Taas tuo tarha ärsyttää, etenkin periaattellisella tasolla
Kaupungissamme on reilusti yli 10 kunnallista kirjastoa, joista löytyy suoraan hyllystä hyvin monia erittäin uusiakin suosittuja lastenkirjoja. Tarhamme vierailee vähintään kerran vuodessa lähikirjastoissa, ja opettaa kirjaston funktiota lapsille: Katsokaa! Tuhansia kirjoja! Kaikkien lainaajien ulottuvilla! Tietoa, valtaa! Tasa-arvoa!
Mitä nyt sitten? Mainio kasvatusalan ammattilainen supattelee kahdenkesken lapsemme korvaan, ja taivuttelee tätä tuomaan tarhaan omia lastenkirjojamme - samoja kirjoja, joita löytyisi esim. lähikirjaston hyllystä suoraan jopa 5 kpl/kirja. Tarkistin hyllytilanteen juuri netistä.
Kieltäydyin periaattestakin lapseni vaatimuksesta saada viedä kirjojaan tarhaan. En voi ymmärtää, miksei kasvatusalan ammattilainen omistaudu sitä vertaa työlleen, että marssisi mihin tahansa lähikirjastoon ja lainaisi sieltä omalla kirjastokortillaan sen saman lastenkirjan, joka meillä sattuu " valitettavasti" löytymään hyllystä. Tai miksei kasvatusalan ammattilainen, joka on itsekin äiti, ole sitä vertaa kiinnostunut lastenkulttuurista, että omistaisi itse jotain lastenkirjallisuutta -joka hänen tapauksessaan on tavallaan myös ammattikirjallisuutta.
Lapsihan tässä joutuu turhaan välikäteen tilanteessa, jollaista ei mielestäni pitäisi edes tulla vastaan. Tai jos tällainen tilanne tulee vastaan, sen pitäisi tapahtua suoraan aikuisten kesken.
Sellaista tällä kertaa. Nyt lähden häpeämään sitä, että olen itsekäs paskiainen, joka on kuluttanut kapakkakierroksien sijaan 1000-2000 euroa
lapseni " henkilökohtaiseen kirjastoon" - ja joka ei
lainaa mitään henkilökohtaisia tavaroitaan kenellekään.
Kommentit (66)
Vierailija:
ei ole hyväksikäyttöä (tarhan täti voisi kyllä tapauksessasi kysyä sinulta eikä lapselta) mutta yleisellä tasolla lainaaminen ei ole hyväksikäyttöä, vaan sosiaalisen ihmisen yksi tapa käyttäytyä. Sanot että säästämällä saa sen minkä tarvitsee, mutta miksi kaikki pitäisi hankkia itselle? En tarvitse tiettyjä tavaroita kuin harvoin, joten lainaaminen on kätevämpää kuin kalliiden tavaroiden ostaminen ja säilyttäminen. Se myös säästää luonnonvaroja kun jokaisen ei tarvitse hankkia kaikkea itselleen.
Taidanpa sitten kysyä tädiltä lainaksi autoa tänään.
Naapurilta voisi oikeastaan kysyä televisiota lainaan.
Mitäpä tässä oikeastaan ruokaa ostamaan. Ostin tenavalle kirjan 20 eurolla, ja nyt voisin oikeastaan lainata sen
toiselle naapurille, ja samalla pyytää tältä illallisen perheelleni, kun ei olekaan tuota ruokarahaa sen kirjan takia. Kyllä kaikki varmaan lainaavat mielellään.
Mitä tarhan tätien kirjastossa käyntiin tulee, niin ymmärrän kyllä jos ei usein omalla ajalla sitä tule tehtyä, paljonko sinä ap teet palkatonta työtä. Sitä kertyy äkkiä paljon jos jatkuvasti vain pikkasen käväsee tai tekasee jotain työhön liittyvää. Mihin sitten vetää raja, tämän teen mutta en tuota ja sitten joku toinen valittaa.
No täytyy olla moukka, jos ei koskaan käy kirjastossa
vapaa-ajalla. Ja aivan tolvana, jos ei kiinnosta ajatella palkatta, että lainaanpa tuon kirjan, koska se tuottaisi huomenna lapsille onnentunteen tarhassa.
Ja me lainaamme kyllä elokuviakin toisillemme, ne on tarkoitettu katsottavaksi, ei pölyyntymään hyllyyn. Sinun filosofiasi mukaan jokainen pärjätköön omillaan, minä taas sanoisin että mahdollisimman paljon hyvää mahdollisimman monelle
Okei. Se on sinun periaatteesi. Älä myy sitä.
En minäkään myy omaani. Yksinkertaista.
Oletko muuten huomannut kuinka kivasti
DVD-levyt naarmuuntuvat?
kysypä autoa, sen takia kirjoitin tuon " tarhan täti voisi kysyä"
kun nimenomaan ap valitti että häneltä ei kysytä vaan lapselta. Ja kai sitä aina saa kysyä, samoin kuin saa kieltäytyä. Itse olen kyllä saanut autojakin lainaan kun kohteliaasti olen kysynyt.
Ruokaviittaukseen en taida edes viitsiä alentua vastaamaan, vähänkin fiksummat ymmärtävät kyllä miksi.
Ja kun kerran haluat saivarrella niin: tarkoitin tuolla kirjastossa käynnillä sitä, että kun olet vapaa-ajalla, ja vaikka kävisit kirjastossa niin kuuluuko sinun omalla ajallasi tehdä töitä? Ei ole iso homma se yksi kirja ottaa, mutta mutta...kun sitten tarvittaisiin jo toinen kirja, tai askartelutarvikkeita, tai muuta materiaalia leikkeihin jne. Yhdessä niistä kertyy jo vaikka kuinka monta ylimääräistä tuntia joista ei saa palkkaa. Ja jos teet yhden homman niin kohta pitää pitää tehdä toinenkin, muuten on joku toinen ap:n kaltainen valittamassa.
Oletko itse huomannut miten kaikki tavarat kuluvat, mutta ihmissuhteet eivät? Asu sinä sitten ikääntyessäsi yksin niiden täydellisten kirja- ja filmikokoelmiesi keskellä, niin minä vietän aikaa rakkaiden läheisteni kanssa. Kuinka monta kertaa sitä yhtä filmiä pitää edes katsoa? Ja ainahan niitä saa uusia kaupasta.
Ostapa muuten tästä lähin kaikki aina itse, älä vain vahingossakaan lainaa mitään kenellekään niin ei tarvitse kokea pettymyksiä, ja tuhoat samalla maailman tavaravuorellasi.
Onneksesi et elänyt 50-100 vuotta sitten, siinähän olisit kulkenut paljain jaloin talvella kouluun kun serkku ei olisi lainannut sinulle kenkiään, nehän olisivat vain kuluneet siitä.
Vierailija:
Vierailija:
ei ole hyväksikäyttöä (tarhan täti voisi kyllä tapauksessasi kysyä sinulta eikä lapselta) mutta yleisellä tasolla lainaaminen ei ole hyväksikäyttöä, vaan sosiaalisen ihmisen yksi tapa käyttäytyä. Sanot että säästämällä saa sen minkä tarvitsee, mutta miksi kaikki pitäisi hankkia itselle? En tarvitse tiettyjä tavaroita kuin harvoin, joten lainaaminen on kätevämpää kuin kalliiden tavaroiden ostaminen ja säilyttäminen. Se myös säästää luonnonvaroja kun jokaisen ei tarvitse hankkia kaikkea itselleen.Taidanpa sitten kysyä tädiltä lainaksi autoa tänään.
Naapurilta voisi oikeastaan kysyä televisiota lainaan.
Mitäpä tässä oikeastaan ruokaa ostamaan. Ostin tenavalle kirjan 20 eurolla, ja nyt voisin oikeastaan lainata sen
toiselle naapurille, ja samalla pyytää tältä illallisen perheelleni, kun ei olekaan tuota ruokarahaa sen kirjan takia. Kyllä kaikki varmaan lainaavat mielellään.Mitä tarhan tätien kirjastossa käyntiin tulee, niin ymmärrän kyllä jos ei usein omalla ajalla sitä tule tehtyä, paljonko sinä ap teet palkatonta työtä. Sitä kertyy äkkiä paljon jos jatkuvasti vain pikkasen käväsee tai tekasee jotain työhön liittyvää. Mihin sitten vetää raja, tämän teen mutta en tuota ja sitten joku toinen valittaa.
No täytyy olla moukka, jos ei koskaan käy kirjastossa
vapaa-ajalla. Ja aivan tolvana, jos ei kiinnosta ajatella palkatta, että lainaanpa tuon kirjan, koska se tuottaisi huomenna lapsille onnentunteen tarhassa.Ja me lainaamme kyllä elokuviakin toisillemme, ne on tarkoitettu katsottavaksi, ei pölyyntymään hyllyyn. Sinun filosofiasi mukaan jokainen pärjätköön omillaan, minä taas sanoisin että mahdollisimman paljon hyvää mahdollisimman monelle
Okei. Se on sinun periaatteesi. Älä myy sitä.
En minäkään myy omaani. Yksinkertaista.
Oletko muuten huomannut kuinka kivasti
DVD-levyt naarmuuntuvat?
Kaikki lastenkijat kohta pyörisivät jossain tarhoissa, jos niitä niihin alettaisiin´lainata. Päiväkodit toimivat oman rahoituksensa turvin ja hankkivat sinne tarpeelliset välineet. Yleiset kirjastot eivät ole päiväkoteja varten suoranaisesti. Pidän käytäntöä hyvänä. Riittääpä yksityisille enemmän kirjoja.
Tekevät myös useammankin kirjastoreissun vuoden mittaan.
mietin ostanko itselleni talvitakin, vai ostanko lapsille 3 uutta kirjaa. Jos olisin tyypillinen ihminen, ostaisin sen takin. Ostaisinpa saman tien sellaisen 9 kirjan hintaisen.
Tätä takkia ei oltaisi vaatimassa yleiseen jakeluun.
Ostanpa kuitenkin kirjat, mutta näitä ollaankin vaatimassa yhteiseen jakeluun. Samat kirjat saisi kirjastosta. Talvitakkia ei kirjasti lainaa.
Kirjastojen kirjat eivät kestä ikuisesti. Joka tapauksessa ne menevät poistoon. Useimpia kirjoja ei paineta kuin 1-2 kertaa. Ostamalla kirjoja teen välillä aika tuskaisiakin arvovalintoja. Toisaalta ne ovat joskus 100 vuoden päästä jälkeläisteni ulottuvilla. Kulttuurihistoriallisena muistona. Antamassa elämyksiä, sivistystä, herättämässä tunnereaktioita. Ehkä omalla olemassaolollaan kertomassa niille, jotka eivät minua tunteneet: tuollainen mies hän siis oli. Tämä filosofia viehätti häntä. Tuo terävä ironia vetosi häneen. Tätä hän piti säilyttämisen arvoisena.
minusta kantasi on naurettava. Mistä työntekijät yleensä tietävät, että teillä on vinot pinot kirjoja kotona? Oletko kehuskellut kirjavuotrillasi päiväkodissa? Jos olet, niin varmasti päiväkodin työntekijät ovat ajatelleet sinun mielelläsi myös lainaavan niitä.
Itselläni on lapset päiväkodissa, lisäksi itse työskentelen päiväkodissa. Olen usein ja mielelläni vienyt omia kirjoja päiväkotiin, myös lapsieni ryhmiin. Minusta on mukavaa, että lapsi oppii myös tämän puolen kirjoista. Kirjoja on kiva esitellä toisille ja jakaa siitä tullutta iloa muille. Kirjoja on myös mukava kuunnella yhdessä.
Kaikki kirjat, joita olen päiväkotiin lainannut, ovat tulleet siisteinä takaisin. Jos ovat halunneet pitää useamman päivän, ovat aina kysyneet luvan. Jos on jonkun oma kirja kyseessä, sitä yleensä lukee aikunen lapsille, eikä sitä saa käsitellä miten satuu.
Olen myös mielelläni lainannut muitakin tavaroita päiväkotiin. Minusta on mukavaa, jos niistä on iloa muillekin kuin vain omille lapsilleni.
Aivoja ei niin vain sammuteta. Ja 100% rehellisesti: jos olisin töissä tarhassa/koulussa, lainaisin hyvin mielelläni kirjastosta kirjoja satutuntia/oppituntia varten. Ihan vapaa-ajallani. Polkupyörällä räntäsateessa. Olen sen verran periaatteen mies.
Hän ei todellakaan pidä kirjoja materiana, vaan niillä on hänelle paljon syvempi merkitys.
kirjoilla on minullekin syvempi merkitys, osa erittäin rakkaita minulle, ja silti lainaan niitä toisille, sillä tiedän mitä kirjat voivat heillekin merkitä ja haluaisin että muutkin ihmiset löytävät lukemisen ilon
Vierailija:
Hän ei todellakaan pidä kirjoja materiana, vaan niillä on hänelle paljon syvempi merkitys.
En ole koskaan laskenut, kuinka paljon se vie vapaa-aikaani, sillä pidän lasten ja nuorten kulttuuriin ja kirjallisuuteen tutustuttamista erittäin tärkeänä.
Onko esimerkiksi lto:n pakko edes käydä kirjastossa työaikansa ulkopuolella? Eikö hänellä ole viikoittain tietty määrä ns. suunnitteluaikaa, jota voisi varmaan joskus käyttää myös kirjastossa käyntiin? Entäpä käyttekö, pk:n työntekijät, todellakin ostamassa erikseen kaikki askartelu- ym. tarvikkeet? Eikö olisi paljon kätevämpää ostaa ne samalla, kun ostatte vastaavia tarvikkeita kotiinkin ja pyytää vain erillinen kuitti pk:hon menevistä tavaroista?
Vierailija:
minusta kantasi on naurettava. Mistä työntekijät yleensä tietävät, että teillä on vinot pinot kirjoja kotona? Oletko kehuskellut kirjavuotrillasi päiväkodissa? Jos olet, niin varmasti päiväkodin työntekijät ovat ajatelleet sinun mielelläsi myös lainaavan niitä.
Samaa minä voin sanoa sinun kannastasi.
En ole kehunut kirjoillamme. Valitettavasti
lapseni on maininnut niistä. On toki vienyt oman lelun
päivänä aina silloin tällöin kirjoja tarhaan.
Ilmeisesti lastani on alettu kohdella jo suurin piirtein
oikeustoimikelpoisena.
Itselläni on lapset päiväkodissa, lisäksi itse työskentelen päiväkodissa. Olen usein ja mielelläni vienyt omia kirjoja päiväkotiin, myös lapsieni ryhmiin. Minusta on mukavaa, että lapsi oppii myös tämän puolen kirjoista. Kirjoja on kiva esitellä toisille ja jakaa siitä tullutta iloa muille. Kirjoja on myös mukava kuunnella yhdessä.
Kirjan voi myös esitellä lyhyesti ja sanoa: tämä on hyvä ja mikä parasta - se on ilmaiseksi ja tasa-arvoisesti kaikkien ulottuvilla kunnallisessa kirjastossa!
Kaikki kirjat, joita olen päiväkotiin lainannut, ovat tulleet siisteinä takaisin. Jos ovat halunneet pitää useamman päivän, ovat aina kysyneet luvan. Jos on jonkun oma kirja kyseessä, sitä yleensä lukee aikunen lapsille, eikä sitä saa käsitellä miten satuu.Olen myös mielelläni lainannut muitakin tavaroita päiväkotiin. Minusta on mukavaa, jos niistä on iloa muillekin kuin vain omille lapsilleni.
No sepä kiva. Muista myös, että me ihmiset olemme erilaisia.
...kuin viedä omia kirjojaan tarhan käyttöön!
Kirjoja lukiessani on hauska tehdä havaintoja, että ahaa tätä on lukenut kahvin ystävä, tämä taas on nauttinut tästä sivusta niin, että on tehnyt merkintöjä jne. Ostan ihan uusiain kirjoja ja olen aina tosi otettu kun ihmset haluavat niitä lainata!
Jaettu ilo on paras ilo!
Ap on oman ahdasmielisyytensä ja itsekkyytensä vanki.. (valitettavaa).
Vierailija:
kirjoilla on minullekin syvempi merkitys, osa erittäin rakkaita minulle, ja silti lainaan niitä toisille, sillä tiedän mitä kirjat voivat heillekin merkitä ja haluaisin että muutkin ihmiset löytävät lukemisen ilon
vihjaise ystävällesi, että on olemassa ihmeellinen aarreaitta nimeltä k-i-r-j-a-s-t-o. Pidän osaltani tätä palvelua yllä veroeuroillani. Käyttäkää sitä palvelua. Tämä on länsimainen demokratia, jossa ihmiselle on myös yksityinen omistusoikeus.
Vierailija:
Jaettu ilo on paras ilo!
Ap on oman ahdasmielisyytensä ja itsekkyytensä vanki.. (valitettavaa).
Mitä kaikkea olet valmis jakamaan? Hyvinvointivaltiomme tasaa parhaansa mukaan tuloeroja ja tarjoaa runsaasti julkisia palveluita. Hyvä niin. Tämä on tervettä jakamisen iloa.
Täytyy varmaan muuttaa kulutustottumuksia, myydä kirjat pois, ostaa auto ja alkaa tupakoimaan. Voi sitten iloisena mennä ihmisten luo pyytämään näitä jakamaan henkilökohtaisia esineitään, turmella ne, ja todeta, että
hei haloo pahvi, tämän pitäisi olla sinulle pelkkä käyttöesine, sillä sitä se on minullekin!
kaikkia kirjoja ei löydy kirjastosta tai niihin on pitkä varausjono, joten toki lainaan jos kirja itseltäni löytyy, tai joillakin on kirjastoon liian pitkä/hankala matka. Ja toki on omistusoikeus, mutta yhtä lailla minulla on oikeus lainata kirjojani toisille, sinä et voi sitä estää. Kuten minä en voi sinua pakottaa lainaamaan.
Vierailija:
Vierailija:
kirjoilla on minullekin syvempi merkitys, osa erittäin rakkaita minulle, ja silti lainaan niitä toisille, sillä tiedän mitä kirjat voivat heillekin merkitä ja haluaisin että muutkin ihmiset löytävät lukemisen ilonvihjaise ystävällesi, että on olemassa ihmeellinen aarreaitta nimeltä k-i-r-j-a-s-t-o. Pidän osaltani tätä palvelua yllä veroeuroillani. Käyttäkää sitä palvelua. Tämä on länsimainen demokratia, jossa ihmiselle on myös yksityinen omistusoikeus.
Mielestäni ap:n itsekkyys ja omahyväisyys kielii vakavista ongelmista mielenterveyspuolella
Osta sinäkin välkky edes se ensimmäinen kirjasi.
Vaikkapa joku argumentaatio-opas.
Ps. Kirjavalioitasi ei lasketa kirjallisuudeksi.
Vierailija:
kaikkia kirjoja ei löydy kirjastosta tai niihin on pitkä varausjono, joten toki lainaan jos kirja itseltäni löytyy, tai joillakin on kirjastoon liian pitkä/hankala matka. Ja toki on omistusoikeus, mutta yhtä lailla minulla on oikeus lainata kirjojani toisille, sinä et voi sitä estää. Kuten minä en voi sinua pakottaa lainaamaan.
niin tiedät, että nytkin on ollut puhe kirjoista, joita löytyy paraikaa suoraan kirjaston hyllystä. Pääkirjastossa jopa 8 kpl hyllyssä, sivukirjastoissa vaihtelevasti 1-3 kpl kutakin.
Ota se kofeiiniton kahvi ettet mene ihan maaniseksi ; )
Vierailija:
Oikea materialisti ei edes kerää kirjoja, kamala akka.
Niillä kun on parhaimmillaan sivistyksellistä arvoa ja tunnearvoa.