Miksi lahjarahaa EI vähennettäisi toimeentulotuesta? Eikö se ole viimesijainen tulonlähde?
Eli jos saa rahalahjan, niin eikö se kuulukin käyttää elämiseen, eikä "vain säästää" ja hakea elämiseensä toimeentulotukea? Ei kai ole tarkoituskaan, että lahjoilla kartutetaan omaisuutta samalla kun eletään yhteiskunnan varoilla.
Kyllä se näin on palkansaajakin kohdalla. Ei voi säästää, jos kaikki tulot ( ehkä saatuja lahjoja myöten) menee elämiseen. Enkä myöskään voi käyttää kaikkia tulojani huvitukseen ja sitten hakea toimeentulotukea, koska sattui loppumaan. Miksi toimeentulotukea edes pitäisi myöntää, jos ihminen voi kustantaa elämisensä muuten. Vaikka sitten lahjarahojen turvin?
Kommentit (155)
Juu, poistetaan vaan viimeinenkin inhimillisyyden ripe tästä yhteiskunnasta. Köyhät kyykkyyn ja loppukin elämänilo pois.
Toimeentulotuki on joillekin valitettavasti ainoa tulo jopa vuosienkin ajan. Kyllä siinä tilanteessa on hyvin julmaa kyniä satunnaiset ja harvoin saadut lahjarahatkin pois. Aina toimeentulotuen jatkuva tarve ei todellakaan ole oma syy. Kaikki eivät ole juoppoja vätyksiä, jotka iloisesti loisivat sossun rahoilla. On oikeasti vaikeita elämäntilanteita. Ei ole syytä viedä heiltä vielä lahjojakin pois.
Tulet saamaan muuten aika hyvät alapeukut tästä sinänsä asiallisesta aloituksesta. Palsta on täynnä vasemmistolaisia ja muita loisia. Mitään argumenttejä et tule saamaan päinvastaisesta mielipiteestä. Pelkkää mulle mulle mulle huutoa vaan ja alapeukutusta.
Vierailija kirjoitti:
Tulet saamaan muuten aika hyvät alapeukut tästä sinänsä asiallisesta aloituksesta. Palsta on täynnä vasemmistolaisia ja muita loisia. Mitään argumenttejä et tule saamaan päinvastaisesta mielipiteestä. Pelkkää mulle mulle mulle huutoa vaan ja alapeukutusta.
Syystä, että niin moni palstalainen itse on toimeentulon vakiasiakkaita...
Ei sillä 485€/kk tulolla kuule juhli. Siitä kun maksat laskut ja oman ja koiran elämisen niin se pienikin nimi- tai syntymäpäivänä saatu rahalahja mummolasta tuntuu aika hyvälle että kerrankin saisi ostettua itselle jotain piristystä :)
Ja olen toimeentulotuella satunnaisesti Kelan hakemusten takia, ovat laiskoja tekemään päätöksiä ajoissa jolloin sossusta on pakko turvautua apuun.
Vierailija kirjoitti:
Juu, poistetaan vaan viimeinenkin inhimillisyyden ripe tästä yhteiskunnasta. Köyhät kyykkyyn ja loppukin elämänilo pois.
Toimeentulotuki on joillekin valitettavasti ainoa tulo jopa vuosienkin ajan. Kyllä siinä tilanteessa on hyvin julmaa kyniä satunnaiset ja harvoin saadut lahjarahatkin pois. Aina toimeentulotuen jatkuva tarve ei todellakaan ole oma syy. Kaikki eivät ole juoppoja vätyksiä, jotka iloisesti loisivat sossun rahoilla. On oikeasti vaikeita elämäntilanteita. Ei ole syytä viedä heiltä vielä lahjojakin pois.
Eihän tässä kukaan ole kynimässä mitään pois. Kyllä se on ihan asiallinen oletus, että ensin käytetään omat rahat ja sitten vasta mennään takaisin veronmaksajien lompakolle. Täytyy se nyt tajuta, että toimeentulotuki on se viimeinen tukivaihtoehto, siihen turvaudutaan sitten kun muuta rahaa ei enää ole.
Eikö tuo nyt ole moneen kertaan tolkutettu, että toimeentulotuki on viimesijainen keino rahoittaa elämänsä. On vähintäänkin reilua, että sitä ei makseta, jos asiakas saa vähänkään merkittäviä rahalahjoja. Itse en tässä kohtaa metakoisi satunnaisesta kaksikymppisestä tai ruokakassista. Sossua näemmä tarvitaan, mutta käsittääkseni toimeentulotukea on ennen onnistuttu saamaan vilpillisen perustein, joten nykyinen, tiukka meininki on välttämätön.
Vierailija kirjoitti:
Se viimeinen inhimillisyyden ripe on se LOISTELIAS toimeentulotuki joka takaa 500e kuussa hanskaan, ruokaan ja laskuihin kohtuullisten asumismenojen jälkeen. Tämän takia meillä on yhteiskunta täynnä "masentunteita" ja muita turhiksia, jotka ovat kuitenkin sen verran järkeviä, että tajuavat olevansa koko elämän paskatöissä koska älykkyys ja osaaminen on mitä on. Niin sama elää vapaaherrana sossuntuilla, koska tulotaso on sama tai parempi kun et tee mitään.
Jos tämän diskorahan lisäksi pitää saada vielä rahalahjoja, niin se on pelkkää järjestelmän hyväksikäyttöä. Ja tätä vielä loislauma puolustelee jotenkin! En voi edes kuvitella sitä raivoa mitä pienituloiset työssäkävijät kokevat kun lukevat tätä vassareiden mulle mulle kaikki sanomaa.
Samaa mieltä ap. Yhtä hyvin minäkin voisin vain pyytää ylemmän keskiluokan vanhemmiltani vähän "lahjarahaa" ja silti nostaa toimeentulotukea. Tällä hetkellä tyydyn kuitenkin maksamaan vuokrat, laskut ja ihan kaiken muun itse omasta n.850e/kk nettopalkastani. Ja eikös muuten toimeentulotuen lisäksi saa vielä erikseen asumislisää? Jotkut sossutuella elävät saavat siis enemmän kuin minä tekemällä kuitenkin vähemmän. Saattaisin minäkin saada jotain asumislisää, taidampa laittaa hakemuksen menemään...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei sillä 485€/kk tulolla kuule juhli. Siitä kun maksat laskut ja oman ja koiran elämisen niin se pienikin nimi- tai syntymäpäivänä saatu rahalahja mummolasta tuntuu aika hyvälle että kerrankin saisi ostettua itselle jotain piristystä :)
Ja olen toimeentulotuella satunnaisesti Kelan hakemusten takia, ovat laiskoja tekemään päätöksiä ajoissa jolloin sossusta on pakko turvautua apuun.
Tyypillinen suomalainen loinen. Kuka edes kehtaa sanoa, että yhteiskunnan rahat eivät oikein tahdo riittää KOIRAN elättämiseen? Ei helvetti... teitä kun päästään lahtaamaan niin siitä riittää iloa monelle.
Kiitos. Olen 4v ollut sairaslomalla lääkärin tekemän hoitovirheen takia ja työkyvyttömyyseläkkeellä. Eläkehakemusten käsittelyajat Kelassa on vaan aika pitkiä ja aina päätös ei kerkeä tulla ajoissa. Tekisin mielummin kyllä töitä, kun eläisin lääkärin aiheuttaman vamman kanssa. Toivottavasti olet ylpeä itsestäsi ja kapeasta elämänkatsomuksestasi :)
Vierailija kirjoitti:
Ostettua itselle jotain piristystä??? Jos toimeentulotukea tarvii, niin ehkä se oma piristyskeino on haettava muualta kuin shoppailusta. Miten olisi piristävä lenkki luonnossa, kirjastokäynti, ystävän luona kahvittelu...
Eipä keskituloisellakaan pakollisten kulujen jälkeen paljon jää lompakkoon, jolla ostella itselleen piristystä. Ei se mieli kuluttamisella piristy, toivottavasti on olemassa vähemmän materialistinen tapa piristyä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tyypillinen suomalainen loinen. Kuka edes kehtaa sanoa, että yhteiskunnan rahat eivät oikein tahdo riittää KOIRAN elättämiseen? Ei helvetti... teitä kun päästään lahtaamaan niin siitä riittää iloa monelle.
Kiitos. Olen 4v ollut sairaslomalla lääkärin tekemän hoitovirheen takia ja työkyvyttömyyseläkkeellä. Eläkehakemusten käsittelyajat Kelassa on vaan aika pitkiä ja aina päätös ei kerkeä tulla ajoissa. Tekisin mielummin kyllä töitä, kun eläisin lääkärin aiheuttaman vamman kanssa. Toivottavasti olet ylpeä itsestäsi ja kapeasta elämänkatsomuksestasi :)
Ps. en sanonut etteikö tämä raha riittäisi mun elämisen kustantamiseen, sanoin että lahjaraha tuntuu mukavalta silloin kun sen jostain saa.
On tää kyllä saatana pyörähtänyt mallilleen, ei ihme että ollaan konkurssissa koko valtio ja mummot lumihangessa hoidossa. Näitä yhteiskunnan vapaamatkustajia pitää paapoa ja suunnilleen et saa edes kritsioida. Onko se oikeesti 485e/kk jonka laki takaa näille asumisen jälkeen? Jos on, niin ainoastaan ihmisten moraali pitää sadat tuhannet pienituloiset töissä. Sillä heillä ei taatusti jää verojen ja maksujen jälkeen yhtään enempää käteen. Toihan on aivan helvetin iso raha siitä, että ei tee YHTÄÄN MITÄÄN. Ruokasetelit ja parakkimajoitus käyttöön ja heti.
Rahalahja ei ole tulonlähde, on myös sallittua työnteolla ansaita 150 €/kk ilman, että se vaikuttaa tt-tukeen (tässä tosin saattaa olla kuntakohtaisia eroja). Isä olisi voinut ostaa pojalleen varsinaisen lahjan, eikä senkään arvoa olisi vähennetty tt-tuesta. Olisi toki kannattanut antaa rahat käteisenä.
Toimeentulotuen on tarkoitus olla viimesijainen avitus, mutta kun se ei sitä käytännössä ole niille, jotka joutuvat olemaan pidempään kuin sen yhdestä muutaamaan kuukauteen sossun asiakkaani.
Lisäksi: tällaisessa tilanteessa, jossa köyhyysrajalla roikutaan pidempään, ei sitä lahjarahaa mihinkään säästöön panna, vaan sillä voi vaikkapa ostaa rikki menneen pesukoneen tilalle toisen. Eli säästöä se on silloinkin sossulle, kun ei pyydetä harkinnanvaraista toimeentulotukea.
Hesarin julkaisema mielipidekirjoitus osoittaa, että jotkut asiakkaat ovat niin pihalla (kuten tapauksen psyykkisesti sairas poika, jolle lahjarahat oli tarkoitus antaa), etteivät edes älyä kertoa läheisilleen, ettei rahaa saa missään nimessä laittaa tilille. Tässäkin kehnoimmassa asemassa olevaa eli tietämätöntä rangaistaan, muita ei. Ei sen niin pitäisi mennä.
Vierailija kirjoitti:
Voi kultasta, kun ei osannut edes lukea edellistä kommenttia, kun jo huutaa, ettei kukaan osaa argumentoida. Mitä hyödyttää esittää perusteita lukutaidottomalle?
Vierailija kirjoitti:
Samaa mieltä ap. Yhtä hyvin minäkin voisin vain pyytää ylemmän keskiluokan vanhemmiltani vähän "lahjarahaa" ja silti nostaa toimeentulotukea. Tällä hetkellä tyydyn kuitenkin maksamaan vuokrat, laskut ja ihan kaiken muun itse omasta n.850e/kk nettopalkastani. Ja eikös muuten toimeentulotuen lisäksi saa vielä erikseen asumislisää? Jotkut sossutuella elävät saavat siis enemmän kuin minä tekemällä kuitenkin vähemmän. Saattaisin minäkin saada jotain asumislisää, taidampa laittaa hakemuksen menemään...
Sehän on sun oma häpeäsi jos kitkutat osa-aikapalkalla etkä hae Kelan asumistukia tai toimeentulotukea jotta saisit perusosan kuussa täyteen. Ja jos se on noin saatanan nöyryyttävää tehdä hakemus jostain mikä meille on laissa turvattu, älä sitten kitise.
Ootte te ihmiset pimeitä. Antakaa jokaisen elää niin kuin joutuu/pystyy/on tiensä valinnut. Meitä nyt on täällä moneen lähtöön ja kyllä julma saa ihminen olla jos toisia pitää lähteä lahtaamaan siksi että hakevat valtiolta tukea elämiseen. Sydämettömää käytöstä :/
Ihan sama, eiköhän sen ensimmäisen lahjoituksen mentyä takaisin kunnalle/valtiolle osaa kertoa että ensikerralla käteistä, kiitos. Kuori saattaa hukkua postiin, mutta ainakin on mahdollisuus että se tulee perille, toisinkun tilisiirrossa.
Turha tätä on taikaseinän asiakkaille yrittää selittää. Eivät ne ymmärrä edes hävetä kun kitisevät asiasta.