys (wikipedia):

Sivistys tarkoittaa kasvatuksen kautta omaksuttua tietoa, henkistä kehittyneisyyttä ja avarakatseisuutta. Tässä mielessä puhutaan opillisesta tai muodollisesta sivistyksestä, humanistisesta ja luonnontieteellisestä sivistyksestä, yleissivistyksestä tai akateemisesta sivistyksestä, sekä toisaalta ihmisen sisäisestä kehittyneisyydestä ja kypsyydestä. Jälkimmäiseen saatetaan viitata ”sydämen sivistyksenä” tai viisautena. Sivistyksen sisällöstä on erilaisia käsityksiä.

Sana sivistys voi tarkoittaa myös korkeakulttuuria, sivilisaatiota. Se tulee latinankielen sanasta civilis, joka on adjektiivimuoto sanasta civis. Civilis tarkoittaa kansalaista tai kaupunkilaista, joka elää kaupunkinsa sääntöjen mukaan.[1]

Sivistys ei siis tarkoita sitä, että kakaralle on opetettu jotain juttuja ulkoa, vaan sitä, että tajuaa esimerkiksi että ap ei voi määrittää, mitä on sivistys. Henkinen kehittyneisyys ja avarakatseisuus, että sallii erilaisuuden, ei ole sama asia kuin että muistaa presidentn ja pääministerin.

Vierailija
72/74 |
03.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysyin mun 10-vuotiaalta ja tiesi heti, että Juha Sipilä.

Toisaalta ollaan poliittinen perhe ja olen raahannut lasta vaalivalvojaisiinkin... hän on kyllä kiinnostunut kaikenlaisesta, viimeksi kyseli oma-aloitteisesti inflaatiosta, Kreikan talouskriisistä ja EKP:n rahapolitiikasta :) :) :)

Vierailija
73/74 |
03.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tulka mukaan seuraavalla kerralla rajat kiini mielenosoitukseen

Joo, opetetaan meidän lapset örveltämään kännissä harhaisen porukan kanssa.

Vierailija
74/74 |
03.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä oli siis sen "vuoden opettaja" Korhosen mielipide. Meillä vitosluokkalainen ei tiennyt, totesi vaan "niitä ministereitä" on niin paljon.Me vanhemmat olemme opettajia itsekin. Tv ei ole päällä oikein koskaan, ehkä osin siitä johtuu tietämättömyys. Lasten kanssa ei juuri politiikasta puhuta, mielestäni ei ole tarvetta vielä tässä vaiheessa.

ap

Ei kyse ole siitä puhutaanko aktiivisesti lasten kanssa politiikasta. Kyse on kodin yleisestä ilmapiiristä. Käydäänkö vanhempien välillä älyllistä keskustelua -- entä vieraiden-- vai typistyykö vuorovaikutus kauppalistojen laatimiseen. 

Onko pöydällä Hesari auki vai sisustuslehti? Lapset imevät vaikutteita ympäristöstään välillisesti, ei heidän kanssaan tarvitse keskustella suoraan. 

Sitä Korhonen nyt hakee. Toki yksittäisellä kysymyksellä ei pysty kattavasti mittamaan kotioloja, mutta ajatus on taustalla tämä. 

Kenelle enää tulee paperilehti? Toisaalta en välttämättä pitäisi kaikkea poliitikkojen parjaamista älyllisenä keskusteluna. Yleensä ne nimet tiedetään perheissä joissa isä tai äiti jaksaa sadatella poliitikkojen tekemisiä päivästä toiseen.

Tilaan paperihesaria pääosin siksi, että lapsi oppii ajattelemaan, että uutisten lukeminen kuuluu asiaan.

Se on nimenomaan sitä sosiaalisen pääoman kasvatusta, mitä ei saa rahalla ostettua. Sen puutteesta lapsi vanhempana kärsii tuntien olevansa yliopistossa epämääräisesti "erilainen" kuin muut.

Samasta syystä otan lasta mukaan kokkareille, lounaille, konsertteihin jne, vaikkei sitä vielä ne muuten niin kiinnostakaan, lapsi kun on. Oppii miten niissä käyttäydytään eikä jännitä isompana vaan on tilaisuuksissa kuin luonnostaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yksi kaksi