Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Varakkaat, mistä sellaisesta säästätte, mihin ns. normaalituloiset käyttää rahaa?

Vierailija
29.04.2016 |

Siis kun sanotaan ja kerrotaan esimerkkejä varakkaista / rikkaista ihmisistä, jotka elävät niukasti tai jopa pihisti.

Mitkä ovat tulosi / omaisuutesi.

Kommentit (656)

Vierailija
561/656 |
11.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En mitenkään ihannoi kerskakulutusta ja rahan tuhlaamista tuhlaamiseen vuoksi, mutta on kyllä jotenkin surullista että hyvätuloiset ovat näin pihejä. Miksi ihmeessä eivät käytä rahaa vaan marjastavat kesät ja istuvat toppatakeissaan talvet sisällä kun pitää säästää sähköä. Surullista.

Säästän sähköä villasukat jalassa ekologisista syistä ja erityisesti tänän talvena ulkopoliittisista syistä.

Haluan olla mukana sähkön säästötalkoissa jotta Suomi ja koko EU selviää Venäjän toimien aiheuttamasta kaaoksesta.

Vierailija
562/656 |
12.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ruoka Liiteristä.

Työmatka pyörällä.

Auto seisoo tallissa.

Lomalennot ja hotellit pisteillä.

Harrastusvälineet kierrätetään.

Omaisuus osakkeissa.

Vuokrakämppä.

Tytti Yli-Viikari? Työmatkojen pisteitähän ei saa käyttää lomiin, ainakaan ellei edusta maksa veroa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
563/656 |
12.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Rahaa olisi, mutta ostan vaatteet kirppikseltä. En tällää itseeni mitään tekohärpäkkeitä, en käy missään hoidoissa, tosi harvoin syön ravintolassa. En käy kampaajalla.

Miksi? Ei kukaan hautaan saa niitä rahoja. Palveluja kannattaa käyttää niin työllistät muita ihmisiä.

Vierailija
564/656 |
12.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En osta mitään merkkilaukkuja tai vaatteita. En tupakoi ja juo alkoholia. En osta mitään merkki kodintuotteita, esim. astioita tai design huonekaluja. Käsipyyhkeet ja petivaatteet tyyliin citymarketista. Laitan ne rahat mieluummin säästöön, elämyksiin ja matkoihin.

Vierailija
565/656 |
12.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä talouden tulot yhteensä n. 100 t euroa, ja me säästämme näin:

- ostamme usein punalappuisia tuotteita, erityisesti lihoja

- ostamme huonekalut ja harrastevälineet useimmiten käytettyinä (itse ostan myös vaatteet usein UFF:lta, mutta muu perhe ei)

- emme juo paljoakaan alkoholia, mutta käymme kyllä ulkona syömässä

- emme juurikaan käytä maksullisia huvituksia, emme juurikaan käy esim. kylpylöissä, elokuvissa, keilaamassa tms. (Ulkomaille kylä reissaamme 1-2 krt vuodessa)

- meillä on vain yksi (sähkö)auto - jos ei pystytä yhdistämään työmatkoja, niin sitten toinen menee julkisilla

Vierailija
566/656 |
12.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis millä tämän maan talous pidetään pyörimässä, jos se on keskiluokan pikkuropojen varassa?

Vierailija
567/656 |
12.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meilläkin talouden tulot yli 100 t euroa, mutta en koe, että olisimme varakkaita saati rikkaita, keskituloisia olemme. Silti en ikinä, ikinä ostaisi käytettyjä huonekaluja. Se stressi, mikä jo ajatuksestakin tulee, että mukana tulisi tuholaisia, vie yöunet. On asioita, joista ei ole järkevää säästää, jos on rahaa.

Vierailija
568/656 |
12.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No huh, eikö teitä varakkaita 3 kertaa vuodessa matkustavia oikeasti yhtään ahdista se miten epäekologista tuollainen elämäntapa on? Siis oletan että lennätte lentokoneella sinne kohteeseen. Tuntuupa taas tosi turhauttavalta itse yrittää elää ekologisesti, olla lentämättä ja olla kasvissyöjä.

Vierailija
569/656 |
12.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tätä ketjua kun lukee, niin melkein hävettää oma vastaus. En käytä rahaa kaupassa käymiseen vaan olen ulkoistanut sen, kaiken maailman kissanristiäisiin en käy hankkimassa lahjoja itse vaan sen tekee concierge-palvelu. Sama hotellihuoneiden ja lentojen kanssa.

Maksan mielelläni palveluista ja täten työllistän suomalaisia, meillä käy siivooja kaksi kertaa viikossa, hieroja käy kotonamme kerran viikossa.

Matkustelen ulkomaille 4-5x vuodessa + työmatkat ja edustustehtävät.

Vuositulot n. 350 000e, sen lisäksi perittyä omaisuutta.

Vierailija
570/656 |
12.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No huh, eikö teitä varakkaita 3 kertaa vuodessa matkustavia oikeasti yhtään ahdista se miten epäekologista tuollainen elämäntapa on? Siis oletan että lennätte lentokoneella sinne kohteeseen. Tuntuupa taas tosi turhauttavalta itse yrittää elää ekologisesti, olla lentämättä ja olla kasvissyöjä.

Itseä ei ahdista. Joudun lentämään useita kertoja vuodessa. Kun työelämä on takana, aion edelleen lentää lomakohteisiin, sillä en tykkää stressata vaihtoaikatauluista juna-asemilla. Itseä ei ahdista lentäminen, enemmän ahdistaa kaikki turhat tavarat. Joten en käy tilpehöörikaupoissa enkä osta huonolaatuisia pari kuukautta kestäviä vaatteita. Syön vähän lihaa, en omista autoa, eikä minulla ole lapsia. Maailman pelastamiseen ei ole vain yhtä tapaa, yritän elää ekologisesti omalla tavallani.

Vierailija
571/656 |
12.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Perheen vuositulot hieman yli 200 000

1. En osta vaatteita ja kenkiä itselleni joka vuosi. Huollan niitä hyvin. Viimeksi ostin yli kaksi vuotta sitten.

2. En syö leivonnaisia, karamelleja, leipää, mitään missä on sokeria ja jauhoja. Lapset eivät myöskään. Ei ole kuitenkaan kiellettyä. saavat ostaa omalla viikkorahalla jos haluavat mutta säästävät.

3. En juo alkoholia enkä mehuja. Kuppi kahvia mustana aamulla ja muuten vettä.

4. En omista autoa

5. Asumme kaupungissa trendikkäällä paikalla, VUOKRALLA joka on alle normivuokrien. Vuokra-asunnon kulut ovat lähes 0 vuokran maksun jälkeen. Kesti aikanaan saada tämä helmi mutta hyvin on asuttu ja pitkään. Omistaja on pari kertaa joutunut freesaamaan asuntoa tässä välissä mutta eihän tässä just mitään ole kuin maalatut seinät, peruskylppäri ja keittiö mutta modernit ja siistit. Kukaan meidän tutuista ei tiedä onko meidän koti vuokrattu vai ostettu. Lasten koulut ovat pienen kävelymatkan päässä. Ovat hakemassa lähellä sijaitsevaan yliopistoon, asuvat kotona myös opiskelujen aikana. Tekevät jo nyt melkein kaikki kotityöt. Ei tarvita kodin ulkopuolista apua siivoamiseen tms. 

6. Teini-ikäisten lasten intohimo on koulunkäynti. Opetettiin lapset arvostamaan koulunkäyntiä jo ennen koulutien alkua. Me liikutaan perheenä paljon. Ilmaista liikuntaa. Kaikkiin mahdollisiin ilmaiskursseihin ynnä muihin joihin haluavat, teinit ovat ottaneet osaa vuosien aikana. Toinen tykkää käsitöiden teosta, toinen lukemisesta. Ovat lahjakkaita piirtäjiä kummatkin. Kavereiden kanssa viettävät aikaa aika paljon. 

7. Meillä ei ole televisiota eikä muutakaan viihde-elektroniikkaa. Kahvi keittyy pannulla, samoin tee. En ole ostanut keittiöön elektroniikkaa myöskään. (Macit,ipadit, Iphonet, Iwatchit kaikilla omat ja ne päivitetään muutaman vuoden välein, niihin satsataan).

8. Ostan viikot ruuat kerralla läheisestä lounasravintolasta jonka kanssa meillä on sopimus tietyistä hinnoista. En kokkaa itse juuri ollenkaan. Syödään kaikki kaks kertaa päivässä. Lapset sen lisäksi myös koulussa. Ruokaan menee noin 500 per kuukausi.

9. Kukaan meistä ei ole käynyt parturissa, kampaamossa viimeiseen 10 vuoteen. Homma hoituu itse leikkaamalla. 

10. Tehdään paljon töitä. Meillä kummallakin oma unelma-ammatti. Osan töistä voi tehdä nykyään kotona. (Mutta kerran vuodessa lähdetään kuukauden reissulle)

11. On ostettu pienempi asunto (3h ja k) aikanaan eläkepäiviä varten läheltä. Siinä on aina ollut vuokralainen. Kun lapset lentää pesästä niin me muutetaan siihen puolison kanssa. Asunto on aikaa sitten maksettu kokonaisuudessaan. Oltiin hieman köyhempiä silloin jonkun aikaa kun maksettiin vuokraa itse ja lyhennyksiä mutta onneksi siinä on aina ollut vuokralainen joten ihan koko summaa ei tarvinnut itse maksaa. Siitä tulee aikanaan sitten kiva mummola ja sijaitsee samoilla nurkilla kuin asutaan nyt myös. 

12. En osta mitään extraa, ei lehtiä, sisustussälää, koristeita. Käyn usein kirjastossa. Käyn läheisessä kahvilassa kaksi kertaa viikossa mutta silloinkin juon vain kahvia. 

13. Kalusteet ostettiin aikanaan kerralla. Artekkia ja Muuramea suurin osa. Samoin kodin kaikki tekstiilit ovat jo (herttinen sentään!) ainakin 10 vuotta sitten ostettu. Marimekkoa, villaa ja pellavaa eri muodoissa.

Olen säästänyt lasten vauva-ajan sängyn tilpehööreineen ja syöttötuolin ( Stokke, kehdosta taaperoon) jos joskus siunaantuu lapsenlapsia ja laatikollisen dubloja ja lastenkirjoja). 

Eli joskus on törsätty kerralla kunnolla. Sen jälkeen ei ole tarvinnut. 

Et kyllä kuulosta oikeasti hyvätuloistelta vaan pienituloiselta joka on kuvitellut varakkaan pihin elämää. Eikä kukaan alle 70v käytä sanaa karamelli.

Vaikea kuvitella että joku liike-elämässä menestynyt kulkisi itse saksitulla tukalla edustamassa.

Vierailija
572/656 |
12.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaverin puolesta vastaan: vaatteet, auto, ja oikeastaan kaikki kodin elektroniikka. Mökissä ei ole sisävessaa. Ei ole vesijettejä tai vempeleitä. Yksi ihan perus vene. Vaatteet varmaan se suurin säästö, eikä vaimolle koruja tai merkkilaukkuja. Sille riittää kiva asunto hyvällä alueella, hyvä ruoka ja viini, lasten koulutus ( lasten isä tavis), mökki rannalla - hänellä ei ole ollut mitään tällaista aiemmin.

on miljoonakämppä ja sijoituksia.

Vierailija
573/656 |
12.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itseä ei ahdista. Joudun lentämään useita kertoja vuodessa. Kun työelämä on takana, aion edelleen lentää lomakohteisiin, sillä en tykkää stressata vaihtoaikatauluista juna-asemilla. Itseä ei ahdista lentäminen, enemmän ahdistaa kaikki turhat tavarat. Joten en käy tilpehöörikaupoissa enkä osta huonolaatuisia pari kuukautta kestäviä vaatteita. Syön vähän lihaa, en omista autoa, eikä minulla ole lapsia. Maailman pelastamiseen ei ole vain yhtä tapaa, yritän elää ekologisesti omalla tavallani.

Niin siis en itsekään missään tilpehöörikaupoissa käy tai osta kertakäyttövaatteita. Mutta en myöskään voisi olla työssä jossa vaaditaan lentämistä tai matkustamista.

Vierailija
574/656 |
12.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voitin lotossa 16,2 miljoonaa, elän ihan normaalia elämää, autona 2003 Avensis ja ihan perusrivitalo missä asutaan, ruokana punalappuista kaupasta käydään hakemassa, ulkomailla ei käydä koska ei ole pienintäkään kiinnostusta matkailuun, lähikaupungissa käydään välillä ostoksilla ja se meille riittää. Naapurit ei ole tietoisia lottovoitosta ja kun on pieni kylä niin matalalla profiililla helpoin mennä.

Herää kysymys että miksi edes lottosit kun et rahoja halua käyttää?

Sivusta kyselen että MIKSI ne rahat pitäis laittaa haisemaan? Haloo?

Ei niitä haisemaan tarvitse laittaa mutta vaikuttaa ettei niitä edes tarvittu joten miksi lotota?

Vierailija
575/656 |
12.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

oikeasti, en ymmärrä kysymystä....miksi jotenkin erityisesti pitää 'säästää'. Esim rahan 'säästöä' en ymmärrä. Sehän kertyy itsestään pankkiin kun ei käytä kaikkea saamaansa, joka kk jää enemmän ja enemmän, ilman mitään erityistä 'säästämistä'

Se 'säästäminen' kuulustaa vähän kuin kakarana sai tikkarin, niin sitä nuoleskeli vähän ja laittoi pois, että riitti pidempään. Voihan niin tehdä vaikka viikon, mutta ei se siitä lisääntynyt vaan loppui aikanaan.

Vierailija
576/656 |
12.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen tavallinen duunari ja lähden ensi viikolla jo toisen kerran tänä vuonna reissuun. Ei ahdista lentämisen vaikutus.

Vierailija
577/656 |
12.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

oikeasti, en ymmärrä kysymystä....miksi jotenkin erityisesti pitää 'säästää'. Esim rahan 'säästöä' en ymmärrä. Sehän kertyy itsestään pankkiin kun ei käytä kaikkea saamaansa, joka kk jää enemmän ja enemmän, ilman mitään erityistä 'säästämistä'

Se 'säästäminen' kuulustaa vähän kuin kakarana sai tikkarin, niin sitä nuoleskeli vähän ja laittoi pois, että riitti pidempään. Voihan niin tehdä vaikka viikon, mutta ei se siitä lisääntynyt vaan loppui aikanaan.

Ei se minusta niin vaikeaselkoiselta kuulostanut. Tämä on hyvä ketju jossa käy hyvin ilmi miten tietyt elämäntavat johtavat vaurastumiseen ja ylläpitävät vaurautta. Ja että elämän onni ei ole pääosin maksimaalisesta kuluttamisesta kiinni.

Vauraus ei ole sitä, että otetaan iso laina ja ostetaan jotain isoa.

Vierailija
578/656 |
12.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muuten fiksusti eläviä ihmisiä mutta särähtää pahasti tuo että ostetaan punalaputettuja ruokia. Jos on kerta varaa niin osta kalliimpi vaihtoehto ja jätä halvempi sille jolla ei oikeasti ole varaa muuhun. Ei tarvitse olla niin itsekäs säästäväisyydessään että vie ruoan heikomman suusta.

Vierailija
579/656 |
12.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pyrin ostamaan mahdollisimman laadukkaita vaatteita. Oikeastaan tämä pätee muissakin ostoksissa. Inhoan "kertakäyttökamaa" myös siksi, että on epäekologista ostaa jatkuvasti uutta.  Suosin siis kestäviä ja laadukkaita tuotteita.

Suunnittelen ruokaostokset tarkasti. Minulta ei mene lainkaan ruokaa roskikseen.

Pyrin elämään mahdollisimman ekologisesti. Siinä säästää samalla rahaa ihan kuin itsestään.

Tämä. Puoliso on pihi, minä ekologinen, mutta elämäntapamme ja kulutustottumuksemme ovat silti samat. Hämmästyneenä katselen vaikka mökkireissulla, kun huomattavasti vähemmän tienaavat sukulaiset roudaavat mukana järjettömät määrät kallista ja turhaa ruokaa, joita ei kukaan edes ehdi syödä. Limsoihin, jogurtteihin ja leikkeleisiin uppoaa kymppejä, vaikka niitä ei kukaan elääkseen tarvi.

Vierailija
580/656 |
12.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ketjussa on ihmeen paljon varakkaita jotka ajaa halvoilla ja vanhoilla autoilla.

No ajakaa vaan mutta toivon teidän tiedostavan että autoon panostamalla panostatte myös turvallisuuteenne. Itse ainakin olisin mielummin kolarissa siinä kalliissa uudehkossa autossa kuin jossain ikivanhassa ruosteisessa kipossa. Hassu olettama ettäkö hieno auto olisi vain pröystäilyä kun kyse on niin paljon muustakin.

Mulla ainakin kyse on ihan laiskuudesta. En ymmärrä autoja, mulla ei ole mitään preferenssejä auton suhteen. Sähköautot epäilyttää näissä olosuhteissa ja vanhaa pieniruokaista pikkudieseliä ei huvita vaihtaa uudempaan polttomoottoriin koska tulee kohta luultavasti verotetuksi hengiltä. Eli ajan tämän loppuun ja katson sitten mikä on järkevä vaihtoehto vuonna ca 2026. Ei auton shoppailu ole kaikille mieleinen tehtävä vaan pelkkä stressi ja rasite