Hyvä alue Helsingissä opiskelijalle?
Opiskelen Helsingin yliopistossa. Olen hieman vanhempi opiskelija (26v) joten soluasuminen ei enää houkuta. Opiskelujen ohessa tulen työskentelemään ihan keskustassa, joten alueelta pitäisi päästä kätevästi keskustaan (mielellään max. 25 min).
Helsingin alueista mulla ei ole juurikaan tietoa, sillä olen opiskellut tähän mennessä toiselta paikkakunnalta käsin. Itä-Helsingistä olen tosin kuullut jo paljon negaa ja varoitteluja, eikä se nyt ensimmäisenä vaihtoehtona olisi muutenkaan.
Osaisiko joku täältä vinkata kivasta alueesta? :)
Kommentit (47)
Munkkivuoren ja pajamäen yhteydet on vähän huonot. Muilla länsihelsingin alueilla kulkee tuhat bussia, raitiovaunu tai jopa juna.
Monet opiskelijat tykkää maksaa 800 euroa/kk vuokraa postimerkinkokoisesta luukusta vanhassa remontoimattomassa kerrostalossa ydinkeskustan liepeillä, kun esimerkiksi Vantaalta saisi samaan hintaan kaksion uudesta kerrostalosta.
Vierailija kirjoitti:
Munkkivuoren ja pajamäen yhteydet on vähän huonot. Muilla länsihelsingin alueilla kulkee tuhat bussia, raitiovaunu tai jopa juna.
Kyse tais ollakin metrosta, joka on kuitenkin nopeampi kulkuväline kuin mainitsemasi. Tuhat bussiakin tukkii ikävästi liikenteen :(
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kallio, Alppila, Vallila, Punavuori, Kalasatama, Käpylä, Kulosaari, .. Melkein mistä tahansa alueelta löytyy kyllä asunto tuolla hintahaitarilla, se on vaan vähän tuuristakin kiinni. Jos sulla ei oo kiire muuttaa, niin kattele rauhassa ja tutustu alueisiin :) itse en etelä-helsinkiin lähtis
kääk, siis länsi-helsinkiä tarkoitin!!
Mikäs vika Länsi-Helsingissä muka on? Munkkiniemi, munkkivuori, pitäjänmäki, pajamäki, pikku-huopalahti, haagat.
Aivan passelia aluetta. Jokseenkin mummopitoista kylläkin jos semmoinen häiritsee.
Kyseessä on perinteinen stadilaishipsterin asennevamma. Tunnen tällaisia itsekin. He ovat kotoisin jostain maakunnista ja opiskelujen perässä tänne muuttaneet. Ainoat alueet, jotka heille kelpaavat ovat korkeintaan 5 km säteellä ydinkeskustasta. Mottona "en vois koskaan muuttaa kauemmas keskustasta".
No ite syntyperäisenä helsinkiläisenä ymmärrän tän ihan hyvin. Jos sulla ei ole rahasta kiinni eikä lähiöissä juuria/perhettä/kavereita/mitään niin miksi sä muuttaisit sinne jos voit muuttaa keskustaankin?
Aika monella on rahasta kiinni. Maksuhäiriöisiä on yhä enemmän. Eikä se vartin junamatka keskustaan ole kovin pitkä, jos siellä asuvia ystäviään/perheenjäseniä haluaa tavata.
Henkilökohtaisesti säästäminen on helpompaa, jos asuu vähän kauempana keskustasta. Jos taas ei halua säästää, niin voi hyvin muuttaa keskustaan. Tai jos vanhemmat ovat rikkaita ja ostaneet sinulle asunnon ydinkeskustasta. Näitähän riittää.
Minkä helvetin takia kukaan tahtoisi muuttaa Vantaalle, jos on vaihtoehtona asua Helsingissä? Mitään järkevää syytä?
Vierailija kirjoitti:
Monet opiskelijat tykkää maksaa 800 euroa/kk vuokraa postimerkinkokoisesta luukusta vanhassa remontoimattomassa kerrostalossa ydinkeskustan liepeillä, kun esimerkiksi Vantaalta saisi samaan hintaan kaksion uudesta kerrostalosta.
Kalliosta tuollaisen saa 500 eurolla, mutta varmaan kiven alla ne.
Kivoja alueita löytyy monelta suunnalta. Itse haluaisin opiskelijana asua jossakin Vallilan, Hermannin tai Haagan tyyppisessä paikassa, jossa on paljon pieniä asuntoja tarjolla, runsaasti nuortakin väkeä ja hyvät yhteydet. Joku Kulosaarihan on tosi kiva, mutta oikeasti siellä on tosi huonot palvelut = mummoja pursuava nukkumalähiö.
Itse asuin opiskeluajan Kampissa ja Kalliossa - niitäkin suosittelen, jos rahat riittävät.
Hae HOASin kämppiä! Jos asut muualla, saat sellaisen hyvin todennäköisesti. Huom. myös monella osakunnalla on omia vuokra-asuntoja haettavaksi! Näitä siis ihan hyvilläkin paikoilla Merihaassa, Haagassa, Vallilassa, Ruskeasuolla, Koskelassa, Kalasatamassa, Toukolassa jne. Toki jonnekin Dommalle päästäkseen pitäisi osua jättipotti kohdalle, mutta aina kannattaa hakea. Keväällä saattaa asunnon saadakin, toisin kuin syksyllä.
No kuule. Ota sp vaikka Ullanlinnasta asunto. Tuolla budjetilla voit asua missä tahansa. Vaikka tällaisessa:
http://asunnot.oikotie.fi/vuokrattavat-asunnot/13019643
Taitaa olla provo koko aloitus... Varmaan ap itsekin osaa etsiä jostain oikotieltä 750-850/kk asuvia asuntoja. Niitä kun on ihan keskustassakin.
Vierailija kirjoitti:
No kuule. Ota sp vaikka Ullanlinnasta asunto. Tuolla budjetilla voit asua missä tahansa. Vaikka tällaisessa:
http://asunnot.oikotie.fi/vuokrattavat-asunnot/13019643
Taitaa olla provo koko aloitus... Varmaan ap itsekin osaa etsiä jostain oikotieltä 750-850/kk asuvia asuntoja. Niitä kun on ihan keskustassakin.
Olisipa vähän huono provo? Toki osaan etsiä asuntoja oikotieltä ym. mutta käytännön kokemusta mulla ei niistä alueista ole, ja siksi täältä pyysin vinkkiä. Kuten aikaisemmassa viestissä mainitsin, niin olen tosiaan asunut aika huonossakin lähiössä joka päiväsaikaan näytti olevan ihan OK. Karu totuus paljastui vasta, kun erehdyin sinne muuttamaan. Puskaradio on näissä asioissa aika kätevä.
Malmi. Vuokrat eivät ole turhan korkeita, junalla pääsee keskustaan nopeasti ja siisti alue. Malmin ostoskeskusessa ja sen läheisessä ympäristössä on näitä elämäntapajuoppoja ja sosiaalitapauksia niinkuin joka ikisessä muussakin ostoskeskuksellisessa Helsingin kaupunginosassa joten ihan siitä ei kannata asuntoa vuokrata mutta muu Malmi, etenkin Malmi-Tapanila väli on ihan kivaa ja viihtyisää perhe-aluetta, rauhallista ja puistoista :) T. Entinen Malmin alueella asunut, nykyään muualla opiskelemassa ja opiskelujen päätyttyä luultavasti takaisin muuttava
Kyllä se pitää merton tai radan varraessa olla, bussilla matka on pitkä ja hikinen.
Hesarissa oli viikko tai pari sitten kartta jossa nekrualueet oli merkitty mustalla.
malmin maine todellisuutta huonompi kirjoitti:
Malmi. Vuokrat eivät ole turhan korkeita, junalla pääsee keskustaan nopeasti ja siisti alue. Malmin ostoskeskusessa ja sen läheisessä ympäristössä on näitä elämäntapajuoppoja ja sosiaalitapauksia niinkuin joka ikisessä muussakin ostoskeskuksellisessa Helsingin kaupunginosassa joten ihan siitä ei kannata asuntoa vuokrata mutta muu Malmi, etenkin Malmi-Tapanila väli on ihan kivaa ja viihtyisää perhe-aluetta, rauhallista ja puistoista :) T. Entinen Malmin alueella asunut, nykyään muualla opiskelemassa ja opiskelujen päätyttyä luultavasti takaisin muuttava
Malmin asemaseutu vetää positiivisemmankin ihmisen mielen matalaksi. Ikinä en muuttaisi sinne. Jokainen käynti siellä muistuttaa, mitä alkoholi, pitkäaikaistyöttömyys ja muu elämänhallinnan puute tekee ihmiselle. Pukinmäkikin ahdistaa mutta kummallista kyllä pohjoisempaan päin mentäessä taas vähän paranee (Tapanila, Puistola, Suutarila).
Vierailija kirjoitti:
Hesarissa oli viikko tai pari sitten kartta jossa nekrualueet oli merkitty mustalla.
Ne oli kyllä suomalaisten juoppojen asuttamia seutuja.
Vierailija kirjoitti:
malmin maine todellisuutta huonompi kirjoitti:
Malmin asemaseutu vetää positiivisemmankin ihmisen mielen matalaksi. Ikinä en muuttaisi sinne. Jokainen käynti siellä muistuttaa, mitä alkoholi, pitkäaikaistyöttömyys ja muu elämänhallinnan puute tekee ihmiselle. Pukinmäkikin ahdistaa mutta kummallista kyllä pohjoisempaan päin mentäessä taas vähän paranee (Tapanila, Puistola, Suutarila).
Samaa mieltä olen asema-/ostariseudusta. Sen takia en suositellutkaan aluetta APlle :) Siellä on paljon sosiaalitapauksia mutta uskaltaisin silti sanoa että vähemmän kuin esimerkiksi Kantsussa tai muissa täällä suositelluissa lähiöissä. Btw, pohjoiseen mentäessä ei todellakaan parane Tapanilaa ja muita Tapani-alkuisia lukuunottamatta. Puistolan okt-aluetta mukaan laskematta Puistola on kamala räkälä, varsinkin aseman länsipuolella sijaitseva Tapulikaupunki ja sen ympäristö. Yksi Helsingin pahimmista paikoista! Suutarila/Siltamäki (miinus okt-alueet) on myös tosi oksettava elementtitalohelvetti, kouluaikoinani kaikki ongelmatapaukset tulivat juuri näistä paikoista.
Takaisin asiaan; Malmin parhaat paikat on Malmin liepeillä, lähellä Tapanilaa/Tapaninvainiota. Tapanilakin on oikeastaan tosi kiva ja uniikki paikka, mutta kivoja vuokrataloja (Tapanilan asemaseudun muutama kerrostalo ja Tapanila-Falkulla-välin kerrostalot ovat hirveitä!) sieltä löytyy vain sellaisista osista Tapanilaa joista joutuu kävelemään minimissään 15min junalle tai odottamaan bussia (joka menee kylläkin alle 5min asemalle kunhan se tulee) ja olen sellaisessa käsityksessä että AP halusi olla kävelyetäisyydellä junayhteydestä jotta pääsee mahdollisimman nopeasti keskustaan. Summa summarum: Jos etsii sopivanhintaisia vuokra-asuntoja Helsingistä hyvien kulkuyhteyksien varrelta, on Malmin seutu yksi parhaimmista valinnoista sillä se on selvästi monia muita sopivanhintaisia asuinalueita rauhallisempi ja nätimpi alue. Pohjois-Helsingissä on muita selvästikin Malmia parempia alueita kuten Tapani-alkuiset ja esimerkiksi Viikki, mutta näistä paikoista kulkuyhteydet ovat huonommat ja vuokratkin yleensä kalliimmat.
T. tämä ex-Malmin liepeillä asunut
Itse oon paljasjalkainen helsinkiläinen ja asunut Pihlajistossa, Itä-Pasilassa, Malmilla, Vallilassa, Taka-Töölössä, Maunulassa, Itäkeskuksessa, Kumpulassa ja Kalliossa. Harrastusten ja duunien takia taas oon ottanut tuntumaa aika hyvin koko kaupunkiin. Näiden perusteella sanoisin seuraavaa:
Mieti, mitkä ovat sun tärkeimmät kiinnekohdat kaupungissa ja mikä on sulle tärkeää vapaa-ajan suhteen.
Helsingissä on hyvä julkinen liikenne pohjois-eteläsuuntaan, mutta niin, että linjat kulkevat joko itä- tai länsipuolella. Poikkittaista liiknnettä on vähän heikosti ja yleensä etenkin ruuhka-aikojen ulkopuolella vain vaihdon tai keskustan kautta kulkemisen muodossa. Mieti siis missä on kampus, missä kaverit, missä harrastukset, missä duuni? (Jos kampus on viikki tai kumpula, mene itään; jos meilahti niin länteen.)
Esimerkiksi omalla kohdalllani perheenjäsenet asuvat koillis-helsingissä ja Länsi-Pasilassa, harrasteporukallani on talvisaikaan treenivuoro idässä ja läheisin ystävä asuu itäisessä kantakaupungissa. Taka-Töölö oli ihana asuinpaikka, mutta näillä spekseillä arki oli huomattavasti hankalampaa kuin Vallilassa asuessa. Kiusa ei ole iso, mutta jos liikkuu aktiivisesti kodin ulkopuolella, 10-15 minsan lisä jokaiseen matkaan ja harvahkot (Helsingin mittapuulla) vuorovälit ovat ärsyttäviä. Esimerkiksi reilun kolmen kilsan matka kaverille Kallioon oli Taka-Töölössä asuvana melkein helpointa ja nopeinta taittaa kävellen etenkin ilta-aikaan.
Jos sulla on painotusta jompaan kumpaan kaupungin puoleen, etsi siis kämppää samalta linjalta. Itä- ja länsipuolella on musta myös asuinalueita, jotka ovat toistensa "vastinpareja". Eli etsipä eloisaa, vehreää, runkolinjaa tms, sitä saa kummaltakin puolelta.
Toinen juttu on kodin ulkopuolinen elämä. Jos haluat käydä kahviloissa, baareissa, kulttuuri- ja muissa riennoissa ja kavereilla, on musta järkevää maksaa vähän enemmän siitä mukavuudesta, että asuu lähellä keskustaa. Oon aina asunut tietoisesti hyvien liikenneyhteyksien äärellä, mutta Taka-Töölössä, Kalliossa, Kumpulassa, Vallilassa ja Pasilassa oon nauttinut suunnattomasti siitä lyhyiden, helppojen yhteyksien antamasta valinnanvarasta.
Voi mennä ex tempore kaverille katsomaan leffaa tai pelaamaan lautapeliä ja tietää pääsevänsä kätevästi takaisin kotiin. Joku voi soittaa ja kysäistä, lähdenkö tunnin päästä keikalle ja voin halutessani vastata kyllä. Voin piipahtaa keskustassa asioilla puolivaloilla. Espoosta, Siltamäestä tai Malmonkartanosta käsin tää ei onnistu, jos sosiaalinen elämä on painottunut keskustan tuntumaan.
Toisaalta jos sulle on tärkeää esimerkiksi ulkoiluja luonto ja/tai viihdyt vapaa-ajallasi paljon kotona, kannattaa muuttaa jonnekin, misdä sitä on. Silloinhan ei ole niin tärkeää, että sieltä pääsee poiskin. Esimerkiks Siltamäki, Pirkkola, Maunula, Viikki, Laajasalo, Tapanila jne on kivoja paikkoja, jos haluaa viettää aikansa ensisijaisesti kotona ja ulkoillen.
Näiden yhdistelmiäki toki on. Esimerkisi Meilahti, Käpylä tai Arabia on musta best of both worlds, jos nyt ei ihan ydinkeskustaan halua.
Jos oot julkisilla, runkolinja on bonari. Tällä tarkoitan junaa (itäpuolella kaikki isommat asemat Tikkurilaan saakka, länsipuolella Huopalahteen saalka ja Leppävaara), metroa tai joukkoliikenteen valtaväylää. Jos asut about 7 kilsan säteellä ydinkeskustasta, Mannerheimintie, Hämeentie, Mäkelänkatu ja osin myös Töölönkatu helpolla etäisyydellä tarkoittavat sitä, että pääset keskustaan ja sieltä pois aika lailla parin minuutin välein yhdeltä pysäkiltä. Myös liikenneyhteydet itään tai länteen puolesta riippuen ovat hyvät.
Puheet nistialueista, levottomuudesta yms yms yms ovat musta aika pitkälti tottumuskysymys. Jos on kasvanut ja asunut tosi keskiluokkaisilla alueilla ja tottunut porvariston hillittyyn charmiin, on juu varmaan rankkaa, että jollain on nappiverkkarit ja kalja kädessä tai että elinympäristö ei ole 95-prosenttisesti kantasuomalaista. Itse oon kasvanut lähiössä ja asunut toisessa enkä nähnyt siinä hirveästi mitään ongelmia. Ihmiset näyttävät köyhemmiltä ja paikalliselta torilta löytyy alan miesten porukka (joka yleensä on semikohtelias ja keskittyy siihen kupinottoon), mutta aika vähän on oikeita ongelmia tai häiriöitä.
Mutta joo. Minkälaista elämää haluat viettää? Mikä on tärkeää? Itään vai länteen vai onko väliä? Rauhallisuus vai elämää ympärillä? Jos annat tarkempia speksejä, voin suositella tarkemmin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kallio, Alppila, Vallila, Punavuori, Kalasatama, Käpylä, Kulosaari, .. Melkein mistä tahansa alueelta löytyy kyllä asunto tuolla hintahaitarilla, se on vaan vähän tuuristakin kiinni. Jos sulla ei oo kiire muuttaa, niin kattele rauhassa ja tutustu alueisiin :) itse en etelä-helsinkiin lähtis
kääk, siis länsi-helsinkiä tarkoitin!!
Mikäs vika Länsi-Helsingissä muka on? Munkkiniemi, munkkivuori, pitäjänmäki, pajamäki, pikku-huopalahti, haagat.
Aivan passelia aluetta. Jokseenkin mummopitoista kylläkin jos semmoinen häiritsee.
Kyseessä on perinteinen stadilaishipsterin asennevamma. Tunnen tällaisia itsekin. He ovat kotoisin jostain maakunnista ja opiskelujen perässä tänne muuttaneet. Ainoat alueet, jotka heille kelpaavat ovat korkeintaan 5 km säteellä ydinkeskustasta. Mottona "en vois koskaan muuttaa kauemmas keskustasta".
HAHAHHAHA vai että maakunnasta.. Itse asun itä-hki ja kyseinen "asennevamma" johtuu ihan siitä, että mun mielestä sieltä ei oo esim yhtä hyvät liikenneyhteydet keskustaan kuin metron varrelta. Ydinkeskustasta en edes pidä :D mutta hyvä, että luulit tietäväsi paremmin ;) pieleen vaan meni.
Kohtahan se metro menee Lauttasaareen ja on mennyt jo vuosiakymmeniä Ruoholahteen.
Voit saada yksiön, joka ei ole kovin hyvä kuntoinen, mutta ok, hyviltä alueilta, kuten Töölö, Kruunuhaka yms. hyvällä tuurilla halvalla (n. 650€-700€). Hyvä tuuri ei käy katselemalla vuokrakämppäilmoituksia, vaan laittamalla oma ilmoitus esim. tori.fi, fb, oikotie.
No ite syntyperäisenä helsinkiläisenä ymmärrän tän ihan hyvin. Jos sulla ei ole rahasta kiinni eikä lähiöissä juuria/perhettä/kavereita/mitään niin miksi sä muuttaisit sinne jos voit muuttaa keskustaankin?