Neuvolan kotikäynti raskausaikana
Edellisellä neuvolakäynnillä (viikolla 31) terveydenhoitaja ilmoitti yllättäen että olisi tulossa th-harjoittelijan kanssa meille kotikäynnille jo ennen vauvan syntymää. Se ei ole kaupungissamme tapana eikä synnytyksen jälkeistä kotikäyntiäkään pystytä aina resurssipulan vuoksi hoitamaan. Käynti on kuitenkin sovittu parin viikon päähän ja syyt siihen mietityttävät. Olemme mieheni kanssa reilusti aikuisia (30+) ja tämä ensimmäinen lapsemme on suunniteltu ja rakastettu. Molemmat ovat perusterveitä eikä esimerkiksi masennustaustaa ole. Alkoholia emme käytä eikä menneisyydessä ole muitakaan päihdekokeiluja. Käymme töissä ja asumme tilavassa omistusasunnossa hyvällä alueella. Kaikki turvaverkot ovat kunnossa.
Onko muilla kokemuksia tälläisestä erityisvalvonnasta ja mikä siihen voisi olla syynä?
Kommentit (111)
Minkä ihmeen takia et yksinkertaisesti soita neuvolaan ja kysy ? Sieltä saat vastauksen ja sitten ei tarvitse enää murehtia !
Vierailija kirjoitti:
Minkä ihmeen takia et yksinkertaisesti soita neuvolaan ja kysy ? Sieltä saat vastauksen ja sitten ei tarvitse enää murehtia !
Soitinkin mutta en saanut omaterveydenhoitajaa kiinni. Huomenna soitan taas. Ap
Jännä lukea miten ilmeisesti perus?vanhemmat suhtautuvat neuvolaan jonain kyttäyslaitoksena. Ainakin tuntemani terkat ovat niin kuormitettuja lasu-perheillä ja maahanmuuttajien kotiuttamisella sekä mielenterveysongelmaisilla, että huokaisee vain helpotuksesta jos jonkun kanssa asiat rullaa ja vanhemmat hoitaa lapsensa. Siinä ei todellakaan aleta kaivelemaan yhtään mitään ja kyyläämään, vaan hoidetaan tarkastus kunnan vaatimalla laajuudella ja jutellaan niistä asioista mistä pitää. On sitä hommaa muutenkin niin paljon ettei ole a. aikaa b. kiinnostusta c. energiaa alkaa puuttumaan niissä tavisperheissä yhtään mihinkään.
T. Itsekin hommia tehnyt, ei ihan palkka ja asiakasmateriaali kohtaa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huomenna uusi yritys. Voisitko kertoa meille muillekin, mikä kerrotiin tulevan käynnin syyksi. Tuo kyllä ihmetyttää. Kyllä sieltä löytyy monenlaista ihmistä, ja asenteessa ja palveluhalukkuudessa on eroja, samoin pätevyydessä.
Olenko jotenkin outo, kun minusta oli niin mukavaa, kun kävivät kotona eikä minun tarvinnut lähteä vauvan kanssa reissuun neuvolaan? Kahvitkin aina tarjosin.
Vierailija kirjoitti:
Olenko jotenkin outo, kun minusta oli niin mukavaa, kun kävivät kotona eikä minun tarvinnut lähteä vauvan kanssa reissuun neuvolaan? Kahvitkin aina tarjosin.
Kyllä sitä lammasmaista ihmistä, jolla ei ole rohkeutta sanoa, mitä ajattelee.
Vierailija kirjoitti:
Olihan tarjolla varmasti itseleivottuja tuotteita. Et kai laittanut kaupan pullaa tarjolle.
Varsinainen ruskeakieli!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huomenna uusi yritys. Voisitko kertoa meille muillekin, mikä kerrotiin tulevan käynnin syyksi. Tuo kyllä ihmetyttää. Kyllä sieltä löytyy monenlaista ihmistä, ja asenteessa ja palveluhalukkuudessa on eroja, samoin pätevyydessä.
Voin kertoa kun asia selviää. Ap
Täällä ainakin oli tapana vielä 2010 vuonna että th kävi kotikäynnillä kaikkien esikoista odottavien kotona. Nykyään en tiedä mikä on käytäntö. :)
Minkälainen ihminen/ äiti pelkää jatkuvasti lastensuojelua?
Itsellä on kolme lasta joten neuvolat, kouluterveydenhuolto, päivähoito jne. on hyvinkin tuttuja. Lapsille on sattunut tapaturmia ja murtumia joita on myös hoidatettu erikoissairaanhoidossa.
Koskaan kukaan ei ole kyseenalaistanut vanhemmuuttani tai sanonut epäilevänsä minua lasteni kaltoinkohtelusta. Koskaan en ole pelännyt, että lapsistani tehtäisiin lastensuojeluilmoitus.
Uskon, että nämä lasu-huutelijat taitavat olla avun tarpeessa. Jos kokee jokaisen julkisen palvelun kyttäyslaitokseksi minkä päämäärä on kaikkien lasten huostaanottaminen, kannattaisi oikeasti hakea apua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole kyllä ikinä kuullutkaan tuollaisesta. Ettehän ole vahingossakaan sanoneet mitään, ihan vaikka vitsillä, minkä takia ovat tulossa?
Olin itse 21v kun ensimmäinen syntyi. Raskausajan terkka päivitteli koko ajan, että miten meidän nyt käy jne, eli olisi varmaan saman tehnyt meille, ellei oltaisi muutettu. Ja meillä siis omien sanojensa mukaan meidän iät huoletti.. Ja toinen terkka taas ei maininnut sanallakaan mitään pahaa iästäni.Aika hassua kyllä, kun olette yli 30v.. Voisitko soittaa terkalle ja kysyä syytä? Tai jos alkaa ahdistella, vaihtakaa terkkaa?
Yritin muistella kaikkea neuvolakäynneillä sanomaani mutta en muista sanoneeni mitään sellaista minkä vuoksi kaupungin vähäisiä resursseja kannattaisi tuhlata meidän kaltaiseemme pariskuntaan. Vitsiä on tullut heitettyä mutta luulin että kaikesta paistaisi läpi lämmin ja huolehtiva suhtautuminen tulevaan lapseen. Henkilökemioissa terveydenhoitajan kanssakaan en uskonut olevan mitään vikaa. Vaihto kävi omassakin mielessäni koska tämä epäily aiheuttaa meille turhaa stressiä muutenkin herkässä vaiheessa. Ap
Miksi kotikäynti aiheuttaa stressiä, jos sinulla ei ole mitään ongelmia tai mitään salattavaa. Sen kun tulevat, käy kai teillä muitakin ihmisiä ja asunto on siinä kunnossa, että vieraat voi päästää sisälle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä sitä lammasmaista ihmistä, jolla ei ole rohkeutta sanoa, mitä ajattelee.
Mikä lammas? Sinä et varmasti ole sanonut suoraan, mutta täällä huutelet nimettömästi. Kaikilla ei ole fobiaa vieraista. Kävi meilläkin vauvan syntymän jälkeen neuvolan th kotona enkä minä pitänyt sitä ongelmana, on mukava th eikä olisi muutenkaan huvittanut lähteä neuvolaan heti sairaalasta päästyäni.
Vierailija kirjoitti:
Joo, "kokemusta" on, esikoinen syntyi reilu vuosi sitten. Olemme mieheni kanssa reilusti yli 30 vuotiaita. Sanoivat että tulevat kun vauva on syntynyt. Minä siihen sitten että tervetuloa, meillä kaksi koiraa, okt, ja tonttiakin on riittävästi. Keitänkö kahvit ja maistuuko pulla, kysyin? Kun päivä lähestyi ja tarkkaa kellon aikaa ei oltu sovittu, niin soitin neuvola tädille että monelta hän tulee, niin vastaus olikin että jos me voisimme sittenkin mennä neuvolaan... Että tällaista, mikä lie pointtina...?
Mä en ymmärrä tota sun pointtiasi. Ei siihen tietääkseni mitkään omakotitalot tai isot pihat, tai pullan paistamiset vaikuta, jos olisit sossujen kanssa tekemisissä niin ei ne mitään omakotitaloa ensimmäisenä katso tai sitä leivotko sinä pullia, vaan se merkkaa kaikista eniten onko lapsella turvallista olla kotona? Oikea päivärytmi lapsella? Huolehditaanko lapsen hygieniasta hyvin? Onko äidillä tai isällä päihdeongelmaa? Ja jos näin olisi, että vanhemmilla olisi päihdeongelma ja lapset vaikka otettaisiin huostaan, niin ei siihen vaikuta todellakaan se, että asutko sinä omakotitalossa lapsien kanssa tai leivotko pullia? Saati se kuinka monta koiraa omistat..... Enemmänkin se kuinka hoidat muksujasi, muut tulevat vasta sen jälkeen....... Lapsen etu tärkein.
Terveydenhoitaja vastasi äsken soittopyyntööni ja sainkin perusteellisen kuvauksen käynnin syistä. Käynnillä arvioidaan parisuhteen tilaa ja miten perheen talous kestää tulevan vauvan. Asunto ja piha tutkitaan että vauvalle sattuvia tapaturmia saadaan ehkäistyä ja arvioidaan perheen tarvitseman erityisen tuen tarvetta. Th-harjoittelija tekee kaiken myös itsenäisesti että hän oppisi tekemään tälläisiä arvioita tulevassa työssään. Yritin tiedustella miksi harjoittelun kohteeksi päätyi meidän perheemme ja kotimme mutta siihen en saanut vastausta. Erityisesti perheen talouden tilan selvittämistä ihmettelin sillä siitä nimenomaan ei pitäisi olla huolta.
Raskaus ei ole vielä niin pitkällä että lastenhuone ym. olisi läheskään valmiiksi laitettu ja halusin tietää miten sitä on mahdollista arvioida turvallisuuden kannalta tässä tilanteessa. Terveydenhoitaja selitti että huone arvostellaan siinä tilassa kuin se sillä hetkellä on eli minulle tulee nyt todellinen kiire saada sisustettua se valmiiksi. Se hyöty puhelusta oli että ehdin ainakin työn suorittaa. Ap
Vierailija kirjoitti:
Terveydenhoitaja vastasi äsken soittopyyntööni ja sainkin perusteellisen kuvauksen käynnin syistä. Käynnillä arvioidaan parisuhteen tilaa ja miten perheen talous kestää tulevan vauvan. Asunto ja piha tutkitaan että vauvalle sattuvia tapaturmia saadaan ehkäistyä ja arvioidaan perheen tarvitseman erityisen tuen tarvetta. Th-harjoittelija tekee kaiken myös itsenäisesti että hän oppisi tekemään tälläisiä arvioita tulevassa työssään. Yritin tiedustella miksi harjoittelun kohteeksi päätyi meidän perheemme ja kotimme mutta siihen en saanut vastausta. Erityisesti perheen talouden tilan selvittämistä ihmettelin sillä siitä nimenomaan ei pitäisi olla huolta.
Raskaus ei ole vielä niin pitkällä että lastenhuone ym. olisi läheskään valmiiksi laitettu ja halusin tietää miten sitä on mahdollista arvioida turvallisuuden kannalta tässä tilanteessa. Terveydenhoitaja selitti että huone arvostellaan siinä tilassa kuin se sillä hetkellä on eli minulle tulee nyt todellinen kiire saada sisustettua se valmiiksi. Se hyöty puhelusta oli että ehdin ainakin työn suorittaa. Ap
Nyt kuule ap taidat narrata
Ystävät hyvät onnelliset, joilla asiat kunnossa ja verkostot lähellä, koettakaa muistaa, että kaikilla näin ei ole! Nykyään joissakin kunnissa/terveydenhuollon kuntayhtymissä on tapana tehdä kotikäynti raskausaikana. Jo pitkään Suomessa on äitiysneuvolan toimintaan kuulunut synnytyksen jälkeen kotikäynti. Jos terveydenhoitaja vaihtuu siirryttäessä äitiysneuvolasta lastenneuvolaan, on ä-nlan osalta tuo kotikäynti ollut viimeinen ä-nlan kontakti ja sen jälkeen seuraava kontakti neuvolaan on ollut lastennlaan. Tuota ä-nlan käyntiä on karsittu monissa paikoissa resurssipulan vuoksi ja etenkin, jos kyseessä ei ole ollut ensimmäinen lapsi. Joissakin paikoissa, kuten joku kirjoittikin, kotikäynnin raskausaikana tekee perhetyöntekijä ja joissakin paikoissa automaattisesti perheet saavat muutamia perhetyöntekijän käyntejä synnytyksen jälkeen.
Ei kannata epäillä mitään piilotettuja motiiveja käynnille! Ottakaa vastaan se positiivisena juttuna - mikäs sen ihanempaa terkkaristakaan kuin todeta, että kaikki kotona on hyvin! Kotikäynti kertoo perheestä hyvin paljon! Monenlaista apua voidaan tarjota, jos sille ilmenee tarvetta - tämä kaikki on lapsen hyvinvoinnin turvaamiseksi - hyvissä ajoin annettu apua on kaikista parhaiten tulosta tuottavaa, apua ennen kuin ongelmat kasautuvat!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luulen samoin - ei ole totta tuo!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä myös alan epäillä että ap ei nyt ihan puhu totta.
Ei silti, jos tosiaan on noin että th tulee kyttäämään kotiin, kieltäytyisin ihan periaatteestakin.
Kuulostaa ap eksoottiselta :D Pitääpä näköjään alkaa tekemään työt kunnolla kun mulle on ollut tähän asti ihan sama mitä materiaa on lapselle tarjota ja on riittänyt että perusvaaranpaikoista olen muistutellut (kuten seinässä olevat laturit, sähköistä vauvaherkkua). T. Neuvolan th
En tiedä linkkasiko tämän jo joku tännne
https://www.thl.fi/fi/web/lapset-nuoret-ja-perheet/peruspalvelut/aitiys…
Kyseessä on thl:n suositus ja koska hoitajalla on opiskelija + olette peruspenapariskunta ilman ongelmia niin varmasti on kyse vain siitä, että yritetään nyt oppimisen kannalta tehdä suosituksen mukainen kotikäynti. Sitä ei todellakaan opiskelijan kanssa teille tehtäisi jos olisitte jollain tavalla ongelmatapauksiksi luokiteltu. Trust me, niitä on paljon ihan ilman kaiveluakin.
Terveisin th