Varakkaat, mistä sellaisesta säästätte, mihin ns. normaalituloiset käyttää rahaa?
Siis kun sanotaan ja kerrotaan esimerkkejä varakkaista / rikkaista ihmisistä, jotka elävät niukasti tai jopa pihisti.
Mitkä ovat tulosi / omaisuutesi.
Kommentit (656)
Epämies kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos ei 55000 euron tuloilla ole varaa kanavapakettiin tai lehtitilaukseen niin ihmettelen kyllä kovasti. Esimerkiksi kanavapaketin saa alle 10 €/kk. Eikö sinulta jää tuollaista summaa ylimääräistä rahaa kuukaudessa?
Ei kyse ole siitä, etteikö olisi varaa, vaan että ollaan tarkkoja sen rahankäytön kanssa eikä makseta turhasta. Meillä on hyvätuloinen vain mies (120k€ vuodessa), mutta ei meillä silti ole mitään kanavapakettia eikä edes televisiota. Ainoat maksulliset lehdet mitä tulee on Arvopaperi ja Talouselämä ja noiden hinnan saa vähennettyä pääomatulojen verotuksessa. Hyvään ruokaan panostetaan, mutta mitään ei osteta turhan päiten. Kotiin on hankittu huonekalut kaikki uutena, mutta sillä mielellä että ne kestävät mielellään sen 20 vuotta. Mitään sisustuskrääsää meillä ei ole eikä tule, verhotkin on vain makuuhuoneissa. Auto on halpa Skoda, mutta vene hairahduttiin ostamaan uutena hetken mielijohteesta (ja säästöistä maksettiin se).
Meistä ei ehkä ehdi tulla varakkaita, mutta suunnittelemme raha-asioita pitkällä tähtäimellä ja lapsestamme tulee luultavasti huomattavasti meitä varakkaampi, koska olemme säästäneet hänelle hänen syntymästään asti ja hänellä on ollut ensiasunnon käsiraha koossa jo aikapäiviä sitten. Nyt 15-vuotiaana hän saa kuukausirahaa 20€, mikä on hänestä itsestään riittävä summa ja tuo opettaa myös hillitsemään rahankäyttöä. Monet tuon ikäiset saavat 50€ ja oppivat törsäämään sen turhuuksiin.
Kenestä tahansa voi tulla varakas, jos ottaa sen asiakseen. Ja jos kokee, että omalta kohdalta juna meni jo (ikää on 40-50 ennen kuin havahtuu tilanteeseen) niin aina voi pelastaa edes lapsensa.
Itse ainakin nautin mielummin elämästä kuin pätemisestä, että ei ole esim televisiota kotona vaikka tienataan hyvin. Vaan eihän cityvihreille sieltä tietenkään KOSKAAN tule yhtää mitään katsottavaa, niin ei voi sijoittaa sitä 500-1000e siihen vaikka tienataan helvetisti.
Kyllä minulle tulee, mutta kaikki mielenkiintoiset ohjelmat ovat nähtävillä myös Ylen Areenalta. Riittää siis, että on läppäri.
Te, jotka ette juurikaan kuluta kotimaassa, mutta kulutatte ulkomailla.
Kulutatteko ulkomailla palveluita, jotka ovat
A) oleellisesti siellä edullisempia verrattuna Suomen hintatasoon?
B) sellaisia palveluita/hyödykkeitä, joita ei Suomesta saa?
Vierailija kirjoitti:
Te, jotka ette juurikaan kuluta kotimaassa, mutta kulutatte ulkomailla.
Kulutatteko ulkomailla palveluita, jotka ovat
A) oleellisesti siellä edullisempia verrattuna Suomen hintatasoon?
B) sellaisia palveluita/hyödykkeitä, joita ei Suomesta saa?
Ensisijaisesti a, mutta myös b. Oleellista on myös se, että lomalla (=ulkomailla) kulutetaan eri tavalla kuin arkena. Ei jossain ravintoloissa edes ehtisi arkena juosta.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä minulle tulee, mutta kaikki mielenkiintoiset ohjelmat ovat nähtävillä myös Ylen Areenalta. Riittää siis, että on läppäri.
Minua ihmetyttää kovasti ihmisten halu/tarve ostaa läppäreitä joita eivät koskaan liikuta mihinkään. Läppäri on kiinteänä koneena melko kehno. Koska ketjussa on kyse osittain kyse rahan säästämisestä, suosittelen lämpimästi teitä kaikkia tutustumaan vaihtoehtoisiin ratkaisuihin (= pyötäkone).
Miksi en suosi aina suomalaista? Ennen suosin, nykyään viitekehys on eurooppalaisuus. Globalisaatiota ei voi estää, ja toisaalta mpnen suomalaisen tuotteen laatu on huonontunut ja valmistus on siirretty muualle.
Ostan mahdollisimman paljon tavaraa kirpputorilta, ekologisista syistä. En omista autoa, vaan kuljen polkupyörällä tai julkisilla. Maailmanlaajuisia regulaatioitahan ilmastonmuutoksen torjuminen vaatisi mutta teen nyt edes jotain. Sitäpaitsi yksityisautoilu on epämukavaa, bussissa voi hoitaa työasioitakin tabletilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minua ihmetyttää kovasti ihmisten halu/tarve ostaa läppäreitä joita eivät koskaan liikuta mihinkään. Läppäri on kiinteänä koneena melko kehno. Koska ketjussa on kyse osittain kyse rahan säästämisestä, suosittelen lämpimästi teitä kaikkia tutustumaan vaihtoehtoisiin ratkaisuihin (= pyötäkone).
Juuri tuon edellisen viestini jälkeen siirsin tämän läppärini olohuoneesta keittiöön, koska alan valmistella illan tarjottavia. Jos haluan katsoa illalla ennen nukkumaanmenoa jotain ohjelmaa, kannan läppärini makuuhuoneeseen. Ja arkiaamuina taas työhuoneeseen, jossa teen töitä. Töiden jälkeen, jos haluan käyttää konetta, se siirtyy siihen huoneeseen, missä haluan kulloinkin olla. Vessaan en sentään tätä vie.
Tähän varmaan sopisi kertoa vanhempieni elämäntyylistä. Ovat olleet hiukan keskipalkkaa paremmissa duuneissa ja siihen verrattuna ovat nyt vanhoilla päivillä todella varakkaita. (siis lähtökohdat, palkat ja perinnöt huomioiden) Yksi menestyksen avain on tietysti ollut aktiivinen sijoittaminen, erityisesti 90-luvun alun lama-aikana ottivat niin paljon lainaa kuin pystyivät ja ostivat asuntoja isojen kaupunkien keskustoista. Lisälainaa vielä kerjäsivät isovanhemmilta, kun tiesivät, että nyt on täydellinen paikka ostaa halvalla. Lainat isovanhemmille maksettiin kyllä pois. Työpaikat oli vakaat julkisella sektorilla ja aiemmat lainat oli maksettu jo 80-luvun lopulla pois. (siis opinto, asunto, mökki)
Mutta kyllä yksi iso asia on täydellinen säästävyys. Tässä heidän tapojaan:
- joskus 80-luvulla en saanut koskaan edes jädetötteröä, kun ne maksoi 5 markkaa ja kaupan altaasta sai tuutin 1,5 markalla. Ylipäätään ovat ruokanuukia. Ruokaa on aina ollut ja asiallista, mutta leivät ja pullat tehdään itse, ruokaa ei ikinä heitetä pois, ulkona eivät syö koskaan. Joskus harvoin käyvät matkalla ja sielläkin närsivät hotellihuoneessa kaupasta ostettuja leipiä ja ehkä 1-2 krt/vko "hurvittelevat" ja käyvät Mäkkärillä ostamassa yhdet hampparit.
- kodinsisutus on vuodelta 1977 ja vain harvoin ostetaan mitään uutta. Ruokakaluston ostivat pari vuotta sitten, mutta sekin käytettynä
- vaatteita ei ole eläköitymisen jälkeen ostettu yhtään, työssäolessakin pihistivät, mutta olivat toki asiallisesti puettuja
- polttopuita haalitaan, sähköä säästetään, huoneita pidetään kylmänä jne.
- kesällä peseydytään kokonaan mökillä tai lähijärvessä, ei mene vettä kotona, sadevedet kerätään tynnyriin
- ei koskaan käytetä taksia, odotetaan mielummin vaikka tunti paikallisbussia vesisateessa, ylipäätään ei makseta mielellään omasta mukavuudesta
- kaikki tarvittava hankitaan kirpparilta tai käytettynä
- marjat kerätään pakkaseen ja ne hyödynnetään järkevästi, porkkanat ja muut viljellään itse, sukulaiselta kerjätään perunat melkein ilmaiseksi
On heillä kuitenkin omat tuhlauskohteensa: lapsenlapset saa aina kaikkea tarvitsemaansa nykyään ja hampaita hoidattavat isolla rahalla, kun kumpikaan ei halua tekareita tai olla hampaaton vanhus.
Vaikka musta ovat pihi-iitoja, niin he kokevat elämänsä mielekkääksi. Ovat köyhistä kodeista pula-ajan kasvatteja ja käyttävät kuitenkin rahaa paljon avokäteisemmin kuin vanhempansa. Ja nauttivat siitä, että ei tarvi miettiä, mistä saa rahat pakollisiin hankintoihin (kattoremppa, autonkorjaus jne.). Isä aina sanoo, ettei tarvi mitään itselleen, mutta tykkää siitä, että voisi halutessaan vaikka ostaa sen 200 000 Euron auton autokaupasta, kun käy siellä ilmaiskahvilla. Tai jos katselee kävelylenkillä miljoonan järvenrantataloa, niin tietää, että itselläkin olisi siihen varaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No matkustavalle ihmiselle se pöytäkone on aika hankala. Meillä ainakin kaikki perheen koneet ovat läppäreitä ja jokainen niistä liikkuu vähintäänkin kuukausittain, osa viikoittain tai päivittäin. Eniten käytetyillä on telakka.
Niin, ja kaikki eivät ole omia, työnantajien koneita käytössä kolme ja omia läppäreitä kolme, joista pienin on ns. matkaläppäri, joka otetaan mukaan aina ulkomaille, mutta muutkin kilkevat mukana esim. kotimaassa ja mökillä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mielenkiintoista. Pihistetään kotimaisesta kulutuksesta ja palveluista, mutta kulutetaan matkoilla ulkomailla. Ei ihme, että Suomella menee miten menee. Ehkä se tosiaankin on niin, että tulonsiirrot palautuvat kotimaiseen kulutukseen, pääomatulot yms. ei. Avartava ketju.
Itse yritän pihistää materian kulutuksessa, mutta suosia kotimaisia palveluita. Matkustamisenkin eettisyydestä voidaan olla montaa mieltä.
Noinhan se on. Suurituloisena mietin, miksi mikään ammattikorkeakoulu tms ei ole kiinnostunut ehdottamaan opiskelijoilleen lopputyön aiheeksi tutkimusta, millaisista palveluista suomalaiset suurituloiset olisivat kiinnostuneita.
Lastenhoito, "nanny", kotiapulaiset? Näitähän on muuallapäin maailmaa monella ihan perusjuristilla ja lääkärillä, mutta Suomessa stigma näitä palveluita kohtaan on kova.
Ei se ole stima, vaan homma on tehty Suomessa niin kalliiksi ja hankalaksi, ettei se onnistu. Lasten ollessa pieniä yritimme yli vuoden ajan hankkia lastenhoitajaa tai au pairia, mutta homma osoittautui mahdottomaksi. Kotimaisen palkkaaminen olisi kaikkine kuluineen maksanut tunnilta enemmän kuin mitä siitä lääkärintyöstä tienaa. Au pairia taas tuntui olevan mahdoton saada töihin järkevillä ehdoilla laillisesti. Eurooppalaisen kanssa olisi ollut ongelmia työaikojen, vapaiden ja palkkauksen kanssa (olisimme tarvinneet au pairin LISÄKSI päiväkodin) ja euroopan ulkopuolelta tulevalle oleskeluluvan saaminen olisi ollut lisäksi epävarmaa ja kestänyt lähes vuoden (mikä on aika mahdotonta, kun ei voi edes tietää olisiko tyyppi tulossa vielä sen vuoden kuluttua). Lopulta totesimme, että ei ole mahdollista.
t. lääkäri
Ette vain halunneet panostaa lapseenne.
Tämä on hassu dilemma, että samat tyypit huutavat miten suomessa palkka- ja muut kustannukset ovat liian korkeita eikä ketään voi palkata ja samalla selittävät, miten eivät halua käyttää mitään yritysten palveluja Suomessa, vaan matkustella ympäri maailmaa samalla sitä tuhoten ja xxx kokoista hiilijalanjälkeä tupruttaen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen erittäin pienituloinen, mutta elän noin kuin monet ketjun varakkaista. Asunto on velaton eikä ole muita elätettäviä, joten arjen köyhäilyn jälkeen muu palkka menee matkusteluun.
Miksihän tätäkin on alapeukutettu? Kateutta, kun pienituloisella on velaton koti?
Nolointa mitä voit palstalla tehdä on vetää herneet nenään alapeukusta ja tulla takaisin ketjuun vänisemään miksi miksi. Palstalla on useampia alapeukuttajia, jotka vetävät peukut tarkoituksella ja kiusalla ilman syytä.
Sinun tapauksessasi luulen syyksi sitä, että sinulta ei kysytty mitään. Olet pienituloinen ja tulit silti kertomaan omia asioitasi.
4868458698590 kirjoitti:
Tuli kauhea syyllinen olo, kun elän toimeentulotuella ja tilaan sekä Helsingin Sanomia, Tieteen Kuvalehteä että The Economistia.
Nuo voisit käydä lukemassa ilmaiseksi kirjastossa! Jos olet toimeentulotuella, niin luulisi olevan aikaakin. Ainakin Helmet tarjoaa palvelun, jonka kautta The Economist on ilmaiseksi luettavissa nettiversiona vaikka kotikoneelta. Siellä on satoja lehtiä tarjolla, mahdollisesti myös Tieteen Kuvalehti. Kannattaa tiedustella omasta kirjastostasi onko heillä tällaista.
Hesarin sijaan suosittelen Ylen nettiuutisia. Laatu on parempi ja painetun Hesarin uutiset ovat vanhentuneita jo painettaessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä läppäriä pidetään keittiön pöydällä ja se on kätevää. Ruuanlaiton välissä tässä on hyvä tappaa aikaa. Pöytäkone meillä oli, mutta onneksi lapsi vei sen mukanaan lähtiessään opiskelemaan. Itse koin pöytäkoneella olon hankalaksi, siinä tosiaan oltiin koneella. Pöytäkone vei paljon tilaa ja sähköä läppäriin verrattuna. Nyt kun siitä rohjakkeesta pääsin eroon, toista ei tähän huusholliin tule.
Sähkölasku miiten pieneni paljon lapsen muutettua. Toki osa sähkönsäästöstä johtuu siitä, että tiski- ja pyykkikonetta tulee käytettyä harvemmin, mutta suurin säästö johtuu juuri pöytäkoneesta.
Vierailija kirjoitti:
Ainakin Helmet tarjoaa palvelun, jonka kautta The Economist on ilmaiseksi luettavissa nettiversiona vaikka kotikoneelta..
Kiitos tästä vinkistä!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pöytäkone & läppäri ei ole säästämistä, jos pärjää pelkällä läppärillä. Minä ainakin tarvitsen läppärin, koska olen käytännössä kaikki lomat reissussa ja haluan käyttää konetta myös tien päällä. Pöytäkonetta en tarvitse.
Suomesta puuttuu palvelukulttuuri. Meidät on jo sukupolvien ajan kasvatettu siihen, että on tyhmää maksaa sellaisesta, minkä voi tehdä itsekin. Edelleenkin ajatellaan, että itse tehty kermakakku juhliin on parempaa tarjottavaa kuin leipomosta ostettu ammattilaisen tekemä kakku. Hyvä perheenemäntä siivoaa itse eikä palkkaa siivoojaa. Jos haluat tavata ystäviäsi, kutsut heidät kotiisi. Suomalainen ei piipahda työmatkallaan kahvilassa aamukahvilla vaan juo kahvinsa joko kotona tai työpaikalla. Sitäpaitsi kotona keitetty kahvi on tuoretta eikä seissyttä kuten useissa kahviloissa (erikoiskahviloita lukuunottamatta, mutta niitä ei ole jokaisen työmatkan varrella). Palveluiden käyttäjät ovat joko laiskoja, osaamattomia tai tuhlareita. Suomalainen palvelukulttuuri on korkeintaan itsepalvelukulttuuria. Harvassa ovat sellaiset kahvilat, joissa on pöytiin tarjoilu. Pankkiasiat hoidat itse, monissa kaupoissakin on jo itsepalvelukassoja, itse pakkaat ostoksesi marketin kassalla jne. Säästäväisys on hyve, tuhlaavaisuus ei. Nuoret käyvät jo varojensa mukaan tapaamassa ystäviään kahviloissa lattelasillisen ääressä, mutta menee vielä muutama sukupolvi ennenkuin tämä on tavallista arkipäivää suomalaisille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen erittäin pienituloinen, mutta elän noin kuin monet ketjun varakkaista. Asunto on velaton eikä ole muita elätettäviä, joten arjen köyhäilyn jälkeen muu palkka menee matkusteluun.
Miksihän tätäkin on alapeukutettu? Kateutta, kun pienituloisella on velaton koti?
Nolointa mitä voit palstalla tehdä on vetää herneet nenään alapeukusta ja tulla takaisin ketjuun vänisemään miksi miksi. Palstalla on useampia alapeukuttajia, jotka vetävät peukut tarkoituksella ja kiusalla ilman syytä.
Sinun tapauksessasi luulen syyksi sitä, että sinulta ei kysytty mitään. Olet pienituloinen ja tulit silti kertomaan omia asioitasi.
No kuule, nolompaakin on tällä palstalla nähty, kuten vaikkapa juuri tuo tekstisi. Kommenttini oli täysin linjassa ketjun aiheen kanssa; se oli huomio siitä, että ilmeisestikään elämäntyyli ei riipu tuloista. Mutta hei - en olisi saanut kirjoittaa sitä. Koska sinä.
Sinun logiikallasi tässä ketjussa on paljon väkeä, joiden ei olisi pitänyt kirjoittaa mitään. Niin siis keskustelu toimii? Älä naurata. Tämä on kaikille avointa keskustelua, kuten kaikissa ketjuissa.
Vierailija kirjoitti:
Suomesta puuttuu palvelukulttuuri. Meidät on jo sukupolvien ajan kasvatettu siihen, että on tyhmää maksaa sellaisesta, minkä voi tehdä itsekin. Edelleenkin ajatellaan, että itse tehty kermakakku juhliin on parempaa tarjottavaa kuin leipomosta ostettu ammattilaisen tekemä kakku. Hyvä perheenemäntä siivoaa itse eikä palkkaa siivoojaa. Jos haluat tavata ystäviäsi, kutsut heidät kotiisi. Suomalainen ei piipahda työmatkallaan kahvilassa aamukahvilla vaan juo kahvinsa joko kotona tai työpaikalla. Sitäpaitsi kotona keitetty kahvi on tuoretta eikä seissyttä kuten useissa kahviloissa (erikoiskahviloita lukuunottamatta, mutta niitä ei ole jokaisen työmatkan varrella). Palveluiden käyttäjät ovat joko laiskoja, osaamattomia tai tuhlareita. Suomalainen palvelukulttuuri on korkeintaan itsepalvelukulttuuria. Harvassa ovat sellaiset kahvilat, joissa on pöytiin tarjoilu. Pankkiasiat hoidat itse, monissa kaupoissakin on jo itsepalvelukassoja, itse pakkaat ostoksesi marketin kassalla jne. Säästäväisys on hyve, tuhlaavaisuus ei. Nuoret käyvät jo varojensa mukaan tapaamassa ystäviään kahviloissa lattelasillisen ääressä, mutta menee vielä muutama sukupolvi ennenkuin tämä on tavallista arkipäivää suomalaisille.
Ja kuinkahan monta kertaa somessakin leimataan uusavuttomiksi ihmiset, jotka itse tekemisen sijasta ostavat valmiina tai edes puolivalmiina.
Vierailija kirjoitti:
Kasvatan itse ruokaa, mies metsästää. Meillä ostetaan ruokaa normaaliperheen nykyaikamittarissa todella vähän. Meillä ei ole lainoja, eikä asumiskulujakaan mainittavasti. Ne on varmaan sellaiset kaksi suurinta perustalouden rahareikää, joita meillä ei ole tai ne ovat vähäisiä.
En osaa määritellä milloin ollaan rikkaita, varsinkin kun rikkautena pidän muuta kuin sitä, mikä on mitattavissa rahalla tai omaisuudella, joten vastaan vaan, että ansaitsemme todennäköisesti kumpikin enemmän kuin keskivertoperhe yhteensä.
Metsälle päästäkseen pitää olla maanomistaja. Asumiskuluja ei varmaan ole jos vesi tulee omasta kaivosta ja on maalämmitys tai talo lämpiää omasta metsästä olevilla puilla.
Itse ainakin nautin mielummin elämästä kuin pätemisestä, että ei ole esim televisiota kotona vaikka tienataan hyvin. Vaan eihän cityvihreille sieltä tietenkään KOSKAAN tule yhtää mitään katsottavaa, niin ei voi sijoittaa sitä 500-1000e siihen vaikka tienataan helvetisti.