Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi olet somessa, jos et anna siellä itsestäsi mitään?

Vierailija
27.04.2016 |

Mulla on pari tällaista kaveria/seuraajaa. Kyttäämisen ilostako siellä ollaan? Todella ärsyttävää tuollainen, ettei itsestä anneta mitään, mutta silti kuitenkin sieltä nurkan takaa kytätään toisen tekemisiä.

Kommentit (61)

Vierailija
41/61 |
27.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Haluako kuvailla tarkemmin tuota sinuun kohdistuvaa kyttäystä? 

Pää taitaa olla aika syvällä omassa perseessä.

En ole ap, mutta voin kuvailla esimerkin somekyttäyksestä;

Julkaisen kuvan jostain uudesta ostoksesta, siitä tykkää ehkä 10 kaveria, pari kommentoi.

Muutaman päivän päästä konttorilla 5 eri vastaantulijaa kommentoi ostostani, yllätyn koska en muista puhuneeni heidän kanssaan siitä enkä edes että ollaan FBssä kavereita, koska eivät siellä koskaan näy, eivät julkaise mitään, eivätkä tykkää eivät kommentoi mitään mihinkään.

Siis sä olet itse ne ottanut kavereiksi eli kutsunut katsomaan sun päivityksiä. Sä voit myös blokata nämä ihmiset joiden et halua näkevän sun päivityksiä, vaikka olisitkin ne jo erheessä ottanut kaveriksi.

Mun mielestä tämä on ihan käsittämätön valituksenaihe, joku valittaa että joku näkee tietoja hänen elämästään kun itse on valinnut sen mitä kertoo julkisesti ja kenelle niistä kertoo! :D

Mutta MIK-SI olla sosiaalisessa tilanteessa, jos ei ole sosiaalinen?? Miksi pitää mennä katsomaan ravintolaan ruokailua, jos ei itse syö?

Öh, puhutko fb:stä sosiaalisena tilanteena???

Vierailija
42/61 |
27.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pikemmin kysyisin miksi joku pitää esim. somessa kavereina tyyppejä joilta selvästi odottaa saavansa jotakin jota he eivät anna. En voi tietää saako joku toinen tyypiltä x jotakin somessa (esim. yksityisissä keskusteluissa tai vaikka ryhmissä) vaikka en itse mitään saisikaan hän ei esim. päivitä tapahtumiaan minulle tai muuten "julkisesti" kaikille kavereille.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/61 |
27.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ahdistaa, että ihmiset kommentoivat ostoksiasi, älä mainosta ostoksiasi julkisesti?

Vierailija
44/61 |
27.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tai sitten heidän julkaisunsa eivät näy sulle.

Ainakaan instassa ei voi jaotella kenelle julkaisee.

Väärin.

Instassa voi olla privana, jolloin valitsee ne jotka näkevät kuvavirran. Samoin siellä voi lähettää yksityisviestinä kuvat vain tietyille seuraajille.

Vierailija
45/61 |
27.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Julkaisen kuvan jostain uudesta ostoksesta, siitä tykkää ehkä 10 kaveria, pari kommentoi.

Muutaman päivän päästä konttorilla 5 eri vastaantulijaa kommentoi ostostani, yllätyn koska en muista puhuneeni heidän kanssaan siitä enkä edes että ollaan FBssä kavereita, koska eivät siellä koskaan näy, eivät julkaise mitään, eivätkä tykkää eivät kommentoi mitään mihinkään.

Ovat nähneet feedissä että olet ostanut jonkun uuden paidan. Mitä sitten? Onpa "kyttäystä". Vai odotatko, että jokainen a) kommentoi b) tykkää? Kaikki muu on "kyttäämistä"? Tykkäysnappula on muutenkin vähän lapsellinen.

Vierailija
46/61 |
27.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis sä olet itse ne ottanut kavereiksi eli kutsunut katsomaan sun päivityksiä. Sä voit myös blokata nämä ihmiset joiden et halua näkevän sun päivityksiä, vaikka olisitkin ne jo erheessä ottanut kaveriksi.

Mun mielestä tämä on ihan käsittämätön valituksenaihe, joku valittaa että joku näkee tietoja hänen elämästään kun itse on valinnut sen mitä kertoo julkisesti ja kenelle niistä kertoo! :D

Mutta MIK-SI olla sosiaalisessa tilanteessa, jos ei ole sosiaalinen?? Miksi pitää mennä katsomaan ravintolaan ruokailua, jos ei itse syö?

Öh, puhutko fb:stä sosiaalisena tilanteena???

FB, niinkuin nuoriso sitä nykyään käyttää on vain tapa ottaa kontakti johonkin. Ne keski-ikää lähentyvät perheeliset sinne haluavat kuvia lapsistaan jakaa, ottaa kuvaa ihanasta synttärikakusta jne. Toinen kasvava ryhmä on eläkeläiset, hyvä tapa pitää yhteyttä, suunnitella menoja jne. Mutta suurin osa on siellä hyvin passiivisia nykyään, käyttää sitä chattaukseen, joidenkin omien ryhmien seuraamiseen (sovitaan harkkakerroista jne). Hyvin harvat jaksavat jatkuvasti päivittää sisällöttömiä viestejä päivän hassuista sattumuksista, ihastella tai vihastella jotain epäolennaista tai mikä rasittavinta, jakaa tyhjänpäiväisiä mietelauseita (tuon on tutkittu olevan korrelaatiossa ihmisen älykkyysosamäärän kanssa). Saa jakaa, ja saa tehdä kuin minä, saa suodattaa saamansa ja lukemansa.

Vierailija
47/61 |
27.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän jos on siellä jonkun ryhmän tms takia, mutta mullakin on noita ap:n tarkoittamia kavereita, jotka kyllä kyttää tarkkaan kaiken mitä muut kirjoittaa, mutta ei itse kirjoita koskaan mitään tai reagoi mihinkään. Mutta kun heitä näkee, niin kertovat kaikkien muiden fb-kuulumiset. Mitä järkeä? Mulla on ne saman yhteiset fb-kaverit, näen itsekin heidän päivityksensä, ei mulla ole tarvetta jauhaa niistä enää somen ulkopuolella.

Yleensä poistan sellaiset kaverit jotka ei anna itsestään mitään. Suuttukoon jos suuttuvat. Kaikki ihmissuhteiden osa-alueen ovat vastavuoroisia.

Vierailija
48/61 |
27.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olet siis itse päättänyt ilmoittaa ostoksistasi koko fb-piirillesi ja sitten ihmettelet kun koko fb-piirisi tietää ostoksistasi? Ok...

Ei monikaan enää julkaise fb:ssä yhtään mitään, sen alkuaikoihin verrattuna siis. Silloin siinä oli ehkä jotain hienoa uutuuden viehätystä kun sai miettiä mitä kirjoittaa ja katsella kun ihmiset tykkäsivät ja kommentoivat. Nykyään fb:ssä ollaan pääasiassa muista syistä kuin jakamassa omaa elämää muiden kanssa.

Vierailija
49/61 |
27.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on pari tällaista kaveria/seuraajaa. Kyttäämisen ilostako siellä ollaan? Todella ärsyttävää tuollainen, ettei itsestä anneta mitään, mutta silti kuitenkin sieltä nurkan takaa kytätään toisen tekemisiä.

Annan sulle alanuolen :D Better?

Vierailija
50/61 |
27.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole somessa. Enkä mene.

En myöskään lue enkä seuraa facebookia, twitteria, instaa enkä mitään muutakaan sellaista. Enkä blogeja. Ainoastaan av-palstaa.

Vierailija
51/61 |
27.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ymmärrän jos on siellä jonkun ryhmän tms takia, mutta mullakin on noita ap:n tarkoittamia kavereita, jotka kyllä kyttää tarkkaan kaiken mitä muut kirjoittaa, mutta ei itse kirjoita koskaan mitään tai reagoi mihinkään. Mutta kun heitä näkee, niin kertovat kaikkien muiden fb-kuulumiset. Mitä järkeä? Mulla on ne saman yhteiset fb-kaverit, näen itsekin heidän päivityksensä, ei mulla ole tarvetta jauhaa niistä enää somen ulkopuolella.

Yleensä poistan sellaiset kaverit jotka ei anna itsestään mitään. Suuttukoon jos suuttuvat. Kaikki ihmissuhteiden osa-alueen ovat vastavuoroisia.

No musta on kyllä ainakin ihan kiva tietää, että mitä esim. vanhat luokkakaverini tms. tekevät.  He ilmeisesti tykkäävät päivitellä elämäänsä somessa. Toiset on aktiivisempia kuin toiset. Vähän samaan tapaan kuin voi lukea toisten pitämiä blogejakin, muttei silti tarvitse itse pitää blogia. Mutta mulle some ei olekaan mikään ihmissuhde.

Vierailija
52/61 |
27.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli facebookissako ei saa lukea tai seurata mitään jos ei itse anna vastavuoroisesti toisille jotain luettavaa tai seurattavaa? Aha. Mitäs jos joku kaverini sattuu vaan olemaan paljon aktiivisempi somettaja kuin minä? Täytyykö minun poistaa hänet kavereistani, koska en tarjoa hänelle tarpeeksi vastavuoroisuutta päivitysten suhteen? Entäs sitten, jos toinen kaverini päivittää vain kerran vuodessa ja minä kerran kuussa? Poistanko aktiivisen vai passiivisen käyttäjän kavereistani?

Vierailija
53/61 |
27.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaihdoin mun profiilikuvan kuusi vuotta sitten. Suljin seinäni kolme vuotta siiten. En tykkäile mistään enkä haali kavereita joita olen poistellut jos en ole oikeasti tekemisissä. Saatan luke jonkun päivityksen jos silmien eteen tulee mut en tongi ja etsi mitään.

Miksi näin? Ei kiinnosta. Miksi siellä? Viestin kavereiden kanssa. Kätevää kun kaikki ei käytä whats appia. Kirppisryhmät ja lukuisat muut ryhmät ja tapahtumat joistaei saa muuten tietoa. Eiköhän jokainen saa käyttää tavalla jolla haluaa. Jos ärsyttää niin peitä tietoa tai poista. On sulla ongelmat!

Vierailija
54/61 |
27.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua kans ärsyttää tämä. Esim. vanha opiskelukaverini, jonka kanssa en ole ollut tekemisissä yli 10 vuoteen, pyysi minua kaverikseen. Eikä hänellä ole mitään annettavaa, ei edes profiilikuvaa. Miksi pyytää kaveriksi, jos ei mitään päivitä??? Laitoinpa hänetkin omalle ei-listalle, johon laitan kaikki sellaiset, jotka ei päivitä mitään/tai ovat ehkä piilottaneet päivityksensä minulta. En jaksa vaan antaa. Eri asia, jos joku on fb:ssä kirppisten ja harrastusryhmien takia, mutta ei sitten tarvisi pyytää ketään puolituttuja kymmenen vuoden takaa kaveriksi, jos ei itsellä ole mitään annettavaa.

Vierailija
55/61 |
27.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se toinen ääripää ovat nämä henkilöt, jotka jakavat aivan kaiken. Suunnilleen jokainen paskalla käyntikin pitää jakaa. Olin aikanaan aktiivisempi, mutta eipä jaksa enää paljoa päivitellä. Facessa olen sen takia, että tiettyjä asioita pitää hoitaa sitä kautta, valitettavasti. 

Miksi sinua stressaa, jos joku ei jatkuvasti päivitä asioitaan? 

Vierailija
56/61 |
27.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mua kans ärsyttää tämä. Esim. vanha opiskelukaverini, jonka kanssa en ole ollut tekemisissä yli 10 vuoteen, pyysi minua kaverikseen. Eikä hänellä ole mitään annettavaa, ei edes profiilikuvaa. Miksi pyytää kaveriksi, jos ei mitään päivitä??? Laitoinpa hänetkin omalle ei-listalle, johon laitan kaikki sellaiset, jotka ei päivitä mitään/tai ovat ehkä piilottaneet päivityksensä minulta. En jaksa vaan antaa. Eri asia, jos joku on fb:ssä kirppisten ja harrastusryhmien takia, mutta ei sitten tarvisi pyytää ketään puolituttuja kymmenen vuoden takaa kaveriksi, jos ei itsellä ole mitään annettavaa.

Sitä sanotaan verkostoitumiseksi, ystävä hyvä. Fb on hyvä keino pitää yhteyttä vanhoihin ystäviin ja löytää vanhoja luokka- tai harrastuskavereita uudelleen.

Vierailija
57/61 |
27.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo mä olen siellä puhtaasti seuraamassa muiden tekemisiä. Pidän facebookia myös siksi, että kaverit saa sitä kautta yhteyttä.

Vierailija
58/61 |
27.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen littynyt FB:een joskus 2009. Alussa tuli julkaistua omia juttuja ja kuvia ja komentotua toisten juttuja ja kuvia, mutta pikkuhiljaa sen käyttö on jäänyt vähiin. Kun on itse vähemmän aktiivinen, niin kukaan ei myöskään ole enää kiinnostunut julkaisuistani. En ole myöskään haalinut paljon FB kavreita. Ehkä jotain 40, komasosa lapsuuden koulukavereita ja toinen kolmasosa sukulaisia ja loput muita kavereita. Mutta en kyllä mitenkään aktiivisesti myöskään seuraa muiden sivuja.

Vierailija
59/61 |
27.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sitä sanotaan verkostoitumiseksi, ystävä hyvä. Fb on hyvä keino pitää yhteyttä vanhoihin ystäviin ja löytää vanhoja luokka- tai harrastuskavereita uudelleen.

Sama täällä. FB:n kautta minuun saa yhteyttä jos haluaa. Kaivelin myös FB kavereiksi "entiseen elämään" unohtuneita tuttavia, niihin ei missään tapauksessa tulsi muuten pidettyä minkäänlaista yhteyttä.

Vierailija
60/61 |
27.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä päivitän faceen lähinnä kansikuvaa. En tee mitään muita päivityksiä, koska ei mun elämässä tapahdu mitään, enkä jotenki vaan "osaa" tehdä sellaisia kivoja päivityksiä. Pelaan siellä myös aika paljo pelejä ja juttelen parin kaverin kanssa yksityisesti.