Onko täällä kellään ilmankostutin päivittäisessä käytössä? Meneekö noihin hermo ja jäävät käyttämättömänä nurkkiin?
Harkitsen makkariin ilmankostutinta, koska suuta kuivaa ja orkideatkaan eivät oikein tykkää kuivasta ilmasta. MUTTA olen laiska ihminen, en esim. varmasti jaksa täyttää vesisäiliötä päivittäin. Hankkisin varmaan laitteen jossa niin iso säiliö että jos laite on lähinnä öisin päällä, vesi riittäisi pidemmäksi ajaksi. Luin jo että ultraäänitekniikka on paras meluherkälle.
Pitääkö noihin olla jatkuvasti vaihtamassa jotain osia tai puhdistamassa laitetta? Oletteko kokeneet että olisi oikeasti hyötyä terveydelle? Taloudessa ei lapsia eikä eläimiä.
Kommentit (15)
Ultaäänitekniikka ei ikävä kyllä ole hyvä ilmanlaadulle. Tutkin asiaa pitkään ennen kuin päädyin Ufoxiin, se on vähän ruma, mutta säiliö on iso ja laite täysin hiljainen (paitsi silloin kun vesi on loppumassa).
1. täydentää. Omasta laitteesta kuuluu hyvin pieni hurina jota ei käytännössä kuule kuin sillon, kun on ihan korva kiinni laitteessa.
Jos asut uudessa talossa jossa on tehokas ilmastointi ja lisäksi tietysti ilman lämmitys, joka lisää kuivuutta, ilmankostutin on mielestäni pakko-ostos. Paras on sellainen ufox-haihduttava. Ei epäilystäkään, mutta se kuluttaa sähköä yhtä paljon kuin kattila joka on koko ajan pienellä lämmöllä. Ultraäänilaitteet eivät ole kauhea hyviä. Sitten on muulla tavoin haihduttavia innoavaatioita, jollaisen itse ostin. Niissäkin on se, että säännöllisesti pitää desinfioida, mutten levittää bakteereja ilmaan. Jos on varaa sähkön puolesta, niin ehdottomasti Ufox tai pari.
Kyllä minä ainakin huomaan kun päänahka alkaa kutista, että on kosteus liian alhainen. Pakko käyttää, vaikken siitä niin tykkää.
Toiset on herkkiä ilman kuivuudelle ja toiset ei. Ihon ja esim nenän limakalvojen kuivuminen on se suurin ongelma.
Tulipa hyviä kommentteja, kiitos!
Harmi kun en haluaisi tuollaista sähkösyöppöä, kuumaa vettä sisältävää, rumaa ja tilaa vievää monsteria hommata. Millä lailla nuo ultraäänivehkeet ovat sitten huonoja? Minulla on melko pieni makkari ja laite olisi joka tapauksessa sängyn lähettyvillä - eikö siinäkään tapauksessa kosteutuskyky riitä?
ap
Pyykin kuivatus asuintiloissa auttaa vähän
Vierailija kirjoitti:
Kyllä minä ainakin huomaan kun päänahka alkaa kutista, että on kosteus liian alhainen. Pakko käyttää, vaikken siitä niin tykkää.
Minulla kuivuu nenä ja suu, mutta lisäksi myös päänahka kutisee. En ole tajunnutkaan että sekin voi johtua samasta asiasta! Asun melko vanhassa talossa jossa vesikiertoiset patterit eivät toimi mitenkään erityisen hyvin ja kylmyyskin on talviaikaan vaivana. Kaipa se ilma voi siitä huolimatta olla liian kuivaa.. :/
ap
Ilmankostutin on täysin turha laite suomessa. Kannattaa putsata ilmanvaihtokanavat ja kas, oireet katoavat samantien.
Vierailija kirjoitti:
Harrastan tätä kyllä mutta pyykkiteline ei mahdu makkariin. Enkä muutenkaan pese pyykkiä joka päivä. Toivon ratkaisua joka helpottaisi yöunia ja kasvien oloja pysyvästi ja kattavasti, mutta ei aiheuttaisi tolkutonta lisäsäätöä.
ap
Ilmankostutin on parasta mitä talvella voi olla. Päällä joka yö. Ei kuivu limakalvot, nukkuu paremmin, ihokin tykkää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Harrastan tätä kyllä mutta pyykkiteline ei mahdu makkariin. Enkä muutenkaan pese pyykkiä joka päivä. Toivon ratkaisua joka helpottaisi yöunia ja kasvien oloja pysyvästi ja kattavasti, mutta ei aiheuttaisi tolkutonta lisäsäätöä.
ap
Kastele iso kylpypyyhe iltaisin. Pane se roikkumaan sinne makkariin. Kyl se johonkin mahtuu.
Vierailija kirjoitti:
Tulipa hyviä kommentteja, kiitos!
Harmi kun en haluaisi tuollaista sähkösyöppöä, kuumaa vettä sisältävää, rumaa ja tilaa vievää monsteria hommata. Millä lailla nuo ultraäänivehkeet ovat sitten huonoja? Minulla on melko pieni makkari ja laite olisi joka tapauksessa sängyn lähettyvillä - eikö siinäkään tapauksessa kosteutuskyky riitä?
ap
1: mun laite on pieni, mahtuu hyvin yöpöydälle. Eikä sen käyttämä sähkö ole kuin rippunen päivän sähkönkäytöstä.
Käytän lämmityskaudella makkarissa. On parantanut unen laatua, heräilen vähemmän janon tunteeseen. Oma laitteeni on joku halppis, ei vaadi mitään suodattimen vaihtoa. Välillä pesee paremmin ja vettä lisäilee muutaman kerran viikossa.