Hermostuin pomolleni. Kiehuin niin että vapisin.
En huutanut, mutta erittäin kireä ja aggressiivinen puhesävyssäni. Pomoni ei saa mitään aikaan, edes kesälomia ei ole " ehtinyt" katsoa. Hän oli aiemmin viikon kipeänä ( se viikko olikin töissä ihan mukava) ja muka sen takia ei ole ehtinyt. Ilmoitin, että sairasviikon jälkeen hän on tehnyt töitä jo ihan täyden viikon, kyllä siinä ajassa pihäisi lomatoiveet ehtiä katsoa läpi ( meitä on 10 hlöä). Ilmoitin, että odotan hänen ilmoittavan loma-ajankohtani vielä samana päivänä (siis eilen). Joo, pe-iltapäivänä sain lomani tietää, ja vieläkin vituttaa. Ei se loma, vaan pomo ja koko tilanne.
Ja koska tällä laiskalla pomollani nyt niin kiire on, ettei edes lomia ehdi myöntää, niin hän kyllä ehtii istuskella kahvilla 45 min-tunti ihan joka iltapäivä...
Kommentit (68)
Nolasit itsesi mielestäsi sen lapsettoman työkaverin silmien alla. Mitä jos opettelisit kantamaan reaktioistasi vastuusi ihan itse? So what, jos sulla vähän kiehahti, käyttäydyt asiallisesti silloin maananataina ja jos se työkaveri ilmeilee tai vinoilee sinulle niin se on hänen häpeänsä ei sinun. Kaikilla meillä voi joskus pinna palaa ja jos et omasta moelestäsi ollut asiaton niin mitä sä sen lapsettoman reaktioista välität?
21 tarkentaa
Ap, täällä ny joku yrittää kiehuttaa sua. Äitinä ymmärrän miten kurjaa levittää käsiään päiväkodille, joka tivaa päivänmääriä. Tietty en tiiä paljonko muita kiireellisiä hommia pomollas on, joten jos on ollut kipeenä, ne työt on päässyt kasaantymaan ja myöhästyyn.. Ens kerralla ilmoitat pomolles, että tähän päivään mennessä pitää tietää päivänmäärät tai sitten alan rehaamaan lastasi mukaan töihin huutamaan ja itkemään kaikkien iloksi. Varmista, että se pomolle ilmoittamas päiväs on 2-3 päivää ennen kuin päikkyyn pitää ilmoittaa, ettei varmasti jää välistä.
Vierailija kirjoitti:
Ja vielä ärsyttää, että eräs kollegani ( viilipytty) istui samassa huoneessa ja kuuli keskustelun. Luulen, ettei hän lapsettomana tajunnut lainkaan, kuinka tärkeää mulle on saada tietää loma-ajankohta ajoissa. Kollega tuskin ymmärsi ärsyyntymistäni ja turhautumistani laisinkaan. Eipä tee mieli maanantaina töihin mennä!
Ap
Ota saikkua. Niin mä teen aina kun pomo vittuilee tai sen tekemiset alkaa vituttaa mua.
Mihin mennessä se loma pitää olla ilmoitettuna työehtosopimuksenne mukaan, ap?
Mikä ala? Meillä on ihan selkeästi työehtosopimuksessa ilmoitettu, että loma on ilmoitettava työntekijälle kuukausi ennen loman alkamista. Eli heinäkuun lopulla voidaan ilmoittaa, että kesäloma on sitten syyskuussa. Samoin lomakausi voidaan työntekijältä kysymättä jakaa osiin, kunhan yhtäjaksoisesti tulee kaksi viikkoa lomaa. Jos toiveitanne huomioidaan, se on ihan työnantajan hyvämielisyyttä eikä millään tavalla pakollista.
Vierailija kirjoitti:
En huutanut, mutta erittäin kireä ja aggressiivinen puhesävyssäni. Pomoni ei saa mitään aikaan, edes kesälomia ei ole " ehtinyt" katsoa. Hän oli aiemmin viikon kipeänä ( se viikko olikin töissä ihan mukava) ja muka sen takia ei ole ehtinyt. Ilmoitin, että sairasviikon jälkeen hän on tehnyt töitä jo ihan täyden viikon, kyllä siinä ajassa pihäisi lomatoiveet ehtiä katsoa läpi ( meitä on 10 hlöä). Ilmoitin, että odotan hänen ilmoittavan loma-ajankohtani vielä samana päivänä (siis eilen). Joo, pe-iltapäivänä sain lomani tietää, ja vieläkin vituttaa. Ei se loma, vaan pomo ja koko tilanne.
Ja koska tällä laiskalla pomollani nyt niin kiire on, ettei edes lomia ehdi myöntää, niin hän kyllä ehtii istuskella kahvilla 45 min-tunti ihan joka iltapäivä...
Minulla esimies kielsi myöntämästä lomia liian aikaisin, koska "mitä vain voi tapahtua".
Että ei se vika aina siinä pomossa ole.
Vierailija kirjoitti:
Mikä ala? Meillä on ihan selkeästi työehtosopimuksessa ilmoitettu, että loma on ilmoitettava työntekijälle kuukausi ennen loman alkamista. Eli heinäkuun lopulla voidaan ilmoittaa, että kesäloma on sitten syyskuussa. Samoin lomakausi voidaan työntekijältä kysymättä jakaa osiin, kunhan yhtäjaksoisesti tulee kaksi viikkoa lomaa. Jos toiveitanne huomioidaan, se on ihan työnantajan hyvämielisyyttä eikä millään tavalla pakollista.
Tätä minäkin mietin. Ap vaikuttaa pikkukakaralta. Aikuistu, mistä lähtien työelämä on tanssinut ap sun pillin mukaan?
21
Vierailija kirjoitti:
Lomien järjestelyynhän voi liittyä vaikka kuinka ja paljon mietittävää. Jos ne voi vaan heittää nopalla niin eihän siihen mene kuin 2 minuuttia korkeintaan. Ja aika moni ajatustyö hoituu tiedostamattomassa osassa aivoja, jolloin kahvittelukin on työn tekemistä. Nobelisteissa ja muissa merkittävissä henkilöissä on reilusti suurempi osa sellaisia ihmisiä, jotka lykkäävät töitänsä sekä päätöksentekoa viimeiseen asti, jotta päätyvät parempaan lopputulokseen. Googleen hauksi Procrastination creativity jos et usko.
Ihan turhaan möykkäsit ap. esimiehellesi, sillä lain mukaan työnantajan on ilmoitettava lomien ajankohdan 30.4 ja tässä tapauksessa se siirtyy maanantaille.
Vierailija kirjoitti:
Nolasit itsesi mielestäsi sen lapsettoman työkaverin silmien alla. Mitä jos opettelisit kantamaan reaktioistasi vastuusi ihan itse? So what, jos sulla vähän kiehahti, käyttäydyt asiallisesti silloin maananataina ja jos se työkaveri ilmeilee tai vinoilee sinulle niin se on hänen häpeänsä ei sinun. Kaikilla meillä voi joskus pinna palaa ja jos et omasta moelestäsi ollut asiaton niin mitä sä sen lapsettoman reaktioista välität?
21 tarkentaa
Työkaveria ei tosiaan ainakaan kannata syyllistää siitä, että joutui sivustaseuraajaksi toisen kiivastuessa.
Aikaisemmin kerroin, että minulta pääsi itku kesken työpäivän, mikä hävetti tosi paljon. Siihen johtanut tilanne ei ollut oma syyni ja reaktiolleni en jälkikäteen mitään voinut. "Onneksi" kyyneliä on ennenkin meillä nähty, kun YT-neuvotteluja ja asiakaspaineita on riittänyt. Kolmelta tilani huomanneelta pyysin lyhyesti myöhemmin anteeksi ja kerroin, että oli tosi huono hetki, kaikki suhtautuivat asiallisesti. Myös alkusyy korjattiin, niin kuin ap:kin sai nyt ilmeisesti lomansa sovittua.
Vierailija kirjoitti:
Ja vielä ärsyttää, että eräs kollegani ( viilipytty) istui samassa huoneessa ja kuuli keskustelun. Luulen, ettei hän lapsettomana tajunnut lainkaan, kuinka tärkeää mulle on saada tietää loma-ajankohta ajoissa. Kollega tuskin ymmärsi ärsyyntymistäni ja turhautumistani laisinkaan. Eipä tee mieli maanantaina töihin mennä!
Ap
Voin kertoa, että kyllä me lapsettomat ymmärrämme asian täydellisesti. Lomat on tärkeitä meillekin.
Jos pysyit asiallisena, niin mitä hävettävää sinulla on?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla esimies kielsi myöntämästä lomia liian aikaisin, koska "mitä vain voi tapahtua".
Että ei se vika aina siinä pomossa ole.
Tällaisessa tapauksessa esimies kertoo "epävirallisesti" alaisilleen syyn, miksi ei voi vielä päättää lomien ajankohdista. Alaiset kyllä ymmärtävät.
Itse juuri päätin, että lopetan eräässä paikassa työnteon omistajan epäasiallisen käytöksen vuoksi. Olen liian hyvä työntekijä katsomaan sellaista touhua. Tehkööt joku muu. Töitä onneksi riittää, ei tarvitse kaikkeen alistua
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Mua taas ärsyttää suunnattomasti se, että lapselliset ja miehelliset kuvittelee, että vain HEIDÄN lomillaan on väliä ja että sinkut ja perheettömät voi sitten pitää jämälomat. "mutta kun meidän mattikin on heinäkuussa lomalla ja tarhakin on kiinni niin mäkin haluuuuuuun"[/
Yksinkö sen lapsen pitää siellä kotona pärjätä?
Tarha-ikäisen..
]
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lomien järjestelyynhän voi liittyä vaikka kuinka ja paljon mietittävää. Jos ne voi vaan heittää nopalla niin eihän siihen mene kuin 2 minuuttia korkeintaan. Ja aika moni ajatustyö hoituu tiedostamattomassa osassa aivoja, jolloin kahvittelukin on työn tekemistä. Nobelisteissa ja muissa merkittävissä henkilöissä on reilusti suurempi osa sellaisia ihmisiä, jotka lykkäävät töitänsä sekä päätöksentekoa viimeiseen asti, jotta päätyvät parempaan lopputulokseen. Googleen hauksi Procrastination creativity jos et usko.
Huh!
Jos mulla olis viikon työt rästissä, ei tulis mieleenkään kahvitella kuin lakisääteiset, vaikka kuinka tekisi ohella ajatustyötä. Monesti taukoni aikana pohdin työasioita, rennommalla otteella vaan. Kun tauko on ohi, laitetaan aivot taas kunnolla käyntiin. Tauolla kuitenkin on ajatuskatkoja, jonka vuoksi samaan työhön menee puolet enemmän aikaa tai enemmän, kuin työpöydällä omassa rauhassa.
Vai voiko alaiset kahvitella joka päivä tunnin, kun pohtivat aina välissä miten jonkin jutun tekee? Äkkiä tuli pomo niskaan, et töihin perkele!
Ja tuo päätöksenteon lykkääminen ei oo reilua, jos oot johtavassa asemassa ja toisten elämä odotustilassa, kun vaan vitkutellaan ja vitkutellaan. Kun on eräpäiviä ja vastuuta, tulee työn edistyä laiskottelematta.
[quote
Yksinkö sen lapsen pitää siellä kotona pärjätä?
Tarha-ikäisen..
][/quote]
Ei kun sitä varten on varahoito järjestettävä
Kaksipiippuinen juttu, riippuu katsooko asiaa työntekijän vai pomon kannalta. Mutta hermostuminen on ihan normaalia joskus, yleensä se on pitemmältä ajalta kerääntynyttä painetta, jolloin joku asia saa lopullisesti kupin nurin.
Vierailija kirjoitti:
Mihin mennessä se loma pitää olla ilmoitettuna työehtosopimuksenne mukaan, ap?
Kuukautta ennen. Ja koska eka lomapätkä mulla alkaisi kesäkuun alkupuolella, mielestäni tällä viikolla viimeistään pitäisi saada tietää voinko pitää kesäkuussa osan lomastani vai en.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Mua taas ärsyttää suunnattomasti se, että lapselliset ja miehelliset kuvittelee, että vain HEIDÄN lomillaan on väliä ja että sinkut ja perheettömät voi sitten pitää jämälomat. "mutta kun meidän mattikin on heinäkuussa lomalla ja tarhakin on kiinni niin mäkin haluuuuuuun"
Järjenkäyttö olisi toivottavaa, mutta sitä ei sitten ilmeisesti voi vaatia lapsettomilta?
Kuule, ap ei vaadi sen kummempaa ajankohtaa, hän haluaa vaan sen tiedon, koska loma on. Kun on perheellinen, lomien ajoittaminen on vaativa palapeli. Osa lapsista voi olla pieniä koululaisia, joilla ei ole kesällä hoitoa, joten on pakko järjestää lomansa puolison kanssa niin, että lapset ovat valvomatta mahdollisimman vähän aikaa kesästä.
Puolison kanssa pitää järjestellä lomia.
Tämmöistä.
Ja mitä pidemmälle lomien hyväksyntä viipyy, sitä mahdottomammaksi käy järjetää lastenhoitoa ja yrittää saada edes yksi perheen yhteinen lomaviikko. Minkään matkan järjestäminen kohtuuhintaan käy myös sitä vaikeammaksi mitä pidempään pomot pihtaavat lomatietoa.
Mutta sinkun lomailun voi organisoida ilman tällaista sumplimista. Siinä se ero.
Ohis
Niin koska munasit itsesi.