Miksi niin moni kuljettaa mukanaan nykyään vesipulloa näkyvillä?
Tähän ei nyt tarvitse vastata "Ehkä niitä janottaa" vaan miksi tämä on tullut nykyään "muotiin" ?
Ei vielä viisi vuotta takaperin ollut tällaista. Tai tietysti siellä kassissa/repussa voi olla mitä vaan mutta miksi se pullo pitää kuljettaa näkyvillä? Kädessä, laukun tai repun sivutaskussa.
Kommentit (83)
Minulla on vettä aina mukana, se vaan kuuluu laukkuuni siinä missä avaimet ja lompakko :D en silti juo sitä koko ajan, mutta en tykkää orastavastakaan janon tunteesta ja haluan juoda heti kun siltä tuntuu. En myöskään halua lähteä poikkeamaan mihinkään saadakseni vettä. Lisäksi vaikka oudolta kuulostaakin, niin veden juominen rauhoittaa minua, jos koen itseni vaikka stressaantuneeksi jossakin. Vähänkuin tupakka joillakin?
Kaffepulla kirjoitti:
Mä en ylipäänsä ymmärrä, miksi vesipulloa pitää kuljettaa mukana. Ymmärrän, jos on esim. menossa retkeilemään, mutta kaupungilla? Mikä pointti? Vettä saa mistä vaan.
Itse en ole tähään ikään koskaan tarvinnut vesipulloa missään tilanteessa. On tosi vaikea kuvitella sellaista tilannetta, että yhtäkkiä esim. raitiovaunussa iskee akutti dehydraatio ja pakko juoda HETI. Paitsi ehkä joskus krapulassa, mutta kyllä mä silloinkin jaksan sen muutaman minuutin odottaa, että pääsen jonnekin, missä on hana.
Ihan kuin ihminen kuolisi janoon, jos ei koko ajan juo vettä. Musta toi on jotenkin outoa.
No mistä sitä vettä saa jos esim. lähtee kaupungille shoppailemaan? Yleisten vessojen hanoista tulee yleensä lämmintä vettä ja säätömahdollisuus on lukkojen takana. Kaupasta en taas käy osatamassa vettä, koska Suomessa ei ole mielestäni mitään järkeä maksaa pullovedestä ja kaiken lisäksi se on huonompi laatuista kuin hanavesi. Sinusta en tiedä, mutta minulle iskee jano melko useinkin kun olen pitkään liikenteessä.
Mä en kyllä ole huomannut, tai tajunnut ärsyyntyä tästä :D Mielestäni tästä oli keskustelua joskus kymmenen vuotta sitten? En tiedä palstasta mutta muuten. Minä kannan mukana vettä a) jotta tulisi juotua tarpeeksi ja b) koska kurkkuani kuivaa helposti.
Mielestäni nykyisin trendi on pikemminkin kulkea take away -latte kädessä siten, että käsi on koukussa, kyynärtaipeessa keikkuu jokin kallis merkkilaukku ja lattemuki on nostettu korkealle ylös. Toisessa kyynärkoukussa sitten paperisia ostoskasseja ja iPhone. Nämä levällään kuljetaan kuin catwalkilla eikä tasan esim. väistetä ketään.
Vierailija kirjoitti:
Moni selittää, että kyllä se pullo näkyy, kun ei sitä voi laukkuunkaan panna - onhan se näinkin, mutta taidatte olla korkeintaan kolmikymppisiä, kun pidätte veden mukana kantamista "normaalina". Ennen edellistä pullovesimuotikautta ani harva kantoi vettä mukanaan edes kuntosalille (urheilujuomaa saattoi jollakulla olla, mutta ei koko aikaa kädessä) ja julkinen vesipullon suusta juominen olisi ollut aika omituista käytöstä. Joillekin tämä muoti-ilmiö sitten jäi pysyväksi, ja nyt on uusi tuleminen meneillään.
Onko kyseessä enää mikää muoti-ilmiö, jos se on nykyihmisille kerran ihan normaalia? Ihmeellistä ajatella, että ennen asiat tehtiin jotenkin oikein ja nykyajan tavat on vain jotain muotihömpötyksiä. Varmaan peset pyykkisikin edelleen käsin vai oletko haksahtanut nykyajan kodinkone-hömpötyksiin?
Vierailija kirjoitti:
Mä en kyllä ole huomannut, tai tajunnut ärsyyntyä tästä :D Mielestäni tästä oli keskustelua joskus kymmenen vuotta sitten? En tiedä palstasta mutta muuten. Minä kannan mukana vettä a) jotta tulisi juotua tarpeeksi ja b) koska kurkkuani kuivaa helposti.
Mielestäni nykyisin trendi on pikemminkin kulkea take away -latte kädessä siten, että käsi on koukussa, kyynärtaipeessa keikkuu jokin kallis merkkilaukku ja lattemuki on nostettu korkealle ylös. Toisessa kyynärkoukussa sitten paperisia ostoskasseja ja iPhone. Nämä levällään kuljetaan kuin catwalkilla eikä tasan esim. väistetä ketään.
Toisessa _kädessä_ se iPhone siis..
Eka kerta ikinä, että kuulen vesipullojen tai ylipäätänsä veden juonnin olevan muodissa saati että joku siitä häiriintyy! :'D Miksi kannan vesipulloa mukana? - Mulla on tavoitteena juoda n. 3l vettä joka päivä. Treenipäivinä tavoite on 5l. Mä juon vettä tasaisin väliajoin pieniä määriä. Mä itse koen vedellä olevan positiivinen vaikutus mun yleiseen jaksamiseen, kroppa tuntuu paremmalta ja saa kaikenmaailman kuona-aineet liikkeelle helpommin. Myös iho on paremmassa kunnossa.
Jos olen janoissani ostanut kalliin pulloveden kaupasta, niin kyllä roikotan sitä mukanani kunnes olen juonut sen loppuun.
Et ole vain huomannut jos väität että tätä ei ollut jo viisi vuotta sitten. Itse tein elämässäni kunto- ja ruokaremontin 6 vuotta sitten ja kyllä tämä vesivillitys oli jo silloin olemassa.
Vierailija kirjoitti:
Kaffepulla kirjoitti:
Mä en ylipäänsä ymmärrä, miksi vesipulloa pitää kuljettaa mukana. Ymmärrän, jos on esim. menossa retkeilemään, mutta kaupungilla? Mikä pointti? Vettä saa mistä vaan.
Itse en ole tähään ikään koskaan tarvinnut vesipulloa missään tilanteessa. On tosi vaikea kuvitella sellaista tilannetta, että yhtäkkiä esim. raitiovaunussa iskee akutti dehydraatio ja pakko juoda HETI. Paitsi ehkä joskus krapulassa, mutta kyllä mä silloinkin jaksan sen muutaman minuutin odottaa, että pääsen jonnekin, missä on hana.
Ihan kuin ihminen kuolisi janoon, jos ei koko ajan juo vettä. Musta toi on jotenkin outoa.
No mistä sitä vettä saa jos esim. lähtee kaupungille shoppailemaan? Yleisten vessojen hanoista tulee yleensä lämmintä vettä ja säätömahdollisuus on lukkojen takana. Kaupasta en taas käy osatamassa vettä, koska Suomessa ei ole mielestäni mitään järkeä maksaa pullovedestä ja kaiken lisäksi se on huonompi laatuista kuin hanavesi. Sinusta en tiedä, mutta minulle iskee jano melko useinkin kun olen pitkään liikenteessä.
Sitä paitsi on ällöttävä ajatuskin ottaa vettä jostakin yleisestä vessasta!
Luin muuten kerran, että kaikki eivät tunnista janoa, vaan sekoittavat tunteen nälkään. Johtuu pitkään jatkuneesta liian vähästä juomisesta.
Ihmettelin jo viime vuosikymmenen lopussa vartijakurssilla miksi jotkut pitää vesipulloa aina luennoilla mukana ja ottaa pienen hörpyn aina silloin tällöin? Ja sama myöhemmin amk:ssa. Liian kuivia tunteja?
Ennen, 1990-luvulla, vesipulloja ei kuljetettu kovin paljon. Se kertoo muutoksista.
Kaffepulla kirjoitti:
Joillekin tutuille kuulemma iskee heti janontunne, jos tietää ei ole vettä saatavilla. Mikä lie neuroosi sitten tuokin.
Monet kantavat vesipulloa mukanaan, koska heillä ei ole varaa käydä kahviloissa. Ja toinen syy on nykynuorison kykenemättömyys ennakoida asioita. Sen sijaan, että kotoa lähtiessä joisi lasillisen vettä ja työpaikalle päästyä toisen lasillisen, pitää olla vesipullo mukana, jotta voi juoda bussissa matkalla. Jano iskee yllättäen, rahat on täysin yllättäen loppu jne. Eli ei osata ennakoida.
Olen kiireinen ihminen. Ei mulla oo aikaa janon sattuessa miettiä, että missä on lähin vesipiste. Pullo on usein kädessä, koska juon myös paljon kahvia ja suu tuntuu kuivavan. Sama myöskin ilmastointien kanssa. Kuljen parista tuulikaapista ja limakalvot tuntuvat kuivuvan. En myöskään osaa kävellä hitaasti, joten lampsin menemään 5-6km/h vauhtia missä ikinä menenkin. Luonnollisesti tästä tulee jano. Ei ole tullut mieleenkään, että joku jaksaisi kiinnostua toisten vesipulloista. En aio muuttaa tapojani siksi, että jotakuta ällistyttää. Olisiko aika hankkia vaikka ystäviä joiden kanssa jutella tai viestitellä sen sijaan, että kyylää muiden perään ja sättii päässään nestebalanssin ylläpidosta? Kohtalaisen sairaalloiselta vaikuttaa.
Ennen ei ollut vesipulloja, mutta silloin oli niitä juomalähteitä (vai mitä ne oli mutta nappia painamalla vesi suihkusi kuin lähteestä ja siitä juotiin suoraan) huomattavasti useammassa paikassa kuin nykyään. Ja kyllä noita lähteitä käytettiinkin. Että puppua kyllä väittää, etteikö ennenkin ihmiset olisi juoneet vettä säännöllisesti pitkin päivää.
Vierailija kirjoitti:
Ennen ei ollut vesipulloja, mutta silloin oli niitä juomalähteitä (vai mitä ne oli mutta nappia painamalla vesi suihkusi kuin lähteestä ja siitä juotiin suoraan) huomattavasti useammassa paikassa kuin nykyään. Ja kyllä noita lähteitä käytettiinkin. Että puppua kyllä väittää, etteikö ennenkin ihmiset olisi juoneet vettä säännöllisesti pitkin päivää.
Mutta kuitenkin eri tavalla. Juomalähde on esim. jossain rakennuksessa. Sosiologi löytää varmasti eroa.
Minä olen amk-ope. Ihmettelen, kun opiskelijat eivät voi istua 1,5 tuntia paikallaan, vaan ain joskus joku lähtee sanomatta mitään. Vessaan kai. Voisivat juoda vähemmän sitä vettä, jos eivät pysty pidättämään...
Vierailija kirjoitti:
Minä olen amk-ope. Ihmettelen, kun opiskelijat eivät voi istua 1,5 tuntia paikallaan, vaan ain joskus joku lähtee sanomatta mitään. Vessaan kai. Voisivat juoda vähemmän sitä vettä, jos eivät pysty pidättämään...
Pidä mielenkiintoisempia tunteja niin ehkä jaksavatkin istua.
Laukun sivutaskussa siksi koska en halua ottaa riskiä että pullo vuotaa ja kastelee kassin sisällön. Kädessä siksi jos olen juomassa tai kohta juomassa. Ja vesi ylipäänsä siksi mukana koska tulee helposti jano. Nykyäänhän ei missään saa vesilasillista jos ei osta muuta enkä halua janon yllättäessä aina ostaa uutta pullollista, kyse myös siis säästöstä.
Minä laitan hanasta vettä kossupulloon, tulee halvemmaksi.