Pitäiskö teidän mielestänne perhepäivähoitajan kysyä lupa, jos aikoo viedä
hoitolapset uimarannalle hoitopäivän aikana?
On nyt hieman hölmö olo tästä. Hain pojan (1v7kk) kotiin hoidosta ja hoitaja kertoi, että koska oli ollut vain 3 hoitolasta, olivat olleet tunnin läheisellä uimarannalla. Isommat (5v aj 4v) olivat uineet rantavedessä pelastusliivit päällä ja oma poikani leikkinyt hoitajan kanssa hiekalla.
Ajatus sinälläänhän on kiva, mutta mielestäni tuossa on hieman liian suuri turvallisuusriski juuri omalla lapsellani. Mitäs, jos nuo isommat olis tarvinneet apua ja hoitaja olis kääntänyt selkänsä.. mitä tahansa olis voinu tapahtua!
En maininnut asiasta hoitajalle, koska poika aloitti hänellä jo 10kk ikäisenä ja olemme olleet pääpiirteittäin tosi tyytyväisiä hoitoon. En halua alkaa mitenkään hankalaksi, mutta tosiaan hieman tuntuu nyt pahalta.
Kommentit (47)
Eiköhän hoitaja osaa itse arvioida tilanteen. Etukäteen olisi tietenkin voinut kertoa mitä aikoo tehdä, jos lapsia on vähemmän.
Aina kun tekee retkiä, rannoille, kerhoihin ym. täytyy olla vanhemmilta lupa. Mieluimmin kirjallisena.
Periaatteessa mitään ei saa tehdä, että vanhemmat ei tiedä. Ja jos vanhemmat jonkin jutun kieltävät, niin vanhempia pitäisi myös kunnioittaa ja toimia sen mukaan.
T. Kunnallinen Pph
Mitä tahansa voi tapahtua milloin tahansa. Hoitaja on aikuinen, vastuullinen ja tervejärkinen ihminen. Hienoa, että hän vei lapset nauttimaan kauniista kesäpäivästä.
Sama koskee niin päiväkoteja, kuin perhepäivähoitoakin.
Ainakin sellaiset ohjeet olemme saaneet.
Pph
Ja sääntö koskee päiväkoteja ja myös perhepäivähoitoa.
Ainakin täällä on sellaiset ohjeet annettu.
Pph
Käytännössä se kyllä tarkoittaa että perhepäivähoitaja ei tee retkiä lasten kanssa. Se että saisi kaikilta vanhemmilta luvan tehdä retken luistelemaan, pulkkamäkeen tai kesällä vaikka rannalle on aika epätodennäköistä.
meille kävi niin, että olivat olleet päivällä syömässä hampurilaispaikassa ja kertoi sitten kun hain omaani, että kyllä se teidänkin pikkuinen vaan ranskalaisista tykkää!! Meillä siis vähän vajaa 2v tyttö.
Jos olisi etukäteen kysytty, en olisi antanut lupaa. Mekään emme käy hampurilaispaikoissa eikä hän ole syönyt meidänkään antamana ranskalaisia. Oli kyllä tosi paha mieli ja alkoi epäilys että mitä muuta mahdetaan tehdä ilman lupaa.
tilaisuuksiin osallistumiseen.
Tuo ranta on hoitajan talosta n. 400m päässä eli olivat menneet kävellen, meidän poika rattaissa.
Ovat kyllä tehneet muitakin reissuja, esim. linja-autolla tai kävellen eikä ole niihinkään kysytty lupaa erikseen, kertonut vaan etukäteen (esim. edellisenä päivänä). Käy tosi usein lasten kans jossain, jos on vähän lapsia hoidossa. Viiden kanssa ei koskaan lähde pihaa pitemmälle. Hoitajalla siis vain meidän lapsi kokopäiväisenä, sitten monta puolipäiväistä (hoidossa aamupäivän tai iltapäivän tai 2-3 pvää viikossa)
AP
Löysätkää sitä nutturaa! Jos lapsi saa vaikka kerran kuussa hoidossa ranskiksia niin mikä on kauheinta mitä siitä voi seurata???
Voisiko ajatella,että hoito on LASTEN hoito, eli niin kauan kun lapsilla on turvallista JA KIVAA, kaikki on ok. Vanhemmat voi sitten hoitaa kotona miten lystää
Itse luotan hoitajaan 12o%. Mulle ihan ok jos vie rannalle.
meidän pph vei lapset onkimaan lauantai-iltana.
Ja ehdottomasti itse kysyn AINA luvan kun ollaan tekemässä jotain "poikkeuksellista". Jokin retki, näyttely tmv. niin aina kysyn luvan!
Me itseasiassa emme saa lähteä rannalle lasten kanssa vaikka vanhemmat antaisivat luvan. Jokaiselle lapselle täytyisi olla oma valvoja koska uimarannalla käy äkkiä huonosti jos pitää vaikka neljää lasta pitää silmällä yksin. Joku lähtee vaikka kauemmas rannasta eikä tottelekaan, menen hakemaan ja toiset jäävät yksin rantaan. Heistä kuka tahansa saattaa livistää johonkin tai karata hänkin veteen. Sellaista riskiä en edes uskaltaisi ottaa!
Pph Oulusta
Oikeasti ap, mä en tajua sua. Kuinka sulle tulee mieleen edes ihmetellä asiaa? Itse olisin vain onnellinen, että hoitaja järjestää jotain muutakin ohjelmaa kuin kotipihassa kyhnäämistä.
Ja se joka ei tykännyt hampparilla käymisestä, niin en tajua suakaan. Onko sulla joku ongelma ruuan kanssa itselläsi? Ortorexia?
Eihän sun mielestä varmaan monilapsiset perheetkään vois mennä kaikki yhdessä rannalle, jos kaikkialla näet mörköjä. Eiköhän pph vastuullisena aikuisena osaa arvioida kykynsä vahtia lapsia myös siellä rannalla.
Varmintahan olis aina pysytellä vain sisällä lasten kanssa ja pitää lapsia haukkana silmällä, ettei vaan sattuis mitään.
ranskalaisia perunoita ( = läjä suolaa ja rasvaa) alle kaksivuotiaalle! Mutta mä välitänkin lasteni terveydestä.
Jos jotain sattuu, niin hoitajalla on vastuu.
Meidän kunnassa ei ole lupaa kuljettaa omilla autoilla ollenkaan, vaikka olisi vanhemmiltakin lupa.
Me käymme lasten kanssa lähileikkipuistossa ja lenkkipolulla ja vanhemmat ovat tietoisia.
Kerhossa käymme, mutta siihenkin pitää olla kirjallinen lupa.
Jo vasuissa on kohta, onko lapsella lupa osallistua esim, seurakunnan kerhoihin. Eli rasti ruutuun systeemillä.
luottaisi minuun sen vertaa, että olen itse kykenevä arvioimaan, minkälaisen porukan kanssa pystyn tekemään erikoisempia juttuja. Tähän saakka kaikki vanhemmat ovat antaneet luvan käydä uimarannalla ja retkillä aivan oman tahtoni mukaan, koska he tietävät että mietin menot tarkasti etukäteen ja tunnen lasten käyttäytymisen kuin omat taskuni. Kerron erikoisuuksista avoimesti ja ehkä siksi vanhemmat luottavat minuun.
Olemme siis käyneet uimarannalla kahlaamassa (uimaan en uskaltaisi antaa lasten mennä), metsässä retkellä ja kiipeilemässä pienillä kallioilla, urheilukentällä yleisurheilemassa, kaupungilla jäätelöllä jne. Nämä jutut ovat niitä, jotka lapsille jäävät todennäköisesti mieleen ja muistavat vielä aikuisenakin.