Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Varakkaat, mistä sellaisesta säästätte, mihin ns. normaalituloiset käyttää rahaa?

Vierailija
29.04.2016 |

Siis kun sanotaan ja kerrotaan esimerkkejä varakkaista / rikkaista ihmisistä, jotka elävät niukasti tai jopa pihisti.

Mitkä ovat tulosi / omaisuutesi.

Kommentit (656)

Vierailija
621/656 |
12.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse ihan keskituloinen ja haluan minimoida materian määrän enkä nauti erityisemmin shoppailusta. Toki elämää ja arkea helpottavat ja siihen mukavuutta tuovat ostokset tuovat hyvää mieltä mutten ole materialisti vaan käytännöllinen enkä ole ns. kiiltävän perään.

Jos rahaa olisi käytössä huomattavasti enemmän, haluaisin ehdottomasti panostaa elämänlaatuun - käyttäisin enemmän pitopalvelua, kävisin useammin hieronnassa, ottaisin kotiin siivoojan, kävisin useammin konserteissa ja paremmilla paikoilla. Piristäisin arkea ja tukisin lähiseudun yrittäjiä asioimalla leipomossa ja kukkakaupassa useammin. Parempaa lähituotettua lihaa ja mereneläviä lautaselle broilerin sijaan.

Jokainen todellakin käyttää rahansa ihan miten itse haluaa, mutta kuten muutama muukin on kommentoinut, koen hassuksi sen että moni luettelemani asia koetaan turhana tuhlaamisena. Noh, jokainen arvottaa haluamiaan asioita mutta rahalla saa jos minkälaista arjen mukavuutta ja palvelua joita käyttäisin itse enemmän jos varaa olisi enemmän kuin nyt jolloin suhteutan palveluiden käytön tuloihin siten että saan säästettyä ja sijoitettua hyvän siivun joka kuukausi. Koen ainakin itse tietynlaisena kunnia-asiana tukea paikallisia yrittäjiä ja käsityöntekijöitä sen sijaan että edesauttaisin kaiken keskittymistä supermarketteihin jossa säästän pari lanttia mutta tuotteiden eettisyydestä ei ole takeita ja isot sijoitusyhtiöt käärii voitot.

Sitä taas suorastaan halveksun että eräs varakas ystäväni osti käteisellä 800k euron talon mutta teetti kaikki laajat remontit pimeästi ulkomaalaisten kautta ja hänellä käy joku niinikään ulkomaalainen siivoamassa pimeästi pilkkahintaan. Tuo on jo suoranaista varastamista rehdeiltä veroa maksavilta yrittäjiltä.

Vierailija
622/656 |
12.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minusta varakkaimpien ihmisten velvollisuus olisi käyttää paikallisia yrittäjiä. Ihan älytöntä esim leikata itse hiukset vain piheydessään, kampaamot eivät nyt muutenkaan ole mitään kultakaivoksia. Käyttäkää varakkaat palveluita, ostakaa kotimaista.

Että pitäisi mennä kampaamoon ostamaan kalliilla huono leikkaus ja nähdä vaiva ajanvarauksen kanssa, ihan hyväntekeväisyysmielessä? Hv, kyllä isoilla tuloilla maksetaan jo sen verran veroja, että yhteiskunnalliset velvoitteet on siinä hoidettu.

En ymmärrä laatuun panostamista vaatteissa, paitsi titysti rikkailla, joilla ei ole väliä vaikka maksaa paljon. Hyväkin vaate menee pois muodista tai käy pieneksi kun itse läskistyy, eli se koko elinkaari ei tule hydynnettyä. Halvan vaatteen voi surutta heittää parin kolmen vuoden jälkeen pelastusarmeijan keräyslaatikkoon.

Työkaluissa, huonekaluissa ja keittiövälineissä yms. asioissa hyvästä kannattaa vähän maksaakkin, ei pelkästään keston vuoksi, vaan siitä että ne ovat kätevämpiä käytössä.

Olen todennut tämän ihan saman. Laadukkaista vaatteista ei saa hyötyä takaisin. Ne kestävät niin kauan, etten enää keski-ikäisenä mahdu niihin.

Laadukkaat laukut, huivit, käsineet, kengät sen sijaan ovat hintansa arvoisia. Samoin jokapäiväiset korut ja kellot.

Kalusteista sohvien ja liukuovien, mattojen, myös pyyhkeiden ja lakanoiden kannattaa olla laadukkaita. Hyllyjen, verhojen, kattovalaisimien ym ei ole mitään järkeä olla laadukkaita, ne eivät joudu juuri millekään kulutukselle.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
623/656 |
12.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

-halpa työpaikan vuokratyösuhdekämppä

-ei omaa autoa. Liikkumiset julkisilla/kävellen

-ei ulkomaanmatkoja

-en omista kesämökkiä tms.

-ei kosmetologikäyntejä, tekoripsiä tms. Meikkeihin menee ripsariin ja ihonhoitotuotteet ostan marketista

-harvoin käyntejä kahviloissa, keitän kahvit kotona.

-en juuri ostele elektroniikkaa. Samaa puhelinta käytän useita vuosia.

-kotona teen edullista kotiruokaa. Välttelen eksoottisia tuontituotteita. Suosin ruuassa suomalaista (tiedän, on kalliimpi vaihtoehto usein).

Ai niin listasta unohtui vielä:

-en käy keikoilla, leffoissa, teattereissa tms.

-ei kodin ulkopuolisia maksullisia harrastuksia

-en juurikaan käytä alkoholia

-en harrasta sisustamista. Uusia tavaroita hankin vain tarpeen mukaan.

Satunnaisena hemmotteluna tulee käytyä ulkona syömässä ravintoloissa. Välttelen kalleimpia fine dining-paikkoja, sellaiset "semi fine dining" on itselle mieleen (ruuan hinta-laatusuhde usein parempi). Itse koen elämänlaatuni olevan hyvä enkä kaipaa yhtään mitään lisää. Olen lapseton, joten lapsiin liittyviä menojakaan ei ole.

Vierailija
624/656 |
12.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Asumisessa säästää aika paljon kun asustelee ilmaiseksi suvun omistamassa asunnossa. Jonkun verran on säälitelty, kun ihmiset luulevat, että vuokralla. Ja ettei meillä raukoilla siis ole mitään omaisuutta. Ei se ulospäin näykään. Muutaman vuoden päästä lopetetaan työssäkäynti kokonaan ja aletaan elää pääomatuloilla.

Tuotakin on tullut kokeiltua, jo parikin kertaa. Siis työssäkäynnin lopettamista.

Ensimmäisellä kerralla 49-vuotiaana sitä pääomatuloilla oleilua kesti vuoden. Ensimmäiset pari kk lomailin tropiikissa, sitten tein kk mittaisen Aasian kiertomatkan, ja sen jälkeen yritin asettautua olemaan paikoillani ja lorvimaan, mutta elämä tuntui merkityksettömältä, joten hakeuduin vapaaehtoistöihin ja harrastin hyväntekeväisyyttä. Noin vuoden kuluttua palasin takaisin töihin. Vaihdoin kuitenkin työpaikkaa. En sinne entiseen halunnut, en edes kysynyt sinne takaisin. 

Toisella kerralla 10 vuotta myöhemmin aloitin lorvailun taas lomailemalla tropiikissa. Sitä kesti sillä kertaa noin 3 kk, sitten alkoikin jo tulla kesä ja palasin Suomeen, koska Suomessa on kesällä aika mukavaa. Golffailin ja olin mökillä. Se oli mukavaa noin 3 kk, mutta sitten elämä alkoi tuntua merkityksettömältä ja palasin takaisin töihin, taas kylläkin eri työpaikkaan. 

Nyt ikää 64 vuotta ja edelleen olen töissä, enkä aio lähiaikoina lopettaa työntekoa, koska viihdyn töissä. Työt on sellaisia, että ei ole pakko lähteä aamulla toimistolle ja on oma vapaus aikatauluissa. Tule sitten muutaman vuoden päästä kertomaan, kuinka sulle kävi. Lopetitko oikeasti, vai piditkö sittenkin vain taukoa ja vaihdoit vähän parempiin hommiin. 

Vierailija
625/656 |
12.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulot on 60 000 /v.

Kalusteet on ostettu aikanaan, samoin korut ja laukut. En saa niitä käyttämällä kulumaan loppuun, joten en myöskään osta mitään sellaisia enää.

Joskus kun raha oli tiukemmalla, lopetin lehdet ja suoratoistot ym. Nyt varmaan olisi varaa, mutta ei kiinnosta enää. Samoin lopetin silloin kaikki mainokset, joten nyt ei enää tule mainoksia, eikä niistä mielihaluja. Lopetin silloin kahviloissa istumisen, että ole tullut mitään syytä aloittaa sitä uudelleen.

Olen aikanaan reissannut Euroopan ristiin rastiin, joten nyt olen vähän laiska enää lähtemään.

15 vuotta vanha Volvo on hyvin huollettu, ja sillä pääsee hyvin töihin, joten ei ole mitään tarvetta vaihtaa autoa.

Vierailija
626/656 |
12.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jounih kirjoitti:

Vierasadd kirjoitti:

Perheen tulot noin 140k vuodessa:

- ei lotota

- tehdään paljon ruokaa kotona

- asutaan kerrostalossa, asunto maksoi hieman yli 10v sitten noin 100k, 4 henkinen perhe ja neliöitä 90 (4h+k)

- otettiin kiinteä kotka sijoituslainoihin 10v sitten

- ei tupakoida

- ei käydä kahviloissa

- ei harrasteta kauppakeskuskiksia ajanvietteenä

- bussikortti, niin ei tarvita 2 autoa

- ostetaan laatua ja käytetään myös kirppareits

-ostetaan ruuat pitkillä päivä yksillä, niin ei tarvitse käydä kaupassa usein, välttää heräteostoksia

-alkoholia kuluu 1-3 olutta viikossa, ostan yleensä ihan Pirkkaa tai vastaavaa

Kysyttiin varakkaiden rahan käytöstä ja täällä vastailee keskiluokkaiset.

Palkatuloilla mitattuna ylimpään 1% pääsee n 100 000e vuosituloilla.

Kyllä nuo alkaa olemaan niitä varakkaimpia Suomessa. Miljonäärejä joku promille.

Suomi on hyvin keskiluokkainen maa koska samaan lasketaan kaikki jotka tienaavat 32 000e-100 000e per vuosi

Ylimpään luokkaan pääsee omilla henkilökohtaisilla tuloilla, ei puolison kanssa yhteenlasketuilla kuten monella täällä.

Noh. Mun mies on tuossa ylimmässä prosentissa (107 000e viimevuonna) ja minä keskituloinen. Yhteistaloutemme missä elämme on kuitenkin keskimääräistä varakkaampi.

Hassusti menee näissä aina niin että mies on se hyvätuloinen.

Johtuu paljolti siitä että naiset ovat yliedustettuina alhaisemmin palkatuilla aloilla. Tai sanotaanko niin että alat jotka vetävät naisia puoleensa eivät ole arvostettuja. Esim opettajan ja sairaanhoitajan ammatit olivat ennen paljolti ns kutsumusammatteja ja ehkä siksi matalapalkkaisia.

Ei olleet kutsumusammatteja vaan ainoa vaihtoehto naisille.

Juuri näin. Miesten työssäkäynnillä on paljon pitempi historia kuin naisten työssäkäynnillä, ellei lasketa n.s. "maailman vanhinta ammattia". Eikä jostain hoitamisesta ennen maksettu mitään, se oli sellaista näkymätöntä työtä, jotka naiset vaan hiljaa ja kiltisti teki. Eihän siitä ole kauaa, kun naiset ei saaneet opiskella yliopistoissakaan. 

Vierailija
627/656 |
12.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jounih kirjoitti:

Vierasadd kirjoitti:

- ei lotota

- asutaan kerrostalossa, asunto maksoi hieman yli 10v sitten noin 100k, 4 henkinen perhe ja neliöitä 90 (4h+k)

- ei tupakoida

- ei käydä kahviloissa

-ostetaan ruuat pitkillä päivä yksillä, niin ei tarvitse käydä kaupassa usein, välttää heräteostoksia

Kyllä nuo alkaa olemaan niitä varakkaimpia Suomessa. Miljonäärejä joku promille.

Suomi on hyvin keskiluokkainen maa koska samaan lasketaan kaikki jotka tienaavat 32 000e-100 000e per vuosi

Ylimpään luokkaan pääsee omilla henkilökohtaisilla tuloilla, ei puolison kanssa yhteenlasketuilla kuten monella täällä.

Noh. Mun mies on tuossa ylimmässä prosentissa (107 000e viimevuonna) ja minä keskituloinen. Yhteistaloutemme missä elämme on kuitenkin keskimääräistä varakkaampi.

Johtuu paljolti siitä että naiset ovat yliedustettuina alhaisemmin palkatuilla aloilla. Tai sanotaanko niin että alat jotka vetävät naisia puoleensa eivät ole arvostettuja. Esim opettajan ja sairaanhoitajan ammatit olivat ennen paljolti ns kutsumusammatteja ja ehkä siksi matalapalkkaisia.

Ei noista kyllä kumpikaan ole matalapalkka-ammatti. Varsinkaan jos opettajan palkan suhteuttaa työaikaan.

Opettajan työaikaan kuuluu paljon muutakin kuin koulutuntien pitäminen.

Menee vähän aiheen viereen, mutta tiedän kyllä opettajana tämän. Reilusti alle 8h työmäärällä selviän koulupäivät, lomilla ja viikonloppuisin en todellakaan tee mitään työjuttuja.

Vierailija
628/656 |
12.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vasta juttelin erään tuttavan kanssa, joka sanoi, että hänen toiveenaan olisi päästä jonain päivänä sen verran hyvälle palkalle, ettei tarvi jatkuvasti miettiä rahojen riittävyyttä. Sitten melkein suoraan perään sanoi, ettei ymmärrä miksi rahaa pitäisi säästää. Jotkut ihmiset ei vain tajua.

Vierailija
629/656 |
12.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

N. puolet kansaa jää leskeksi.   Käytännössä kyllä hieman vahemmän. -Nuukuri jättää  usein myös perintöä.

Nuukuri ei yleensä  osaa lopettaa nuukailua. Osa saitureita on aliravittuja. Kovin laihaa voi epäillä kitupiikiksi.

Toisaalta  myös halpa ruoka voi lihotttaa.

Vierailija
630/656 |
12.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jounih kirjoitti:

Vierasadd kirjoitti:

- ei lotota

- ei tupakoida

- ei käydä kahviloissa

Naisille oli pääsy muihinkin ammatteihin. Kaupanmyyjä. Sihteeri / toimistoapulainen. Isomummini oli lakitoimistossa jonkunlaisena sihteerinä 1920-luvulla.

Vierailija
631/656 |
12.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jounih kirjoitti:

Vierasadd kirjoitti:

- ei lotota

- ei tupakoida

- ei käydä kahviloissa

Naisille oli pääsy muihinkin ammatteihin. Kaupanmyyjä. Sihteeri / toimistoapulainen. Isomummini oli lakitoimistossa jonkunlaisena sihteerinä 1920-luvulla.

Naiset alkoi laajemmin osallistua työelämään vasta 1900-luvun alkupuolella, ensimmäisen maailmansodan aikana. Kun miehet olivat rintamalla, naisetkin kelpasivat töihin, jossa ei tarvinnut koulutusta, kuten kaupanmyyjäksi ja toimistoapulaiseksi. Sairaanhoitajia on koulutettu 1800-luvun loppupuolen Turkin sodasta ja Buurisodista lähtien. Tarvittiin naisia hoitamaan tuberkuloosipotilaita ja haavoittuneita sotilaita. Mutta esimerkiksi miesten ammateista insinöörejä on ollut jo muinaisessa Roomassa ja lääkäreitä antiikin Egyptissä. 

Vierailija
632/656 |
12.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niillä jotka haluavat värjätä hiuksensa itse " rauhassa kotonaan" on varmaan lyhyt, lyhyehkö ja ohut/ harva tukka.

Jos on paksut ja pitkät hiukset on kotona värjääminen niin työlästä ja sottaavaa, että siirrän sen suosiolla kampaajalle.

Minulle myös se kampaajalla pari tuntia istuminen pesuineen, hoerontoineen ym. on rentouttavaa. Maksan ihan mielelläni ammatti-ihmiselle sekä myös niistä asiallisista ja siihen tarkoitukseen sopivista tiloista.

Jos olisi varaa maksaisin myös ilomielin siivoamisesta. Sekä kaikenlaisista rahalla saatavista palveluista ja mukavuuksista. Siksihän sitä rahaa säästetään ja kerätään. Vai mihin sitten?

Käärinliinoihinko?

Meillä on kyllä käynyt siivooja jo yli 15 vuotta.

Aikaa jää muuhun. Käytetään myös pitopalveluja juhlissa.

Ravintoloissa käydään ja tilataan ruokaa kotiin, mutta terveydellisistä syistä pitäisi syödä kuitenkin enemmän vähäsuolaista ja kevyempää kotiruokaa.

Liikuntakerhoihin ja clubien jäsenyyksiin sekä valmennuksiin käytämme aika paljon rahaa.

Tilataan palveluja. Erilaisten verhojen ompelua ja asennuksia. Puutarhureita istuttamaan kasveja pihalle ym.

Muutoissa aina muuttopalvelu joka hoitaa pakkaukset ja kaikki.

Palvelujen ostaminen on mielestäni järkevää ja ekologista kuluttamista.

Tilaan kotimaisia ja ulkomaisia lehtiä mutta lähinnä sähköisenä ja luen niitä Ipadilta.

Vietämme aikaa kahdessa eri asunnossa ja kuljetan Ipadia mukanani.

Mutta kesken työpäivän en oikein ehdi istua kampaajilla. Viime käynnistä on hirveän pitkä aika.

Värjäilen hiuksiani mahdollisimman hillityn värisiksi itse.

En käy juuri koskaan hierojilla tai kosmetologeilla. Liikunta pitää kropan kivuttomana.

Autot pesen mielelläni itse pihalla jos sää sallii. Se on vain hauskaa hyötyliikuntaa.

Jotain töitä jätämme lapsille. Esim. ikkunan pesun.

Korjailen itse vanhoja vaatteita ja lyhennän itse omat lahkeeni.

Vierailija
633/656 |
12.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole varmaan viiteen vuoteen käynyt missään kahvilassa. Vältän myös ravintoloita ja pikaruokapaikkoja. Pizzat teen kotona pizzauunilla joka paistaa lätyn minuutissa. En osta eineksiä.En käy leffassa koska ei kiinnosta.

Luen lehdet helmetin kautta ilmaiseksi. Viikonloppuisin shoppailun sijaan ulkoilen ja hoidan viikkosiivouksen.

En ajele ylimääräistä autolla, en käytä takseja, matkustelen harvoin. Säästyneet rahat sijoitan osakkeisiin.

Vierailija
634/656 |
12.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Rahaa olisi, mutta ostan vaatteet kirppikseltä. En tällää itseeni mitään tekohärpäkkeitä, en käy missään hoidoissa, tosi harvoin syön ravintolassa. En käy kampaajalla.

Miksi? Ei kukaan hautaan saa niitä rahoja. Palveluja kannattaa käyttää niin työllistät muita ihmisiä.

En vain koe tarpeelliseksi. Käytän säästyneet rahat mieluummin kulttuuriin ja matkailuun.

Vierailija
635/656 |
12.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sisustuksesta. Sohvat ja verhot ovat yli 10 vuotta vanhoja, matot yli 30 vuotta vanhoja. Keittiö yli 20 vuotta.

Minulla on olohuone sivu verhot 1970 luvun lopulta ja luonnonvalkoista pellava puuvillaa. Ikä ei näy mitenkään. Käytössä olivat silloin aikoinaan ja sitten ei käytössä ja nyt uudelleen. Toiset oh verhot mitä pitänyt kauan ovat 32v vanhat. Kun kuvioita ei ole ja väri sopiva niin ei kyllästy.

Vanhoja mattoja on puuvillaisia hyvin kudottuja kotimaisia. Alkaa muutamassa ikä näkyä. Kun pesettää pesulassa ei kaipa uusia ja huonompia ulkomaisia jotka haisee kemikaaleille. Liian raskaita mattoja en osta ja pidä.

Vierailija
636/656 |
12.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monestakin. En osta uusia vaatteita ennen kuin vanhat hajoavat, ja silloinkin pyrin pitämään esim. Vain yhdet talvikengät, vain yhdet korkokengät ja vain yhdet kesäkengät. Reppu on ollut sama 10 vuotta, samoin tietokone ja kohta puhelinkin. Muutenkin ostan vain tarpeeseen ja suosin muutamia laadukkaita tavaroita tavarapaljouden sijaan. Monesti käyn kotia läpi sillä silmällä, mitä voisi lahjoittaa pois. Myös sisustus on kokonaan kirpparilta hankittua antiikkia. Kalusteistani sinänsä olen tarkka, esim. katson, että marmoripöydälle otetaan lasinaluset, jos sen ääressä juodaan jotakin.

Omaan ulkonäkööni en juuri tykkää käyttää rahaa. Leikkaan tukan itse enkä juuri käytä kosmetiikkaa, lähinnä kasvonaamioita silloin tällöin. Nautin enemmän ympäristön kauneudesta kuin siitä, mitä peilistä näkyy.

Kun vielä kävin toimistolla töissä, söin ulkona 1-2x kuukaudessa. Kaikki paitai sihteerit työpaikallani olivat hyvätuloisia (5000 - 10 000 e/kk), mutta oikeastaan vain yhdellä en koskaan nähnyt omia eväitä. Muut söivät ravintolaruokaa korkeintaan kerran viikossa.

Tulot eivät tällä erää ole mitenkään poikkeuksellisen kovat, ehkä 3500/kk netto. Suuri osa omaisuudesta on rahastoissa enkä nosta sieltä ulos mitään, mutta varallisuufen puolesta kuulun oman ikäluokkani 2% varakkaimpiin.

Vierailija
637/656 |
12.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jounih kirjoitti:

Vierasadd kirjoitti:

- ei lotota

- ei tupakoida

- ei käydä kahviloissa

Ei johdu siitä.

Tilastokeskuksen mukaan:

- lapsettomien pariskuntien tuloerot ovat huomattavasti suuremmat kuin miesten ja naisten tuloerot keskimäärin

- sinkkunaiset tienaavat nuoremmissa ikäluokissa enemmän kuin sinkkumiehet

- sinkuissa on yliedustettuina pienituloiset miehet ja suurituloiset naiset

Osoittaen selkeästi kuinka naiset preferoivat hyvätuloisia miehiä, eivätkä halua pariutua alaspäin.

Vierailija
638/656 |
12.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

On paljon kohteita mihin ehkä jotkut käyttävät varoja, hyvin listattu jo aiemmin.  Menojeni jakauma 8 vuoden ajalta on seuraava:  Asuminen 33%, Ruoka 31%, matkustaminen sisältäen myös ajoneuvojen kaikki kustannukset  ym 11 %  (..ttu autot/liikenne on yliverotettua Suomessa), terveys, vapaa-ajan asunnot kaikkine kuluineen 16%,  hyvinvointi ja vaatetus 4%,   lastenlapset ja (aikuiset) lapset 3%,  harrastukset 2%.   Hankitaan mitä tarvitsemme, mutta harkinnan kanssa. Mitään turhanpäiväisyyksiä ei hankita- Matkustelemme vain kotimaassa, lomat mökkeillen, harrastusten kautta saa liikuntaa.  

Tuo hyvinvointi ja vaatetus sisältää siis myös terveydenhoidon, erilaiset hyvinvointipalvelut kuten kampaajan tms, toisaalta ehostukseen tai kuntosaleihin ei mene kuluja kun niitä ei käytetä. Asusteet ovat käytännöllisiä ja tarkoituksenmukaisia, muotihulluja emme  ole. Luulenkin että käytämme vaatetukseen vain murto-osan vs keskiverto kuluttaja.

Vierailija
639/656 |
12.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole erityisen varakas, bruttotulot meillä vajaat 10 000 e/ kk. Ollaan ostettu vanha, edullinen talo pikkukunnasta jo 15 v sitten, ja asuntolaina maksettu pois muutama vuosi sitten. Talo on kuitenkin kaunis ja kodikas meidän makuun. Huonekalut on vanhoja talon tyyliin sopivia, ja ne ollaan hankittu tosi halvalla. Ei ajeta kalliilla autoilla vaan samoilla suht edullisilla vuodesta toiseen. Lapsilla ei ole erityisen kalliita harrastuksia. Kampaajalla käyn suht harvakseltaan, jokusen kerran vuodessa. Vaatteita ostelen harvoin, lähinnä lapsille tarvittavat. Kenkiä ja takkeja vain vähän, merkkilaukkuja ei yhtään. Mitään kovin arvokasta kodintekniikkaa ei myöskään ostella, lapsilla ei ole edes pleikkaria käytössä. Ulkomaanlomilla ei olla käyty kuin paristi lasten kanssa, Lapissa käy vain mies kalastusreissuilla. Rahat käytetään talon remppoihin ja erilaisiin rahastoihin ja sijoituksiin. Itsellenikin jää tällä hetkellä säästöön 1000 e joka kk.

Vierailija
640/656 |
12.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joulu- synttäri ym. lahjat. Ostan tavaraa vain tarpeeseen, en siksi, että lankeaisin mainokseen. En osta ystäviä maksamalla heidän kuluja, enkä kippaa rahaa sukulaisiin. Ei ole mitään hyötyä antaa rahaa elämiseen henkilölle, joka ei osaa sitä itse säästää. Elää niukasti ja opettelee sanomaan, ettei ole rahaa, niin kukaan ei sitä myöskään pyydä. Olen todella köyhästä perheestä.

Mitään uutta en koskaan saanut, koska olin keskimmäinen 5 lapsesta. Kaikki käytettynä, jopajoululahjat. Nyt tienaan noin 70k vuodessa ja puolisoni suht saman verran. Olemme täysin velattomia ja asumme pienessä okt. Viljelemme jonkin verran itse, käymme budjettimatkoilla ja säästämme ja sijoitamme. Koira korvaa lapsentarpeemme.