Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Töihin 12:sta kotiäitivuoden jälkeen. Vinkkejä arkeen?

Vierailija
26.04.2016 |

Nuorin menee kouluun joten päivähoitoa ei tarvitse laskea mukaan kuvioihin. Mutta miten saan arjen sujumaan? Missä välissä ehtii laittaa ruuan ja pestä pyykit. Meillä pääsi lipsahtamaan siihen että minä teen kaikki kotityöt kun kotona olen ollut. Miehelle olen jo puhunut että sitten tekee hänkin kun lähden töihin.

Tsempatkaa että hyvin sujuu tulemaan vaikka jo nyt pelkään kuollakseni etten jaksa tämän päivän työelämän vaatimuksia. Päivätyötä teen.

Kommentit (48)

Vierailija
21/48 |
26.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, ensinnäkin se mies täytyy saada tajuamaan, että nyt myös hänen on osallistuttava niihin kotitöihin. Lapsetkin on jo sen ikäisiä, että toivottavasti olet opettanut heidät tekemään kotitöitä? Vähintään siivoamaan omat jälkensä?

Meillä alakouluikäiset tekevät viikottain mm. seuraavia kotitöitä iltapäivisin: tiskikoneen tyhjennys, täyttö ja käynnistys, roskien ja biojätteen vienti, postin haku, keittiön ja eteisen imurointi (koko talonkin saa imuroida), pyykkien pesu ja kuivumaan ripustus. Olen siis opettanut, mitkä vaatteet voi laittaa yhdessä koneeseen, ja osaavat laittaa perusohjelmat 40 tai 60 astetta. Tietävät, että pyyhkeet ja lakanat laitetaan aina 60 asteeseen. 

Mutta siis arkea helpottaa huomattavasti se, että sunnuntaina tekee ruoan, joka riittää ainakin keskiviikkoon asti. Keitto, laatikko tms. Kaupassa käydään kerran viikossa listan kanssa ostamassa viikon tarpeet, maitoa ym. täydennystä haetaan viikolla pikaisesti. Lasten harrastuskuskausten ajat voi käyttää lenkkeilyyn, salilla käyntiin, kaupassa käyntiin, lehtien lukuun kirjastossa jne. mikä sitten on sopivan lähellä ja sopii aikatauluun ja omiin kiinnostuksen kohteisiin. Illalla kaikki valmistellaan aamua varten hyvin. Katsotaan päivän vaatteet, reput on pakattu, mahdolliset omat eväät valmiina jääkaapissa jne. 

Vierailija
22/48 |
26.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Anteeksi, mutta koen tämän tuulahdukseksi jostain 80-luvulta.

Saat anteeksi. Saanko udella miksi koet? Meillä vammainen lapsi saneli paljolti sen kuinka pitkään olin kotiäitinä.

ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/48 |
26.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Teet vaan hommat vapa-ajalla eli iltaisin ja viikonloppuisin. Priorisoit ja delegoit, myös lapsille taitojensa mukaan. Kun kokkaat, teet tuplasatsin ja laitat puolet pakkaseen, niin pian sulla on hyvä reservi, ei tarvi kokata joka päivä. Jne. Kyllä siihenkin aika pian rutiini tulee miten homnat saa skulaamaan tsemppiä.

Näin se on tehtävä vaikka tiedän että pakasteruoka aiheuttaa nurinaa, perhe on tottunut että joka päivä on eri ruoka ja juuri valmistettu. Taitaa tulla einekset syksyllä tutuksi :D

ap

Viikonloppuna kun tekee suurempia eriä ja pakastaa niin sillä pääsee pitkälle. NIin ne ravintoloissakin suuren osan ruuista valmistaa ja hyvää on jos niksit osaa. Terveellisyydestä ei tarvitse tinkiä, pikasalaatin saa tehtyä hetkessä jne. Eniten itse fuskaan esim. muusin kanssa, pakastemuusiaineksesta saa ihan hyvää hetkessä. Laatikot ja padat voi tehdä viikonloppuna tai syöttää jotain muuta ja samalla laittaa seuraavan päivän padan hautumaan, töistä tullessa vain lämmittää. Tärkein musta on ilmapiiri, kaikesta selviää kun itse ei ota stressiä, pitää mielen iloisena eikä tee omaan päähänsä turhaa kiirettä. Näillä meillä mentiin, mies usein vielä viikot työreissuilla.

Vierailija
24/48 |
26.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No, ensinnäkin se mies täytyy saada tajuamaan, että nyt myös hänen on osallistuttava niihin kotitöihin. Lapsetkin on jo sen ikäisiä, että toivottavasti olet opettanut heidät tekemään kotitöitä? Vähintään siivoamaan omat jälkensä?

Meillä alakouluikäiset tekevät viikottain mm. seuraavia kotitöitä iltapäivisin: tiskikoneen tyhjennys, täyttö ja käynnistys, roskien ja biojätteen vienti, postin haku, keittiön ja eteisen imurointi (koko talonkin saa imuroida), pyykkien pesu ja kuivumaan ripustus. Olen siis opettanut, mitkä vaatteet voi laittaa yhdessä koneeseen, ja osaavat laittaa perusohjelmat 40 tai 60 astetta. Tietävät, että pyyhkeet ja lakanat laitetaan aina 60 asteeseen. 

Mutta siis arkea helpottaa huomattavasti se, että sunnuntaina tekee ruoan, joka riittää ainakin keskiviikkoon asti. Keitto, laatikko tms. Kaupassa käydään kerran viikossa listan kanssa ostamassa viikon tarpeet, maitoa ym. täydennystä haetaan viikolla pikaisesti. Lasten harrastuskuskausten ajat voi käyttää lenkkeilyyn, salilla käyntiin, kaupassa käyntiin, lehtien lukuun kirjastossa jne. mikä sitten on sopivan lähellä ja sopii aikatauluun ja omiin kiinnostuksen kohteisiin. Illalla kaikki valmistellaan aamua varten hyvin. Katsotaan päivän vaatteet, reput on pakattu, mahdolliset omat eväät valmiina jääkaapissa jne. 

Sen tiedän jo että ei tule onnistumaan sama ruoka sunnuntaista keskiviikkoon, en halua itsekään. Mutta eiköhän siitä selvitä. Onneksi jonkinlaiset rutiinit on hallussa jo nyt. Reput katsotaan jo nyt illalla valmiiksi, samoin seuraavan päivän vaatteet, lapset tyhjentää itse oman huoneen roskikset ja imuroivat huoneet välilä. Tiskikonene osaavat tyhejntää mutta aika harvoin on tarvinnut koska minä teen sen päivällä. Kauppa on kotimatkan varrella, olin ajatellut että se kumpi meistä pääsee myöhemmin töistä käy kaupassa, ja ekana pääsevä menee suoraan kotiin lasten luo ja laittaa ruuan niistä aineista mitä jo on. Toimiiko?

ap

Vierailija
25/48 |
26.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sentään tarvi lapsilla kaikkia töitä teettää.

Siivoatte yhdessä lauantaisin. Mies imuroi, lapset siivoaa omat huoneet. Sinä vessat ja järjestelyn

Pese pyykit myös viikonloppuna. Kuivausrummun kautta.

Tee pe-su tupla annokset ruokaa. Niin ne riittää keskiviikkoon saakka. Ennakoi ruuat, jos tulee seuraavana päivänä kiire. Käy samalla kaupassa kun kuskaat lapsia. Tai laita mies kuskaamaan ja käymään kaupassa

Tai ota kotisiivooja vaikka joka toinen viikko

Laske tasoa kaikessa

Vierailija
26/48 |
26.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Teet vaan hommat vapa-ajalla eli iltaisin ja viikonloppuisin. Priorisoit ja delegoit, myös lapsille taitojensa mukaan. Kun kokkaat, teet tuplasatsin ja laitat puolet pakkaseen, niin pian sulla on hyvä reservi, ei tarvi kokata joka päivä. Jne. Kyllä siihenkin aika pian rutiini tulee miten homnat saa skulaamaan tsemppiä.

Näin se on tehtävä vaikka tiedän että pakasteruoka aiheuttaa nurinaa, perhe on tottunut että joka päivä on eri ruoka ja juuri valmistettu. Taitaa tulla einekset syksyllä tutuksi :D

ap

Viikonloppuna kun tekee suurempia eriä ja pakastaa niin sillä pääsee pitkälle. NIin ne ravintoloissakin suuren osan ruuista valmistaa ja hyvää on jos niksit osaa. Terveellisyydestä ei tarvitse tinkiä, pikasalaatin saa tehtyä hetkessä jne. Eniten itse fuskaan esim. muusin kanssa, pakastemuusiaineksesta saa ihan hyvää hetkessä. Laatikot ja padat voi tehdä viikonloppuna tai syöttää jotain muuta ja samalla laittaa seuraavan päivän padan hautumaan, töistä tullessa vain lämmittää. Tärkein musta on ilmapiiri, kaikesta selviää kun itse ei ota stressiä, pitää mielen iloisena eikä tee omaan päähänsä turhaa kiirettä. Näillä meillä mentiin, mies usein vielä viikot työreissuilla.

Meillä ei onneksi työreissuja pitkälle, mutta liikuva työ miehellä on ja joskus pitkät päivät. Se hirvittää että miten sujuu kun molemmat pääsemme vasta klo 17-18 töistä samana päivänä ja lapset ovat yksin tuohon saakka. Kotona ehkä vasta lähempänä seiskaa. 

ap

Vierailija
27/48 |
26.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se joka on ensin kotona, tekee ruuan

Muttei kannata joka päivä käydä kaupassa. Menee turhaan aikaa

Vierailija
28/48 |
26.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mäkin tulin nitkuttamaan otsikosta...

Tässä jotain vinkkejä:

- Mies osallistuu kotitöihin

- Lapset osallistuu kotitöihin

- Lasket kodinhoidon tasoa

- Suunnittelet iltaruoat ja välipalat etukäteen ja ostat viikon tarpeet kerralla maanantaina. Viikonloppuruoat perjantaina.

- Siivouspäivä on lauantai ja viikolla tarpeen mukaan

- Menet töihin mahdollisimman aikaisin, niin olet iltapäivällä kotona tai sovitte miehen kanssa "vuorot", jos teillä on molemmilla työaikaliukuma

- Soitat tarvittaessa aamulla lapsille, että ovat ajoissa koulussa

- Pidä etäpäiviä, jos mahdollista

- Sovit miehesi kanssa miten lapset viedään harrastuksiin ja harrastukset, joihin ei ehditä lopetetaan (teillä ei ilmeisesti ollut mahdollista lasten itse mennä)

- Asiat pitää ylipäätään suunnitella hyvin etukäteen, että sinä tai miehesi saa tarvittaessa töistä vapaata tai työajat natsaamaan (lääkäri, hammaslääkäri, harrastukset jne.)

- Käytä kalenteria

- Mikro ja pakastin auttavat myös ruokahuollossa

- Tilaa vaatteet ym. netistä. Paikoitellen voi myös ruoat tilata netistä.

- Palkatkaa siivousapua

Vierailija
29/48 |
26.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olet siis päivätyössä julkisella eli 8-16 niin johan on kumma,jos ei jää aikaa kodinhoidolle,ei siihen miehen panosta tarvita. Kouluikäisille lapsille kuuluu ja pitääkin opettaa osallistuminen kotitöihin. Omien huoneiden kunnossapito,astianpesukoneen käyttö,omien pyykkien vieminen pesuun ja puhtaiden laittaminen kaappiin. Sulla on kaikki illat ja viikonloput aikaa.

Vierailija
30/48 |
26.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

Meillä ei onneksi työreissuja pitkälle, mutta liikuva työ miehellä on ja joskus pitkät päivät. Se hirvittää että miten sujuu kun molemmat pääsemme vasta klo 17-18 töistä samana päivänä ja lapset ovat yksin tuohon saakka. Kotona ehkä vasta lähempänä seiskaa. 

ap

Kouluikäiset lapset ainakin meillä jo ihan kaipasivat omaa aikaa, ei ollu aina äiti heti komentamassa läksyjä tekemään. Joku välipalarutiini jne etteivät liian nälkäisiksi pääse. Varmasti onnaa, mutta tietenkin muutos pelottaa. Jos oikein pitkä päivä tulee voiko pienimmät mennä kavereille? Teillä varmasti pyörinyt lasten kavereita kun olet ollut kotona, nyt voi vierailla toisinpäin.

Vierailija
31/48 |
26.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

OT, mutta miten ihmeessä voi työpaikan pakastaa 12 vuodeksi? :D

Sitä minäkin ihmettelen, onko tuo mahdollista??

Vierailija
32/48 |
26.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oikeinkirjoitus ainakin on päässyt rapautumaan. "Kahdentoista" lyhennetään "12:n".

Ei siihen tulee mitään päätwttä, koska pääsana taipuu. 12 kotiäitivuoden.

Vierailija
33/48 |
26.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

ap

Vanhin taitaa kuitenkin olla suht iso jo, ehkä hän voi katsoa hieman pienempien perään noina päivinä. Ekaluokkalainen pääsee toivottavasti iltapäiväkerhoon, jossa voi olla 16:30 saakka.

Vierailija
34/48 |
26.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ohhoh, kaikkien kotivuosien jälkeen onnea työhön! Saanko udella millaiseen työhön olet palaamassa? 

Vierailija
35/48 |
26.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivottavasti sun työhön ei kuulu organisointia. Jos ei omaa miestään ja omia isoja lapsiaan ja omaa kotiaan osaa organisoida, miten kuvittelee töissä pärjäävänsä.

Vierailija
36/48 |
26.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toivottavasti sun työhön ei kuulu organisointia. Jos ei omaa miestään ja omia isoja lapsiaan ja omaa kotiaan osaa organisoida, miten kuvittelee töissä pärjäävänsä.

Miten sitä miehiä ja lapsia organisoidaan? Enempi olen tottunut asioita organiseeraamaan. Ei kuulosta perheen kannalta kiva tuollainen organisaattori.

Vierailija
37/48 |
26.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei,

Olen myös palannut töihin kymmenen vuoden jälkeen ja en voi lohduttaa. Elämä on perseestä, kaikki hommat kaatuvat kuitenkin mun niskaan, en jaksa töitäni, enkä perhe-elämää. Mitään vapaa-aikaa ei ole, koska kaikki vapaa-aika menee siivoamiseen, ruuanlaittoon, kuskailuun, pyykinpesuun yms. Elämä oli ihanan leppoisaa, kun olin kotona. Tästä kärsii koko perhe.

Vierailija
38/48 |
26.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos olet siis päivätyössä julkisella eli 8-16 niin johan on kumma,jos ei jää aikaa kodinhoidolle,ei siihen miehen panosta tarvita. Kouluikäisille lapsille kuuluu ja pitääkin opettaa osallistuminen kotitöihin. Omien huoneiden kunnossapito,astianpesukoneen käyttö,omien pyykkien vieminen pesuun ja puhtaiden laittaminen kaappiin. Sulla on kaikki illat ja viikonloput aikaa.

Niin. Miehelle jää aikaa...ööö...no vaikka vaihtaa renkaat autoon. Ja harrastaa mitä lystää ja niin paljon kuin lystää :)

Vierailija
39/48 |
26.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos sun ei tarvitse palkan takia mennä hommiin, ota siivooja edes joka toinen viikko.

Vierailija
40/48 |
26.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ryhdy eläkesäästäjäksi..