Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Nykyajan lääkärit eivät määrää kipulääkkeitä. Oletteko huomanneet saman ja mistä johtuu?

kivunhoitoa
29.04.2016 |

Minulla on ollut kivulias vaiva vuosien ajan ja koko ajan vuosien saatossa on yhä vaikeampi saada lääkärit kirjoittamaan kipulääkkeitä, vaikka minulla on pettämättömät todisteet niiden oikeasta, fyysisestä tarpeesta. Olen normaalin ja asiallisen näköinen eikä minulla ole myöskään minkäänlaista päihdekäyttöhistoriaa. Itseasiassa ei edes mitään mielenterveysongelmia, jos senkin kortin nyt joku keksii vetää esiin. Silti lähes poikkeuksetta on aina vaan vaikeampaa saada lääkärit kirjoittamaan kipulääkkeitä, tuleepa jopa vihjailua siitä miten paljon heiltä ollaan aina lääkkeitä kaikki ruinaamassa vääriin tarkoituksiin. Mistä ihmeestä tällainen voi johtua ja oletteko muut kokeneet samaa? Tekisi mieli tehdä valitus, mutta turhaahan se olisi kun jokaisen lääkärin kohdalla sama juttu.

Kommentit (177)

Vierailija
41/177 |
29.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en allergian takia voi käyttää tulehduskipulääkkeitä mm. Buranaa, riskinä astmakohtaus. Vatsaan kohdistuvan leikkauksen jälkeen sain pelkkää Panadolia. Kyllä siinä oli itku silmässä sen kivun määrän kanssa. Ja etukäteen lässytettiin, ettei leikkausta tarvitse pelätä eikä kivusta kärsiä, asiallinen lääkitys luvattiin. Ja paskat! Olen jotenkin katkeroitunut tuosta. Burana olisi auttanut varmasti enemmän, mutta pelkkä Panadol ei auttanut yhtään mitään. Oli kyllä kamala kokemus. Olisin ehdottomasti tarvinnut jotain vahvempaa lääkitystä.

Tähänkö se sitten johtaa tämä lääkäreiden riippuvuuspelko, ettei enää edes oikeaan tarpeeseen määrätä vahvempia lääkkeitä? Äärimmäisen epäeettistä laittaa kunnolliset kivunhoitoa tarvitsevat ihmiset kärsimään lääkkeiden väärinkäyttäjien takia! Miksi tästä ei puhuta missään? Pelkään todella paljon, että joudun vielä joskus leikkaukseen, koska sama kärsimys olisi mitä ilmeisemmin edessä.

Vierailija
42/177 |
29.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eivät kai kivut aina infektiosta johdu.

Joku kysyi, että eikö Buranan ja opiaatin välissä ole mitään. No eihän siellä faktisesti oikein mitään ole. Se menee yleensä niin, että ensin tarjotaan Panadolia, jos se ei auta niin joko Buranaa tai vastaavaa tai sitten Arcoxiaa tai vastaavaa. Jos se ei auta, on vuorossa Panacod, jonka kodeiini muuntuu käsittääkseni maksassa opiaatiksi. Se on heikoin mahdollinen opiaatti, mutta opiaatti kumminkin. Kaikille Panacod ei tehoa ollenkaan, riippuu maksan toiminnasta.

Sitten on vielä Lyrican tapaiset keskushermostoon vaikuttavat lääkkeet, jotka auttavat joitakin ja toisia eivät ollenkaan, mutta niistä saa kivan humalaisen olon, minkä takia nekin ovat suosittuja katukaupassa.

Lihasrelaksanteista  en tiedä mtään, kun niitä ei ole omiin vaivoihini määrätty.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/177 |
29.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei varmaa kirjoteta hammaskipuun mitään opiaatteja haloo nyt oikeasti. Ymmärrätkö että ne ovat huumeita? Et varmasti uskaltaisi piikittää herskaa suoneen kivunhoitoon, mutta sama aine kipulääkkeen nimellä kelpaa heti.

Vierailija
44/177 |
29.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun nämä asiat tietää, niin ei tarvitse edes pubmedista kaivaa esille sen että kipulääkkeet ovat immunosuppressiivisia, eli saavat allaolevan infektion leviämään, joskin samalla kivut voivat helpottaa. Lääkärit tosin ovat niin törppöjä etteivät tiedä täsmälleen tiedä mistä on kyse, ainoastaan kokemus on opettanut, etteivät heidän hoitomenetelmänsä toimi ainakaan pidemmän päälle.

Immuunipuolustus on hyvin määrätietoinen: sen jälkeen kun se on päättänyt päästä eroon jostakin havaitsemistaan mikrobeista, se moukaroi niitä jatkuvasti, vaikka ei kykenisi selvittämään infektiota. Mikrobit ovat kekseliäitä: ne voivat piiloutua biofilmeihin, solujen sisään, ja jopa syöjäsoluihin, eli makrofageihin joiden pitäisi niitä tappaa, ja muodostaa yhdyskuntia.

Kenenköhän perseestä tämäkin tieto on revitty?

Vierailija
45/177 |
29.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

75% katukaupassa liikkuvista opiaattilääkkeistä on alkuperältään lääkäreiden määrämiä, joista ne sitten virtaa sinne narkkien katukauppaan. Oliskohan siinä syy, miksi linjaa olisi syytä kiristää edelleenkin? Vika ei ole lääkäreiden vaan lääkkeitä väärinkäyttävien ihmisten. Toki oikeat kipupotilaat kärsivät, mutta pohjimmiltaan syy on niiden Panacodia, Fentanylia, Oxynormia yms diilavien kamakauppiaiden.

Ei missään tapauksessa. Potilaiden ei kuulu kärsiä.

Kipuun ei kuole. Sensijaan opiaattiyliannostuksiin, esim Fentanyl kuolee vuosittain kymmeniä ihmisiä, yleensä nuoria. Just viime viikolla elvytettiin ihan normaalisti koulunsa hoitanutta lukioikäistä tyttöä, joka oli ekaa kertaa kokeillut joltain kaveriltaan saamia Fentanyleja.

Kyllä kipuun voi kuolla, aikansa kärsii ja sitten tekee päätöksensä.

Itsellä kokemusta luutulehduksesta, ei siinä mitään elämänhalua ollut, kun kaikki energia meni pelkästään hengittämiseen.

Vierailija
46/177 |
29.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kipulääkitys ei ole oikeaa hoitoa ja mikään kestävä ratkaisu.

No, jos kärsii järkyttävistä kuukautiskivuista eikä hormoniehkäisy käy, niin se on ainut vaihtoehto.

Vierailija
47/177 |
29.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

75% katukaupassa liikkuvista opiaattilääkkeistä on alkuperältään lääkäreiden määrämiä, joista ne sitten virtaa sinne narkkien katukauppaan. Oliskohan siinä syy, miksi linjaa olisi syytä kiristää edelleenkin? Vika ei ole lääkäreiden vaan lääkkeitä väärinkäyttävien ihmisten. Toki oikeat kipupotilaat kärsivät, mutta pohjimmiltaan syy on niiden Panacodia, Fentanylia, Oxynormia yms diilavien kamakauppiaiden.

Ja se tähänkin faktaan viittaava linkki löytyy, niin mistä osoitteesta?

www.mutu.iamass?

Poliisilta peräisin oleva tieto. Jos esim 100 kpl Panacod reseptillä maksaa n. 15€ ja katukaupassa myydessä saa esim 2-5€ / tabletti niin on selvää että niitä haetaan kuka milläkin verukkeella päivystyksestä ja kokemattomilta lääkäreiltä. Varsinkin nyt kun e-resepti vaikeutti väärentämistä. On silmien ummistamista jos luulee että jokainen joka valittaa kipuja, oikeasti kärsisi niistä. Osa on todellakin vain hakemassa reseptiä saadakseen pillereitä omaan katukauppabisnekseen. Lääkärin pitää olla siinä pää kylmänä, ettei viedä kuin pässiä narusta.

Vierailija
48/177 |
29.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sitten on vielä Lyrican tapaiset keskushermostoon vaikuttavat lääkkeet, jotka auttavat joitakin ja toisia eivät ollenkaan, mutta niistä saa kivan humalaisen olon, minkä takia nekin ovat suosittuja katukaupassa.

En todellakaan ottaisi Lyrica-reseptiä, mikäli niitä enää edes tarjotaan.

http://yle.fi/aihe/ohjelma/mot-onnettomuuspilleri-2012014

http://juhaniharjunharja.puheenvuoro.uusisuomi.fi/144652-lyrica-laake-v…

Vierailija
49/177 |
29.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yleensä ne jotka tulee vastaanotolle ja esittää asian että pitäisi saada Temgesiciä ja Oxynormia ilman että edes kertovat mikä se alkuperäinen ongelma on, niin eivät sitä saa.

Yleensäkin ne, joita ei edes kiinnosta oman vaivansa hoitaminen muilla kuin vahvoilla opiaateilla, lähestymistapa varsinkin päivystykseen tultaessa, on väärä.

Kuules, minä en koskaan vaadi mitään tiettyä lääkettä. Kerron vain allergiat ja mainitsen, etteivät tulehduskipulääkkeet käy (lääkärin suositus). Silti on hankaluuksia saada kipulääkkeutä. Tällainen kohtelu on todella törkeää.

Sulla voi olla vain sun näkökulma lääkkeiden määräämiseen. Lääkäri näkee 3000 potilasta vuodessa. Siihen joukkoon kuule mahtuu jos jonkinlaista yrittäjää ja sönköttäjää, joille pitäisi kirjoittaa opiaatteja. On reseptit hukkunut, varastettu, koira syönyt yms.

Jos on oikea vaiva ja siihen liittyviä kipuja ja asianmukainen lääkkeiden käyttöhistoria niin toki lääkitystä kirjoitetaan.

Ei ikävä kyllä kirjoiteta. Mulle on pienten kirurgisten toimenpiteiden päälle annettu ohjeeksi syödä Buranaa. Kun kysyn että saanko reseptin niin ei kun sitähän saa apteekista. Kerran yksi kirjoitti ilmeisesti vittuillakseen reseptin niin mietoon ja pieneen kokoon ettei sitä myyty kuin käsikauppalääkkeenä. Samoja kokemuksia monilla ystävillä. Yhdellä äityi kivut työmatkalla pahoiksi ja ulkomailla lääkärit pyörittelivät päätään miten hänen kivunhoitonsa oli niin riittämätön. Ulkomaalaiset lääkkeet tehosivat pian ja hän pystyi jatkamaan töitänsä matkan loppuun. Kenen hyöty turha katumisen on. En ymmärrä muuta syytä kuin että lääkäreissä on paljon mielenvikaisia.

Vierailija
50/177 |
29.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

kivunhoitoa kirjoitti:

Minulla on ollut kivulias vaiva vuosien ajan ja koko ajan vuosien saatossa on yhä vaikeampi saada lääkärit kirjoittamaan kipulääkkeitä, vaikka minulla on pettämättömät todisteet niiden oikeasta, fyysisestä tarpeesta. Olen normaalin ja asiallisen näköinen eikä minulla ole myöskään minkäänlaista päihdekäyttöhistoriaa. Itseasiassa ei edes mitään mielenterveysongelmia, jos senkin kortin nyt joku keksii vetää esiin. Silti lähes poikkeuksetta on aina vaan vaikeampaa saada lääkärit kirjoittamaan kipulääkkeitä, tuleepa jopa vihjailua siitä miten paljon heiltä ollaan aina lääkkeitä kaikki ruinaamassa vääriin tarkoituksiin. Mistä ihmeestä tällainen voi johtua ja oletteko muut kokeneet samaa? Tekisi mieli tehdä valitus, mutta turhaahan se olisi kun jokaisen lääkärin kohdalla sama juttu.

Kivunhoito ei ole niin yksinkertaista, että popsitaan vain lääkkeitä. Ensisijaisesti pitäisi hoitaa pois kivun syy. Kroonisen kivun hoito taas vaatii muitakin keinoja kuin lääkkeitä. Valitettavasti asialliset ja muuten elämässään pärjäävät ihmisetkin saattavat olla niitä, jotka ovat vaikkapa Panacod-koukussa ja syövät sitä vuosien jälkeen lähinnä riippuvuuteensa. Sinänsä kivun hoito on tärkeää, eikä ketään lähtökohtaisesti saa pitää väärinkäyttäjänä, mutta asia ei ole niin yksinkertainen.

Vierailija
51/177 |
29.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla selässä välilevyn pullistuma, joskus hermosäryt on kovia. Panadol tai Burana -aivan turhia. Mutta esim. Burana +Panacod auttaa suht hyvin.

Kerran lääkäri ei suostunut määräämään minulle panacodia ja kun kysyin että miksikäs ei, kivut pitäisi saada pois niin hänen ratkaisu oli "pure hammasta, kuule niitä on sotaveteraanejakin, keillä on kroonisia kipuja" Olin ihan että onko tää unta vai totta? Toi lekurihan on ihan kujalla....

Vierailija
52/177 |
29.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, Panadolia kaularangan nivelrikkoon ja välilevynpullistumien alkuun. Ei oikein tajua, että ei riitä.

Vierailija
53/177 |
29.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos en saa kuukautiskipuihin riittäviä lääkkeitä, niin pitää ilmeisesti mennä joka kuukausi sitten päivystykseen sairaalaan. Kotona kun en selviä niiden kipujen kanssa yksin, ilman kunnon lääkkeitä.

Vierailija
54/177 |
29.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

kivunhoitoa kirjoitti:

Kivunhoito ei ole niin yksinkertaista, että popsitaan vain lääkkeitä. Ensisijaisesti pitäisi hoitaa pois kivun syy. Kroonisen kivun hoito taas vaatii muitakin keinoja kuin lääkkeitä. Valitettavasti asialliset ja muuten elämässään pärjäävät ihmisetkin saattavat olla niitä, jotka ovat vaikkapa Panacod-koukussa ja syövät sitä vuosien jälkeen lähinnä riippuvuuteensa. Sinänsä kivun hoito on tärkeää, eikä ketään lähtökohtaisesti saa pitää väärinkäyttäjänä, mutta asia ei ole niin yksinkertainen.

Valitettava tosiasia kuitenkin on, että ei kipua hoideta millään muullakaan tavalla. Kroonisesta kivusta kärsivä jättää pikkuhiljaa harrastukset pois, sosiaaliset kontaktit vähenee ja lopulta kipupotilas on vain yksin kotona, koittaa pysyä järjissään ja aamulla herätessään toivoo jaksavansa edes iltaan asti.  

Vierailija
55/177 |
29.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kipulääkitys ei ole oikeaa hoitoa ja mikään kestävä ratkaisu.

Minulla hoitona olisi leikkaus, mutta sitä ei haluta tehdä. Eli en saa hoitoa enkä kipulääkkeitä, koska meillä on käypä hoito -suositukset, joiden mukaan ei tarvitse tehdä mitään ennen kuin potilas halvaantuu.

Uusi Käypä hoito legitimoi puuttumattomuutta ja halvimman mahdollisen vaihtoehdon valitsemista. Säästösyyt suositusten takana ovat todella läpinäkyviä.

Vierailija
56/177 |
29.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä Lyrica on kauhukertomuksista huolimatta edelleen kelpo lääke, jota määrätään monille esimerkiksi hermokipuihin. Itsekin olen sitä syönyt parin kuukauden ajan, mutta minulla se ei auttanut. Alkuoireet menivät parin viikon jälkeen pois. Kaikista lääkkeistä, joiden käyttöaiheita ovat ahdistus ja epäluuloisuus, kiertää mitä ihmeellisimpiä juttuja. Nämä samat ihmiset voivat myös kertoa ihan tosissaan esimerkiksi että lääkärit tappavat potilaita.

Vierailija
57/177 |
29.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No onpas nurinkurista. Kokeneet neurologit taas sanovat että kipujen ei missään nimessä saa antaa jyllätä vaan ne on katkaistava mahdollisimman pian, lääkityksellä tai muulla konstilla mutta katkaistava ne on eikä kipujen missään nimessä saa antaa kehittyä kroonisiksi.

Kipupotilaan pitäisi kyllä itse ottaa asioista selvää ja sitten jämäkästi keskustella lääkärinsä kanssa. Jos itse on sitä mieltä että lääkitys on välttämätön niin lähtökohta keskusteluun on se.

Mutta on myös tarkkaan tiedostettava että lääkkeet pitkäaikaisesti käytettynä voivat myös pahentaa kiputilannetta. Esim paracetamolin jatkuva käyttö voi pahentaa kipuja.

Mutta siis uuden kivun alkuvaiheessa se tilanne on joka tapauksessa katkaistava niin ettei siitä tule kroonista.

Kipulääkkeitä on käytettävä harkiten ja viisaasti. Pienin mahdollinen annos eikä jatkuvasti.

Vierailija
58/177 |
29.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuttava sai suurehkon sisäelinleikkauksen jälkeen Burana-reseptin. Eipä "ihan" riittänyt kipuihin, päivystysreissuhan siitä seurasi ja onneksi sieltä sai kunnollisia kipulääkkeitä.

Vierailija
59/177 |
29.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yleensä ne jotka tulee vastaanotolle ja esittää asian että pitäisi saada Temgesiciä ja Oxynormia ilman että edes kertovat mikä se alkuperäinen ongelma on, niin eivät sitä saa.

Yleensäkin ne, joita ei edes kiinnosta oman vaivansa hoitaminen muilla kuin vahvoilla opiaateilla, lähestymistapa varsinkin päivystykseen tultaessa, on väärä.

Kuules, minä en koskaan vaadi mitään tiettyä lääkettä. Kerron vain allergiat ja mainitsen, etteivät tulehduskipulääkkeet käy (lääkärin suositus). Silti on hankaluuksia saada kipulääkkeutä. Tällainen kohtelu on todella törkeää.

Sulla voi olla vain sun näkökulma lääkkeiden määräämiseen. Lääkäri näkee 3000 potilasta vuodessa. Siihen joukkoon kuule mahtuu jos jonkinlaista yrittäjää ja sönköttäjää, joille pitäisi kirjoittaa opiaatteja. On reseptit hukkunut, varastettu, koira syönyt yms.

Jos on oikea vaiva ja siihen liittyviä kipuja ja asianmukainen lääkkeiden käyttöhistoria niin toki lääkitystä kirjoitetaan.

Ei ikävä kyllä kirjoiteta. Mulle on pienten kirurgisten toimenpiteiden päälle annettu ohjeeksi syödä Buranaa. Kun kysyn että saanko reseptin niin ei kun sitähän saa apteekista. Kerran yksi kirjoitti ilmeisesti vittuillakseen reseptin niin mietoon ja pieneen kokoon ettei sitä myyty kuin käsikauppalääkkeenä. Samoja kokemuksia monilla ystävillä. Yhdellä äityi kivut työmatkalla pahoiksi ja ulkomailla lääkärit pyörittelivät päätään miten hänen kivunhoitonsa oli niin riittämätön. Ulkomaalaiset lääkkeet tehosivat pian ja hän pystyi jatkamaan töitänsä matkan loppuun. Kenen hyöty turha katumisen on. En ymmärrä muuta syytä kuin että lääkäreissä on paljon mielenvikaisia.

Minulla on sama kokemus. Leikkausten jälkeen en ole saanut kuin Buranaa ja Panadolia (joka ei minulle sovi), vaikka kyseessä ovat olleet isot leikkaukset, joista sairaslomaa tulee 5-6 viikkoa. Samoin kivuliaiden toimenpiteiden yhteydessä vastaanotolla en ole saanut pyytämääni puudutusta, vaan lääkäri kuuntelee mieluummin valitusta ja huutoa. Suomessa on näissä asioissa jotain todella kummallista menossa.

Vierailija
60/177 |
29.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Samoin kivuliaiden toimenpiteiden yhteydessä vastaanotolla en ole saanut pyytämääni puudutusta, vaan lääkäri kuuntelee mieluummin valitusta ja huutoa."

Kamalaa! Ei kukaan potilas tuollaiseen saa suostua. Jos ei tule puudutusta niin sitten ei myöskään tutkita.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi viisi yksi