Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Varakkaat, mistä sellaisesta säästätte, mihin ns. normaalituloiset käyttää rahaa?

Vierailija
29.04.2016 |

Siis kun sanotaan ja kerrotaan esimerkkejä varakkaista / rikkaista ihmisistä, jotka elävät niukasti tai jopa pihisti.

Mitkä ovat tulosi / omaisuutesi.

Kommentit (656)

Vierailija
41/656 |
30.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sjs kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli pieni-ja keskituloiset kuluttaa ja varakkaat säästää. Tällähän se talous saadaan kasvuun. Not.

Ymmärräthän, että me maksamme tänäkin vuonna noin 50 000 euroa veroa tuloistamme.. enkä tiedä riittääkö tuokaan arvio. Sen lisäksi meillä on korkeimmat maksut lasten päivähoidossa ja kaikissa missä tulot vaikuttavat maksujen suuruuteen niin me maksamme korkeimman maksun. Kyllä me vaan aika paljon tuetaan tätä talouden kasvua ja kevennämme pieni- ja keskituloisten verotaakkaa. Kyllä meillä on silloin oikeus laittaa hieman säästöönkin jotain. Haluaisitko sinä maksaa veroja yli 50 000 vuodessa?

Ymmärrän.

Paljonko maksatte päivähoitomaksuja/kk?

Meillä talouden nettotulot 4000e/kk ja yhden lapsen päivähoitomaksu 283e ja käsittääkseni tuo on se korkein maksuluokka nyt.

Vierailija
42/656 |
30.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minusta varakkaimpien ihmisten velvollisuus olisi käyttää paikallisia yrittäjiä. Ihan älytöntä esim leikata itse hiukset vain piheydessään, kampaamot eivät nyt muutenkaan ole mitään kultakaivoksia. Käyttäkää varakkaat palveluita, ostakaa kotimaista.

Että pitäisi mennä kampaamoon ostamaan kalliilla huono leikkaus ja nähdä vaiva ajanvarauksen kanssa, ihan hyväntekeväisyysmielessä? Hv, kyllä isoilla tuloilla maksetaan jo sen verran veroja, että yhteiskunnalliset velvoitteet on siinä hoidettu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/656 |
30.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aika hauska tuo, kuinka moni mielestään säästää "panostamalla laatuun ja kestävyyteen".

Hei, ei sillä yleensä säästä yhtään. Toki sillä saa hienompia vaatteita ja tavaroita.

Jos maksaa laatutuotteesta esim tuplahinnan ja se kestää kolminkertaisesti tavalliseen nähden, niin kyllä siinä ajan mittaan säästääkin. Sen lisäksi että saa hienompia asioita. Yleensä kyllä kesto on paljon parempikin hintaeroon nähden.

Vierailija
44/656 |
30.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole mikään rikas tai hyvätuloinen, mutta tienaan kuitenkin noin 60 tonnia vuodessa.

Syön töissä lounaaksi omia eväitä, minusta on hullua laittaa joku 8-10 euroa lounasruokailuun joka päivä ja tuntuu että eihän siihen edes olisi varaa, sehän tekee pari tonnia vuodessa. Mutta esimerkiksi työpaikan avustavilla työntekijöillä on siihen varaa, vaikka tienaavat vain vähän yli 20 tonnia vuodessa.

Vierailija
45/656 |
30.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minusta varakkaimpien ihmisten velvollisuus olisi käyttää paikallisia yrittäjiä. Ihan älytöntä esim leikata itse hiukset vain piheydessään, kampaamot eivät nyt muutenkaan ole mitään kultakaivoksia. Käyttäkää varakkaat palveluita, ostakaa kotimaista.

Että pitäisi mennä kampaamoon ostamaan kalliilla huono leikkaus ja nähdä vaiva ajanvarauksen kanssa, ihan hyväntekeväisyysmielessä? Hv, kyllä isoilla tuloilla maksetaan jo sen verran veroja, että yhteiskunnalliset velvoitteet on siinä hoidettu.

En ymmärrä laatuun panostamista vaatteissa, paitsi titysti rikkailla, joilla ei ole väliä vaikka maksaa paljon. Hyväkin vaate menee pois muodista tai käy pieneksi kun itse läskistyy, eli se koko elinkaari ei tule hydynnettyä. Halvan vaatteen voi surutta heittää parin kolmen vuoden jälkeen pelastusarmeijan keräyslaatikkoon.

Työkaluissa, huonekaluissa ja keittiövälineissä yms. asioissa hyvästä kannattaa vähän maksaakkin, ei pelkästään keston vuoksi, vaan siitä että ne ovat kätevämpiä käytössä.

Vierailija
46/656 |
30.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä kysyttiin millaisesta työstä saa satojen tuhansien palkat. Olen tämä ulkomailta vastaava ja raotan asiaa omalta kannaltani, muiden ketjuun vastanneiden taustaa kun en tiedä. Me kumoikin teemme miehen kanssa työtä joissa näihin palkkoihin pääsee kun on ollut tarpeeksi kauan alalla, tekee jotakin paremmin kuin muut tuomalla omalla panoksella paljon rahaa yrityksen kassaan. Tästä panoksesta syntyy töitä rivityöläisille, tehdastyöläisille, kauppiaille jne. Vaikka emme käytä rahaa yksityisyrittäjiltä ostamiseen niin panoksemme on melko suuri omalla alueellamme myös muiden työllistymisen suhteen. En viitsi ammattejamme sanoa koska niissä palkkahaarukka menee jotakuinkin parista tonnista niin suuriin summiin kuin hyvä kehtaa pyytää. 

Me tuemme paikallista yrittäjyyttä mm. ostamalla paikallista ruokaa, kun ostetaan kirjoja niin ne käydään ostamalla paikallisesta pikkukaupasta jne.Yrittäjiä voi tukea omilla ostotottumuksilla näinkin. En tue yrittäjää jonka tuotteita en tarvitse vain siksi että hän tarvitsee elannon. Yrittämisessä on sellainen hassu puoli että se lyö leiville vain jos on kysyntää ja sen kanssa laatu ja hinta kohtaa. Me olemme omat rahamme ansainneet omalla työnteolla eikä niitä rahoja viitsi tuosta vaan laittaa mihinkään. 

Vierailija
47/656 |
30.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En matkustele juuri koskaan. Ihan varakkaaksi en nyt itseäni kutsuisi, mutta sanotaan nyt niin, että minun tulotasollani kuitenkin yleensä matkustellaan jo melko paljon.

Vierailija
48/656 |
30.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aika monesta ;-)

- Ruoassa katson aina hintalaput ja kilohinnat, ostan oransseilla hintalapuilla kne.

- Otan yleensä töihin eväät, syön työpaikkaruokalassa vain 1-2 kertaa kuukaudessa

- Ostan vaatteeni ja paljon muutakin pääasiassa kirpputoreilta

- Leikkaamme perheen hiukset itse kotona, olen käynyt kampaajalla viimeksi hääkampauksessa melkein 20v sitten

- Talo on rakennettu niin, että asumiskustannukset ovat mahdollisimman pienet

- Ei käydä hierojalla, manikyyrissä, kosmetologilla tms.

- Ravintoloissa ja kahviloissakin käydään Suomessa tosi harvoin, matkoilla enemmän.

- Vanhempien harrastukset halpoja / ilmaisia, lapsilla kalliimpia.

- Ulkomaanmatkat varataan itse netistä hintoja vertaillen

- Tehdään remontit, auton renkaanvaihdot ja pesut ym. itse, opetetaan lapset ajamaan opetusluvalla

Tulot? Perheen yhteiset bruttotulot jotain 170 000 € vuodessa, josta 30 000€ pääomatuloja sijoituksista. Nettotulot tietty paljon pienemmät. Omaisuutta n. 1,7 milj. € arvosta ja lainoja 275 000€. Lainanlyhennykset n. 2500€/kk.

Heh, hauska kysely. En olekaan koskaan näin laskenut

Noilla tuloilla en kehtaisi ostaa alennusruokaa kaupasta. Mieluummin säästäisin ne köyhemmille, joille siitä olisi oikeasti hyötyä.

Vierailija
49/656 |
30.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En nyt tiedä olenko oikeasti edes varakas tai hyvätuloinen. Veroja maksoin 71 000€ palkkatuloista viime vuonna, pääomatuloja ei ole.

Säästän/ pyrin kestävään kehitykseen

- vaatteet kirpparilta alusvaatteita lukuunottamatta

- huonekalut ja harrastusvälineet käytettyinä

En koe että minulla olisi rahaa hierojaan tai kosmetologiin tai jalkahoitoon koskaan, kampaajalla käyn 7 viikon välein. Jos värjään tai raidoitan, teen sen itse mutta 7-10€ markettiväripurkkiin on sekin paljon. Emme käy juurikaan syömässä ravintoloissa, ei teatterissa, leffoissa tms. Alkoholia juodaan vähän, mun annos on viinilasillinen perjantaisin, mies taitaa yleensä juoda kaksi. Baareissa/ yökerhoissa ei käydä koskaan.

MUTTA:

Ruokakaupassa en juurikaan mieti ostoksia ja meillä käytetään paljon puolivalmisteita. Mulla on kallis harrastus johon voi laittaa rahaa niin paljon kuin sitä irtoaa; tällä hetkellä menee noin 500€/kk. Meillä on talo ja mökki, joihin kumpaankin saa laitettua loputtomasti rahaa. Ja säästöön menee itseltäni noin 250€/kk eläkettä silmälläpitäen.

Vierailija
50/656 |
30.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä laatuun panostamista vaatteissa, paitsi titysti rikkailla, joilla ei ole väliä vaikka maksaa paljon. Hyväkin vaate menee pois muodista tai käy pieneksi kun itse läskistyy, eli se koko elinkaari ei tule hydynnettyä. Halvan vaatteen voi surutta heittää parin kolmen vuoden jälkeen pelastusarmeijan keräyslaatikkoon.

Työkaluissa, huonekaluissa ja keittiövälineissä yms. asioissa hyvästä kannattaa vähän maksaakkin, ei pelkästään keston vuoksi, vaan siitä että ne ovat kätevämpiä käytössä.

Lol, oletko tosissasi?? A) on olemassa tyylikkäitä, iättömiä vaatteita ja B) lihominen ei ole mikään pakko. Mulla on vanhimmat vaatteet yli 20v vanhoja - sopivia ja ihan hyvän näköisiä.

Vierailija
51/656 |
30.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aika monesta ;-)

- Ruoassa katson aina hintalaput ja kilohinnat, ostan oransseilla hintalapuilla kne.

- Otan yleensä töihin eväät, syön työpaikkaruokalassa vain 1-2 kertaa kuukaudessa

- Leikkaamme perheen hiukset itse kotona, olen käynyt kampaajalla viimeksi hääkampauksessa melkein 20v sitten

- Ravintoloissa ja kahviloissakin käydään Suomessa tosi harvoin, matkoilla enemmän.

- Tehdään remontit, auton renkaanvaihdot ja pesut ym. itse, opetetaan lapset ajamaan opetusluvalla

Tulot? Perheen yhteiset bruttotulot jotain 170 000 € vuodessa, josta 30 000€ pääomatuloja sijoituksista. Nettotulot tietty paljon pienemmät. Omaisuutta n. 1,7 milj. € arvosta ja lainoja 275 000€. Lainanlyhennykset n. 2500€/kk.

Noilla tuloilla en kehtaisi ostaa alennusruokaa kaupasta. Mieluummin säästäisin ne köyhemmille, joille siitä olisi oikeasti hyötyä.

Aika usean köyhän suurin ongelma ei välttämättä ole se raha, vaan elämänhallinnan ongelmat. Se tarjouskala jää sinne kauppaan silti, koska sitä ei joko osata tai jakseta valmistaa ruuaksi asti.

Vierailija
52/656 |
30.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keskituloinen akateeminen kirjoitti:

Näillä keskustelupalstojen kommentoijilla on aina ihan käsittämättömän suuret tulot. Kertokaa, mistä työstä maksetaan 100 000 - 130 000 euroa vuodessa. Vaihdan heti alaa.

Ei mistään yhdestä työstä kovin helposti. Meillä se 170 000 on perheen yhteiset bruttotulot. Minun vuosipalkkani on noin 85 000€ brutto, miehen noin 50 000 € brutto. Lisäksi meillä on sivutoiminen yritys, jonka bruttotulot ovat noin 20 000 €. Loppu 15 000 on sijoitustuottoja sijoitusasunnoista (jotka on noista tuloista säästetty).

Tänä vuonna tosin tulot hivenen nousevat tuosta, koska minä sain palkankorotuksen ja ostimme yhden uuden sijoitusasunnon.

t. alkup numero 6, jollla perheen vuositulot siis sen 170 000 (ja pahoittelut, jos se ei ole varakas ja vastasin väärään kyselyyn).

Vierailija
53/656 |
30.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävelen lähes kaikki matkat,koskaan ruokaa ei mene roskiin,leikkaan ja värjään itse hiukseni,vaatteet ja kengät ostan kirpputorilta,lehdet luen kirjastossa, kirjat lainaan,lahjaksi annan jotain aiemmin hankittua,itselleni tarpeetonta, esim.erikoisen säästölippaan tai "arvo" astian (esim.Mariskoolin), jonka täytän 20:llä €:n kolikolla, taulun (lahjan saaja voi halutessaan myydä) jne.Siten pääsen eroon tarpeettomasta, eikä tarvitse sijoittaa suuria summia lahjoihin.Kerään aina kohdalle osuneet pullot ja tölkit kadulta,enkä osta muuta kuin ruokaa,en polta, en juo alkoholia.Säästän n.1000 €/kk.

Vierailija
54/656 |
30.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aika monesta ;-)

Aika usean köyhän suurin ongelma ei välttämättä ole se raha, vaan elämänhallinnan ongelmat. Se tarjouskala jää sinne kauppaan silti, koska sitä ei joko osata tai jakseta valmistaa ruuaksi asti.

Suomessa on paljon pienituloisia ihmisiä, joilla ei ole minkäänlaisia elämänhallinnan ongelmia. Ainoa ongelma on pienet tulot. Joukossa on paljon mm. eläkeläisiä. Minä en todellakaan kehtaisi ostaa alennettua ruokaa jos tulot olisi noin suuret. Monissa kaupoissa suorastaan taistellaan alennustuotteista.

Vierailija
55/656 |
30.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aika monesta ;-)

Minäpä kehtaan :-) Eivät ne ruoat ole alennuksessa köyhien tukemiseksi, vaan siksi että kauppiaalla on tarve päästä päiväysvanhentuvista tuotteista eroon. Sitä paitsi kokemus tuntemistani ja tietämistäni köyhemmistä on, etteivät he niitä osta - joko eivät kehtaa tai sitten kuvittelevat, että ne ovat huonompia tai eivät halua juuri sellaista ruokaa.

t. tuo alkuperäinen kirjoittaja (Ostelen lähinnä lihat noin ja pakastan. Leipiä en, koska haluan tuoretta. Jotain maitotuotteita voin ostaa myös jos on käyttöä ko tuotteelle ennen kuin pilaantuu)

Vierailija
56/656 |
30.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole varakas, vaan täysin keskituloinen (55000€/vuosi), mutta olen viime aikoina katsellut taas Yleltä uusintana tullutta Kukkaron herraksi -ohjelmaa. Pitää tunnustaa, että kyllä minua ainakin ärsytti suunnattomasti toimeentulotukea saavien ihmisten hevosen pito, kanavapaketit, lehtitilaukset ym. Ei minulla ole varaa noista yhteenkään, miten ihmeessä joku sellainen, joka elää muiden rahoilla, voi/saa käyttää rahaa tuollaisiin asioihin?

Jos ei 55000 euron tuloilla ole varaa kanavapakettiin tai lehtitilaukseen niin ihmettelen kyllä kovasti. Esimerkiksi kanavapaketin saa alle 10 €/kk. Eikö sinulta jää tuollaista summaa ylimääräistä rahaa kuukaudessa?

Vierailija
57/656 |
30.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun Tulot tänä vuonna vähän yli 100.000 € brutto. Ruokaan ei meidän perheelle paljon rahaa kulu ja kaikki muutkin hankinnat on sieltä edullisemmasta päästä. Matkusteluun kuluu suurin osa mun rahoista. Ja sijoittamiseen.

Ai ei kulu ruokaan? Ostatko siis halvinta ruokaa? Tuotantokanojen munia yms vailla eettisiä arvoja? Osta nyt edes luomutuotteita, jos sitä rahaa kerran on. Vai oletko liian itsekäs?

Vierailija
58/656 |
30.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä perheen nettotulot/kk on yhteensä himpun yli 6000€ ja todellakin ostan alennuslihoja/ lapputavaraa. Ei ole tullut mieleenikään etten saisi! Monelle ne eivät kelpaa/ ei ole säilytystiloja. Meillä menevät pakastimeen jos ei heti laiteta ruoaksi. Miksi ne pitäisi enemmin kaupassa heittää roskiin?

Vierailija
59/656 |
30.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mihin oikein suuntautuu nämä Suurten Matkailjoiden kansainväliset Matkat, joiden takia erittäin hyvin tienaava kulkee itse fiskarseilla nykerretyllä tukalla ja jollain haalistuneella marketin tukkavärillä?? Ja joka ostaa tarjouslihat kaupasta?

Kun kerran täytyy niin naurettavasti pihistää että pääsee matkalle. Niin minne te oikein matkustatte? Ja kuinka pitkiä näm turneet ovat?

Sitä vaan tässä ajattelin, että kun melkein jokainen opiskelija ja tarjoilijakin on kierrellyt vietnamit ja laosit, usein viikkojen/kuukausien reissuja.

Niin onko näiden suurituloisten matkat sitten jonnekin Bora-Boralle tai Uuden Seelannin maisemiin?

Käyn lukemassa kirjastossa muutaman sisustuslehden. Pitääkin alkaa kattelemaan vähän tarkemmin, että onko paikalla noita 150 000 e tienaavia pihistelemässä seuravaa matkaa varten.

Ja olen myös sitä mieltä, että  ne tarjouslihat pitäisi jättää niille, joilla ei oikeesti ole rahaa. Ei niiden kuulu niitä ostaa, jotka tienaa jonkun yksinhuoltajan vuositulojen verran muutamassa kuukaudessa. - Ja lisäksi vielä omistaa omiaisuutta miljoonan edestä. Jotain rotia.

Vierailija
60/656 |
30.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä tienaan hyvin ja silti

- syön eväitä tai skippaan lounaan, ne lounasruuat nimittäin maksaa ihan naurettavan paljon eikä yleensä ole hyviä. Iso, merkittävä säästö

- ostan punaisella laputettuja alennusruokia aina, jos näen jonkun tykkäämäni ruuan. Ja ilahdun!