Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Pitääkö aina majoittaa miehen perhe?

Vierailija
03.05.2016 |

Mieheni on ulkomaalainen ja hänen koko perheensä asuu miehen kotimaassa, mies on asunut jo pitkään Suomessa. Haluaisin mielipiteitä siitä, pitääkö meidän aina majoittaa miehen sukulaiset kodissamme? Meille syntyi ensimmäinen lapsemme ja 3 sukulaista jouduttiin majoittamaan olohuoneessamme reilun viikon ajan, sillä meillä on pieni koti eikä tilaa siksi ole majoittaa vieraita... Tulivat siis katsomaan esikoistamme (vierailun aikana vauva oli 3kk). Ymmärrän toki, että myös miehen vanhemmat haluavat nähdä lapsen lapsensa, mutta oli tuo kyllä aika rankaa itsellenikin kun 3 vierasta täyshoidossa, vauva nukkuu erittäin huonosti yöt ja sitten minä sain olla se, joka laittaa ruoat ym. Eivät siis voineet mennä hotelliin, kun ei ole varaa. Mies itsekin olisi halunnut heidät hotelliin, mutta kuulemma kun ei ole rahaa niin ei ole. Joten oli pakko majoittaa meillä. Mietinkin, voinko seuraavalla kerralla sanoa, että hotelliin vaan... Jos olisi iso talo ja vierashuone, ei ongelmaa olisi.

Kommentit (23)

Vierailija
1/23 |
03.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heh, me majoitamme miehen suomalaisia sukulaisia. Suunnilleen ilmoittavat että sillin ja silloin se ja se kumminkaima haluaa Helsinkiin Linnanmäelle. Ja sen hotelli- ja ravintolapuolen lisäksi pitää olla ilmainen kuskaus ja opastus.

Vierailija
2/23 |
03.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varaatte ja maksatte sukulaisille huoneet omenahotellista. Ei kait siinä muu auta? En kyllä tajua, että miksi se porukka täysihoidossa teillä oli, ovatko neliraajahalvaantuneita koko sakki?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/23 |
03.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä esti miestä huolehtimasta sukulaisistaan?

Vierailija
4/23 |
03.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mies oli päivät töissä, tekee pitkää päivää, minä sitten tietenkin hoidin joka päivä lounaat ym. vieraille. Käytiin kyllä viikonloppuna ulkona syömässä mutta noin niinkun muutoin. Itsepähän sanoin, että voin laittaa ruoat, mutta mitä muita vaihtoehtoja olisi ollut? En kait voi heille sanoa, että käykääpäs lähikaupassa hakee valmisruoat :D

-ap

Vierailija
5/23 |
03.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa näytellä vähän väsyneempää kuin onkaan ja pyytää nätisti että voisitkos sinä käydä kaupassa ja kuorisitkos sinä potut..

Vierailija
6/23 |
03.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No mies oli päivät töissä, tekee pitkää päivää, minä sitten tietenkin hoidin joka päivä lounaat ym. vieraille. Käytiin kyllä viikonloppuna ulkona syömässä mutta noin niinkun muutoin. Itsepähän sanoin, että voin laittaa ruoat, mutta mitä muita vaihtoehtoja olisi ollut? En kait voi heille sanoa, että käykääpäs lähikaupassa hakee valmisruoat :D

-ap

Kyllä niiden sukulaisten olisi pitänyt ymmärtää, että jos ainoa vaihtoehto rahallisesti on majoittua teillä, olisivat he sentään tehneet ruokaa koko porukalle, kun sinullakin on pieni vauva. Onhan heillä teidän keittiökin käytössä.

Vierailija
7/23 |
03.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Varaatte ja maksatte sukulaisille huoneet omenahotellista. Ei kait siinä muu auta? En kyllä tajua, että miksi se porukka täysihoidossa teillä oli, ovatko neliraajahalvaantuneita koko sakki?

Miksi ihmeessä aloittaja maksaisi perheelle huoneet? Eivätköhän sukulaiset voi itse maksaa omat huoneensa. 

Vierailija
8/23 |
03.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikeahan tuosta on kieltäytyä ilman, että joku loukkaantuu. Miksi eivät osallistu esim. ruoan laittoon? Eikö sellaista voisi ehdottaa? Noin pitkällä vierailulla ei voi odottaa, että on ihan täyshoito ja kaikki passataan valmiiksi eteen. Voi olettaa, että laitetaan yhdessä ruokaa, käydään kaupassa ja korjataan likaiset astiat pöydästä pois. Tai voit ehdottaa, että otatteko lapsen ja lähdette vaunujen kanssa kävelylle tai menette leikkipuistoon, niin mä käyn kaupassa ja laitan lounaan sillä aikaa.

Kun te menette miehen kotimaahan vierailulle, majoitutteko miehen sukulaisten luona vai hotellissa? Jos tekin majoitutte sukulaisilla, on vastavuoroista majoittaa myös heitä Suomessa.

Eivät varmaan käy kauhean usein, jos kerran hotelliin ei ole varaa ja ulkomailta asti tulevat, joten koita vaan kestää. Helpompi olla sovussa kuin alkaa riitelemään, vaikka ne kyläilyt ärsyttäisikin.

Vierailija
9/23 |
03.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole kenenkään tehtävä maksella toisten majoituksia.

Vieraat tulevat sitten kun on säästetty rahaa siihen hotelliin.

Uskomatonta, että joku on niin taukki että änkeää vauvaperheeseen täyshoitoon. Itse en suostuisi ja jos väkisin mies ottaa nämä meille, niin lähtisin vauvan kanssa evakkoon.

Vierailija
10/23 |
03.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

-ap

Käsittämättömän huonotapaisia sukulaisia miehelläsi. Kyllä aikuisen pitäisi tajuta, että heidän hommansa on helpottaa äidin työtä eli kysyä aina "voinko auttaa" ja olla itsenäinen. Käydä kaupassa hakemassa ihan mitä tahansa ja pyytämättä ja osallistua ruuanlaittoon. Kuulostaa siltä kuin vieraat olisivat pelkkiä nuoria miehiä. Kaikki äidit nyt ainakin tietävät, mitä tuollainen järjestely vaatii.

Vierailija
11/23 |
03.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole kenenkään tehtävä maksella toisten majoituksia.

Vieraat tulevat sitten kun on säästetty rahaa siihen hotelliin.

Uskomatonta, että joku on niin taukki että änkeää vauvaperheeseen täyshoitoon. Itse en suostuisi ja jos väkisin mies ottaa nämä meille, niin lähtisin vauvan kanssa evakkoon.

Jotkut on noin taukkeja esim mieheni siskot perheineen. Tulla tupsahtivat tämän tästä meille täyshoitoon eikä tikkua ristiin minkään eteen laittaneet tai ruokaa hankkineet ja olisi pitänyt joka paikkaan kuskata. Kun emme enää jaksaneet emmekä halunneet toisten lomailuja kustantaa niin tohdimme sanoa asiasta. Siitähän myrsky syntyi että muut saa kyllä käydä mielin määrin he vain ei ( kukaan muu ei loisinut koskaan meillä) ja sinäkin ootkin tuommoinen jne. No eivät ole sen jälkeen meillä olleet eikä edes käyneet kertaakaan. Miksi olisivatkaan käyneet kun emmehän me olleet ennenkään olleet kiinnostavia vaan ilmainen lomailu meillä oli se juttu.

Mutta hyvä näin.

Vierailija
12/23 |
03.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, aika ymmärrettävää, että miehenkin suku haluaa nähdä uuden vauvan. Jos eivät ole varakkaita, on ihan selvä, että Suomen kalliisiin hotelleihin ei ole vara. Tuossa tulisin kyllä itse vastaan, jos oma rahatilanteeni sallisi eli minä maksaisin majoituksen, koska he ovat jo pienistä rahoistaan maksaneet matkakulut.

En tiedä, mistä maasta miehesi perhe on, mutta monessa maassa palkka- ja kustannustaso on paljon alhaisempi kuin Suomessa eli Suomen matka tekee ison, ison loven budjettiin. Toisin päin taas saattaa olla niin, että Suomessa tienaavan on sitten helppo ja halpa lomailla siellä halvemmassa maassa.

Kun itse vierailette miehesi kotimaassa, miten toimitte siellä? Kokkaatko sinä siellä ruuat vai syöttekö aina ravintolassa? Asutteko hotellissa? Ja tuo, onko maa Suomen näkökulmasta halpa ruoka- ja majoitusmenojen suhteen? 

Mietipä ap, jos oma lapsesi muuttaa joskus ulkomaille ja saa lapsen, etkö itse haluaisi käydä lastenlastasi katsomassa heti vauvana? Entä jos sinulla olisi varat vähissä ja lapsesi toteasisi, että "no, jos sinulla ei ole varaa maksaa sekä matkoja että hotellia, niin et saa tavata lastenlastasi".

Eri asia, jos sukulaiset muuten vaan majailisivat teillä alvariinsa viikkokausia.

Vierailija
13/23 |
03.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja tosiaan reilu viikko nyt ei ole hirmuisen pitkä aika. Ja sanoit, että viikonloppuna kävitte ulkona syömässä eli kaikkiaan siis kokkasit 5-7 lounasruokaa? Ei nyt ihan hillitön urakka kuitenkaan...

Vierailija
14/23 |
03.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi mies tekee pitkää päivää töissä juuri silloin kun hänen vanhemmat ulkomailta ovat käymässä? 

Vierailija
15/23 |
03.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, jokaisella Suomen paikkakunnalla on Omenahotelli!

Vierailija kirjoitti:

Vierailija
16/23 |
03.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No, aika ymmärrettävää, että miehenkin suku haluaa nähdä uuden vauvan. Jos eivät ole varakkaita, on ihan selvä, että Suomen kalliisiin hotelleihin ei ole vara. Tuossa tulisin kyllä itse vastaan, jos oma rahatilanteeni sallisi eli minä maksaisin majoituksen, koska he ovat jo pienistä rahoistaan maksaneet matkakulut.

En tiedä, mistä maasta miehesi perhe on, mutta monessa maassa palkka- ja kustannustaso on paljon alhaisempi kuin Suomessa eli Suomen matka tekee ison, ison loven budjettiin. Toisin päin taas saattaa olla niin, että Suomessa tienaavan on sitten helppo ja halpa lomailla siellä halvemmassa maassa.

Kun itse vierailette miehesi kotimaassa, miten toimitte siellä? Kokkaatko sinä siellä ruuat vai syöttekö aina ravintolassa? Asutteko hotellissa? Ja tuo, onko maa Suomen näkökulmasta halpa ruoka- ja majoitusmenojen suhteen? 

Mietipä ap, jos oma lapsesi muuttaa joskus ulkomaille ja saa lapsen, etkö itse haluaisi käydä lastenlastasi katsomassa heti vauvana? Entä jos sinulla olisi varat vähissä ja lapsesi toteasisi, että "no, jos sinulla ei ole varaa maksaa sekä matkoja että hotellia, niin et saa tavata lastenlastasi".

Eri asia, jos sukulaiset muuten vaan majailisivat teillä alvariinsa viikkokausia.

Miehen perhe ei tosiaan ole varakas, siksi tähän järjestelyyn olikin pakko suostua. Meillä ei ole varaa maksella myöskään hotellia heille, tai vaikka olisikin, on niille rahoille meilläkin käyttöä. Haluamme toki itsekin matkustaa jossain vaiheessa, emmekä voi käyttää rahoja toisten hotellien maksamiseen (vaikka olisi kuinka läheisiä sukulaisia). 

Lomailu miehen kotimaassa ei ole sen halvempaa kuin Suomessa, perhe asuu turistialueella, jossa hotellit todella kalliita. Saisimme majoittua miehen perheen luona, mutta emme mahdu sinne mitenkään, joten joudumme aina maksamaan hotellin kun käymme siellä. Vierailemme kuitenkin heidän luona, ja usein syömme heillä. 

Tottakai haluaisin itsekin tavata lastenlastani, siksi olenkin suostunut, että yöpyvät meillä. Mutta ei se poista sitä tosiasiaa, että minua se kyllä rasittaa ja ärsyttää.

-ap

Vierailija
17/23 |
03.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä minusta jos ulkomailta asti tulevat, niin ilman muuta saavat majoittua. Täyshoitoa tosin on turha odottaa ja mielestäni se kannattaa tehdä selväksi. Jos ette itse puhu tunteistanne, eivät toiset voi niitä tietää. Ehkä he eivät ole ymmärtäneet vierailunsa kuormittavan, kun kerta vielä itse tarjouduit laittamaan ruokaa.

Vierailija
18/23 |
03.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö näistä vieraista kukaan kysy, voinko olla avuksi?

Vierailija
19/23 |
03.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Selvennykseksi vielä, että ihan hyvä käytöksisiä sukulaiset ovat, kysyivät koko ajan voivatko auttaa. Mutta vauva on täysimetyksellä, todella vaikea nukutettava ym. joten olisi vain ollut vaikeampaa jos vieraat olisi yrittänyt alkaa esim. vauvaa nukuttamaan. Koin, että parempi hoitaa itse kuin ruveta selittelemään vauvan nukutusrituaaleja muille. 

Eikä ongelma nyt itselleni ehkä ollut tuo täyshoito, ja olisi varmaan miehen äiti pyytäessä laittanut ruokaa, mutta olen ehkä itse sitten liian vieraanvarainen, että en hyväksy että vieraat laittelee itsellensä ruoat. Kuitenkin he ovat meille heidän kotimaassaan ruokaa aina tarjonnut. 

Se, mikä ärsyttää, on että pitää änkeä olkkariin monta ihmistä lattialle nukkumaan. Ei ole ylimääräisiä huoneita. Ja kyllä tämä miestäkin ärsytti, mutta minkäs teet. 

ap

Vierailija
20/23 |
03.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä minusta jos ulkomailta asti tulevat, niin ilman muuta saavat majoittua. Täyshoitoa tosin on turha odottaa ja mielestäni se kannattaa tehdä selväksi. Jos ette itse puhu tunteistanne, eivät toiset voi niitä tietää. Ehkä he eivät ole ymmärtäneet vierailunsa kuormittavan, kun kerta vielä itse tarjouduit laittamaan ruokaa.

Niin, mutta itse en tunne niin hyvin miehen perhettä, että voisin puhua suoraan, jos joku asia häiritsee/ärsyttää. Jos kyseessä olisi omat vanhemmat, voisin sanoa ja pyytää asioita suoraan. En kyllä kestäisi omiakaan vanhempia muutamaa päivää pidempään nurkissa pyörimässä, vaikka ihan hyvät välit meillä on. Olen kai sellaista tyyppiä, että haluan olla rauhassa omassa kodissani edes hetken päivässä (etenkin kun on pieni vauva). Yövieraiden aikana ei ole edes 5 minuttiia omaa rauhaa. Sen koen kaikista rasittavammaksi.