Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Munasolujen luovutus - minkä klinikan kautta?

luovuttaja
27.04.2016 |

Olen parikymppinen perusterve nainen. Olen jo monta vuotta ajatellut, että haluaisin luovuttaa munasoluja. Pohdin kuitenkin, minkä klinikan kautta tämä kannattaisi tehdä? Haluaisin kuulla palautetta klinikoista sekä hedelmöityshoitoja saaneilta että munasoluja (tai siittiöitä) luovuttaneilta. Millaista toiminta oli, minkä korvauksen sait/paljonko hoidoista sinulta veloitettiin? En nimittäin haluaisi luovuttaa munasolujani sellaisen klinikan kautta, joka veloittaa hoidoista lapsettomilta tähtitieteellisiä hintoja. Toisaalta haluaisin myös mahdollisimman hyvän korvauksen vaivoistani, jos eri klinikoiden maksupolitiikat vaihtelevat.

Kommentit (37)

Vierailija
21/37 |
27.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
22/37 |
27.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen luovuttanut munasoluja kaksi kertaa Väestöliitolla ja kohtelu oli kyllä huippuihanaa :) Oli omia lapsia ja lisääkin olen saanut. Yksi elävä lapsi on ainakin noilla hoidoilla saatu aikaan. Nyt olisin voinut luovuttaa vielä kerran, mutta ei ehkä ole varaa (elämäntilanne sellainen, että joudun hakemaan toimeentulotukea). Harmi kyllä. Minulle ei ole tullut mitään harmeja tai terveyshaittoja lääkkeistä ja punktiot ovat menneet kivuttomasti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/37 |
27.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse olen luovuttanut munasoluja kaksi kertaa Väestöliitolla ja kohtelu oli kyllä huippuihanaa :) Oli omia lapsia ja lisääkin olen saanut. Yksi elävä lapsi on ainakin noilla hoidoilla saatu aikaan. Nyt olisin voinut luovuttaa vielä kerran, mutta ei ehkä ole varaa (elämäntilanne sellainen, että joudun hakemaan toimeentulotukea). Harmi kyllä. Minulle ei ole tullut mitään harmeja tai terveyshaittoja lääkkeistä ja punktiot ovat menneet kivuttomasti.

Kiitos vastauksesta! Saako luovuttaja siis tiedon alkaneesta raskaudesta/syntyneestä lapsesta? Tämän ainakin itse haluaisin tietää, jos luovuttamaan asti pääsen.

Mikä oli hoidoissa raskainta (fyysisesti/henkisesti)? Miten mahdollinen puolisosi suhtautui? Oletko kertonut lapsillesi?

Oma poikaystäväni on vähän hämmentynyt koko asiasta, toisaalta hän on tiennyt jo parin vuoden ajan että haluaisin tehdä tämän. Lähinnä miettii, että on outo ajatus, että minulla olisi biologinen lapsi, joka ei olisi hänen. Ei hän varsinaisesti asiaa kuitenkaan vastusta, ja olisi varmasti loistavana tukena, jos esim. pistokset pelottavat tai mielialat heittelevät.

ap

Vierailija
24/37 |
28.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
25/37 |
28.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jälkikäteen mulle tuli ajatus, että jos ikinä enää sinkkumarkkinoille päädyn, niin tapailemani mies voi hyvinkin jo olla lasteni isä!

Luovutin Fertinovan kautta, ihan hyvä kokemus. Itse en juurikaan kokenut mitään kummempia, mutta kun odotin vuoroani punktioon sermin takana nainen itki miehelleen, miten tämä ei voi tajuta miten kamala kokemus punktio pistoksineen on (et sä voi tajuta, kun vaan ruiskaset purkkiin). Hän oli siis itse hedelmöityshoidoissa, ei luovuttamassa.

Silloin ajattelin, että jos jonkun lapsettomuustuskaa voin helpottaa, niin tämä on pieni hinta.

Ja onhan se vekkulia ajatella, että sulle laitetaan kalliit lääkeet (ainakin satoja euroja, ellei tuhanteen yltävä hinta) ihan "ilmaiseksi".

Sen, onko luovutuksesta alkanut raskaus saa tietää, jos kysyy. Eivät siis soittele perään ilmoittaakseen.

Kaksi kertaa luovuttanut, kaksi raskautta alkanut. Ja luovutin ennen rekisteröintipakkoa, joten mulla ei ole ole mahdollisuuksia edes tietää näiden munasolujen jatkovaiheista mitään.

Vierailija
26/37 |
28.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos vastauksesta! :)

Vierailija
27/37 |
28.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entäs jos itse raskautuu, (siis luovuttaja) pistoshoitojen aikana? Mitäs sitten tehdään/ tapahtuu? Kuinka todennäköistä moniko raskaus on tuossa tilanteessa? Joutuuko antamaan adoptioon lapsen/ lapset, jos siis meinannut luovuttaa munasoluja, mutta raskautuukin itse?

Vierailija
28/37 |
28.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Entäs jos itse raskautuu, (siis luovuttaja) pistoshoitojen aikana? Mitäs sitten tehdään/ tapahtuu? Kuinka todennäköistä moniko raskaus on tuossa tilanteessa? Joutuuko antamaan adoptioon lapsen/ lapset, jos siis meinannut luovuttaa munasoluja, mutta raskautuukin itse?

Up

Vierailija
29/37 |
28.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uppaa

Vierailija
30/37 |
28.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa harkita kunnolla. Siskoni luovutti munasoluja vähän päälle parikymppisenä. Nyt on vuosia yrittänyt omaa lasta (on vasta 30 v.) eikä kuulu :( Kertoi, että tietää muitakin ihmisiä joille on käynyt samoin. Ne annettavat hormonihoidot voivat vaikuttaa pysyvästi. Itse menisin ehdottomasti luovuttamaan vasta sitten, kun on omat lapset tehtynä. Klinikat tekevät bisnestä, ei niitä kiinnosta jääkö ihmisille haittoja toimenpiteistä. Kunhan vain saavat hyviä luovuttajia, muusta viis. Minusta luovuttamisen ikärajaa pitäisi nostaa 25:teen vuoteen. On muitakin tapoja auttaa muita ja saada itsensä tuntemaan olonsa hyödylliseksi.

Vierailija
31/37 |
28.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse kysyisin vähän off topicina, että pystyykö Suomessa tummaihoinen nainen luovuttamaan munasoluja? Tai siis tarkoitan, että onko niille kysyntää?

Itse olen siis toisen polven maahanmuuttaja ja olen harkinnut munasolujenluovutusta.

Vierailija
32/37 |
28.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myös tummille on varmasti kysyntää! :) onhan Suomessa kuitenkin jo sen verran mustia, että hekin varmasti hedelmättömyydestä kärsivät.

Monikkoraskauksista ja lasten adoptioon antamisesta kysyvälle: periaatteessa luulisin että monikkoraskaus on mahdollinen, mutta seksistä pitää kai luovutuksen aikana ainakin joissakin kohdin kieltäytyä. Ja munasolujen luovuttamisen saa keskeyttää koska vaan, ketään ei voida pakottaa antamaan adoptioon omia lapsiaan, vaikka munasolut olisivatkin kypsyneet hormonihoitojen vaikutuksesta.

Te, joiden tuttavat ovat jääneet lapsettomiksi: mitä heille on klinikan puolelta vastattu vai ovatko he ottaneet asiasta yhteyttä? jos eivät, heidän ehdottomasti pitäisi, jotta asiaa saataisiin tutkittua ja mahdollisesti tilastoitua, jos syyksi epäillään munasolujen luovutusta.

ap

Vierailija
33/37 |
28.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

mormonihoidot ovat jumalattomia

lapsesi voi joutua homo parille

Vierailija
34/37 |
28.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entä jos munasarjasi tuhoutuvat eli sinulle ei jäisi toimivia munasoluja myöhempiä raskauksiasi varten? Saisit jopa hengenvaarallisen reaktion luovutukseen valmistavan huiman hormonipiikitysmäärän vuoksi? Tämä on syynä siihen, että ei oteta vastaan kovin nuoria luovuttajia. Jos olisi omat lapset tehtynä, niin se vähentäsi riskiäsi jäädä itse lapsettomaksi. Entä jos sinulla olisi lapsia? Tahtositko, että jotkut tuntemattomat kasvattaisivat sinulle näkyvästi rakkaiksi osoittautuneista geeneistä sisaruspuolia? Oman lapsensa tuntee… se ei synnykään mistä tahansa solumöykystä!

Vierailija
35/37 |
28.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin "ennenvanhaa" felicitas ei palvellut kuin heteropareja. Riippuen omasta näkökulmasta tämä on hyvä tai huono juttu.

Mua hoitaneet lääkärit ovat tällähetkellä Dextrassa, joten suosittelen sitä. Samoin Dextran hoitajat ovat tuttuja ja tosi kivoja.

Vierailija
36/37 |
28.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Munasolut kerätään pois ennen kuin ne puhkeavat rakkulasta, eli siittiö ei ole voinnut mitenkään päästä vielä munasolun luokse.  

Vierailija
37/37 |
28.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mytologia kirjoitti:

Itse kysyisin vähän off topicina, että pystyykö Suomessa tummaihoinen nainen luovuttamaan munasoluja? Tai siis tarkoitan, että onko niille kysyntää?

Itse olen siis toisen polven maahanmuuttaja ja olen harkinnut munasolujenluovutusta.

Mä olen nähnyt klinikalla mustaihoisia, mutta ihan muutaman yksittäisen kerran,  joten veikkaan että ei ole valtavasti kysyntää. Venäjältä tulleita olen nähnyt enemmän. Naisparejakin olen nähnyt enemmän.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kahdeksan kolme