Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Varakkaat, mistä sellaisesta säästätte, mihin ns. normaalituloiset käyttää rahaa?

Vierailija
29.04.2016 |

Siis kun sanotaan ja kerrotaan esimerkkejä varakkaista / rikkaista ihmisistä, jotka elävät niukasti tai jopa pihisti.

Mitkä ovat tulosi / omaisuutesi.

Kommentit (656)

Vierailija
61/656 |
30.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole todellakaan varakas, tulot on bruttona kai jotain 35000 vuodessa. Ja käytän palveluita. Käyn kampaajalla, ravintolassa ja kahvilassa. Ostan vaatteita ja kenkiä uusina. Lapselle myös ostan kirjat uutena. Säästän joka kk pikkusumman niin itselleni kun lapsellekin. Ei hirveästi matkustella, vaan kerran vuodessa pyritään joku reissu tekemään. Ruoan teen pääasiassa itse ja katson kyllä hintoja. Eli valintoja joutuu tekemään. Ei ole ongelmia elämänhallinnassa eikä missään muussakaan. Asutaan edullisesti omistusasunnossa. On auto ja moottoripyörä.

Mutta, minusta on hullua että ihmiset jolla olisi oikeasti varaa käyttää palveluita, ostaa tuoreita raaka-aineita, ym. pihistelevät ruokaostoksissa, leikkaavat hiuksetkin itse ja sitten syytävät rahansa ulkomaille. Jollain 170000e vuosituloilla on varaa käyttää palveluita, ostaa tuoretta ruokaa, matkustella ja SILTIKIN on vielä varaa säästää.

Anteeksi, mutta suurin osa tähän ketjuun vastanneista varakkaista kuulostaa lähinnä ahneilta ja pihiltä.

Vierailija
62/656 |
30.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mihin oikein suuntautuu nämä Suurten Matkailjoiden kansainväliset Matkat, joiden takia erittäin hyvin tienaava kulkee itse fiskarseilla nykerretyllä tukalla ja jollain haalistuneella marketin tukkavärillä?? Ja joka ostaa tarjouslihat kaupasta?

Kun kerran täytyy niin naurettavasti pihistää että pääsee matkalle. Niin minne te oikein matkustatte? Ja kuinka pitkiä näm turneet ovat?

Sitä vaan tässä ajattelin, että kun melkein jokainen opiskelija ja tarjoilijakin on kierrellyt vietnamit ja laosit, usein viikkojen/kuukausien reissuja.

Niin onko näiden suurituloisten matkat sitten jonnekin Bora-Boralle tai Uuden Seelannin maisemiin?

Käyn lukemassa kirjastossa muutaman sisustuslehden. Pitääkin alkaa kattelemaan vähän tarkemmin, että onko paikalla noita 150 000 e tienaavia pihistelemässä seuravaa matkaa varten.

Ja olen myös sitä mieltä, että  ne tarjouslihat pitäisi jättää niille, joilla ei oikeesti ole rahaa. Ei niiden kuulu niitä ostaa, jotka tienaa jonkun yksinhuoltajan vuositulojen verran muutamassa kuukaudessa. - Ja lisäksi vielä omistaa omiaisuutta miljoonan edestä. Jotain rotia.

Mä käyn yleensä kaupassa vasta vähän ennen sulkemisaikaa eli noin klo 22:45. Eikö yksinhuoltajat ja muut vähävaraiset voisi käydä ostamassa niitä punalappuisia vähän aikaisemmin? Jos eivät voi enkä minäkään niitä osta, kauppias laittaa ne roskiin. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/656 |
30.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole todellakaan varakas, tulot on bruttona kai jotain 35000 vuodessa. Ja käytän palveluita. Käyn kampaajalla, ravintolassa ja kahvilassa. Ostan vaatteita ja kenkiä uusina. Lapselle myös ostan kirjat uutena. Säästän joka kk pikkusumman niin itselleni kun lapsellekin. Ei hirveästi matkustella, vaan kerran vuodessa pyritään joku reissu tekemään. Ruoan teen pääasiassa itse ja katson kyllä hintoja. Eli valintoja joutuu tekemään. Ei ole ongelmia elämänhallinnassa eikä missään muussakaan. Asutaan edullisesti omistusasunnossa. On auto ja moottoripyörä.

Mutta, minusta on hullua että ihmiset jolla olisi oikeasti varaa käyttää palveluita, ostaa tuoreita raaka-aineita, ym. pihistelevät ruokaostoksissa, leikkaavat hiuksetkin itse ja sitten syytävät rahansa ulkomaille. Jollain 170000e vuosituloilla on varaa käyttää palveluita, ostaa tuoretta ruokaa, matkustella ja SILTIKIN on vielä varaa säästää.

Anteeksi, mutta suurin osa tähän ketjuun vastanneista varakkaista kuulostaa lähinnä ahneilta ja pihiltä.

Eikös aloituksessa nimenomaan haettu heitä vastaamaan?

Vierailija
64/656 |
30.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en kyllä matkustele juuri koskaan, lähinnä Suomen sisällä. Suomessa on paljon mielenkiintoisia tutkittavia paikkoja. Joten ei se matkustelu ole kaikille elämän suurin sisältöä. Pään sisälläkin voi matkustella, ihan ilman varallisuuttakin. Suosittelen.

Vierailija
65/656 |
30.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mihin oikein suuntautuu nämä Suurten Matkailjoiden kansainväliset Matkat, joiden takia erittäin hyvin tienaava kulkee itse fiskarseilla nykerretyllä tukalla ja jollain haalistuneella marketin tukkavärillä?? Ja joka ostaa tarjouslihat kaupasta?

Kun kerran täytyy niin naurettavasti pihistää että pääsee matkalle. Niin minne te oikein matkustatte? Ja kuinka pitkiä näm turneet ovat?

Sitä vaan tässä ajattelin, että kun melkein jokainen opiskelija ja tarjoilijakin on kierrellyt vietnamit ja laosit, usein viikkojen/kuukausien reissuja.

Niin onko näiden suurituloisten matkat sitten jonnekin Bora-Boralle tai Uuden Seelannin maisemiin?

Käyn lukemassa kirjastossa muutaman sisustuslehden. Pitääkin alkaa kattelemaan vähän tarkemmin, että onko paikalla noita 150 000 e tienaavia pihistelemässä seuravaa matkaa varten.

Ja olen myös sitä mieltä, että  ne tarjouslihat pitäisi jättää niille, joilla ei oikeesti ole rahaa. Ei niiden kuulu niitä ostaa, jotka tienaa jonkun yksinhuoltajan vuositulojen verran muutamassa kuukaudessa. - Ja lisäksi vielä omistaa omiaisuutta miljoonan edestä. Jotain rotia.

No meillä ainakin noilla tuloilla pitää kustantaa koko 5-henkisen perheen matkustelu, eli joka matkan hinnan voi kertoa viidellä ;-) Matkustetaan ulkomaille noin 3-4 kertaa vuodessa, eli käytännössä joka lomalla, ulkomailla vietetään yhteensä noin 6-8 viikkoa vuodessa. Koska lapset ovat koululaisia, niin kustannuksia lisää paljon se, että pitää matkustaa moneen kertaan ja usein kalleimman sesongin aikaan - olisi paljon halvempaa tehdä yksi useiden kuukausien reissu kuin monta lyhyttä.

Kesällä matkustetaan usein Eurooppaan, joskus myös Pohjois-Amerikkaan, Japaniin, tms. missä on talvella kylmä. Talvella matkat suuntautuvat lämpimämpiin paikkoihin, eli käytännössä olemme kiertäneet kaikilla mantereilla Etelä-Mannerta lukuunottamatta. Olemme olleet tavallisten ranta- ja kaupunkilomien lisäksi kiertomatkoilla autolla tai junalla, risteilyillä, viidakkovaelluksilla, safareilla, purjehdusreissuilla, kiipeilemässä (sen, mitä ilman varsinaisia varusteita voi) jne.

t. se alkuperäinen numero 6, joka ei kyllä tunne mitään tunnontuskia siitä, että ostaa oransseilla hintalapuilla, kyttää tarjouksia ja ravaa kirpputoreilla. Maksamme yli 50 000 euroa suoria veroja vuodessa, kyllä sen pitää riittää yhteiskuntavastuuksemme niin, että lopun rahan saamme käyttää, kuten ITSE haluamme. En pysty mitenkään tajuamaan, miksi vielä Suomen korkeiden verojen maksun jälkeenkin pitäisi maksella vapaaehtoisia "veroja" ja elää kuten muiden mielestä olisi oikein.

Vierailija
66/656 |
30.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Emme käy baareissa eikä juuri syödä ulkona. Ei asuta Suomessa ja täälä tyyliin pizza 1-2 täytteellä 20-25 eur, kala ja perunat 40 eur pestopasta 25eur. Ei kiinnosta maksaa.

Vierailija
67/656 |
30.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen erittäin pienituloinen, mutta elän noin kuin monet ketjun varakkaista. Asunto on velaton eikä ole muita elätettäviä, joten arjen köyhäilyn jälkeen muu palkka menee matkusteluun.

Vierailija
68/656 |
30.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei autoa, ei hiusten värjäämisiä, ei tupakkaa, ei merkkivaatteita, ei lapsia, ei sisustusostoksia... Tulot 60t, Säästössä 6-numeroinen luku.

Vierailija
69/656 |
30.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos ei 55000 euron tuloilla ole varaa kanavapakettiin tai lehtitilaukseen niin ihmettelen kyllä kovasti. Esimerkiksi kanavapaketin saa alle 10 €/kk. Eikö sinulta jää tuollaista summaa ylimääräistä rahaa kuukaudessa?

Ei kyse ole siitä, etteikö olisi varaa, vaan että ollaan tarkkoja sen rahankäytön kanssa eikä makseta turhasta. Meillä on hyvätuloinen vain mies (120k€ vuodessa), mutta ei meillä silti ole mitään kanavapakettia eikä edes televisiota. Ainoat maksulliset lehdet mitä tulee on Arvopaperi ja Talouselämä ja noiden hinnan saa vähennettyä pääomatulojen verotuksessa. Hyvään ruokaan panostetaan, mutta mitään ei osteta turhan päiten. Kotiin on hankittu huonekalut kaikki uutena, mutta sillä mielellä että ne kestävät mielellään sen 20 vuotta. Mitään sisustuskrääsää meillä ei ole eikä tule, verhotkin on vain makuuhuoneissa. Auto on halpa Skoda, mutta vene hairahduttiin ostamaan uutena hetken mielijohteesta (ja säästöistä maksettiin se). 

Meistä ei ehkä ehdi tulla varakkaita, mutta suunnittelemme raha-asioita pitkällä tähtäimellä ja lapsestamme tulee luultavasti huomattavasti meitä varakkaampi, koska olemme säästäneet hänelle hänen syntymästään asti ja hänellä on ollut ensiasunnon käsiraha koossa jo aikapäiviä sitten. Nyt 15-vuotiaana hän saa kuukausirahaa 20€, mikä on hänestä itsestään riittävä summa ja tuo opettaa myös hillitsemään rahankäyttöä. Monet tuon ikäiset saavat 50€ ja oppivat törsäämään sen turhuuksiin.

Kenestä tahansa voi tulla varakas, jos ottaa sen asiakseen. Ja jos kokee, että omalta kohdalta juna meni jo (ikää on 40-50 ennen kuin havahtuu tilanteeseen) niin aina voi pelastaa edes lapsensa. 

Vierailija
70/656 |
30.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisin käyttää palveluita, jos joku ryhtyisi tarjoamaan palveluita, joita tarvitsisin. Pääasiassa nykyiset palvelut liittyvät tavalla tai toisella ulkonäköön ja se ei mua kiinnosta. Ravintolassa syöminen on ihan kivaa, mutta vain silloin, jos ruoka on siellä parempaa kuin mitä osaan itse tehdä. Harmittavan usein näin ei ole, sillä ruuanlaitto on lempiharrastukseni ja vuosikymmenten harjoittelulla olen aika hyvä kotikokki. On toki hyviä gourmet-ravintoloitakin, mutta ei kotikaupungissani. 

En liho joka kolmas vuosi niin, että vanhat vaatteet eivät enää mahtuisi päälleni. Itse asiassa kaikki tuntemani varakkaat eivät ole lihoneet muutamaa kiloa enempää sitten nuoruusvuosien. En  ole kiinnostunut muodista vaan kun löydän mieleiseni vaatteen, käytän sitä ihan riippumatta siitä, onko se muodissa vai ei. Tietyt värit (esim musta, valkoinen, tummansininen) sekä mallit eivät ole koskaan varsinaisesti muodissa, mutta eivät myöskään pois muodista. Kun ei osta muotivaatteita, eivät vaatteet mene pois muodistakaan. 

Joku jo mainitsikin, että varakkuus ei synny suurista tuloista vaan pienistä menoista. Useimmat varakkaat ostavat vain sen, mitä tarvitsevat. Jos jotain ei tarvitse, sitä ei osteta vain siksi, että olisi varaa ostaa. Säästyneet rahat sijoitetaan tai säästetään mieluummin kuin tuhlataan johonkin, mitä ei tarvitse. Tulee vielä päivä, jolloin asioita ei pysty enää itse tekemään ja silloin on hyvä, jos on rahaa, jolla voi ostaa nämä asiat palveluina.

Ruokaan mulla menee varmasti paljon enemmän kuin sinkkutalouksissa keskimäärin, koska käytän paljon luomua ja suosin kotimaisia pienyrittäjiä. Ostan ruokani pääasiassa kauppahalleista, toreilta tai tilaan suoraan tuottajalta, mutta joskus myös lähikaupasta.  Mulla kuitenkin esim kilo lihaa riittää koko kuukaudeksi, joten kansantaloudellisesti en ole mitenkään merkittävä kuluttaja. En ala syömään määrällisesti enemmän - ja lihomaan - vain siksi, että mulla on varaa. Joskus aikoinaan rikkaat olivat lihavia ja köyhät laihoja, mutta ei enää. Nykyisin on pikemminkin toisinpäin. 

Jos jotakuta palstailijaa mun "piheyteni" ärsyttää, voin kuitenkin kertoa, että laitan joka kuukausi aika paljon rahaa hyväntekeväisyyteen. Ja ne rahat päätyvät varmasti kulutukseen.

Vierailija
71/656 |
30.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielenkiintoista. Pihistetään kotimaisesta kulutuksesta ja palveluista, mutta kulutetaan matkoilla ulkomailla. Ei ihme, että Suomella menee miten menee. Ehkä se tosiaankin on niin, että tulonsiirrot palautuvat kotimaiseen kulutukseen, pääomatulot yms. ei. Avartava ketju.

Itse yritän pihistää materian kulutuksessa, mutta suosia kotimaisia palveluita. Matkustamisenkin eettisyydestä voidaan olla montaa mieltä.

Vierailija
72/656 |
30.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun tämä meni tähän menopuolen kysymyksiin ja rahankäyttöön, niin vastataan nyt vielä niin päin, että mihin se perheen 170 000 euroa kuluu. Tämä on tosin nyt pikaisesti tehty summittainen lista, en ehdi nyt ruveta laskemaan perusteellisemmin :-)

- 50 000 € verot

- 45 000 € sijoittaminen (pääasiassa sijoitusasuntojen lainanlyhennyksiä)

- 22 000 € matkat

- 15 000 € autot (ihan hatusta vedin kahden auton kulut, yht. 50 000 km/v)

- 15 000 € lasten harrastukset

- 5000 € asuminen

- muuhun elämiseen jää 18 000 €

Jos rahaa jää, niin tehdään ylimääräisiä lainanlyhennyksiä. Varsinaiset lainanlyhennykset ovat noin 33 000 € vuodessa, mutta aina tehdään joku 10 - 15 000 vähintään ylimääräisä lyhennyksiä vuodessa.

t. Se alkup. numero 6

Vierailija
73/656 |
30.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

-meille ei tule lehtiä

-emme käy missään hoidoissa (kampaaja, manikyyri tms.)

-Kaupasta ostetaan pakkaseen todella edullisia tarjoustuotteita (en koskaan maksa yli 10e/kg lihasta)

-ei ikinä yhtään uutta vaatetta kaupasta paitsi alushousut, lapsille nekin kirppikseltä

-kaikki käytettynä tori.fi

-ruokaa pakkaseen kaupasta lounasseteleillä

-asunto vanha pieni omakotitalo jossa lämmitetään lähinnä puilla eli lämmityskustannukset 800e/v

-marjat, sienet ja riista talteen

-ajamme vanhalla autolla

-tärkeintä on että emme pohdi "miten pitäisi elää ja omistaa" ja "mitä muut meistä ajattelevat"

-toisaakta tuhlaamme koko perheen ulkomaanmatkoihin 2-3x/v

-lapsilla todella kalliit harrastukset

Vierailija
74/656 |
30.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä menee palkoista 1/3 asumiseen. Jos olisi velaton asunto, niin arki voisi näyttää hyvin samanlaiselta kuin nyt, paitsi säästynyt 1/3 voisi sijoittaa järkevästi.

Vierailija
75/656 |
30.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keskituloinen akateeminen kirjoitti:

Näillä keskustelupalstojen kommentoijilla on aina ihan käsittämättömän suuret tulot. Kertokaa, mistä työstä maksetaan 100 000 - 130 000 euroa vuodessa. Vaihdan heti alaa.

Asianajaja. T: 5

Vierailija
76/656 |
30.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole varakas, vaan täysin keskituloinen (55000€/vuosi), mutta olen viime aikoina katsellut taas Yleltä uusintana tullutta Kukkaron herraksi -ohjelmaa. Pitää tunnustaa, että kyllä minua ainakin ärsytti suunnattomasti toimeentulotukea saavien ihmisten hevosen pito, kanavapaketit, lehtitilaukset ym. Ei minulla ole varaa noista yhteenkään, miten ihmeessä joku sellainen, joka elää muiden rahoilla, voi/saa käyttää rahaa tuollaisiin asioihin?

Jos ei 55000 euron tuloilla ole varaa kanavapakettiin tai lehtitilaukseen niin ihmettelen kyllä kovasti. Esimerkiksi kanavapaketin saa alle 10 €/kk. Eikö sinulta jää tuollaista summaa ylimääräistä rahaa kuukaudessa?

Ei ole kyse siitä, etteikö minulla olisi sitä 10 €/kk rahaa. Kyse on siitä, etten koe, että minun tuloilla olisi varaa mihinkään tuollaiseen turhaan ja ei-välttämättömään. Ei aikuisen, perheellisen ihmisen elämä voi olla pelkkää kuukaudesta seuraavaan elämistä, myös niihin huonoihin päiviin on osattava varautua, koska niihin pystyy kyllä varautumaan tekemällä valintoja. Minulla ei ole varaa lehtitilauksiin eikä kanavapaketteihin, mutta minulla on varaa maksaa autoni yllättävät korjauskulut, ostaa tarvittaessa uusi pesukone ja maksaa lapseni leirikoulu...

Vierailija
77/656 |
30.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mielenkiintoista. Pihistetään kotimaisesta kulutuksesta ja palveluista, mutta kulutetaan matkoilla ulkomailla. Ei ihme, että Suomella menee miten menee. Ehkä se tosiaankin on niin, että tulonsiirrot palautuvat kotimaiseen kulutukseen, pääomatulot yms. ei. Avartava ketju.

Itse yritän pihistää materian kulutuksessa, mutta suosia kotimaisia palveluita. Matkustamisenkin eettisyydestä voidaan olla montaa mieltä.

Noinhan se on. Suurituloisena mietin, miksi mikään ammattikorkeakoulu tms ei ole kiinnostunut ehdottamaan opiskelijoilleen lopputyön aiheeksi tutkimusta, millaisista palveluista suomalaiset suurituloiset olisivat kiinnostuneita. 

Vierailija
78/656 |
30.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keskituloinen akateeminen kirjoitti:

Näillä keskustelupalstojen kommentoijilla on aina ihan käsittämättömän suuret tulot. Kertokaa, mistä työstä maksetaan 100 000 - 130 000 euroa vuodessa. Vaihdan heti alaa.

Hyvä koodaaja voi tienata tuon verran. Ei heti koulun penkiltä, mutta ajan kanssa.

Vierailija
79/656 |
30.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Noinhan se on. Suurituloisena mietin, miksi mikään ammattikorkeakoulu tms ei ole kiinnostunut ehdottamaan opiskelijoilleen lopputyön aiheeksi tutkimusta, millaisista palveluista suomalaiset suurituloiset olisivat kiinnostuneita. 

Lastenhoito, "nanny", kotiapulaiset? Näitähän on muuallapäin maailmaa monella ihan perusjuristilla ja lääkärillä, mutta Suomessa stigma näitä palveluita kohtaan on kova.

Vierailija
80/656 |
30.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Säästän lapsista: en ole koskaan kokenut tarvetta lisääntyä. Vaikea keksiä asiaa, jossa voisi säästää enemmän.