Miten ihmeessä 7 luokkalainen poika voi olla 152 cm lyhyt
Siis täh! Onko saanut tarpeeksi ruokaa tai kunnon ruokaa pienenä? D-vitamiinipitoisuus yks. Moniko poika on 13-vuotiaana 152 cm!? Entä kasvuennuste?
Kommentit (48)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meidän luokan pienin poika oli varmaan ysilläkin alle 160 cm, mutta kun kohtasin aikuisena, taisi olla jotain 185. Tunnen, kuten varmasti moni muukin, aikuisia ei-lyhytkasvuisia n. 160 cm mittaisia miehiä, useammankin.
Oikeasti siis suomalaisiako, Itä-Suomessako vai Lapissa elät.
No ihan noita näkee missä vaan. Opiskelukaverini oli jotain 160 cm ja länsi-Suomesta. Itä-Suomessa, entisessä asuinpaikassa, naapuri on jotain 160-165 cm. Kyllä on sokea, jos ei pieniä miehiä koskaan näe. Miehen töistä tuttu Tampereella on myös luokkaa 160 cm.
En ala katselemaan jalkoihini, joten jäävät huomaamatta alle 180 senttinen on minulle jo lyhyt. En oikeastaan osaa päältä päin yksinäisestä miehestä sanoa onko hän 170 vai 160 senttiä. Toisaalta näen heti onko joku 175 vai 180 senttiä. Huomiokyky on jotenkin sopeutuvainen. Itse sanon vain että olen yli 180 senttiä tai voin sanoa jotta, että olen yli 185 senttiä. Kun itseasiassa vuosia sitten minut viimeksi mitattiin olin 189 senttiä.
Minun ikäiselle naiselle siitä ei ollut iloa kuin urheilussa, mutta nyky nuoret naiset eivät tunnu surkuttelevan vaikka ovat liki 2 metrisiä ja voivat seurustella yli 30 senttiä lyhempien miesten kanssa.
Itse en kyllä voi olla alle 180 senttisten kanssa, varmaan ikäluokkakysymys.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapsiahan ne viel tuon ikäsenä ovat. Kasvaa vielä tulevaisuudessa. Moni kasvaa vielä armeijassakin.
Armeijaiässä taitaa kasvaa vielä 1-2% pojista. Eli en sanoisi moni, mutta jotkut.
Vaikka he vähemmistöä ovatkin, niin sanoisin tuon prosentin olevan kuitenkin paljon tuota korkeampi.
Se riippuu miten erotetaan kasvaminen ja "kasvaminen". Keskivertopojalle tulee 16-20 vuoden iässä vielä 1-2cm lisää pituutta eli jokunen milli vuodessa. Se että onko se silloin pituuskasvua vai "pituuskasvua" on makuasia.
Väärin. Uusien kasvukäyrien mukaan sitä pituutta tulee kylläkin 16-20 ikävuosien välillä pojalle keskimäärin yhteensä lähes 5 cm. 16-vuotiaiden poikien keskipituus on noin 176 cm ja 20-vuotiaiden miesten keskipituus 180,7 cm. Tuo 1-2 cm sopii ennemmin tyttöjen kasvuun ikävuosien 16-20 välillä.
Minua huolettaisi enemmä kyseisen viestiketjun avaajan älykkyyden määrä.
Joko on munakarvat ja äänenmurros tullut, vai onko ihan "lapsekas" vielä?
Vierailija kirjoitti:
Onpa lohduttavaa lukea, että muillakin on lyhyitä poikia 7 luokalla. Ja että ovat kasvaneet siitä huolimatta pitkiksi. Syyskuussa syntynyt poikani on 150cm pitkä nyt. Kasvupyrähdys ei ole vieläkään alkanut eikä fyysinen murrosikä. Ennuste lopulliselle pituudelle on 165cm. Totisesti toivoisin poikani saavan enemmän pituutta kuin tuon. Isänsä on 172cm ja minä 162, joten kovin pitkää ei ole odotettavissakaan, mutta kunpa saavuttaisi edes tuon 170 cm rajapyykin...
Oletko sä sitten pärjännyt huonosti elämässä 162 senttisenä vai miksi pojan pituus on noin tärkeää?
Vierailija kirjoitti:
Yleensä jos tuollaiset ja muut vastaavat murrosiän merkit tulevat aikaisin, niin silloin ei välttämättä ole odotettavissa kovin paljon pituuskasvua. Yleensä aikainen murrosikä on haitallisempaa pituuskasvulle kuin myöhäinen murrosikä, näin sanoi lääkäri jokin aika sitten tv:ssä. Myöhäisessä murrosiässä pituuskasvu ei ole välttämättä niin voimakasta kuin normaalisti, mutta se jatkuu tasaisena ja normaalia pidempään ja nuori saattaa hyvinkin saavuttaa normaalin aikuispituuden.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yleensä jos tuollaiset ja muut vastaavat murrosiän merkit tulevat aikaisin, niin silloin ei välttämättä ole odotettavissa kovin paljon pituuskasvua. Yleensä aikainen murrosikä on haitallisempaa pituuskasvulle kuin myöhäinen murrosikä, näin sanoi lääkäri jokin aika sitten tv:ssä. Myöhäisessä murrosiässä pituuskasvu ei ole välttämättä niin voimakasta kuin normaalisti, mutta se jatkuu tasaisena ja normaalia pidempään ja nuori saattaa hyvinkin saavuttaa normaalin aikuispituuden.
Oletko siis sitä mieltä että jos seitsemäsluokkalaisella on munakarvat niin hänellä on "aikainen murrosikä"?
Mutta kun inttiin ei enää pääse 16 vuotiaana, sinne ei pääse edes 17 vuotiaana, vaikka täyttäisi 18 seuraavana päivänä.
Jo silloin kuin siviilikarkureita eli alaikäisiä vielä otettiin, varusmiesten keski-ikä oli 19,6 vuotta. Muuta tietoa en googlesta saanut.
Eli intti on lähinnä ryhdistäytymisen ja henkisen kasvun paikka, tämä saattaa hämätä ja moni ehkä vaikuttaa kasvaneen intissä, mutta fyysistä pituutta tuon ikäinen ei kyllä kasva. Parempi ryhti voi vaikuttaa ulkoisesti usealta sentiltä. Toisekseen varusihmiset mitataan kutsuntoihin mennessä ja ensimmäisillä viikoilla pidetyssä tervystarkasyiksessa jossa saadaan ihmisen virallinen pituus. Tämä pituus on se joka seuraa varushenkilön tiedoissa vielä kauan sen jälkeen kuin ihminen on jo kuollut.