Taas tuo tarha ärsyttää, etenkin periaattellisella tasolla
Kaupungissamme on reilusti yli 10 kunnallista kirjastoa, joista löytyy suoraan hyllystä hyvin monia erittäin uusiakin suosittuja lastenkirjoja. Tarhamme vierailee vähintään kerran vuodessa lähikirjastoissa, ja opettaa kirjaston funktiota lapsille: Katsokaa! Tuhansia kirjoja! Kaikkien lainaajien ulottuvilla! Tietoa, valtaa! Tasa-arvoa!
Mitä nyt sitten? Mainio kasvatusalan ammattilainen supattelee kahdenkesken lapsemme korvaan, ja taivuttelee tätä tuomaan tarhaan omia lastenkirjojamme - samoja kirjoja, joita löytyisi esim. lähikirjaston hyllystä suoraan jopa 5 kpl/kirja. Tarkistin hyllytilanteen juuri netistä.
Kieltäydyin periaattestakin lapseni vaatimuksesta saada viedä kirjojaan tarhaan. En voi ymmärtää, miksei kasvatusalan ammattilainen omistaudu sitä vertaa työlleen, että marssisi mihin tahansa lähikirjastoon ja lainaisi sieltä omalla kirjastokortillaan sen saman lastenkirjan, joka meillä sattuu " valitettavasti" löytymään hyllystä. Tai miksei kasvatusalan ammattilainen, joka on itsekin äiti, ole sitä vertaa kiinnostunut lastenkulttuurista, että omistaisi itse jotain lastenkirjallisuutta -joka hänen tapauksessaan on tavallaan myös ammattikirjallisuutta.
Lapsihan tässä joutuu turhaan välikäteen tilanteessa, jollaista ei mielestäni pitäisi edes tulla vastaan. Tai jos tällainen tilanne tulee vastaan, sen pitäisi tapahtua suoraan aikuisten kesken.
Sellaista tällä kertaa. Nyt lähden häpeämään sitä, että olen itsekäs paskiainen, joka on kuluttanut kapakkakierroksien sijaan 1000-2000 euroa
lapseni " henkilökohtaiseen kirjastoon" - ja joka ei
lainaa mitään henkilökohtaisia tavaroitaan kenellekään.
Kommentit (66)
siis jos minä kirjoitan että lainaan kirjoja ystävilleni, niin sinä laitat vastaukseksi että on kirjasto, ja minä sanon että kaikkia kirjoja ei ole siellä niin mitenkä ihmeessä kyse on kirjoista joita löytyy hyllyistä? (juu ap:n viestissä oli, mutta minä puhuin yleensä lainaamisesta) ja sitä paitsi emme taida asua samalla paikkakunnalla, joten mistä tiedät mitä täältä löytyy? Täällä kun ei edes pääkirjastoon osteta useampaa kuin kahta kappaletta samaa kirjaa, vaikka olisi suosittukin, kunnan talous on retuperällä
Vierailija:
niin tiedät, että nytkin on ollut puhe kirjoista, joita löytyy paraikaa suoraan kirjaston hyllystä. Pääkirjastossa jopa 8 kpl hyllyssä, sivukirjastoissa vaihtelevasti 1-3 kpl kutakin.
siis jos minä kirjoitan että lainaan kirjoja ystävilleni, niin sinä laitat vastaukseksi että on kirjasto, ja minä sanon että kaikkia kirjoja ei ole siellä niin mitenkä ihmeessä kyse on kirjoista joita löytyy hyllyistä? (juu ap:n viestissä oli, mutta minä puhuin yleensä lainaamisesta) ja sitä paitsi emme taida asua samalla paikkakunnalla, joten mistä tiedät mitä täältä löytyy? Täällä kun ei edes pääkirjastoon osteta useampaa kuin kahta kappaletta samaa kirjaa, vaikka olisi suosittukin, kunnan talous on retuperällä. Sitäpaitsi, miksi en saisi lainata kaikkia kirjojani, vaikka niitä löytyisi kirjastosta sata kappaletta? Onko se jotenkin sinulta pois?
Vierailija:
niin tiedät, että nytkin on ollut puhe kirjoista, joita löytyy paraikaa suoraan kirjaston hyllystä. Pääkirjastossa jopa 8 kpl hyllyssä, sivukirjastoissa vaihtelevasti 1-3 kpl kutakin.
Myin juuri veljeni kanssa neljä perikunnan metsästysasetta ja saimme niistä yhteensä 2000 euroa. Veljeni ryyppäsi omat rahansa Tallinnassa. Minä ostin omalla puolikkaallani lastenelokuvia. Nyt kun olen tämän maininnut, niin voimmekin varmaan laittaa elokuvani yleiseen jakeluun?
Vie ne sinne tarhaan, kun et kerta lähtenyt ennemmin Torinoon. Tyhmyydestä sakotetaan.
Hullu! Tajuatko kuinka monta mäyräkoiraa tuolla rahalla olisi saanut?
Kai lainaat ne? Saat takaisin toukokuussa - jos muistat pyytää niitä takaisin.
Jos ei provo ole niin suosittelen kääntynään mmielenterveystoimiston puoleen.
Ilmeisesti kulutat itse siellä paljonkin aikaasi. Asiakkaana.
Käyhän välillä myös kirjastossa. Kerta se on ensimmäinenkin. Kirjaston tunnistaa siitä, että siellä ulkona seinässä lukee isolla KIRJASTO.
vihaan ihmisiä jotka käsittelevät lastaan kuin hullu apina tymää toivon vastaavan jonkun ihmise tähän kysymykseen oletko huano äiti mielestäsi?
Ei voi muuta sanoa kuin että olet huono isä, kun et ryyppää rahojasi!
Naapurin äijältä ei koskaan kinuta mitään lainaan tarhaan.
Mielellään se kuulemma lainaisi niile tyhjiä kossupulloja ja norttiaskeja (lastensa suosikkileluja), mutta ei ole toistaiseksi tarhalle kelvannut. Kaipa niillä on varaa nirsoilla.
Vierailija:
vihaan ihmisiä jotka käsittelevät lastaan kuin hullu apina tymää toivon vastaavan jonkun ihmise tähän kysymykseen oletko huano äiti mielestäsi?
Ulosantisi ei ole oikein ymmärrettävää. Oletko kännissä?
tavaroitaan, jos tietäisi, että lainattu tavara palautuu paremmassa kunnossa kun lähtiessä oli. Näin isäni opetti minulle.
Mutta käytännössä löytyy koko joukku ihmisiä, joille toisen omaisuus ei ole minkään arvoinen.
Lainasimme autoamme ystävällemme. Takapuskuri oli peruutettu lyttyyn, penkit sotkettu suklaalla ja autoa ei ollut tankattu (tuli tankki tyhjänä takaisin reissulta)! Toinen ystävä lainasi autoa. Veti yli 15 v vanhalla autolla matkailuvaunua (jos ois etukäteen kertonut ei olisi annettu). Autosta hajosi moottori, penniäkään ei ole maksanut. Auto piti myydä hajonneena pois.
Ja tässä vain muutama esimerkki. Nykyisin pyrin välttämään kaiken tavaran lainaamista. Ja jos jotain on aivan pakosta lainattava, niin sanon aina heti, että tuo takaisin paremmassa kunnossa kun lainasit.
Ja sille LTO:lle, joka ei voi mennä työajan jälkeen kirjastoon... niin kannattaisi vähän katsella ympärilleen. Vain kunnalla ja valtiolla on varaa pitää sinun kaltaisia ihmisiä töissä.
on vaikeaa kun joka vanhemmalla on omat " oikkunsa" . Siinä olet oikeassa että nämä asiat pitäisi hoitaa suoraan aikuisten kesken. Jos ei lainaa omia niin ei sitten, mutta eipä tällaiselle lapselle pian kukaan muukaan halua lainata omia lelujaan tms. Jokainen hautokoon lestissään omaa mammonaansa.
Jos olet ap yhtä maaninen ja itseriittoinen kaikessa ajattelussasi,
toiminnassasi ja käyttäytymisessäsi, en yhtään ihmettele, että pk:n
työntekijä supattelee asiansa lapsesi korvaan eikä puhu suoraan sinulle.
Olet suorastaan pelottava ylemmyydentunnossasi.
Onko arkinen jutustelu mielestäsi vaikeaa? Etkö pysty puhumaan
pk:ssa havaitsemastasi epäkohdasta asiallisesti, ilman sen kummempia
filosofointeja?
Jos Suomessa ei olisi kirjastolaitosta, ja joku rutiköyhä pyytäisi jotain kirjaa lainaan, voisin harkita asiaa.
muttei kyllä sen kasvatusalan ammattilaisenkaan! Omat kirjat ovat omia kirjoja, ja vaikka niitä omistaisi kuinka paljon tahansa, ei niitä töihin tartte viedä.
Tietokoneita sun muuta skeidaa kyllä löytyy.
Itse rakastan kirjojani, levyjäni, elokuviani jne.
En lainaa niistä mitään, sillä ne ovat henkilökohtaisia.
Osa myös erittäin arvokkaita ja korvaamattomia.
Puhumattakaan siitä, että haluan tavaroideni
säilyvän hyvässä/moitteettomassa kunnossa.
kirjojaan muidenkin nähtäväksi. Ja kuten pari aiempaa vastaajaa en minäkään osaa ajatella kirjojen viemistä päiväkotiin muuten kuin hyvänä asiana.
Meidän pojulla on satoja lastenkirjoja, itselläni samoin (olen tehnyt graduni lastenkirjallisuudesta, pääaine Suomen kirjallisuus) ja yksikään niistä ei ole sellainen, ettei sitä voisi viedä päiväkotiin. Kirjat on tehty luettaviksi!
On vain tilanne, jollaista en osannut edes odottaa eteeni.
Koskahan nuo käskevät tenavaani kantamaan tarhaan
nuo 12 kiloa legoja?