Varakkaat, mistä sellaisesta säästätte, mihin ns. normaalituloiset käyttää rahaa?
Siis kun sanotaan ja kerrotaan esimerkkejä varakkaista / rikkaista ihmisistä, jotka elävät niukasti tai jopa pihisti.
Mitkä ovat tulosi / omaisuutesi.
Kommentit (656)
Punalaputettujen tuotteiden osto on ekologista ja ympäristöteko. Tuotteet eivät ole vähävaraisille "tarkoitettu". Punalappu on kaupan tapa vähentää hävikkiä ja saada pennoset niistä vähän jo kuivakoistakin leivistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ketjussa on ihmeen paljon varakkaita jotka ajaa halvoilla ja vanhoilla autoilla.
No ajakaa vaan mutta toivon teidän tiedostavan että autoon panostamalla panostatte myös turvallisuuteenne. Itse ainakin olisin mielummin kolarissa siinä kalliissa uudehkossa autossa kuin jossain ikivanhassa ruosteisessa kipossa. Hassu olettama ettäkö hieno auto olisi vain pröystäilyä kun kyse on niin paljon muustakin.
Mulla ainakin kyse on ihan laiskuudesta. En ymmärrä autoja, mulla ei ole mitään preferenssejä auton suhteen. Sähköautot epäilyttää näissä olosuhteissa ja vanhaa pieniruokaista pikkudieseliä ei huvita vaihtaa uudempaan polttomoottoriin koska tulee kohta luultavasti verotetuksi hengiltä. Eli ajan tämän loppuun ja katson sitten mikä on järkevä vaihtoehto vuonna ca 2026. Ei auton shoppailu ole kaikille mieleinen tehtävä vaan pelkkä stressi ja rasite
Älä turhaan epäile sähköautoja. Tesla kulkee pakkasessakin. Kokemusta on.
Ja säästät tuhansia euroja vuodessa bensakuluissa !
Vierailija kirjoitti:
Punalaputettujen tuotteiden osto on ekologista ja ympäristöteko. Tuotteet eivät ole vähävaraisille "tarkoitettu". Punalappu on kaupan tapa vähentää hävikkiä ja saada pennoset niistä vähän jo kuivakoistakin leivistä.
Tiedän. Silti näkisin mielummin että ne saa köyhä opiskelija kuin pihi rikas.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Perheen vuositulot hieman yli 200 000
1. En osta vaatteita ja kenkiä itselleni joka vuosi. Huollan niitä hyvin. Viimeksi ostin yli kaksi vuotta sitten.
2. En syö leivonnaisia, karamelleja, leipää, mitään missä on sokeria ja jauhoja. Lapset eivät myöskään. Ei ole kuitenkaan kiellettyä. saavat ostaa omalla viikkorahalla jos haluavat mutta säästävät.
3. En juo alkoholia enkä mehuja. Kuppi kahvia mustana aamulla ja muuten vettä.
4. En omista autoa
5. Asumme kaupungissa trendikkäällä paikalla, VUOKRALLA joka on alle normivuokrien. Vuokra-asunnon kulut ovat lähes 0 vuokran maksun jälkeen. Kesti aikanaan saada tämä helmi mutta hyvin on asuttu ja pitkään. Omistaja on pari kertaa joutunut freesaamaan asuntoa tässä välissä mutta eihän tässä just mitään ole kuin maalatut seinät, peruskylppäri ja keittiö mutta modernit ja siistit. Kukaan meidän tutuista ei tiedä onko meidän koti vuokrattu vai ostettu. Lasten koulut ovat pienen kävelymatkan päässä. Ovat hakemassa lähellä sijaitsevaan yliopistoon, asuvat kotona myös opiskelujen aikana. Tekevät jo nyt melkein kaikki kotityöt. Ei tarvita kodin ulkopuolista apua siivoamiseen tms.
6. Teini-ikäisten lasten intohimo on koulunkäynti. Opetettiin lapset arvostamaan koulunkäyntiä jo ennen koulutien alkua. Me liikutaan perheenä paljon. Ilmaista liikuntaa. Kaikkiin mahdollisiin ilmaiskursseihin ynnä muihin joihin haluavat, teinit ovat ottaneet osaa vuosien aikana. Toinen tykkää käsitöiden teosta, toinen lukemisesta. Ovat lahjakkaita piirtäjiä kummatkin. Kavereiden kanssa viettävät aikaa aika paljon.
7. Meillä ei ole televisiota eikä muutakaan viihde-elektroniikkaa. Kahvi keittyy pannulla, samoin tee. En ole ostanut keittiöön elektroniikkaa myöskään. (Macit,ipadit, Iphonet, Iwatchit kaikilla omat ja ne päivitetään muutaman vuoden välein, niihin satsataan).
8. Ostan viikot ruuat kerralla läheisestä lounasravintolasta jonka kanssa meillä on sopimus tietyistä hinnoista. En kokkaa itse juuri ollenkaan. Syödään kaikki kaks kertaa päivässä. Lapset sen lisäksi myös koulussa. Ruokaan menee noin 500 per kuukausi.
9. Kukaan meistä ei ole käynyt parturissa, kampaamossa viimeiseen 10 vuoteen. Homma hoituu itse leikkaamalla.
10. Tehdään paljon töitä. Meillä kummallakin oma unelma-ammatti. Osan töistä voi tehdä nykyään kotona. (Mutta kerran vuodessa lähdetään kuukauden reissulle)
11. On ostettu pienempi asunto (3h ja k) aikanaan eläkepäiviä varten läheltä. Siinä on aina ollut vuokralainen. Kun lapset lentää pesästä niin me muutetaan siihen puolison kanssa. Asunto on aikaa sitten maksettu kokonaisuudessaan. Oltiin hieman köyhempiä silloin jonkun aikaa kun maksettiin vuokraa itse ja lyhennyksiä mutta onneksi siinä on aina ollut vuokralainen joten ihan koko summaa ei tarvinnut itse maksaa. Siitä tulee aikanaan sitten kiva mummola ja sijaitsee samoilla nurkilla kuin asutaan nyt myös.
12. En osta mitään extraa, ei lehtiä, sisustussälää, koristeita. Käyn usein kirjastossa. Käyn läheisessä kahvilassa kaksi kertaa viikossa mutta silloinkin juon vain kahvia.
13. Kalusteet ostettiin aikanaan kerralla. Artekkia ja Muuramea suurin osa. Samoin kodin kaikki tekstiilit ovat jo (herttinen sentään!) ainakin 10 vuotta sitten ostettu. Marimekkoa, villaa ja pellavaa eri muodoissa.
Olen säästänyt lasten vauva-ajan sängyn tilpehööreineen ja syöttötuolin ( Stokke, kehdosta taaperoon) jos joskus siunaantuu lapsenlapsia ja laatikollisen dubloja ja lastenkirjoja).
Eli joskus on törsätty kerralla kunnolla. Sen jälkeen ei ole tarvinnut.
Et kyllä kuulosta oikeasti hyvätuloistelta vaan pienituloiselta joka on kuvitellut varakkaan pihin elämää. Eikä kukaan alle 70v käytä sanaa karamelli.
Vaikea kuvitella että joku liike-elämässä menestynyt kulkisi itse saksitulla tukalla edustamassa.
Pitkän vastauksen kirjoittaja ei kyllä voi olla oikea ihminen Ei kukaan elä noin.
Joo on näitä joille raha merkitsee kaikkea. Minäpä kerron tosi tarinan henkilöstä joka omisti vaikka sun mitä. Miljoonia pankissa ulkomailla arvokiinteistoja oli osakkeita autoja kymmeniä. Henkilö sairastui syöpään ei auttanut raha ei omaisuus. Kuolema tuli omaisuus jäi sukulaisille jotka tappelivat siitä vuosikaudet. Omia perillisiä kun ei ollut sukulaiset sai omaisuuden. Muutamilla heistä kävi huonosti kun nousi pissi päähän yks joi itsensä viinalla hautaan. Kun äkkiä tuli köyhään mökkiin rahaa. Raha ei tuo onnea se vain helpottaa elämää. Rakkauttakaan sillä ei saa paitsi maksettua. Aika moni on kertonut jelka on rahaa paljon et kaikenlaista yrittäjää pyörii ympärillä rahan saamisen toivossa. Onko ne oikeita ystäviä tuskin. Sitä on rikaskin kovin yksinäinen. Itselläni ei ole omaisuuksia elän mielestäni hyvää elämää. Nautin jokaisesta päivästäni vaikka en aja hienoilla autoilla enkä syö huippu ravintoloissa eikä kaulallani killu timantit. Uskon että ihminen löytää onnen itsestään oma sisäinen rauha. Raha ei sitä tuo.
Riittää kun saa laskut maksettua ja ruokaa poytaan kirjoitti:
Joo on näitä joille raha merkitsee kaikkea. Minäpä kerron tosi tarinan henkilöstä joka omisti vaikka sun mitä. Miljoonia pankissa ulkomailla arvokiinteistoja oli osakkeita autoja kymmeniä. Henkilö sairastui syöpään ei auttanut raha ei omaisuus. Kuolema tuli omaisuus jäi sukulaisille jotka tappelivat siitä vuosikaudet. Omia perillisiä kun ei ollut sukulaiset sai omaisuuden. Muutamilla heistä kävi huonosti kun nousi pissi päähän yks joi itsensä viinalla hautaan. Kun äkkiä tuli köyhään mökkiin rahaa. Raha ei tuo onnea se vain helpottaa elämää. Rakkauttakaan sillä ei saa paitsi maksettua. Aika moni on kertonut jelka on rahaa paljon et kaikenlaista yrittäjää pyörii ympärillä rahan saamisen toivossa. Onko ne oikeita ystäviä tuskin. Sitä on rikaskin kovin yksinäinen. Itselläni ei ole omaisuuksia elän mielestäni hyvää elämää. Nautin jokaisesta päivästäni vaikka en aja hienoilla autoilla enkä syö huippu ravintoloissa eikä kaulallani killu timantit. Uskon että ihminen löytää onnen itsestään oma sisäinen rauha. Raha ei sitä tuo.
Se on just näin. T: miljönäärin vaimo
Jokainen elää.,juuri niinkuin haluaa. Toinen haluaa elää rikkauksien keskellä toinen taas vaatimattomammin. Osa pyrkii koko elämänsä rikkauksien keräämiseen. Toinen tyytyy vähempään. Tekipä kumman valinnan tahansa lopputulos on sama. Arkkuun aikanaan laitetaan mukaan ei saa kuin käärinliinat. Tänne jää talot ja tavarat. Siinä olemme kaikki samalla viivalla. Mitään ei mukaansa saa.
Näin se on onni lähtee ihan eri asioista. Rahalla sitä ei voi ostaa.
Raha kylläkin tuo juuri rauhaa. Kun kaiken aikaa pitää miettiä miten pärjää taas kuukauden niin se tulee uniinkin. Myös kesken jonkun hetkellisen mukavan asian putkahtaa joku rahanpuutteesta johtuva huoli mieleen. Olo on todella levoton ja ahdistunut.
Kun minulla oli raha-asiat kunnossa olin tosi huoleton ja rauhallinen enkä hermostunut oikeastaan mistään.
Myös vanha sanonta, että mieluummin itken Mersun takapenkillä kuin bussissa pitää paikkaansa.
En todellakaan ymmärrä ihmisiä jotka haluavat pihistellä ja kurjistaa elämäänsä jos olisi varaa elää normaalistikin tai jopa hemmotella itseään välillä.
Tuntuu pilkanteolta ja kiittämättömyydeltä omaa elämäntilannettaan ja sen suomia mahdollisuuksia kohtaan.
Joku sairaus liika säästäväisyyskin ja rahankerääminen on.
Jos köyhiä haukutaan tyhmiksi niin sehän vasta on tyhmää on olla nauttimatta kun siihen on mahdollisuus.
-Mikä on maailman homoin nimi?
- P ut1n 😄
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ketjussa on ihmeen paljon varakkaita jotka ajaa halvoilla ja vanhoilla autoilla.
No ajakaa vaan mutta toivon teidän tiedostavan että autoon panostamalla panostatte myös turvallisuuteenne. Itse ainakin olisin mielummin kolarissa siinä kalliissa uudehkossa autossa kuin jossain ikivanhassa ruosteisessa kipossa. Hassu olettama ettäkö hieno auto olisi vain pröystäilyä kun kyse on niin paljon muustakin.
Mulla ainakin kyse on ihan laiskuudesta. En ymmärrä autoja, mulla ei ole mitään preferenssejä auton suhteen. Sähköautot epäilyttää näissä olosuhteissa ja vanhaa pieniruokaista pikkudieseliä ei huvita vaihtaa uudempaan polttomoottoriin koska tulee kohta luultavasti verotetuksi hengiltä. Eli ajan tämän loppuun ja katson sitten mikä on järkevä vaihtoehto vuonna ca 2026. Ei auton shoppailu ole kaikille mieleinen tehtävä vaan pelkkä stressi ja rasite
Älä turhaan epäile sähköautoja. Tesla kulkee pakkasessakin. Kokemusta on.
Ja säästät tuhansia euroja vuodessa bensakuluissa !
Katsoin että halvin Tesla maksaa 40 000, joten noin 36 vuotta menisi kulujen kuolettamiseen. Kauppaan on matkaa 1 - 6 km ja sellaisille matkoille en Teslaa tarvitse, kilsoja tulee vuodessa alle 3000 km ja vakuutuksena nykyisessä autossa on pelkkä liikennevakuutus, eli kulut on siinäkin minimoitu. Lisäksi Toyotan korjaaminen onnistuu missä tahansa korjaamolla, toisin kuin Teslan ja lähin Teslan huoltopiste on n. 300 km päässä, eli ei pienintäkään järkeä olisi rahoja laittaa sähköautoon. 9 vuotta kun vielä tällä Toyotalla mennään niin auto laitetaan museorekisteriin ja kulut pienenevät entisestään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla ainakin kyse on ihan laiskuudesta. En ymmärrä autoja, mulla ei ole mitään preferenssejä auton suhteen.
Itse olen autovapaa samasta syystä. Asun paikassa jossa on erittäin hyvä joukkoliikenne, jolla pääsee nopeammin paikkoihin joihin haluan mennä, kuin pääsisi autolla. Jos pari kertaa vuodessa pitää käydä jossakin minne tarvitsee autoa, yhteiskäyttöisiä autoja löytyy seuraavalta kadulta. Maksan kaikesta liikenteestä keskimäärin 50e kuussa, eli 600e vuodessa. Tällä en maksaisi edes oman auton pysäköintipaikkaa...
Vuositulot 240te
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Perheen vuositulot hieman yli 200 000
1. En osta vaatteita ja kenkiä itselleni joka vuosi. Huollan niitä hyvin. Viimeksi ostin yli kaksi vuotta sitten.
2. En syö leivonnaisia, karamelleja, leipää, mitään missä on sokeria ja jauhoja. Lapset eivät myöskään. Ei ole kuitenkaan kiellettyä. saavat ostaa omalla viikkorahalla jos haluavat mutta säästävät.
3. En juo alkoholia enkä mehuja. Kuppi kahvia mustana aamulla ja muuten vettä.
4. En omista autoa
5. Asumme kaupungissa trendikkäällä paikalla, VUOKRALLA joka on alle normivuokrien. Vuokra-asunnon kulut ovat lähes 0 vuokran maksun jälkeen. Kesti aikanaan saada tämä helmi mutta hyvin on asuttu ja pitkään. Omistaja on pari kertaa joutunut freesaamaan asuntoa tässä välissä mutta eihän tässä just mitään ole kuin maalatut seinät, peruskylppäri ja keittiö mutta modernit ja siistit. Kukaan meidän tutuista ei tiedä onko meidän koti vuokrattu vai ostettu. Lasten koulut ovat pienen kävelymatkan päässä. Ovat hakemassa lähellä sijaitsevaan yliopistoon, asuvat kotona myös opiskelujen aikana. Tekevät jo nyt melkein kaikki kotityöt. Ei tarvita kodin ulkopuolista apua siivoamiseen tms.
6. Teini-ikäisten lasten intohimo on koulunkäynti. Opetettiin lapset arvostamaan koulunkäyntiä jo ennen koulutien alkua. Me liikutaan perheenä paljon. Ilmaista liikuntaa. Kaikkiin mahdollisiin ilmaiskursseihin ynnä muihin joihin haluavat, teinit ovat ottaneet osaa vuosien aikana. Toinen tykkää käsitöiden teosta, toinen lukemisesta. Ovat lahjakkaita piirtäjiä kummatkin. Kavereiden kanssa viettävät aikaa aika paljon.
7. Meillä ei ole televisiota eikä muutakaan viihde-elektroniikkaa. Kahvi keittyy pannulla, samoin tee. En ole ostanut keittiöön elektroniikkaa myöskään. (Macit,ipadit, Iphonet, Iwatchit kaikilla omat ja ne päivitetään muutaman vuoden välein, niihin satsataan).
8. Ostan viikot ruuat kerralla läheisestä lounasravintolasta jonka kanssa meillä on sopimus tietyistä hinnoista. En kokkaa itse juuri ollenkaan. Syödään kaikki kaks kertaa päivässä. Lapset sen lisäksi myös koulussa. Ruokaan menee noin 500 per kuukausi.
9. Kukaan meistä ei ole käynyt parturissa, kampaamossa viimeiseen 10 vuoteen. Homma hoituu itse leikkaamalla.
10. Tehdään paljon töitä. Meillä kummallakin oma unelma-ammatti. Osan töistä voi tehdä nykyään kotona. (Mutta kerran vuodessa lähdetään kuukauden reissulle)
11. On ostettu pienempi asunto (3h ja k) aikanaan eläkepäiviä varten läheltä. Siinä on aina ollut vuokralainen. Kun lapset lentää pesästä niin me muutetaan siihen puolison kanssa. Asunto on aikaa sitten maksettu kokonaisuudessaan. Oltiin hieman köyhempiä silloin jonkun aikaa kun maksettiin vuokraa itse ja lyhennyksiä mutta onneksi siinä on aina ollut vuokralainen joten ihan koko summaa ei tarvinnut itse maksaa. Siitä tulee aikanaan sitten kiva mummola ja sijaitsee samoilla nurkilla kuin asutaan nyt myös.
12. En osta mitään extraa, ei lehtiä, sisustussälää, koristeita. Käyn usein kirjastossa. Käyn läheisessä kahvilassa kaksi kertaa viikossa mutta silloinkin juon vain kahvia.
13. Kalusteet ostettiin aikanaan kerralla. Artekkia ja Muuramea suurin osa. Samoin kodin kaikki tekstiilit ovat jo (herttinen sentään!) ainakin 10 vuotta sitten ostettu. Marimekkoa, villaa ja pellavaa eri muodoissa.
Olen säästänyt lasten vauva-ajan sängyn tilpehööreineen ja syöttötuolin ( Stokke, kehdosta taaperoon) jos joskus siunaantuu lapsenlapsia ja laatikollisen dubloja ja lastenkirjoja).
Eli joskus on törsätty kerralla kunnolla. Sen jälkeen ei ole tarvinnut.
Et kyllä kuulosta oikeasti hyvätuloistelta vaan pienituloiselta joka on kuvitellut varakkaan pihin elämää. Eikä kukaan alle 70v käytä sanaa karamelli.
Vaikea kuvitella että joku liike-elämässä menestynyt kulkisi itse saksitulla tukalla edustamassa.
Hämmästyisit jos tietäisit kuinka moni varakkaista kiireisistä naisistakin värjää mielummin itse hiuksensa rauhassa kotona ennen sunnutaiaamun suihkua kuin istuu 2h kampaajan tuolissa ihan laiskuuttaan.
Itsekin tunnen ja olen tavannut hyvin erilaisia varakkaita ihmisiä. Esim. it-ihmisiä t-paitoineen ja suttuisine poninhäntineen, niitä jotka ovat perineet huomattavasti omaisuutta sukulaisiltaan mutta elävät hyvin vaatimattomasti ja säästäväisesti, johtajia, yrittäjiä jotka huolehtivat imagostaan ja ulkonäöstään.
Joskus kauan sitten hämmästyin kun hyvin ahtaassa pienessä kolmiossa elänyt vanha hiljainen naapurinrouva olikin suomen suurituloisimpien perijöiden listalla iltalehdissä. Tällä rouvalla oli kyllä viimeistelty kampaus ja jakkupuvut.
Vierailija kirjoitti:
Aika monesta ;-)
- Ruoassa katson aina hintalaput ja kilohinnat, ostan oransseilla hintalapuilla kne.
- Otan yleensä töihin eväät, syön työpaikkaruokalassa vain 1-2 kertaa kuukaudessa
- Ostan vaatteeni ja paljon muutakin pääasiassa kirpputoreilta
- Leikkaamme perheen hiukset itse kotona, olen käynyt kampaajalla viimeksi hääkampauksessa melkein 20v sitten
- Talo on rakennettu niin, että asumiskustannukset ovat mahdollisimman pienet
- Ei käydä hierojalla, manikyyrissä, kosmetologilla tms.
- Ravintoloissa ja kahviloissakin käydään Suomessa tosi harvoin, matkoilla enemmän.
- Vanhempien harrastukset halpoja / ilmaisia, lapsilla kalliimpia.
- Ulkomaanmatkat varataan itse netistä hintoja vertaillen
- Tehdään remontit, auton renkaanvaihdot ja pesut ym. itse, opetetaan lapset ajamaan opetusluvallaTulot? Perheen yhteiset bruttotulot jotain 170 000 € vuodessa, josta 30 000€ pääomatuloja sijoituksista. Nettotulot tietty paljon pienemmät. Omaisuutta n. 1,7 milj. € arvosta ja lainoja 275 000€. Lainanlyhennykset n. 2500€/kk.
Heh, hauska kysely. En olekaan koskaan näin laskenut
Miksi tuolla tulotasolla pitää suorastaan piheillä. Käyttäisitte edes palveluita, työllistäisitte ihmisiä ja yhteiskunta hyötyisi. Kyllä teille vielä säästöönkin jäisi. Ällöttävää tuollainen.
Oikeasti varakkaat ovat hieman kitupiikkejä. Siinä onkin heidän salaisuutensa, turhuuteen ei laiteta rahaa. Tunnen myös keskituloisia jotka ovat sairastuneet saituuteen. Autoon tulee 3000 kilometriä vuodessa, he eivät hanki mitään ylimääräistä josta olisi heille iloa ja heidän elämänsä on mielestäni tylsää. Kerran sitten perikunta lukee perunkirjoitusta, miten sillä oli 400 000 pankkitilillä.
Ainakin lähes kaikki suuriin ikäluokkiin kuuluvat ovat tosi pihejä varallisuudesta riippumatta. Säästäväisyys imetty jo äidinmaidossa pula- ajan lapsella.
Itsellä myös suuri omaisuus, osakkeita ja pankkitalletuksia. käytän kyllä rahaa, mutta nuukasti, aika paljon ostan tarjouksista ja alennusmyynneistä.
En käytä rahaa mihinkään hömppään kuten tekokynsiin, ripsienpidennyksiin, luksusmerkkituotteisiin jne. En päivitä puhelinta, elektroniikkaa jne usein vaan silloin kun laiteessa on vanhuudenoireita.
Jos varallaana ei ole sielunrauhaa tai onnea ei sitä silloin ole sillä ihmisellä köyhänkään.
Se seikka ei riipu millään tavalla muusta kuin ihmisestä itsestään ja omasta päänsisäisestä elämästä.
Ärsyttää kun aina vedotaan, että raha ei tuo onnea tai rauhaa.
Rahaa on turha vetää tähän jos ihminen ei pysty tuntemaan onnea tai rauhaa.
Nämä ovat kaksi ihan eri asiaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jounih kirjoitti:
Vierasadd kirjoitti:
Perheen tulot noin 140k vuodessa:
- ei lotota
- tehdään paljon ruokaa kotona
- asutaan kerrostalossa, asunto maksoi hieman yli 10v sitten noin 100k, 4 henkinen perhe ja neliöitä 90 (4h+k)
- otettiin kiinteä kotka sijoituslainoihin 10v sitten
- ei tupakoida
- ei käydä kahviloissa
- ei harrasteta kauppakeskuskiksia ajanvietteenä
- bussikortti, niin ei tarvita 2 autoa
- ostetaan laatua ja käytetään myös kirppareits
-ostetaan ruuat pitkillä päivä yksillä, niin ei tarvitse käydä kaupassa usein, välttää heräteostoksia
-alkoholia kuluu 1-3 olutta viikossa, ostan yleensä ihan Pirkkaa tai vastaavaaKysyttiin varakkaiden rahan käytöstä ja täällä vastailee keskiluokkaiset.
Palkatuloilla mitattuna ylimpään 1% pääsee n 100 000e vuosituloilla.
Kyllä nuo alkaa olemaan niitä varakkaimpia Suomessa. Miljonäärejä joku promille.Suomi on hyvin keskiluokkainen maa koska samaan lasketaan kaikki jotka tienaavat 32 000e-100 000e per vuosi
Ylimpään luokkaan pääsee omilla henkilökohtaisilla tuloilla, ei puolison kanssa yhteenlasketuilla kuten monella täällä.
Noh. Mun mies on tuossa ylimmässä prosentissa (107 000e viimevuonna) ja minä keskituloinen. Yhteistaloutemme missä elämme on kuitenkin keskimääräistä varakkaampi.
Hassusti menee näissä aina niin että mies on se hyvätuloinen.
Lentäminen päästää tällä hetkellä paljon. Mutta tämäkin on muuttumassa kovaa vauhtia. Vety ja sähkökäyttöisiä lentokoneita koelennetään jo. On vain ajan kysymys milloin niitä saadaan kaupalliseen käyttöön.
Kovimmin lentämistä vastustavat usein ne jotka ovat menneinä vuosina jo ehtineet reissata kaikkialla maailmassa etsimässä itseään silloin kun esimerkiksi me opiskelimme, perustimme yrityksiä ja raadoimme töissä.
Elämä on lyhyt. Haluan itsekin nähdä maailmaa vielä kun jaksan omin jaloin kävellä. Omat lentämispäästöni eivät varmasti vielä ole keskimääristä suuremmat.
Teen jatkuvasti töissä ja yksityiselämässä päätöksiä ja töitä päästöjen ja energian kulutuksen vähentämiseksi. Yksityisesti osallistun talkoisiin aurinkosähköä tuottamalla, ajamalla tuulisähköllä, lisäeristämällä kotitaloani, laskemalla kotini lämpötilaa ja pyrkimällä hyödyntämään tuulisähkön tuotantohuippuja kaikessa sähkönkulutuksessani. Lihansyöntiäkin olemme vähentäneet.
Mutta kaikesta matkustamisesta en ole valmis luopumaan. Odotan päästöttömiä lentokoneita.
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/airbus-esitteli-kolme-nollapaastois…
https://moottori.fi/liikenne/jutut/pihi-ja-vahapaastoinen-heart-aerospa…