vapun kunniaksi: mihin yhteiskuntaluokkaan koet kuuluvasi?
Kommentit (70)
Vierailija kirjoitti:
opiskelia
Amaatikolussa?
Tällä hetkellä olen tuloiltani alempaa keskiluokkaa (olen opiskelija, mutta minulla on taskussa alempi korkeakoulututkinto).
Sukuni perusteella kuulun ylempään keskiluokkaan, ja kunhan valmistun nykyisestä opiskelupaikastani, niin toivottavasti myös tuloni tulevat olemaan sen mukaistet.
Vierailija kirjoitti:
Ja toisin kuin suurin osa ihmisistä, en sekoita tulotasoa yhteiskuntaluokkaan. Yläluokka on yläluokka rutiköyhänäkin.
Ehkä ensimmäisen köyhtyneen sukupolven verran. Sen jälkeen odottaa syöksy nimettömyyteen alaluokassa. Jos olet aatelinen niin aatelisarvo säilyttää tietyn herraskaisen hohteen mutta kovin himmeä se on jos olet vain amiksen käynyt duunarin töitä tekevä tyhjätasku.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tiedätkö kadulla sen kaivonkannen?
Minä olen sen alla.
Ruskeassa vedessä istun, alaspäin valuen.
7+
Terveisin äidinkielen opettaja.
No voihan viipaleleipä! Eximian ylioppilas on taantunut tässäkin asiassa muutaman askeleen taaksepäin.
Lisätään siis, että ruskeassa vedessä istuskelun lisäksi suussa maistuu pahalta, kädet tärisee ja päätä särkee.
Eikä kyseessä ole krapula.
Ennemminkin yhteiskuntaluokkani ominnaisolotila.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulle ei ole koskaan avautunu nuo alempi ja ylempi keskiluokka. Miten ne määritellään? En edes tiedä, mihin itse kuuluisin. Ei kai Suomessa edes ole sillä lailla yhteiskuntaluokkia kuin joissain muissa kulttuureissa? No, kertokaa te, mihin mä kuulun: mulla on ylempi korkeakoulututkinto, mulla on koulutusta vastaava vakituinen työ, vuositulot n. 60t, olen eronnut ja mulla on yhteishuoltajuus kahdesta alakouluikäisestä lapsesta. Onko siinä olennaisimmat?
Ylemmällä keskiluokalla on harvinaisempia taitoja, minkä takia heidän tulonsa ovat paremmat ja asemansa vakaampi ja turvatumpi. Esim. lääkärit, juristit, professorit, monet asiantuntijat.
Alemman keskiluokan ammatteihin ei vaadita yhtä harvinaisia taitoja, minkä takia heidät on helpompi korvata. Tästä johtuen ansiotaso on alempi ja asema turvattomampi. Esim. opettajat, poliisit, toimistotyöntekijät.
Työväenluokassa on ammatteja, joihin ei vaadita juurikaan taitoja. Esim. kaupan kassa. Kuka tahansa voi päivän perehdytyksellä tehdä ko. työtä.
Sinulla on oudot käsitykset koulutuksista. Voisin sanoa, että virassa olevan fysiikan opettajan asema on aika turvattu, eikä häntä kuka vaan korvaa. Samoin moni työväenluokan ammatti vaatii kunnon ammatillisen koulutuksen, ja usein pitkän perehdytyksen vaativan laitteiston hoitoon. Siksi moni työväenluokan ammatti on ihan hyvin palkattu, ja lakolla uhkaamalla on saatu parempia etuja kuin keskiluokkaisissa ammateissa.
Jos tarve tulee niin esim. diplomi-insinööri pystyy aivan taatusti opettamaan peruskoulun tai lukion alkeita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lähihoitaja. Edustan kurjalistoa.
Riippuu millä mittarilla tarkastelee. Yhteiskuntaluokkaan vaikuttaa tulojen lisäksi monet muut eri mittarit, kuten vaikka kulttuuritottumukset. Olet lähihoitaja, jonka palkka lisineen on kirjastotädin tasolla, ellei parempikin. Silti sinä olet työväenluokkaa, kirjastontäti keskiluokkaa. Siinä on se koulutuksellinen näkokulma. Sitten on vaikka menestyvä autokauppias ja sinä. Autokauppias katsoo telkkarista Latelaa, mutta sinä harrastat kulttuuria, luet paljon, käyt näyttelyissä. Silloin sinä olet kulutustottumuksiltasi (kulttuuri) keskiluokkaa, autojoppari taas sitä alempaa luokkaa. Jne. Mittareita on paljon, tulotaso ei yksin kerro totuutta. Tiedän itse yhden hyvin sivistyneen lähihoitajan, joka elää kaikinpuolin keskiluokkaista elämää, lukuunottamatta koulutustaan.
Paitsi että lähihoitaja palkka ei mahdollista keskiluokkaiseen elämään kuuluvia kaukomatkoja, preemium autoja, oopperan kausikorttia, kesämökkiä, omakotitaloa yms.
Paljon paskapuhetta tässä ketjussa.
opiskelia