Vierailija

Kuultuani tästä sotelista (esivalintakoe sote-alan amk-linjoille hakeville) vilkaisin tästä ihan mielenkiinnosta lisää googlaamalla, löytyi kyllä ihan faktat asiasta ja myös keskustelua... Keskustelut luettuani jäin tosissaan miettimään, että mitä ihmeen jengiä sinne sote-puolelle nykyään hakee?
En nyt tiedä saako toisia foorumeja linkata, mutta toivottavasti mode ei kivitä. Esimerkkinä:
http://keskustelu.suomi24.fi/t/14079899/sote-ala-valltakunnallinen-esiva...
Juttujen taso jätti aika hiljaiseksi. Pääsykoemateriaali on "täyttä kuraa, en jaxanu lukeee!!!" ja erityisesti hymyilytti, kun eräs puhui "ammattisurkeakoulusta" että asennekin tulevia opintojaan kohtaan ihan kohdillaan.

Tällaisiako sairaanhoitajia jne. meillä nyt sitten tulee tulevaisuudessa olemaan?

• ylös 34
  • alas 8

Sivut

Kommentit (35)

Vierailija

AMK on vähän sellainen koulu, että sinne sisään pääsee kyllä lähes millainen vipeltäjä tahansa. Hyvin nopeasti sitten ne surkeimmat karsiutuvat poiskin. Valmistuneet ovat pääsääntöisesti ihan kelvollista materiaalia sellaiseen kevyeen entiseen teknikkotason työhön. Jos kaipaa urapolkua ja vaativia asiantuntijatöitä, niin yliopisto on oikea osoite.

t: insinööri jonka luokasta puolet ainakin keskeytti

• ylös 22
  • alas 24
Vierailija

No "ammattisurkea" nimenomaan on oikea asenne. Jos odottaa yliopiston kaltaista tai fiksuja kanssaopiskelijoita, tulee pettymään pahasti

• ylös 18
  • alas 26
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija

Opiskelen itse sosiaalialaa ja en voi olla kuin kanssasi samaa mieltä. Hyvin monella luokkalaisella itsellään eri asteisia paniikkihäiriöitä, mielenterv.ongelmia ja ihan ylipäätään elämänhallinnan ongelmia. Kun opintolainat on kaikki nostettu otetaan pikavippejä. Ja voi kun niillä edes rahoitettaisiin opiskeluja tai ostettaisiin ruokaa -ehei. Niillä käydään viikoittain opiskelijabileissä. Ostetaan se pakollinen kånken. Tai käydään ulkomailla kesken kouluviikkoa ja rämmitään kurssit läpi selityksien ja opettajien myötätunnon voimin.

Me, jotka oikeasti luemme tentteihin, verkostoidumme etsiäksemme kontakteja alalle, olemme selvästi vähemmistö. Mutta meitäkin on! Joskus on vaikea pitää yllä ammattiylpeyttä kun pohdin, että nuo toiset ovat todella tulevia työkavereitani. He nostavat samaa palkkaa olemattomalla panostuksella ja ammattitaidolla.

Terveisin,

Tuleva, aidosti asioistanne kiinnostunut sossunne

• ylös 34
  • alas 9
Vierailija

No, minua henkisesti ja fyysisesti pahoinpidellyt ex haki ja pääsi viime vuonna yliopistoon lukemaan psykologiaa. Haaveissa hänellä psykologin ammatti. Siinä todella hieno tuleva psykologi...

• ylös 49
  • alas 1
Vierailija

Tällaisiako sairaanhoitajia jne. meillä nyt sitten tulee tulevaisuudessa olemaan?'

- Kun noita ylläolevia kommenteja luet niin semmoisia sairaanhoitajia jne. meillä täällä Suomessa on nyt ja ehkä tulevaisuudessa. Mikä pahan tappaisi.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
AMK on vähän sellainen koulu, että sinne sisään pääsee kyllä lähes millainen vipeltäjä tahansa. Hyvin nopeasti sitten ne surkeimmat karsiutuvat poiskin. Valmistuneet ovat pääsääntöisesti ihan kelvollista materiaalia sellaiseen kevyeen entiseen teknikkotason työhön. Jos kaipaa urapolkua ja vaativia asiantuntijatöitä, niin yliopisto on oikea osoite.

t: insinööri jonka luokasta puolet ainakin keskeytti

Itse olen tykännyt meidän opiskelijaryhmästä, porukka on motivoitunutta ja töihin panostetaan ja tavotteina saada tenteistä 4 tai 5 arvosanoja.

Pari yhteiskurssia tradejen ja sairaanhoitajien kanssa olikin sitten tuskaa, luennoilla kikateltiin ja kiinnostus oli muutenkin evvk-tasoa.

-Sosionomiopiskelija

• ylös 21
  • alas 4
Vierailija

Vierailija kirjoitti:
No "ammattisurkea" nimenomaan on oikea asenne. Jos odottaa yliopiston kaltaista tai fiksuja kanssaopiskelijoita, tulee pettymään pahasti

No miksei sitten hae sinne yliopistoon, vaan tähän kauheaan ammattisurkeaan?

• ylös 12
  • alas 2
Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Jos ei motivaatio riitä lukemiseen tai haluaa vähän huonomman ammatin nopeammin. Monilla myös se, että ei ole aikasemmin päässyt yliopistoon haluamalleen alalle

Vierailija

Täytyy sanoa, että meillä on kyllä motivoitunutta ja fiksua porukkaa. Ei kaikki amk:ssa ole mitään uuvatteja.

T. Sosionomiopiskelija

• ylös 24
  • alas 2
Vierailija

Joo, ite oon ihmetelly, miten helvetissä kaikenmaailman mielenterveysongelmaisimmat ja päihteiden käyttäjillä ammatti on.....taattadaa....lähihoitaja. En toivois semmoista persettäni pyyhkimään vanhainkotiin tai lastani hoitamaan päiväkotiin .
Tiedän toki, että on siellä niitä helmiäkin joukossa

• ylös 20
  • alas 4
Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Joo, ite oon ihmetelly, miten helvetissä kaikenmaailman mielenterveysongelmaisimmat ja päihteiden käyttäjillä ammatti on.....taattadaa....lähihoitaja. En toivois semmoista persettäni pyyhkimään vanhainkotiin tai lastani hoitamaan päiväkotiin .
Tiedän toki, että on siellä niitä helmiäkin joukossa

Haluaisitko mieluummin bussikuskiksi sellaisen?

• ylös 14
  • alas 2
Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Täytyy sanoa, että meillä on kyllä motivoitunutta ja fiksua porukkaa. Ei kaikki amk:ssa ole mitään uuvatteja.

T. Sosionomiopiskelija

Sama juttu ja samaa kuullut muualtakin, ilmeisesti sossuopiskelijoiden valinnassa tehdään sitten jotain oikein :D

T. Toinen sosionomiopiskelija

• ylös 14
  • alas 3
Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Jos ei motivaatio riitä lukemiseen tai haluaa vähän huonomman ammatin nopeammin. Monilla myös se, että ei ole aikasemmin päässyt yliopistoon haluamalleen alalle

Onko siinä vaiheessa pätevä haukkumaan ammattisurkeaksi, jos ei pärjää yliopistossa? Ylenkatsotaan amkkilaisia, muttei itse sitten kuitenkaan pärjätä siellä yliopiston puolella.

• ylös 11
  • alas 2
Vierailija

Itse just tein tuon kokeen, ja voin sanoa että vaikka olen tosi motivoitunut niin tuo matkaopas oli todella puuduttavaa luettavaa, muttei tuossa nyt tarkoituksena ollutkaan että se ulkoa opetellaan, vaan että sitä osataan käyttää materiaalina ja etsiä sieltä tietoa koska kokeessa sai käyttää materiaaleja tehdessä apuna. Tuo koe onneksi jonkin verran selkee pois niitä jotka eivät jaksa tehdä töitä opiskelujen suhteen. Kaksi muuta materiaali olivat tosi mukavia, ihana lukea.

Vierailija

Selasin nopeasti keskustelun ja ei osunut silmiin ap:n kuvailemia kommentteja... Yksi sadasta oli sellainen ja päätät tehdä keskustelun?

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Itse just tein tuon kokeen, ja voin sanoa että vaikka olen tosi motivoitunut niin tuo matkaopas oli todella puuduttavaa luettavaa, muttei tuossa nyt tarkoituksena ollutkaan että se ulkoa opetellaan, vaan että sitä osataan käyttää materiaalina ja etsiä sieltä tietoa koska kokeessa sai käyttää materiaaleja tehdessä apuna. Tuo koe onneksi jonkin verran selkee pois niitä jotka eivät jaksa tehdä töitä opiskelujen suhteen. Kaksi muuta materiaali olivat tosi mukavia, ihana lukea.

Siellä opiskellessa tulee kyllä paljon puuduttavampaa luettavaa ja sivumäärä on normaalisti luokkaa 200-400 per tentti.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Onko siinä vaiheessa pätevä haukkumaan ammattisurkeaksi, jos ei pärjää yliopistossa? Ylenkatsotaan amkkilaisia, muttei itse sitten kuitenkaan pärjätä siellä yliopiston puolella.

Tietysti on ja pisteet lisäksi rehellisyydestä. Yleensähän porukka hehkuttaa omaa oppilaitostaan ja tämä saa välillä varsin koomisia piirteitä

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Siellä opiskellessa tulee kyllä paljon puuduttavampaa luettavaa ja sivumäärä on normaalisti luokkaa 200-400 per tentti.

No eipä vielä tuo puuduttava luettava pysäyttänyt :'D ymmärrän kyllä että tulee puuduttavaa ja juurihan ilmaisin että se on selvittävissä. Lukioon verrattuna tuossa kokeessa ei kyllä hirveästi työtä ollut, kun siellä piti se 200-300 sivun kirja lukea pariin päivään.

Sivut

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.