Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

vapun kunniaksi: mihin yhteiskuntaluokkaan koet kuuluvasi?

Vierailija
01.05.2016 |

Itse olen ylempää keskiluokkaa.

Kommentit (70)

Vierailija
21/70 |
01.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alaluokkaa (työmarkkinatuella 550 €/kk) vaikka koulutuksen perusteella minun pitäisi olla yläluokkaa.

Vierailija
22/70 |
01.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hesarissa on luokiteltu nämä uudestaan kuuteen luokkaan jotka ovat:

1. eliitti (johtajat, tuomarit, erikoislääkärit jne / korkea palkka, korkea koulutus, korkea asema)

2. asiantuntijat (insinöörit, virkamiehet jne / hyvä palkka, korkea koulutus, vakaa asema)

3. kipuajat (sihteerit, poliisit, sairaanhoitajat / keskituloiset, tyypillisesti korkea koulutus, vakaa työpaikka)

4. duunarit (putkimiehet, asentajat, pienyrittäjät / keskituloiset tai vähän parempituloiset, ammattikoulutus, melko vakaa työpaikka)

5. leipätyöläiset (kaupan myyjät, tarjoilijat, taksikuskit / tuloilla eletään kädestä suuhun, peruskoulu ja ehkä lukio käyty, ei vahvaa ammatti-identiteettiä)

6. vähäosaiset (työttömät, syrjäytyneet, moniongelmaiset)

Tällä hetkellä olen opiskelija, mutta työelämään päästyäni pääsen toivottavasti asiantuntija-luokkaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/70 |
01.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pohjalla ollaan.

Vierailija
24/70 |
01.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Alinta kastia eli laitoshuoltaja.

Minä vien tuon alimman, työmarkkinatuella. Siis tulojen perusteella katsottuna. Perhetaustan ja historian perusteella varmaankin wt-luokka, sellainenkin kai av:lla luokaksi katsottakoon.

Vierailija
25/70 |
01.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle ei ole koskaan avautunu nuo alempi ja ylempi keskiluokka. Miten ne määritellään? En edes tiedä, mihin itse kuuluisin. Ei kai Suomessa edes ole sillä lailla yhteiskuntaluokkia kuin joissain muissa kulttuureissa? No, kertokaa te, mihin mä kuulun: mulla on ylempi korkeakoulututkinto, mulla on koulutusta vastaava vakituinen työ, vuositulot n. 60t, olen eronnut ja mulla on yhteishuoltajuus kahdesta alakouluikäisestä lapsesta. Onko siinä olennaisimmat?

Vierailija
26/70 |
01.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suvun ja koulutuksen perusteella varmaan aatelisiin, mutta nykyisen työn ja varallisuuden puolesta ehkä alempaan keskiluokkaan  :D 

Eli riippuu ihan määritelmästä. Jos statusta saa ylös sillä, että sukulaisten (myös lasten) synttäreille mennään puvuissa ja mekoissa, asema nousee heti ylöspäin... jos taas omaisuutta katsotaan niin duunarin palkoille ehkä pääsen. 

Mutta hei, mulla on Shakespearen kootut hyllyssä, ja olen lukenut niistä yli puolet! 

Mitä kummaa? Puvut ja mekot on ihan normisettiä alemmassa keskiluokassa. Onhan duunareillakin omat Dressman-pukunsa.

Vierailija
27/70 |
01.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä. Periaatteessa minulla on keskiluokkainen tausta, ja itse olen keskiluokkaisessa ammatissa, tavallinen akateeminen koulutus. Miehellä koulutus on parempi, ja diplomaattistatus ehkä 'nostaa' jonkinverran yhteiskuntaluokkaamme. Mutta joka tapauksessa, ihan hyvin pärjäämme.

Vierailija
28/70 |
01.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsuudessa äiti oli taistolainen joka vei rauhanmarsseille ja pioneerileirille. Isä äänesti kokoomusta kai. Joo ihmeellistä että olen sellaisen suhteen aikaansaannos. Mikä mä olen? Olen kunnianhimoinen mutta haluan että heikommista pidetään huolta. Aina.

Vierailija
29/70 |
01.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulle ei ole koskaan avautunu nuo alempi ja ylempi keskiluokka. Miten ne määritellään? En edes tiedä, mihin itse kuuluisin. Ei kai Suomessa edes ole sillä lailla yhteiskuntaluokkia kuin joissain muissa kulttuureissa? No, kertokaa te, mihin mä kuulun: mulla on ylempi korkeakoulututkinto, mulla on koulutusta vastaava vakituinen työ, vuositulot n. 60t, olen eronnut ja mulla on yhteishuoltajuus kahdesta alakouluikäisestä lapsesta. Onko siinä olennaisimmat?

Niinpä. Suomi ei ole edelleenkään luokkayhteiskunta vaikka sitä nyt kovin hallituksessa yritetään.

Vierailija
30/70 |
01.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole kukaan enkä mikään ja asiat on hyvin. On aika ottaa askel eteenpäin. Olla sosiaalisempi. Kaikkia räkättäjä koiria vastaan.

Vierailija
31/70 |
01.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Prekariaattia olen

Vierailija
32/70 |
01.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hesarissa on luokiteltu nämä uudestaan kuuteen luokkaan jotka ovat:

1. eliitti (johtajat, tuomarit, erikoislääkärit jne / korkea palkka, korkea koulutus, korkea asema)

2. asiantuntijat (insinöörit, virkamiehet jne / hyvä palkka, korkea koulutus, vakaa asema)

3. kipuajat (sihteerit, poliisit, sairaanhoitajat / keskituloiset, tyypillisesti korkea koulutus, vakaa työpaikka)

4. duunarit (putkimiehet, asentajat, pienyrittäjät / keskituloiset tai vähän parempituloiset, ammattikoulutus, melko vakaa työpaikka)

5. leipätyöläiset (kaupan myyjät, tarjoilijat, taksikuskit / tuloilla eletään kädestä suuhun, peruskoulu ja ehkä lukio käyty, ei vahvaa ammatti-identiteettiä)

6. vähäosaiset (työttömät, syrjäytyneet, moniongelmaiset)

Tällä hetkellä olen opiskelija, mutta työelämään päästyäni pääsen toivottavasti asiantuntija-luokkaan.

1 on eliittiä, 2 on ylempi keskiluokka, 3 ja 4 yhdessä muodostavat alemman keskiluokan, 5 on työväenluokka ja 6 on alaluokka.

Vierailija
33/70 |
01.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, aika keskiluokkaisia taidetaan olla. Molemmat asintuntijatehtävissä. Käydään teatterissa, taidenäyttelyissä ja konserteissa aina silloin tällöin, fiiliksen mukaan. Matkustetaan koko perhe pari kertaa vuodessa. Miehen kanssa kahdestaan pari pitkää viikonloppua. Yksi lapsi, jolla melko kalliit harrastukset. Yksi auto, jota ei tarvitse muuta kuin miehen ja lapsen harrastukseen.

Vierailija
34/70 |
01.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos sinulla on ylempi korkeakoulututkinto etkä käsitä yhteiskuntaluokkien eroja, olet sivistyksellisesti duunariakin alemmalla tasolla. 

Vierailija
35/70 |
01.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En mihinkään, enkä ole koskaan kokenut mihinkään luokkaan kuuluvanikaan, koska se vaatisi jonkinlaista yhteistuntoa muiden ihmisten kanssa. Koen olevani sen yläpuolella.

Sinkkumies

Noam Chomskyn mukaan luokkatietoisuuden ja sitä kautta ihmisten keskinäisen solidaarisuuden murentaminen on eliitin keskeinen tavoite, sillä hajanainen joukko ei uhkaa eliitin asemaa.

Sinun kohdallasi eliitin aivopesu on toiminut ilmeisen hyvin.

Ihminen joka käyttää sanaa "eliitti" on aivopesty idiootti.

Sinkkumies

Vierailija
36/70 |
01.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhteiskunnan pohjasakkaa, koska jäin juuri työttömäksi kun minut irtisanottiin yt:ssä... Siitä se kurimus tyhjyyteen alkaa...

Vierailija
37/70 |
01.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos sinulla on ylempi korkeakoulututkinto etkä käsitä yhteiskuntaluokkien eroja, olet sivistyksellisesti duunariakin alemmalla tasolla. 

Sen toki arvasin. Edelleenkään minulle ei silti selvinnyt se, miten alempi ja ylempi keskiluokka määritellään.

Vierailija
38/70 |
01.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Veroja maksaviin häviäjiin.

Vierailija
39/70 |
01.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ylemmällä keskiluokalla on harvinaisempia taitoja, minkä takia heidän tulonsa ovat paremmat ja asemansa vakaampi ja turvatumpi. Esim. lääkärit, juristit, professorit, monet asiantuntijat.

Alemman keskiluokan ammatteihin ei vaadita yhtä harvinaisia taitoja, minkä takia heidät on helpompi korvata. Tästä johtuen ansiotaso on alempi ja asema turvattomampi. Esim. opettajat, poliisit, toimistotyöntekijät.

Työväenluokassa on ammatteja, joihin ei vaadita juurikaan taitoja. Esim. kaupan kassa. Kuka tahansa voi päivän perehdytyksellä tehdä ko. työtä.

Vierailija
40/70 |
01.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ylemmällä keskiluokalla on harvinaisempia taitoja, minkä takia heidän tulonsa ovat paremmat ja asemansa vakaampi ja turvatumpi. Esim. lääkärit, juristit, professorit, monet asiantuntijat.

Alemman keskiluokan ammatteihin ei vaadita yhtä harvinaisia taitoja, minkä takia heidät on helpompi korvata. Tästä johtuen ansiotaso on alempi ja asema turvattomampi. Esim. opettajat, poliisit, toimistotyöntekijät.

Työväenluokassa on ammatteja, joihin ei vaadita juurikaan taitoja. Esim. kaupan kassa. Kuka tahansa voi päivän perehdytyksellä tehdä ko. työtä.

No niin, nyt päästiin asiaan. Kuulun siis alempaan keskiluokkaan, olen opettaja. Näin oikeastaan arvelinkin. En kuitenkaan varsinaisesti koe kuuluvani mihinkään yhteiskuntaluokkaan ja sitähän tässä aloituksessa oikeastaan kysyttiin. Mutta tämä oli hyvä, kiitos.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi seitsemän kaksi