Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi lahjarahaa EI vähennettäisi toimeentulotuesta? Eikö se ole viimesijainen tulonlähde?

Vierailija
30.04.2016 |

Eli jos saa rahalahjan, niin eikö se kuulukin käyttää elämiseen, eikä "vain säästää" ja hakea elämiseensä toimeentulotukea? Ei kai ole tarkoituskaan, että lahjoilla kartutetaan omaisuutta samalla kun eletään yhteiskunnan varoilla.

Kyllä se näin on palkansaajakin kohdalla. Ei voi säästää, jos kaikki tulot ( ehkä saatuja lahjoja myöten) menee elämiseen. Enkä myöskään voi käyttää kaikkia tulojani huvitukseen ja sitten hakea toimeentulotukea, koska sattui loppumaan. Miksi toimeentulotukea edes pitäisi myöntää, jos ihminen voi kustantaa elämisensä muuten. Vaikka sitten lahjarahojen turvin?

Kommentit (155)

Vierailija
141/155 |
01.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toimeentulotuen asiakkaan pitää tietää että jos lahjoja annetaan niin ne annetaan käteisinä. Sukulaisille ja ystäville pitää kertoa, että omalle tilille ei saa maksaa takaisin mitään velkoja. Etuisuuskäsittelijälle ei pidä antaa mitään mihin tarttua ja plusmerkkiset tilitapahtumat ovat sellaisia. Jos joutuu itse laittamaan tililleen rahaa laskujen maksamista varten niin siitä asiasta pitää kysyä neuvoa sossun suunnasta.

Parempi on elää käteistaloudessa ja pitää tilillä vain ne rahat, joita käytetään vuokran ja säännöllisesti lankeavien laskujen maksamiseen. Tämä on tilanne nyt ja sen mukaan tulee elää. Jos on joku sukulainen tai ystävä joka suostuu auttamaan niin silloin voi tietenkin pitää pankkitiliä hänen nimissään. Maksukortin käyttäminen kaupan tai ravintolan kassalla ei onnistu. Kassa saa palkkion siitä, että huomaa kortissa olevan väärän nimen esimerkiksi syntymäajan perusteella. Siitä seuraa sitten parinsadan lasku tilinomistajalle.

Toisen kortilla voi hänen tililleen laitettuja omia rahojaan käyttää esimerkiksi bensan maksamiseen. Verkkopankin käyttämisessä ei ole mitään ongelmaa, mutta edellyttää tietenkin keskinäistä luottamusta, sillä verkkopankkia voi käyttää myös tunnistautumiseen erinäisissä palveluissa. 

Vierailija
142/155 |
01.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eipä tätäkään keskustelua olisi tarvinnut vetää mutu-tuntumalla, kun olisi vaivautunut ottamaan faktat esille.

Lähde: Yle

"

Toimeentulotuesta vähennetään kaikki tulot

Tilapäiseksi ja viimesijaiseksi tarkoitetusta toimeentulotuesta vähennetään kaikki mahdolliset tulot ja tilille tulevat rahat. Toimeentulotuesta vähennetään esimerkiksi lapsen tilapäis- tai kesäansiot tai lapsen saamat rahalahjat, kuten rippilahja. Myös lapsen koulunkäyntiin ottama opintotuki vähennetään.

Lisäksi elämiseen otetut pikavipit tai visa-luotot sekä yksityiset lainat vähennetään toimeentulotuesta, vaikka ne pitää maksaa takaisin.

Lisäksi sosiaalitoimistot käyttävät käsitettä vyörytys, jolla tarkoitetaan sitä, että tulot katsotaan pari kuukautta taaksepäin ja siirretään ylijäämät tulottomille kuukausille.

Tuo, että lapsen esim. Kesätyöansiot vähennetään toimeentulotuesta on väärin. Ei lapsen pidä joutua elättämään perhettään. Lisäksi juuri näiden toimeentulotukea nostavien perheiden lasten olisi hyvä saada työnteosta positiivinen kuva, ettei kävisi niin kuin vanhemmille. Pitäisi kannustaa työn tekoon.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/155 |
01.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ööh.. eli jos äiti hakee toimeentulotukea niin sossu nuuskii myös lapsien tilit? Eihän se mitenkään muuten ole mahdollista, että kesätyörahat vähennetään toimeentulotuesta. 

Vierailija
144/155 |
01.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ööh.. eli jos äiti hakee toimeentulotukea niin sossu nuuskii myös lapsien tilit? Eihän se mitenkään muuten ole mahdollista, että kesätyörahat vähennetään toimeentulotuesta. 

Tuensaaja ilmoittaa itse lapsen tuloista. Ilmoitettavat tulot ohjeistetaan tt-tukea haettaessa.

Vierailija
145/155 |
02.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomalaisella köyhällä on asiat oikeasti ihan hyvin. Saa asunnon, laskut maksetaan, ruokaa pöytään, vaatetta voi ostaa, jos yhtään suunnittelee menoja, yleensä on pesukoneet, telkkarit, tietokoneet jne. Terveydenhuolto, lapsille koulutus... 

Todellinen köyhyys on jotain ihan muuta. Se on sitä kun asutaan kadulla tai autonromussa tai hökkelikylässä, varastetaan ruokaa, jos sairastuu -> kuolee. 

Tässä valossa kyllä hävettää olla suomalainen, kun kitistään, ettei voi ostaa mitään ylimääräistä. Olen itsekin ollut useamman vuoden työttömänä ja sossunkin varassa, eikä kyllä mieleen tullut kuin olla äärimmäisen kiitollinen, että on osunut juuri Suomeen.

Ei se ulkomaiden köyhyys ole yhtään sen "todellisempaa" kuin suomalainen köyhyys, on kyse vain helvetin eri asteista. Koska olet itse ilmeisesti päässyt paremman toimeentulon piiriin, ovat käsityksesi Suomesta liian ruusuiset.

No ehkä Suomen köyhät voisi sitten lähettää Intiaan majailemaan hökkelikyliin, niin tämä todellisuus voisi konkretisoitua.

Et näemmä ymmärtänyt. Jos joku asia on huonosti, ei sitä voi sanoa hyväksi sillä perusteella, että se asia voisi olla vielä huonomminkin. Se on huonosti joka tapauksessa.

Mutta miten voi väittää, että asiat ovat huonosti, jos on asunto, ruokaa, vaatteet, kohtuulliset mukavuudet (vaikkapa se telkkari), terveydenhuolto, koulutus, harrastusmahdollisuuksia...? Silloin täytyy olla vaan yksinkertaisesti kiittämätön.

Jospa se, että asunto ja asumisympäristö on huono, on varaa vain huonoon ruokaan ja vaatteisiin jne., tekee sen, että asiat on huonosti.

Aivan, tosiaan. Ei ole varaa merkkivaatteisiin ja kalliiseen luomupaistiin ja asuntokin on vain kaksio vuokralla. Kyllä juu, surkeaa on.

Olen ihan työssäkäyvä keskituloinen ja silti haluaisin asua paremmalla alueella, isommassa asunnossa ja suosia ostoksissani pientuottajia jne. Ei elämäni silti ole huonoa, vaikken näihin pystykään.

Niin, en sitä väittänytkään, että sinun elämäsi olisi huonoa. Mutta mikä sinä olet sanomaan muille, että heidän elämänsä ei ole huonoa, jos he itse kokevat sen huonoksi, ja jos se on ihan objektiivistenkin mittarien perusteella sitä?

Jos joku kokee peruselämän huonoksi, siinä kohtaa on aika madaltaa vaatimustasoa. Tai keksiä joku tapa itse kohottaa sitä elintasoa.

Jos on esimerkiksi siinä tilanteessa, että hammaskivut vaivaavat, mutta ei ole varaa mennä hammaslääkäriin, niin ei taida "vaatimustason madaltamisesta" olla paljon apua.

Kunnallinen hammashoito ei kauheasti maksa, ja siihenkin voit akuuttitapauksissa saada sossusta apua. Vai yksityisellekö pitäisi päästä?

Vierailija
146/155 |
02.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomalaisella köyhällä on asiat oikeasti ihan hyvin. Saa asunnon, laskut maksetaan, ruokaa pöytään, vaatetta voi ostaa, jos yhtään suunnittelee menoja, yleensä on pesukoneet, telkkarit, tietokoneet jne. Terveydenhuolto, lapsille koulutus... 

Todellinen köyhyys on jotain ihan muuta. Se on sitä kun asutaan kadulla tai autonromussa tai hökkelikylässä, varastetaan ruokaa, jos sairastuu -> kuolee. 

Tässä valossa kyllä hävettää olla suomalainen, kun kitistään, ettei voi ostaa mitään ylimääräistä. Olen itsekin ollut useamman vuoden työttömänä ja sossunkin varassa, eikä kyllä mieleen tullut kuin olla äärimmäisen kiitollinen, että on osunut juuri Suomeen.

Ei se ulkomaiden köyhyys ole yhtään sen "todellisempaa" kuin suomalainen köyhyys, on kyse vain helvetin eri asteista. Koska olet itse ilmeisesti päässyt paremman toimeentulon piiriin, ovat käsityksesi Suomesta liian ruusuiset.

No ehkä Suomen köyhät voisi sitten lähettää Intiaan majailemaan hökkelikyliin, niin tämä todellisuus voisi konkretisoitua.

Et näemmä ymmärtänyt. Jos joku asia on huonosti, ei sitä voi sanoa hyväksi sillä perusteella, että se asia voisi olla vielä huonomminkin. Se on huonosti joka tapauksessa.

Mutta miten voi väittää, että asiat ovat huonosti, jos on asunto, ruokaa, vaatteet, kohtuulliset mukavuudet (vaikkapa se telkkari), terveydenhuolto, koulutus, harrastusmahdollisuuksia...? Silloin täytyy olla vaan yksinkertaisesti kiittämätön.

Jospa se, että asunto ja asumisympäristö on huono, on varaa vain huonoon ruokaan ja vaatteisiin jne., tekee sen, että asiat on huonosti.

Aivan, tosiaan. Ei ole varaa merkkivaatteisiin ja kalliiseen luomupaistiin ja asuntokin on vain kaksio vuokralla. Kyllä juu, surkeaa on.

Olen ihan työssäkäyvä keskituloinen ja silti haluaisin asua paremmalla alueella, isommassa asunnossa ja suosia ostoksissani pientuottajia jne. Ei elämäni silti ole huonoa, vaikken näihin pystykään.

Niin, en sitä väittänytkään, että sinun elämäsi olisi huonoa. Mutta mikä sinä olet sanomaan muille, että heidän elämänsä ei ole huonoa, jos he itse kokevat sen huonoksi, ja jos se on ihan objektiivistenkin mittarien perusteella sitä?

Jos joku kokee peruselämän huonoksi, siinä kohtaa on aika madaltaa vaatimustasoa. Tai keksiä joku tapa itse kohottaa sitä elintasoa.

Jos on esimerkiksi siinä tilanteessa, että hammaskivut vaivaavat, mutta ei ole varaa mennä hammaslääkäriin, niin ei taida "vaatimustason madaltamisesta" olla paljon apua.

Kunnallinen hammashoito ei kauheasti maksa, ja siihenkin voit akuuttitapauksissa saada sossusta apua. Vai yksityisellekö pitäisi päästä?

Ei ole hammaslääkäri kunnallisellakaan puolella ilmaista, ja vielä jos vaiva on sellainen, että yksi käynti hammaslääkärillä ei riitä, niin kertyyhän siinä laskua. Pienituloisella ei juuri ole varaa ylimääräisiin ja yllättäviin menoihin.

Vierailija
147/155 |
02.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

niin nuuskii, ja puolison.

Vierailija
148/155 |
02.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt menkää sossupummit töihin. Puhelinmyyntiä tarjolla jatkuvasti!! Jos osaatte täälläkin puhua noin hyvin, saatte kyllä myytyä lehtiäkin pummit. T. Akateemisesti koulutettu, hyvässä työssä oleva.

Vierailija
149/155 |
02.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos joku ei 500e/kk pärjää niin voi kattoa peiliin. Matkat, lemmikit yms on luksusta joka ansaitaan työtä tekemällä. Eiköhän sossu rikkoontuneen pyykinpesukoneen korvaa ja muut välttämättömät (uuni ja jääkaappi) menee vuokranantajan piikkiin.

Minä saan n. 435e/kk, koska olen pitkäaikainen tt-tuen saaja. Muutoin saisin 485€/kk. Pyykinpesukonetta ei korvata jos taloyhtiössä on pesutupa.

Vierailija
150/155 |
02.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nyt menkää sossupummit töihin. Puhelinmyyntiä tarjolla jatkuvasti!! Jos osaatte täälläkin puhua noin hyvin, saatte kyllä myytyä lehtiäkin pummit. T. Akateemisesti koulutettu, hyvässä työssä oleva.

Näin juuri ystävääni viime viikolla. Hän oli ollut myymässä vakuutuksia puhelinmyyntinä. Oli sitten lopettanut kun ei palkkoja maksettu ollenkaan. Myös minä olin puhelinmyynnissä, sain potkut kun sairastuin, toimitin sairaslomalaput ja tein kaiken oikein omalta puoleltani. Minkä virheen minä tein?

Vierailija
151/155 |
02.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hieno idea, kaikki kolmesataatuhatta työtöntä soittelemaan jatkuvalla syötöllä näille, jotka vielä työssä ovat.

"Nyt olisi tarjolla ilmaisia alushousuja, että pistetäänkö tulemaan? Maksat vain postituskulut." ja niin edelleen.

Vierailija
152/155 |
02.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Julkisen puolen hammaslääkärikäynti kuuluu niihin korvattaviin menoihin, joita toimeentulotuen hakija saa sen perusosan päälle. Samoin siihen kuuluvat julkisen puolen lääkärikäynnit sekä lääkärin määräämät lääkkeet apteekista reseptillä. Joten se onko tt-tuen saajan perusosasta jäljellä vai ei, ei vaikuta hammaslääkärikäyntiin. Se korvataan erikseen.

Vierailija
153/155 |
02.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juu, poistetaan vaan viimeinenkin inhimillisyyden ripe tästä yhteiskunnasta. Köyhät kyykkyyn ja loppukin elämänilo pois.

Toimeentulotuki on joillekin valitettavasti ainoa tulo jopa vuosienkin ajan. Kyllä siinä tilanteessa on hyvin julmaa kyniä satunnaiset ja harvoin saadut lahjarahatkin pois. Aina toimeentulotuen jatkuva tarve ei todellakaan ole oma syy. Kaikki eivät ole juoppoja vätyksiä, jotka iloisesti loisivat sossun rahoilla. On oikeasti vaikeita elämäntilanteita. Ei ole syytä viedä heiltä vielä lahjojakin pois.

Toimeentulotuki on viimesijainen tukimuoto tilanteissa, joissa henkilöllä ei ole tarpeeksi varoja huolehtiakseen itse omasta toimeentulosta. Jos henkilö saa rahaa esim. 200 euroa lahjaksi, on hänellä silloin 200 euron verran enemmän mahdollisuuksia huolehtia omasta toimeentulotuestaan. Monessa kunnassa kuitenkin saatetaan hyväksyä pieni ylimääräinen summa tilille, esim. lapsen lahjaan tarkoitettu. Toimeentulotuki eroaa kaikista muista tuista ja palkasta siinä, että se on se viimesijainen turva. Ensin on käytettävä oma suoraan käytettävissä oleva omaisuus ja sitten vasta toimeentulotuki. Omaisuuden realisointikin voi tulla kysymykseen 3kk toimeentulotukiasiakkuuden jälkeen, esim. todella kallis auto, kesämökki ym. Omaa kotia ei tarvitse realisoida, mutta toisaalta lainaa ei hyväksytä menoksi tt-tuessa toisin kuin vuokraa, joten omistuasunnon säilyttäminen voi olla vaikeaa, jos se ei ole täysin velaton.

Toimeentulotuen viimesijaisuuden vuoksi yleisesti ottaen kaikki omat varat on käytettävä ensin.

Vierailija
154/155 |
02.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toimeentulotuen asiakkaan pitää tietää että jos lahjoja annetaan niin ne annetaan käteisinä. Sukulaisille ja ystäville pitää kertoa, että omalle tilille ei saa maksaa takaisin mitään velkoja. Etuisuuskäsittelijälle ei pidä antaa mitään mihin tarttua ja plusmerkkiset tilitapahtumat ovat sellaisia. Jos joutuu itse laittamaan tililleen rahaa laskujen maksamista varten niin siitä asiasta pitää kysyä neuvoa sossun suunnasta.

Parempi on elää käteistaloudessa ja pitää tilillä vain ne rahat, joita käytetään vuokran ja säännöllisesti lankeavien laskujen maksamiseen. Tämä on tilanne nyt ja sen mukaan tulee elää. Jos on joku sukulainen tai ystävä joka suostuu auttamaan niin silloin voi tietenkin pitää pankkitiliä hänen nimissään. Maksukortin käyttäminen kaupan tai ravintolan kassalla ei onnistu. Kassa saa palkkion siitä, että huomaa kortissa olevan väärän nimen esimerkiksi syntymäajan perusteella. Siitä seuraa sitten parinsadan lasku tilinomistajalle.

Toisen kortilla voi hänen tililleen laitettuja omia rahojaan käyttää esimerkiksi bensan maksamiseen. Verkkopankin käyttämisessä ei ole mitään ongelmaa, mutta edellyttää tietenkin keskinäistä luottamusta, sillä verkkopankkia voi käyttää myös tunnistautumiseen erinäisissä palveluissa. 

Että on ok saada tuloja muualta eikä ilmoittaa niistä ja nostaa täyttä toimeentulotukea? Eli pimittää tulotietoja että voi nyhtää valtion kassasta mahdollisimman paljon? Kiva tän takia kaikkien tietoja aletaan syynään entistä tarkemmin ja kohta täytyy alkaa tekee selvitystä käteisenkin käytöstä.

Vierailija
155/155 |
02.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Että on ok saada tuloja muualta eikä ilmoittaa niistä ja nostaa täyttä toimeentulotukea? Eli pimittää tulotietoja että voi nyhtää valtion kassasta mahdollisimman paljon? Kiva tän takia kaikkien tietoja aletaan syynään entistä tarkemmin ja kohta täytyy alkaa tekee selvitystä käteisenkin käytöstä.

Tokihan toimeentulotuen saaja jemmaa saadut lahjarahat veroparatiisiin ja ne on ikuisesti pois maamme taloudesta?

Ei, jollei toimeentulotuen saaja ole päättänyt köyhäillä ihan köyhäilyn vuoksi, niin kyllä useammankin satasen summat vuodessa palaavat kulutukseen ja valtio saa alv:nsa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan neljä yhdeksän