miten saan hankittua itselleni masennusdiagnosin?
ja jos saan tällaisen hankittua, estääkö se minua menemästä armeijaan, tai näkyykö tuleville työnantajille?
Kommentit (24)
Voiko masennusdiagnoosin (vakava masennus) saanut saada helposti päätöksen työkyvyttömyydestä ja siten työkyvyttömyyseläkkeen? Näyttää nimittäin vähän olevan trendi aika nuortenkin keskuudessa.
Vierailija kirjoitti:
Voiko masennusdiagnoosin (vakava masennus) saanut saada helposti päätöksen työkyvyttömyydestä ja siten työkyvyttömyyseläkkeen? Näyttää nimittäin vähän olevan trendi aika nuortenkin keskuudessa.
En tiedä missä planeetalla asut. Itse en ole saanut edes määräaikaista eläkettä vaikka diagnoosit on vakava masennus jossa psykoottisia jaksoja (viimeisimmästä jaksosta olen juuri toipumassa), epävakaa persoonallisuushäiriö, dissosiaatiohäiriö. Olen ollut 10 vuoden sisään 4 kertaa mielisairaalaassa näiden takia. En haluakaan olla eläkkeellä lopun ikää (vaikka tuskin saan töitäkään) mutta tällä hetkellä en kyllä ole työkykyinen kuten Kela väittää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missään tavallisissa toimistötöissä ei mistään masennuksista tarvitse työhöntulotark kertoa. Itse en tosiaan kerro.
Juuei näin. Itsellä oli 15 vuotta sitten masennusdg, syynä traumaattiset tapahtumat lapsuuden ja varhaisaikuisuuden aikana. Sain kelakorvattua terapiaa pari vuotta, sittemmin olen ollut terve.
Jos kertoisin masennuksesta töissä, saisin leiman otsaani ja se takuulla vaikuttaisi asenteeseen minua kohtaan (tiedän tästä liikaa, töissä terv. huollossa). Todellisuudessa masennus kertoi sairaista oloista, joissa elin, ei siitä, että olisin patologisesti mt-ongelmainen. Enkä aio avata lapsuuden kaltoinkohtelua yms. selittäviä asioita töissä. En ole "jäänyt kiinni" (lainausmerkit siksi, että en koe tehneeni mitään väärää).
Eli masennuksiakin on eri lähtökohdista ja sen mukaan arvoasteikko?
Työkyvyn näkökulmasta kyllä, jos minulta kysytään. Työnantajaa kiinnostaa ihmisen kyvykkyys hoitaa tehtävää x, ja siinä kohtaa on aika olennainen asia, onko hakija / työhön valittu esim. kroonisesti sairas siten, että ei pysty hoitamaan ko. työtehtäviälä täysipainoisesti vs. hänellä on ollut menneisyydessä sairaus, ei enää.
Mua ei hyväskytty koulutukseen kyseisen diagnoosin takia. Voin hakiessani todella paljon paremmin ja olin oikeasti motivoitunut aloittamaan uuden elämän. Sitten selvisi, että hei, sä olet masennusdiagnoosilla. Ei. Arvatkaapa millaiseen kuiluun se vei... Eipä siis kannata hakea sitä ilman syytä, kun jo syystä saadusta on harmia.