Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kasvosokeus, miten huomasit omaavasi sen?

Vierailija
29.04.2016 |

Onko täällä AV:lla muita jotka kärsii samasta ongelmasta? Mistä huomasit olevasi kasvosokea?

Kommentit (56)

Vierailija
41/56 |
31.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Diagnoosina ADHD ja AS-piirteitä. Lievää kasvosokeutta on, ellei ole erityisen mieleenjäävät piirteet tai nimi, niin on todella noloa kun kerta toisensa jälkeen ojennan käteni esittäytyäkseni ja sieltä tulee vastaukseksi että "me ollaankin jo tavattu :)" Inhoan sitä kun bileissä pitää aina tuolla tavalla esittäytyä.

Töissä on hankalaa, olen tarjoilijana ja painan aina mieleeni että kokis, vaaleat hiukset, musta paita, kokis, vaaleat hiukset, musta paita. Sitten kun onkin kaksi samalla tavalla pukeutunutta... Ja moni näyttää loukkaantuvan siitä etten muista heitä vaikka olisin puhunut heille minuutti sitten. Ihmiset vaan näyttävät niin samoilta!

Vierailija
42/56 |
31.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä jakelin yläasteella jotain mainoksia koulun tapahtumaan kaupan edessä, ja se oli yhtä tuskaa, kun en muistanut kenelle olin jo lapun antanut.

Opetin vuoden tanssia lapsille, ja puolenkaan vuoden jälkeen en erottanut kahta hyvin samannäköistä tyttöä toisistaan (tähän liittyy myös huono nimimuisti, sillä en muistanut kumpi oli Kaisa ja kumpi Tiina).

Kun aloin tapailla nykyistä miestäni, en kuukaudenkaan jälkeen muistanut hänen kasvojaan ulkomuistista. Tosin jos hän tuli kadulla vastaan, niin tunnistin kyllä. :D

Ekaa kertaa kuulen kasvosokeudesta, mutta nämä ja muut kokemukset voisivat osoittaa, että ehkä mulla on ainakin lievä kasvosokeus.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/56 |
31.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuulostaapa tutlta! Just tuo, että tunnistaa ihmiset hiuksista tai silmälaseista. Ja kun jollain onkin tukka eri tavalla, niin... Ja tuokin, että en pysy elokuvissa kärryillä, kun kaikkien henkilöiden naamat näyttävät samalta. Ajatelkaa, miten pulassa olin, kun tein opettajan sijaisuutta ja luokalla oli 20 poikaa!

Tuttu tilanne. Ja arvatkaa vaan, kuinka vintiöt käyttävät hyväkseen sitä, että opettaja ei tunnista. Lisätään tähän ongelmaan vielä huono nimimuisti. Olenkin varoittanut oppilaitani, että se on paha juttu, jos jonkun tunnistan ja muistan vielä nimenkin. Sitäkin on sattunut, että vielä toukokuussa olen sekoittanut muutaman oppilaan toiseen, vaikka olen aloittanut sijaisuuden jo syksyllä.

Kaikkein hankalinta tässä on se, että erehtyy ihmisessä. Mutta sitähän sattuu, on minuakin luultu joksikin toiseksi. Aikansa juteltuaan toinen on sitten huomannut, että ethän sinä olekaan se ....

Vierailija
44/56 |
31.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpas mielenkiintoista oikeasti. Tuntuu hassulta ajatella että on olemassa sellainen oikea asia kuin kasvosokeus ja näköjään näin yleinen. Koitin tätä keskustelua miettiessä että voisinko itse olla lievästi kasvosokea, mutta minusta tuntui että taidan muistaa kasvot ihmisistä erittäin hyvin. Ei oo koskaan leffoissa ongelmia henkilöiden tunnistamisen kanssa tai että sekoittais niitä toisiin. Oon hotellin respassa töissä ja opin tosi nopeasti kaikki vakkariasiakkaat, työmatkustajat jne. 

Tuosta jonkun linkkaamasta testistä sainkin 12/12, ja on ihan tosi outoa kuvitella että miten voi saada väärin :D 

Vierailija
45/56 |
31.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyttäjä2079 kirjoitti:

Kasvosokeilla on hyvä roolimalli kruununprinsessa Victoriassa. Siinä ammatissa kuvittelisi siitä olevan todella haittaa, kun tapaa niin suuren määrän ihmisiä, jotka kaikki pitäisi tunnistaa. Hän on puhunut siitä avoimesti eikä se tunnu menoa haittaavan. :)

Kasvosokeus on sukua lukihäiriölle (joka Victorian isällä on), joten ehkä taipumus tuollaiseen piirteeseen on perinnöllinen?

En ole kasvosokea, mutta minulla – niin kuin varmaan kaikilla muillakin – on ajottain tai tietyissä tilanteissa vaikea tunnistaa/ muistaa ihmisiä. Nimetkään eivät painu mieleen yhtä sujuvasti kuin ennen, mutta periaatteessa olen hyvämuistinen ihminen. Sekin on perinnöllinen ominaisuus, äitini oli "muistihirviö". 

Kiintoisa ketju. Olen joskus miettinyt miten kasvosokea kokee maailman, ja tämä ketju antoi siihen ainakin yhden vastauksen: kaikki näyttävät samoilta. Ajattelin joskus, että näkevätkö he muiden ihmisten kasvot jotenkin sumeina, tai piirteettöminä, tasaisina pintoina.  Nyt tiedän taas vähän enemmän. 

Tuosta 13:n kommentista tuli mieleen, että likinäköiset kaverit, jotka eivät halua käyttää laseja tai piilareita, tunnistavat tuttavan kaukaa kävelytyylistä. Ja tottahan se on, jokaisella on oma rytmi liikkeissä, eleissä jne. 

Prinsessalla on hoviväkeä, jotka kertovat hänelle, ketä nämä ihmiset ovat. On vissiin taitolaji sekin, että yhdellä näkemisellä tunnistaa naaman ja muistaa nimenkin. Ei tulis mitään meikäläiseltä itsenäisyyspäiväjuhlien selostamisesta.

Iän myötä tämä vaan pahenee. Muistan kun jossakin sarjassa vaihtui näyttelijä, ja minua kiusasi kovasti se, kun oli niin erinäköinen. Nyt tuskin tunnistan tai muistan Emmerdalen henkilöitä, kun en ole katsonut enää vuosiin säännöllisesti.

Vierailija
46/56 |
31.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harrastin piirtämistä aikoinani ja mielestäni oli mukavaa piirtää muotokuvia ihmisistä, ihan vaan huvikseen omaksi ilokseni. En silloin tajunnut olevani jossain määrin kasvosokea. Näytin sitten piirroksiani jollekin, jos olin sitä mieltä, että olin onnistunut tavoittamaan näköisyyden, eikä hän ollut koskaan oikein samaa mieltä. Jotenkin näen kasvot eri tavalla kuin muut.

Vierailija
47/56 |
27.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei niin tuttua mitä luin.Olen helpottunut että en ole asian kanssa yksin.Asun nykyisin maalla ja tervehdin kaikkia varmuuden vuoksi,koska en tiedä /tunnista ketkä ovat naapureita.Moni ei usko että tälläinen ongelma on olemassa,eli pitävät vähän pöhlönä.

Vierailija
48/56 |
27.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hmm en minäkään pysy elokuvassa perillä näyttelijöistä, jos he ovat samantyylisiä. Esim kaksi tummaa amerikkalaista komistusta tai useampi mafioso. Oon aina pitänyt tuota ihan normaalina.

Olen ajatellut että kasvosokeudessa ei pysty tunnistamaan edes läheisten kasvoja, jos ei näy kuin vain se kasvo-osuus

Vierailija
49/56 |
27.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ikinä tunnistanut opiskelijakavereita, nolotti ihan älyttömästi jos joku kysyi "oliko X tänään sillä ja sillä tunnilla?" Ja ei ollut harmaintakaan hajua oliko se. Ja sukujuhlissa en ikinä muistanut kuka on kuka, jos äiti sanoi "Y pyysi lisää kahvia, viitsikö viedä?" Jouduin aina nolona kysymään niin että kukas noista kaikista ihmisistä olikaan se Y...

Minä olen sanonut, että minulla on huono kasvomuisti, mutta kyllä se tältä kasvosokeudelta kuulostaa. Tunnistan ihmiset kampauksesta, silmälaseista ja vaatteista. Opiskeluaikaan ihmettelin pitkään, miksi yksi kurssikaveri välillä morjesti ja välillä käveli ohi kuin ei olisi tuntenutkaan. Sitten kerran näin pojat kuppilassa samaan aikaan, se toinen oli ylemmältä kurssilta eikä tuntenut minua :D

Vierailija
50/56 |
27.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunnistan naapurini vain heidän mahdollisesti omistamansa koiran seurassa. Emmerdalessa vaikea tunnistaa mieshenkilöitä, Cainin ja Andyn sekä Ashleyn tunnistan, muut menee sekaisin. Kumma kun tunnistan sarjan naiset paremmin. Lopullinen varmuus kasvosokeudesta kuitenkin tuli jo vuosia sitten, kun tuijotin omaa rakasta veljeäni, että kukas tuo nyt on.

Vierailija
51/56 |
27.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle työkaveri ihmetteli että oonko loukkaantunut jostain, kun en kaupungilla moikannut. Mä vaan en tunnista ihmisiä ympäristössä jossa heitä ei yleensä näe tai on erilaiset vaatteet kun vaik töissä. Ei toivoakaan että tunnistaisin ihmisen jota en pariin vuoteen olepenniäkään nähnyt. Äänestä tunnen helpommin, tai jostain "erityispiirteestä".

Uudet työpaikat on painajaista kun kaikki näyttääasiat aluksi samalta. Nimet muistan tosikans hyvin pitkänkin ajan päästä.

Vierailija
52/56 |
27.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tunnistan naapurini vain heidän mahdollisesti omistamansa koiran seurassa. Emmerdalessa vaikea tunnistaa mieshenkilöitä, Cainin ja Andyn sekä Ashleyn tunnistan, muut menee sekaisin. Kumma kun tunnistan sarjan naiset paremmin. Lopullinen varmuus kasvosokeudesta kuitenkin tuli jo vuosia sitten, kun tuijotin omaa rakasta veljeäni, että kukas tuo nyt on.

Sama. Muistan heti kuka tuo on jos sillä on koira mukana, jos ei niin en tajua yhtään kuka tuo on.

Vierailija
53/56 |
27.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tää saattaa kuulostaa vinoilulta, mutta ei ole. Eli jos etsii tunnistaakseen eroja kengistä tai kampauksesta, niin miten ei muka osaa etsiä samoja yksityiskohtia kasvoista? Luomesta, silmien väristä, huulen kaaresta...?

Vierailija
54/56 |
04.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aspa-tilanteet (ja joo, on vanha ketju).. olen kerran jutellut hyvät 10 min erään aspan kanssa kaupassa, kolme min myöhemmin menin kassalle ja kassa iloisesti sanoi, että ostit tosiaan tämän tuotteen sitten. En tunnistanut, enkä tajunnut, ennen kuin hän sanoi asiasta, että sama kyseessä oli sama, minua 3 min aiemmin palvellut aspa.

Vierailija
55/56 |
28.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hups, täällähän oli paljon tuoreempi ja parempikin ketju. Upitan tätäkin.

Vierailija
56/56 |
01.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nosto.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi viisi seitsemän