Nykyajan lääkärit eivät määrää kipulääkkeitä. Oletteko huomanneet saman ja mistä johtuu?
Minulla on ollut kivulias vaiva vuosien ajan ja koko ajan vuosien saatossa on yhä vaikeampi saada lääkärit kirjoittamaan kipulääkkeitä, vaikka minulla on pettämättömät todisteet niiden oikeasta, fyysisestä tarpeesta. Olen normaalin ja asiallisen näköinen eikä minulla ole myöskään minkäänlaista päihdekäyttöhistoriaa. Itseasiassa ei edes mitään mielenterveysongelmia, jos senkin kortin nyt joku keksii vetää esiin. Silti lähes poikkeuksetta on aina vaan vaikeampaa saada lääkärit kirjoittamaan kipulääkkeitä, tuleepa jopa vihjailua siitä miten paljon heiltä ollaan aina lääkkeitä kaikki ruinaamassa vääriin tarkoituksiin. Mistä ihmeestä tällainen voi johtua ja oletteko muut kokeneet samaa? Tekisi mieli tehdä valitus, mutta turhaahan se olisi kun jokaisen lääkärin kohdalla sama juttu.
Kommentit (177)
Lääkärit pelkää niitä sivuvaikutuksia, koska siitä tulee vastuu ja mahdollisesti valituksia. Kipu sinänsä on ystävä, eli se on hälytysmerkki, että jotain on pielessä. Lääkkeetön hoito olisi paras, mutta saako siihen Kela-korvausta? Ehei.
Itse menen apteekin buranalla ilman reseptiä. Panadol on muuten turhin lääke maailmassa.
Tiedättekö mikä auttaisi? Marihuanan laillistaminen. Pössyttely auttaa moneen vaivaan. Mutta ei se kielto-Suomessa onnistu...
Minulle Panadol ei ole turha. Panadol Extend pitää jatkuvat kipuni kurissa niin, että pystyn käymään töissä, kun lisäksi käytän lääkkeettömiä hoitoja sekä mielialalääkettä kipukynnystä nostamassa. Välillä tarvtsen kyllä Pancodiakin.
Vierailija kirjoitti:
Tiedättekö mikä auttaisi? Marihuanan laillistaminen. Pössyttely auttaa moneen vaivaan.
Niitäkin vaivoja tosin, mihin se ei auta. Esim. hammaskipuun ei auta lainkaan, vaan pahentaa sitä.
Yleensä ne jotka tulee vastaanotolle ja esittää asian että pitäisi saada Temgesiciä ja Oxynormia ilman että edes kertovat mikä se alkuperäinen ongelma on, niin eivät sitä saa.
Yleensäkin ne, joita ei edes kiinnosta oman vaivansa hoitaminen muilla kuin vahvoilla opiaateilla, lähestymistapa varsinkin päivystykseen tultaessa, on väärä.
Vierailija kirjoitti:
En tunnelääkkeitä, mutta näin kerran tv:stä dokumentin jenkkien huumeongelmasta. Kuulemma ne alkavat hyvin usein kipulääkkeistä. Jalka katkeaa, sitten saa vahvat kipulääkkeet ja parantuessaan tyyppi on narkkari. Jäin miettimään, onko suomessakin tällaisia lääkkeitä?
Ööh.. on tietenkin. Kaikki tehokkaat kipulääkkeet ovat opiaatteja tai opioideja. Eli siis käytännössä samaa tavaraa kuin heroiini jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tunnelääkkeitä, mutta näin kerran tv:stä dokumentin jenkkien huumeongelmasta. Kuulemma ne alkavat hyvin usein kipulääkkeistä. Jalka katkeaa, sitten saa vahvat kipulääkkeet ja parantuessaan tyyppi on narkkari. Jäin miettimään, onko suomessakin tällaisia lääkkeitä?
Ööh.. on tietenkin. Kaikki tehokkaat kipulääkkeet ovat opiaatteja tai opioideja. Eli siis käytännössä samaa tavaraa kuin heroiini jne.
Onko buranan ja opiaatin välissä mitään kipulääkkeitä? Vai mitä lääkkeitä tässä ketjussa kaivataan? Opiaattejako?
75% katukaupassa liikkuvista opiaattilääkkeistä on alkuperältään lääkäreiden määrämiä, joista ne sitten virtaa sinne narkkien katukauppaan. Oliskohan siinä syy, miksi linjaa olisi syytä kiristää edelleenkin? Vika ei ole lääkäreiden vaan lääkkeitä väärinkäyttävien ihmisten. Toki oikeat kipupotilaat kärsivät, mutta pohjimmiltaan syy on niiden Panacodia, Fentanylia, Oxynormia yms diilavien kamakauppiaiden.
Vierailija kirjoitti:
Yleensä ne jotka tulee vastaanotolle ja esittää asian että pitäisi saada Temgesiciä ja Oxynormia ilman että edes kertovat mikä se alkuperäinen ongelma on, niin eivät sitä saa.
Yleensäkin ne, joita ei edes kiinnosta oman vaivansa hoitaminen muilla kuin vahvoilla opiaateilla, lähestymistapa varsinkin päivystykseen tultaessa, on väärä.
Kuules, minä en koskaan vaadi mitään tiettyä lääkettä. Kerron vain allergiat ja mainitsen, etteivät tulehduskipulääkkeet käy (lääkärin suositus). Silti on hankaluuksia saada kipulääkkeutä. Tällainen kohtelu on todella törkeää.
Vierailija kirjoitti:
Opiaattiriippuvuden hoitoon on tehokas lääke (ibogaiini), mutta lääkefirmojen ongelmana on jälleen se, että kasvia ei voi patentoida ja siksi sitä ei haluta käyttää. Opiaateista vieroitus olisi siis täysin mahdollista, mutta eihän se käy, kun ibogaiinilla ei pysty rahastamaan.
Vierailija kirjoitti:
Sain kipulääkkeitä . Ei mitään vaikeuksia saada, mulla on polvessa nivelrikko. Ei kuitenkaan niin paha että vielä leikattaisiin.
Sama huomio. Vuosikaudet syötettiin Panacodia ja Tramalia, välillä Arcoxiaa (ei auttanut), kunnes vanhempi rouvastohtori pyysi lupaa (!!!) lähettää tarkempiin tutkimuksiin. Diagnoosina lonkan molemminpuolinen nivelrikko, oikea aivan finaalissa ja leikkaukseen pääsin alle kahdessa kuukaudessa.
Lääkkeitä suorastaan tyrkytettiin, sanoen, että ei saa päästää särkyä kivuksi, vaan ajoissa pitää nappeja kuluttaa.
Nyt, yhdeksän päivää toisestakin tekonivelen vaihdosta, olen ollut jo kaksi kokonaista päivää ilman lääkkeitä (paitsi veritulpan estolääkitys, vielä 20 päivää), pientä juilimista ja särkyä ollut reidessä, mutta ei ollenkaan kipuja.
Lucky me.
Vierailija kirjoitti:
75% katukaupassa liikkuvista opiaattilääkkeistä on alkuperältään lääkäreiden määrämiä, joista ne sitten virtaa sinne narkkien katukauppaan. Oliskohan siinä syy, miksi linjaa olisi syytä kiristää edelleenkin? Vika ei ole lääkäreiden vaan lääkkeitä väärinkäyttävien ihmisten. Toki oikeat kipupotilaat kärsivät, mutta pohjimmiltaan syy on niiden Panacodia, Fentanylia, Oxynormia yms diilavien kamakauppiaiden.
Ei missään tapauksessa. Potilaiden ei kuulu kärsiä.
Vierailija kirjoitti:
Oliskohan siinä syy, miksi linjaa olisi syytä kiristää edelleenkin?
Ei, vaan se on syy miksi niistä pitäisi tehdä tavaraa, jota saa ostaa laillisesti ilman reseptiä. Farmaseutin työ alkaa oikeasti olemaan jo aika vaarallista juuri sen takia, että lääkkeitä saa vain reseptillä ja niitä reseptejä ei suostuta määrämään perkeleelläkään.
Paljon parempi vaihtoehto olisi, että antaa ihmisten käyttää oksikodonia tai adderalia, jos kerran haluavat käyttää sitä. Ei se käyttöä estä, ettei niitä saa ostaa laillisesti ilman reseptiä. Se tarkoittaa vain sitä, että ihmiset ostavat niitä laittomasti ja rahat virtaavat järjesteätyneelle rikollisuudelle ja terroristeille.
Kun nämä asiat tietää, niin ei tarvitse edes pubmedista kaivaa esille sen että kipulääkkeet ovat immunosuppressiivisia, eli saavat allaolevan infektion leviämään, joskin samalla kivut voivat helpottaa. Lääkärit tosin ovat niin törppöjä etteivät tiedä täsmälleen tiedä mistä on kyse, ainoastaan kokemus on opettanut, etteivät heidän hoitomenetelmänsä toimi ainakaan pidemmän päälle.
Immuunipuolustus on hyvin määrätietoinen: sen jälkeen kun se on päättänyt päästä eroon jostakin havaitsemistaan mikrobeista, se moukaroi niitä jatkuvasti, vaikka ei kykenisi selvittämään infektiota. Mikrobit ovat kekseliäitä: ne voivat piiloutua biofilmeihin, solujen sisään, ja jopa syöjäsoluihin, eli makrofageihin joiden pitäisi niitä tappaa, ja muodostaa yhdyskuntia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yleensäkin ne, joita ei edes kiinnosta oman vaivansa hoitaminen muilla kuin vahvoilla opiaateilla, lähestymistapa varsinkin päivystykseen tultaessa, on väärä.Kuules, minä en koskaan vaadi mitään tiettyä lääkettä. Kerron vain allergiat ja mainitsen, etteivät tulehduskipulääkkeet käy (lääkärin suositus). Silti on hankaluuksia saada kipulääkkeutä. Tällainen kohtelu on todella törkeää.
Sulla voi olla vain sun näkökulma lääkkeiden määräämiseen. Lääkäri näkee 3000 potilasta vuodessa. Siihen joukkoon kuule mahtuu jos jonkinlaista yrittäjää ja sönköttäjää, joille pitäisi kirjoittaa opiaatteja. On reseptit hukkunut, varastettu, koira syönyt yms.
Jos on oikea vaiva ja siihen liittyviä kipuja ja asianmukainen lääkkeiden käyttöhistoria niin toki lääkitystä kirjoitetaan.
Vierailija kirjoitti:
Ja se tähänkin faktaan viittaava linkki löytyy, niin mistä osoitteesta?
Olen huomannut. Mulla sekä nivelreuma että keskivaikea nivelrikko polvissa. "Lääkkeenä" liikunnan lisääminen, kuntosali yms, mutta vähän hankalaa, kun ei tahdo päästä edes bussipysäkille. Toisaalta ymmärrän lääkäreitäkin, koska kumpaankaan vaivaan ei ole parannuskeinoa ja kipulääkkeisiin syntyy toleranssi, jos niitä pitkään käyttää. Jotta siis tulevaisuudessa, kun en todellakaan pysty enää edes seisomaan, olisi jotain oireita helpottavaa, on säästettävä kivunhoito sinne elämän loppuvuosiin.
Se riippuu tasan lääkäristä. Mulle tungetaan aina sitä saakutin buranaa, en ole 40-vuotiaaksi mennessä saanut mitään muuta. Onneksi yksi kaveri lupasi, että saan häneltä tujumpia lääkkeitä, jos vielä joskus valvon hammassäryssä koko yön.
Sitten taas tytärpuoleni 18v. meni valittamaan lääkäriin niskajumista, niin hänelle kirjotettiin samantein relaksantit ja panacodit. Tuon ikäiselle? Ekalla kerralla ilman mitään itsehoitoa? Ja sitten mä tässä iässä anelen lääkäriltä päivystyksessä särkylääkettä, että saisin nukuttua tajuttoman hammassäryn kanssa ja hammaslääkäriin pääsee vasta maanantaina. Ei tipu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei missään tapauksessa. Potilaiden ei kuulu kärsiä.
Kipuun ei kuole. Sensijaan opiaattiyliannostuksiin, esim Fentanyl kuolee vuosittain kymmeniä ihmisiä, yleensä nuoria. Just viime viikolla elvytettiin ihan normaalisti koulunsa hoitanutta lukioikäistä tyttöä, joka oli ekaa kertaa kokeillut joltain kaveriltaan saamia Fentanyleja.
Sitähän onkin monet ihmetelleet, että mi,si vitussa apteekeissa edes on kipulääkkeitä kun ei niitä suostuta kenellekään määräämään.