Miten sanot seuraavat lauseet murteellasi?
- Kävin eilen kaupassa. Menin kauppaan linja-autolla pysäkiltäni. Kuljin kadun yli ostoskeskukseen, joka oli täynnä ihmisiä.
- Kesälomalla kävimme lastemme kanssa Helsingissä, Tampereella, Turussa, Kajaanissa ja Kuopiossa.
Keksikää lisää lauseita! Voitte myös loppuun laittaa oman paikkakunnan/murteen.
Kommentit (69)
Vierailija kirjoitti:
- Kävin eilen kaupassa. Menin kauppaan linja-autolla pysäkiltäni. Kuljin kadun yli ostoskeskukseen, joka oli täynnä ihmisiä.
- Kesälomalla kävimme lastemme kanssa Helsingissä, Tampereella, Turussa, Kajaanissa ja Kuopiossa.
Kävin eilen kaupassa. Menin kauppaan bussilla pysäkiltäni. Kuljin kadun yli ostoskeskukseen, joka oli täynnä ihmisiä.
Kesälomalla kävimme laste kanssa Helsingissä, Tampereella, Turussa, Kajaanissa ja Kuopiossa.
Oulu
Vierailija kirjoitti:
- Menin kauppaan bussil mun pysäkilt. Menin kadun yli ostoskeskukseen, joka oli täynnä ihmisii.
- Kesälomal me käytiin lasten kans Helsingis, Tampereel, Turus, Kajaanis ja Kuopios.
Terveisin turkulainen. Anteeksi.
Mää kävi eile kaupas. Menin sin liniksel tost mu pysäkilt. Sit mää meni kadu yli Potkurii (paikallinen "ostoskeskus") ja siäl ol kauhhi ryysis.
Kesäl me käytti laste kans lomal Helsingis, Tampereel, Turus, Kajaanis ja Kuapios.
Asun Raumal. Oon kyl asun hetken Turuski et se saattaa hiuka hämät.
Mie kävin eilettäin kaupassa. Menin sinne bussilla pysäkiltäni. Menin kadun yli ostoskeskukseen, jossa oli ihan pipona populaa.
Käytiin kesälomal muksuin kans Helsingissä, Tampereella, Turkkuses, Kajjaanissa ja Kupossa.
Oon aika kauhee murrehirmu, puheeseen on sekoittunut kainuun, savon ja karjalanmurretta. Jotain jälkiä jäänyt myös länsi-Lapissa vietetyiltä vuosilta. Nämä esimerkkilauseet oli kyl vähän kökköjä.
Mää käviin kaupasa eilen. Meniin linkulla. Käveelin kaduun yli ostariin joka oli iha täynnä ihmisiä.
Kesälomaalla me käytiin lasten kaa Hesaassa, Tampereella, Turuussa, Kajaanissa ja Kuoopiossa.
T. Vanhan polven keuruulainen ;)
Mulla tilanteinen vaihtelu on melko suurta eli jos olen töissä Helsingissä, sanon nämä eri tavalla. Tässä yksi lounaismurteinen variantti:
Kävin kaupas eile, menin bussil omalt pysäkilt.
Menin tiä yli kauppakeskuksee ja se oli ihan täyn jengii.
Kesälomal me kierrettii lasten kans ympäri valtakuntaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kävin eilen kaupassa. Menin kauppaan bussilla pysäkiltäni. Kuljin kadun yli ostoskeskukseen, joka oli täynnä ihmisiä.
Kesälomalla kävimme laste kanssa Helsingissä, Tampereella, Turussa, Kajaanissa ja Kuopiossa.
Oulu
Perinteisesti linja-autoa on kutsuttu onnikaksi Oulun seudulla. Tiedä sitten nykynuorisosta.
Vierailija kirjoitti:
Kävin eilen kaupassa ja menin sinne bussilla. Menin kadun yli ostoskeskukseen(koskariin) ja siellä oli ihan sikana porukkaa.
Kesälomalla käytiin lasten kanssa Hesassa, Tampereella, Turussa, Kajaanissa ja Kuopiossa.
Tampereella asun. Ihan alkujaan Raumalta mutta murre ei ole jäänyt.
Mä kävin eilen kaupas. Mä menin kauppaan mun linja-autopysäkiltä. Mä kuljin kadun yli ostoskeskukseen, niin se oli täynnä porukkaa.
- Kesälomalla me käytiin lasten kans Helsingis, Tampereella, Turus, Kajaanis ja Kuopios.
Etelä-pohjanmaa
Vierailija kirjoitti:
Mää kävi eile kaupas. Menin sin liniksel tost mu pysäkilt. Sit mää meni kadu yli Potkurii (paikallinen "ostoskeskus") ja siäl ol kauhhi ryysis.
Kesäl me käytti laste kans lomal Helsingis, Tampereel, Turus, Kajaanis ja Kuapios.
Asun Raumal. Oon kyl asun hetken Turuski et se saattaa hiuka hämät.
Ihanan tutun kuulosta 😃 Mun sukulaisia asuu vielä Raumalla paljon ja äiti puhuu vieläkin Rauman murteella vaikka on muuttanut pois sieltä jo 30 vuotta sitten.
T: Se joka asuu Tampereella mutta alkujaan Raumlaine.
- Kävin eilettäin kaupassa. Menniin kauppaan linja-autolla pysäkiltä. Kulkiin kaun yli ostoskeskukseen, joka oli täynnä ihimisiä.
- Kesälomalla käytii lasten kaa Helsingissä, Tampereella, Turussa, Kajjaanissa ja Kuopiossa.
Oulun lähistö
-Kävin eelen kaapassa. Mänin linja-aatolla pysäkiltä. Kulin kavun ylj' ostoskeskukseen, joka oelj täännä immeisiä.
- Kesälomalla käätiin lasten kanssa Isolla Kirkolla, Tampereella, Turussa, Kajjaanissa ja Kuopijossa.
Ja Iisalamessa asun.
En varsinaisesti puhu mitään murretta, mut vuodet Turussa ehkä kuuluvat puheessani. Ja kirjotan noi esimerkki lauseet niin kuin miten mä ne sanoisin.
- Kävin eilen kaupas. Menin kauppaan bussil siitä mun lähipysäkiltä. Kävelin kadun yli *ostoskeskuksen nimi, joka oli täynnä porukkaa.
- Käytiin kesälomalla lasten kaa Helsingissä, Tampereella, Turuus, Kajaanissa ja Kuopiossa.
Kävin eilen ratikalla kaupassa. Ylitin Manskun, Stocka oli täynnä porukkaa.
Kesälomalla oltiin skidien kaa himassa ja lisäks kierreltiin Suomee.
En ikinä käytä onnikkaa. Kaikki täällä puhuvat bussista tai linja-autosta. Oululainen
Vierailija kirjoitti:
Mä kävin eilen kaupassa. Menin kauppaan bussilla mun pysäkiltä. Kuljin kadun yli ostoskeskukseen, joka oli täynnä ihmisiä.
Kesälomalla käytiin lasten kanssa Helsingissä, Tampereella, Turussa, Kajaanissa ja Kuopiossa.
Jyväskylästä olen.
-Mää käväsin eilen kaupassa. Mänin kauppaan linkulla tost pysäkiltä. Mänin kadun yli ostariin, joka ol täynnä immeisiä.
-Kesälomalla kävästiin lasten kans Hesas, Tampereel, Turuus, Kaijjaanis ja Kuopiijjos.
t. Paljasjalkainen kuopiolainen :)
Miä kävin eilen kaupas. Menin kauppaa kiitsaril min pysäkilt. Kuljin kadun yli ostoskeskuksee, siel oli murha lössi porukkaa.
Kesälomal käytii lasten kaa helsingis, tampereel, turus, kajaanis ja kuopios.
Kuusankoskelta lähtöisin
Vierailija kirjoitti:
Kävin eilen kaupas. Menin kauppaan dösäl mun pysäkilt. Menin kadun yli pysäkilt ostoskeskukseen joka oli täyn ihmisii.
Kesälomal käytii lasten kans Stadis, Tampereel, Turus, Kajaanis ja Kuopios.
Helsinki
Ei noi ole kovin luonnollisia lauseita, joten vaikeaa on, mutta yritetään. :D
Mä kävin eilen kaupassa ja menin sinne bussilla. Menin kadun yli Itikseen/ostarille ja se oli täynnä ihmisiä.
En pidä Itistä ostarina, koska se on liian suuri enkä koskaan käy oikeilla ostareilla.
Helsinki.