Kun työkaverista tulee esimies...
Eli mun työkaveri yleni esimieheksi ja muuttui ihan kauheaksi nalkuttajaksi. Ollaan pitkään esim kuljettu samalla linkillä töihin niin et myöhästytään minsa-pari koska jos tultais aikaisemmalla linkillä niin oltais yli puoli tuntia etuajassa. Nyt kun hänestä tuli esimies pari viikkoa sitten niin tulee sillä aikaisemmalla linkillä koska voi aloittaa työpäivän aiemmin ja sanoi mulle tänään töissä et "sunkin pitäisi ettet olis aina myöhässä".
On myös pitänyt useammalle ihmiselle jo saarnan lounaan pituudesta, et ollaan siellä liian kauan. Ollaan monta vuotta käyty yhdessä lounaalla hänen kanssaan ja ainahan ne on vähän venyneet, eikä aiempi esimies koskaan sanonut mitään kun työt on muuten sujuneet.
Kaikki on jo parissa viikossa ihan tuskastuneet tuohon tyyppiin. Meillä on aika tiivis työyhteisö vietetään vapaa-aikaakin yhdessä. Viime viikonloppuna oltiin yhdessä saunomassa ja siellä mietimme toisen työkaverin kanssa et tulis jo kesälomat kun ei jaksa tehdä töitä (osaksi siis vitsillä heitimme kaikkia läppää) ja tää meidän uusi esimies vaan tokaisi et älkää aina jaksako valittaa töistä ja olla noin negatiivisia... Mä menen naimisiin kesällä. Olenkö törkeä jos en kutsukaan tuota uutta esimiestämme häihini koska en kyllä jaksa vapaa-ajallani tai ainakaan häissäni katsella häntä enää. Kutsuja ei ole siis vielä laitettu mutta ollaan puhuttu aiemmin työporukan kesken et kutsun sen porukan jonka kanssa muutenkin vietetään vapaa-aikaa.
Toisaalta ymmärrän jos vaikka saa omalta esimieheltään kuumotusta et pitää kuumottaa meitä muita mutta sillehän en voi mitään...
Kommentit (30)
Hankala juttu. Voisiko sille sanoa et löysää ja muistutaa millain itse toimi kun oli vielä alainen.
Hän hoitaa vain työnsä. Esimiehen tehtäviin ihan aikuisen oikeasti kuuluu huomauttaa, jos joku on jatkuvasti myöhässä tai viipyy ruokatunnilla liian kauan. Entisten työkavereiden on vain vaikea sopeutua muuttuneisiin rooleihin.
Olen itse hypännyt jopa yhden portaan yli työkavereideni pomoksi ja huomasin, etten yksinkertaisesti enää voi olla heidän kaverinsa. Minulla ei ole oikeutta puhua heille asioista, jotka minua päivittäin askarruttavat, enkä myöskään saa vastata heidän kysymyksiinsä, koska ne koskevat melkein aina keskeneräisiä asioita, joista ei voi vielä puhua. Samoin he syyllistävät minua asioista, joita en muka ole tehnyt. Olen tehnyt, mutta ne kuuluvat salassapidettäviin (esimerkiksi hoitoonohjaus).
Jos olisin ap, kutsuisin pomon häihin, mutta ymmärtäisin, ettei hän enää kuulu kaveriporukkan kuten ennen.
Niin ne vastuut valitettavasti muuttuu kun tulee esimieheksi. Huomaat sen sitten jos itse etenet urallasi. Esimiehen pitää näyttää esimerkkiä eli ei voi tulla myöhässä töihin, ja toki hänen vastuullaan on tsekata ettei alaisetkaan myöhästele. Pitäisikö hänen mielestäsi sietää lepsuiluasi vain siksi että olitte aiemmin kollegoita? Ja valittamisesta huomauttaminen on varsin aiheellista - ei kukaan jaksa ainaista narisijaa. Sinuna katsoisin peiliin ja ryhdistäytyisin. Esimiehelläsi on tarpeeksi stressaava työ ilman että pitää huomauttaa aikuiselle ihmiselle töihintuloajoista.
Työkaverista tuli esimies. Ainoa muutos oli, että hänestä tuli se raportoija ylöspäin organisaatioon ja toisinpäin alas. Ehkä hän oli esimiehenä huono, kun mikään ei muuttnut, mutta työntekijät viihtyivät. Kyseessä oli asiantuntijatiimi, joissa tehtiin melko itsenäistä työtä.
Onko siihen joku tietty syy, että niitä työssäoloaikoja pitää noin kellottaa? Nimim. asiantuntijatyötä 24/7 kohta 20v takana, ei työaikaa...
Hän on saanut toimintaohjeet ja ehkä huomautuksenkin omalta pomoltaan ja hoitaa nyt työnsä kuten on käsketty. Ei tarvitse olla mitään, että olisi neste noussut päähän uuden aseman takia, on vain uudet vaatimukset hänellä itselläänkin uudessa työssä.
Vierailija kirjoitti:
Onko siihen joku tietty syy, että niitä työssäoloaikoja pitää noin kellottaa? Nimim. asiantuntijatyötä 24/7 kohta 20v takana, ei työaikaa...
Meidän puljussa kellottaa kaikki kellokortilla, oli sitten asiantuntija tai alainen. Kukaan ei vietä pitkiä lounaita tai hengaile muuten ympäriinsä työajalla.
Valta tuo myös vastuuta: jos vaikka ajatellaan Presidentti Sauli Niinistöä, ei hän voi käyttäytyä samalla tavalla mitä sellainen ihminen jonka mielipiteet "eivät ketään kiinnosta". Jos presidentti puhuisi kuinka "p*rseetä r*ssät on, ja kaikki n**kerit sais painua v*ttuun Suomesta", niin se on heti iso kohu, jos samaa puhuu lähiöbaarin vakiojuoppo, niin ketään ei kiinnosta.
Edellä kuvattu pätee myös tavallisten työpaikkojen hierarkiassa: pomon pitää olla eri tasolla mitä tavallisten duunarien. Pomon pitää olla esimerkiksi muille, toki joillakin voi nousta yleneminen hattuun, mutta AP:n esimerkissä ei työkaveri ole velvollinen ojentamaan kollegaansa siitä että tämä lounas joka päivä venyy, mutta esimiehen on siihen puututtava.
Bussi asiaan sen verran, että tuonkin varmaan voisi sopia, käsittääkseni on ihan laissa(?) että jos bussin tai muun odotusaika venyy kohtuuttomaksi, niin silloin on oikeutettu kulkemaan sillä sopivammalla vuorolla (eli tulee ihan sovitusti esim. 5min "myöhässä" ja kuittaa tuon lähtemällä 5 minuuttia myöhemmin kotiin). Toki joissain ammateissa tämä ei välttämättä onnistu, jos esim. myymälän pitää olla auki kun kello on tasan, silloin kannattaa ehkä kysyä jos voisi tehdä jotain "inventaariota" sen ylimääräisen 30min ja lähteä aiemmin töistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meidän puljussa kellottaa kaikki kellokortilla, oli sitten asiantuntija tai alainen. Kukaan ei vietä pitkiä lounaita tai hengaile muuten ympäriinsä työajalla.
Jättääkö ne teidän "asiantuntijat" sitten aivonsa siihen firman respaan aina iltapäivisin ja viikonloppuisin kun on 7,5h hengailua täynnä? Aika erikoista....
Niin sitä just tossa sanoinkin et voihan se olla et hänen pomo kuumottaa kuumottamaan meitä. Meidän entinen esimies ei siis piitannut vaikka myöhästyttiin se minsa-pari kun sillä ei varsinaisesti ole mitään merkitystä työhön.
Tuo paikka oli yleisessä haussa ja ainoa joka sitä tietääkseni haki oli just tuo työkaveri joka paikan myös sai. Itse en ole mitenkään halukas etenemään, teen työni ja otan palkan siitä, tavoitteeni ovat harrastuksen puolella.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Hän on saanut toimintaohjeet ja ehkä huomautuksenkin omalta pomoltaan ja hoitaa nyt työnsä kuten on käsketty. Ei tarvitse olla mitään, että olisi neste noussut päähän uuden aseman takia, on vain uudet vaatimukset hänellä itselläänkin uudessa työssä.
Tällaisessa tapauksessa kannattaisi uuden esimiehen ehkä mainita, että hän kyllä tietää, että ennen on tehty toisin, mutta nyt valitettavasti on nämä tavat huomattu ylempänä ja niistä on tullut nuhteita tai huomautuksia.
Vierailija kirjoitti:
Niin sitä just tossa sanoinkin et voihan se olla et hänen pomo kuumottaa kuumottamaan meitä. Meidän entinen esimies ei siis piitannut vaikka myöhästyttiin se minsa-pari kun sillä ei varsinaisesti ole mitään merkitystä työhön.
Tuo paikka oli yleisessä haussa ja ainoa joka sitä tietääkseni haki oli just tuo työkaveri joka paikan myös sai. Itse en ole mitenkään halukas etenemään, teen työni ja otan palkan siitä, tavoitteeni ovat harrastuksen puolella.
Ap
Niin siis ainoa hakija meidän työporukasta, muista hakijoista en tietenkään tiedä.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jättääkö ne teidän "asiantuntijat" sitten aivonsa siihen firman respaan aina iltapäivisin ja viikonloppuisin kun on 7,5h hengailua täynnä? Aika erikoista....
Ei, he saavat isompaa palkkaa siitä hyvästä, että ovat käytettävissä "aina". Kaikkien on kuitenkin oltava läsnä työpaikalla 8-16 arkisin, myös asiantuntijoiden.
No heikon esimiehen merkki on, että hän yrittää puuttua epäoleellisiin asioihin, kuten esim. lounaan pituuteen asiantuntijatyössä, jos työ kerran joka tapauksessa tulee tehtyä.
20v työkokemuksella voin sanoa että poikkeuksetta esimiesasemaan päätyneet työkaverit ovat poistuneet siitä normaalista kaveriringistä.
Jättäisin varmaan kutsumatta. Ymmärrän et asema muuttunut mutta jos esim aikaisemmalle esimeihelle on ollut ok tuo pieni myöhästyminen ja työn kannalta sillä ei ole väliä niin hassulta tuntuu.
Ja jos ette voi enää vitsailla ja olla omia itsejänne saunaillmoissa jne niin paras vaan pikkuhiljaa eriytyä ja olla kuitenkin asiallisissa väleissä siellä työpaikalla.
Ohi aiheen, minä oli kaupungilla yhdellä osastolla työharjoittelussa, ja voin sanoa että sen osaston esimiehen olisi PITÄNYT puuttua siihen lorvimiseen!
Kuvittelin aina että on pelkkää legendaa kun puhutaan eroista yksityisen ja julkisen puolen välillä, mutta tuo harjoittelupaikka kyllä todisti em. väitteet todeksi. Välillä koko osaston porukka istui PITKÄÄN (puhutaan ihan paristakin tunnista yhteen soittoon), ja puhui/juorusi asioista jotka eivät MITENKÄÄN liittyneet töihin. Tätä tapahtui koko ajan.
Lisäksi kyseinen osasto järjesti välillä tapahtumia joihin meni hirvittävät määrät rahaa, mutta joissa ei käynyt kukaan (oli varauduttu jopa muutamaan sataan henkilöön, ja paikalla oli ehkä 30 ihmistä), tapahtumiin hankitut tuotteet sitten jaettiin työntekijöiden kesken ja vietiin kotiin (tarkoitan nyt kahvipaketteja sekä ei syötäviäkin juttuja ym.)
Eniten ärsytti se, että minunkin veroistani moista tyhjänpäiväistä toimintaa rahoitetaan, olen vastaavissa töissä ollut muuallakin, ja meno on ollut (ONNEKSI!) aivan erilaista, yhdellä sanalla kuvattuna: ammattimaista.
17:lle
Jos se entinen esimies on entinen siksi, ettei pystynyt pitämään työpaikalla kuria yllä?
Jos työpaikalla on 10 ihmistä töissä, ja jokainen heistä vähän myöhästyy ja vähän venyttää kahvi- ja lounastaukojaan, niin tuosta tulee iso tuntimäärä vuodessa.
Esim. jos 10 ihmistä "varastaa aikaa" 20min päivässä =yht. 200min/päivä, tekee tuo jo yhdessä viikossa yli 16h "liikaa taukoja". Käytännössä siis työantaja menettää kahden 8h työpäivän verran työpanosta, vaikka maksaa tuosta työntekijöilleen. Tuon kun kertoo vuodella, niin summa on todella iso.
Moni ei osaa ajatella niin, että mitä niistä muutaman minuutin pikku puroista tulee, jos niitä koko ajan työntekijöille kertyy...
Vierailija kirjoitti:
17:lle
Jos se entinen esimies on entinen siksi, ettei pystynyt pitämään työpaikalla kuria yllä?
Jos työpaikalla on 10 ihmistä töissä, ja jokainen heistä vähän myöhästyy ja vähän venyttää kahvi- ja lounastaukojaan, niin tuosta tulee iso tuntimäärä vuodessa.
Esim. jos 10 ihmistä "varastaa aikaa" 20min päivässä =yht. 200min/päivä, tekee tuo jo yhdessä viikossa yli 16h "liikaa taukoja". Käytännössä siis työantaja menettää kahden 8h työpäivän verran työpanosta, vaikka maksaa tuosta työntekijöilleen. Tuon kun kertoo vuodella, niin summa on todella iso.
Moni ei osaa ajatella niin, että mitä niistä muutaman minuutin pikku puroista tulee, jos niitä koko ajan työntekijöille kertyy...
Entiselle esimiehelle oli ok et tultiin se minsa-pari myöhässä kuten jo aiemmin mainitsin. En myös aina lähde tasan kun kello paukahtaa 4 joten en näe asiassa ongelmaa. Ei kellokorttia eikä muutakaan työaikaseurantaa ja kk-palkka. Entisen esimiehen kanssa kaikilla oli ihan hyvät välit, tosin eioltu tekemisissä kuin työn puitteissa.
Ap
Joillakin nousee päähän, tai pitää saada sitä uskottavuutta oudoilla tavoilla, jos ei saa arvostusta olemalla mukava. Joku nyt takuulla vetää kateuskortin tähän, mutta ei se ole siitä aina kyse, vaan tuota tapahtuu. Itse ehdin jo äitiyslomalle, kun työnjohtajasta tuli osastopäällikkö, se oli odotettu nimitys. Oikein mukava äijä vielä pikkupomona. Mutta osastopäällikön vastuu oli kai liikaa - työkaveri kertoi, että ei uskoisi enää, että on sama ihminen. Kun kävin vauvaa näyttämässä, oli jälkeenpäin huutanut, että pitikö sitä pentua siellä niin kauan vahdata, olis töitäkin. Viivyin ehkä 20 minuuttia...