Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Munasolujen luovutus - minkä klinikan kautta?

luovuttaja
27.04.2016 |

Olen parikymppinen perusterve nainen. Olen jo monta vuotta ajatellut, että haluaisin luovuttaa munasoluja. Pohdin kuitenkin, minkä klinikan kautta tämä kannattaisi tehdä? Haluaisin kuulla palautetta klinikoista sekä hedelmöityshoitoja saaneilta että munasoluja (tai siittiöitä) luovuttaneilta. Millaista toiminta oli, minkä korvauksen sait/paljonko hoidoista sinulta veloitettiin? En nimittäin haluaisi luovuttaa munasolujani sellaisen klinikan kautta, joka veloittaa hoidoista lapsettomilta tähtitieteellisiä hintoja. Toisaalta haluaisin myös mahdollisimman hyvän korvauksen vaivoistani, jos eri klinikoiden maksupolitiikat vaihtelevat.

Kommentit (37)

Vierailija
1/37 |
27.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

luovuttaja kirjoitti:

Olen parikymppinen perusterve nainen. Olen jo monta vuotta ajatellut, että haluaisin luovuttaa munasoluja. Pohdin kuitenkin, minkä klinikan kautta tämä kannattaisi tehdä? Haluaisin kuulla palautetta klinikoista sekä hedelmöityshoitoja saaneilta että munasoluja (tai siittiöitä) luovuttaneilta. Millaista toiminta oli, minkä korvauksen sait/paljonko hoidoista sinulta veloitettiin? En nimittäin haluaisi luovuttaa munasolujani sellaisen klinikan kautta, joka veloittaa hoidoista lapsettomilta tähtitieteellisiä hintoja. Toisaalta haluaisin myös mahdollisimman hyvän korvauksen vaivoistani, jos eri klinikoiden maksupolitiikat vaihtelevat.

tällä hinta-asialla viittasin muuten hintoihin suhteessa toisten klinikoiden hintoihin. En siis välttämättä halua tietää, paljonko euromääräisesti hoidot maksoivat (tiedän, että hedelmöityshoidot ovat aina kalliita) vaan ennemminkin sitä, maksoivatko ne esim. enemmän kuin keskimäärin.

Vierailija
2/37 |
27.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä voin luovuttaa soluja mun munasta ilmaiseksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/37 |
27.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

tervemenoa sperman luovuttakaksi sitten.

Vierailija
4/37 |
27.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todella tärkeällä asialla olet! En tiedä klinikkaa Helsingissä, mutta tuttuni, jolla itsellään on suht lievänä yksi lihassairaus, ei olisi uskaltanut ollenkaan "hankkia" lapsia ilman lahjamunasolua. Hän on aina ollut todella lapsirakas ja suri vuosia, vuosia sitä ettei ikinä saisi lapsia, koskei uskaltaisi ottaa riskiä, että hänen lapsellaan voisi olla tuo lihassairaus todella rankkana muotona mikä vastaisi lähinnä suurta kehitysvammaisuutta.  Lopulta hän keksi, että hän voisi yrittää miehensä kanssa lasta lahjamunasoluhoidoilla ja he saivat pari vuotta sitten ihanan lapsen. Itse olen tullut äidiksi adoptoimalla, mutta sitä ennen kärsin lapsettomuudesta myös vuosia. Ei ole sanoja ilmaisemaan sitä kiitollisuutta mitä tunnen bioäitiä kohtaan ja siihen miten paljon lastani rakastan.  

Vierailija
5/37 |
27.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet aika nuori, millaiset ovat omat lapsisuunnitelmasi? Useimmat klinikat ainakin suosittelevat, että omat lapset on tehty, ennen kuin alkaa luovuttajaksi. Tämä siksi, että hormonihoidoissa on aina pieni riski olemassa.

Vierailija
6/37 |
27.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Todella tärkeällä asialla olet! En tiedä klinikkaa Helsingissä, mutta tuttuni, jolla itsellään on suht lievänä yksi lihassairaus, ei olisi uskaltanut ollenkaan "hankkia" lapsia ilman lahjamunasolua. Hän on aina ollut todella lapsirakas ja suri vuosia, vuosia sitä ettei ikinä saisi lapsia, koskei uskaltaisi ottaa riskiä, että hänen lapsellaan voisi olla tuo lihassairaus todella rankkana muotona mikä vastaisi lähinnä suurta kehitysvammaisuutta.  Lopulta hän keksi, että hän voisi yrittää miehensä kanssa lasta lahjamunasoluhoidoilla ja he saivat pari vuotta sitten ihanan lapsen. Itse olen tullut äidiksi adoptoimalla, mutta sitä ennen kärsin lapsettomuudesta myös vuosia. Ei ole sanoja ilmaisemaan sitä kiitollisuutta mitä tunnen bioäitiä kohtaan ja siihen miten paljon lastani rakastan.  

Kiitos!

ap

Vierailija
7/37 |
27.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olet aika nuori, millaiset ovat omat lapsisuunnitelmasi? Useimmat klinikat ainakin suosittelevat, että omat lapset on tehty, ennen kuin alkaa luovuttajaksi. Tämä siksi, että hormonihoidoissa on aina pieni riski olemassa.

Haluaisin tulevaisuudessa lapsia, mutta se ei ole vielä ajankohtaista. Väestöliitolle soittelin pari vuotta sitten asiasta, mutta he halusivat aikalisän nuoren ikäni vuoksi (olisin ollut heidän nuorin luovuttajansa koskaan). He taisivat myös mainita, että olisi plussaa, jos omia lapsia olisi jo, mutta sitä ei vaadita.

Tänään soittelin lapsettomuusklinikka Dextralle, sillä olen viime aikoina törmännyt sen mainoksiin. Toisaalta juuri tämä mainonta epäilyttää: olisiko Väestöliitto "luotettavampi" ja hedelmöityshoitoja saavan kannalta parempi vaihtoehto? Dextralla palvelu vaikutti kyllä ystävälliseltä, mutta firma on minulle tuntematon. En haluaisi liikaa mukaan "sukusolukauppaan", jossa lapsettomien ahdingolla kääritään suuret voitot. Toisaalta bisnestähän kaikki lapsettomuusklinikat taitavat tehdä?

Vierailija
8/37 |
27.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juuri näin. Itse odottaisin siihen asti, että omat lapset olisi tehty. Tunnen yhden nuoren naisen, joka luovutti munasoluja viitisen vuotta sitten. Häntä oltiin oikein kehuttu klinikalla, että ei varmasti ole hedelmätön, kun joskus omia yrittää. No, tämä nainen on nyt joutunut lapsettomuushoitoihin. Tosi surullista. Minusta on vastuutonta noilta klinikoilta, että edes ottavat munasoluja lapsettomilta naisilta, joilla on joskus oma perhe toiveissa.

Vierailija
9/37 |
27.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Surullinen tuo ystäväsi tapaus. Tietenkin ymmärrän, että munasolujen luovutukseen liittyy riskejä. Riskit ovat kuitenkin sen verran pieniä, että olen valmis ne ottamaan. Periaatteessahan munasolun luovutuksen ei pitäisi vaikuttaa hedelmällisyyteen. Onnettomia tilanteita ja surullisia kohtaloita on kuitenkin aina, eikä tässäkään tapauksessa ilmeisesti voitu todistaa munasolujen luovutuksen aiheuttaneen lapsettomuutta? Periaatteessa takana saattoi olla mitä tahansa.

Vierailija
10/37 |
27.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saako mitä korvausta tuosta?

Lasketaanko korvaus tuloiksi toimeentulotukea haettaessa?

Vierailija
11/37 |
27.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomi on pieni maa ja on olemassa riski että sinun lapsi ja luovuttamastasi munasolusta syntynyt lapsi perustavat aikuisena perheen.

Vierailija
12/37 |
27.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Haluaisin tulevaisuudessa lapsia, mutta se ei ole vielä ajankohtaista. Väestöliitolle soittelin pari vuotta sitten asiasta, mutta he halusivat aikalisän nuoren ikäni vuoksi (olisin ollut heidän nuorin luovuttajansa koskaan). He taisivat myös mainita, että olisi plussaa, jos omia lapsia olisi jo, mutta sitä ei vaadita.

Tänään soittelin lapsettomuusklinikka Dextralle, sillä olen viime aikoina törmännyt sen mainoksiin. Toisaalta juuri tämä mainonta epäilyttää: olisiko Väestöliitto "luotettavampi" ja hedelmöityshoitoja saavan kannalta parempi vaihtoehto? Dextralla palvelu vaikutti kyllä ystävälliseltä, mutta firma on minulle tuntematon. En haluaisi liikaa mukaan "sukusolukauppaan", jossa lapsettomien ahdingolla kääritään suuret voitot. Toisaalta bisnestähän kaikki lapsettomuusklinikat taitavat tehdä?

Me ainakin saimme Helsingin Dextrassa mielettömän hyvää palvelua, ja hinnatkin edullisimmasta päästä vertailujemme perusteella. Tämä taitaa tosin vaihdella hieman lääkärikohtaisesti, mutta me ainakin voimme suositella Dextraa hyvin lämpimästi.

Vierailija
13/37 |
27.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juuri näin. Itse odottaisin siihen asti, että omat lapset olisi tehty. Tunnen yhden nuoren naisen, joka luovutti munasoluja viitisen vuotta sitten. Häntä oltiin oikein kehuttu klinikalla, että ei varmasti ole hedelmätön, kun joskus omia yrittää. No, tämä nainen on nyt joutunut lapsettomuushoitoihin. Tosi surullista. Minusta on vastuutonta noilta klinikoilta, että edes ottavat munasoluja lapsettomilta naisilta, joilla on joskus oma perhe toiveissa.

Ikäräjä on 35 vuotta. Ei kovinkaan moni ole lapsiaan hankkinut ennen sitä. Ei ainakaan omassa tuttavapiirissäni :/

Vierailija
14/37 |
27.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen luovuttanut munasoluja vuonna 2008. Kulukorvaukset maksettiin. Eli siis rahasta tuota hommaa ei tehty. Luovutin Oulun väestöliitonklinikalla. Tuskin kulukorvausta katsotaan tuloksi?

Vierailija
15/37 |
27.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä oon toimeentulotuen saaja. Mulla laskettiin kulukorvaus tuloksi tt tuossa. Kyllä ketuttaa vielä ki

Vierailija
16/37 |
27.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kulukorvaus laskettiin mullekin tuloiks, harmittaa kyllä kovasti. Sen kuun menot kasvoivat tuon takia

Vierailija
17/37 |
27.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

en tiedä, miten korvauksen kanssa menetellään. ymmärsin, että korvausta saa 250 e sekä kulut, mutta tästä en ole täysin varma. rahan takia en kuitenkaan ole yässä mukana. ikävältä kuulostaa, jos toimeentulotukeen on jollakulla vaikuttanut. :/ mielestäni olisi kohtuullista, ettei vaikuttaisi.

Mukava kuulla, että Dextrasta on hyviä kokemuksia! :)

Tietenkin on aina mahdollista, että luovutettujen munasolujen kautta alkunsa saanut ihminen alkaa seurustella esim. sisaruksensa kanssa tms. Riski on kuitenkin minimaalinen, ja samat riskithän ovat esim. lasta adoptoitaessa. Omille lapsilleni kyllä kertoisin, että heillä saattaa olla biologisia puolisisaruksia. Toivottavasti myös hedelmöityshoidot avulla aikaan saatu lapsi saisi tietää alkuperästään.

ap

Vierailija
18/37 |
27.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei voida laskea luovutuksesta saatua korvausta tuloiksi. Olisihan se todellakin väärin. Ja epäreilua

Vierailija
19/37 |
27.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei voida laskea luovutuksesta saatua korvausta tuloiksi. Olisihan se todellakin väärin. Ja epäreilua

Kyllä se lasketaan :( Ikävää on, mutta totta. Voit vaikka varmistaa asian sosiaalitoimistosta. Rikoksen uhrina saadut korvauksetkin lasketaan tuloksi toimeentulotukea haettaessa.

Vierailija
20/37 |
27.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan tuo jo vähän kohtuutonta, että toimeentulotukea saavia tuolla tavalla ryöstetään :o

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kaksi kuusi