Neuvolan kotikäynti raskausaikana
Edellisellä neuvolakäynnillä (viikolla 31) terveydenhoitaja ilmoitti yllättäen että olisi tulossa th-harjoittelijan kanssa meille kotikäynnille jo ennen vauvan syntymää. Se ei ole kaupungissamme tapana eikä synnytyksen jälkeistä kotikäyntiäkään pystytä aina resurssipulan vuoksi hoitamaan. Käynti on kuitenkin sovittu parin viikon päähän ja syyt siihen mietityttävät. Olemme mieheni kanssa reilusti aikuisia (30+) ja tämä ensimmäinen lapsemme on suunniteltu ja rakastettu. Molemmat ovat perusterveitä eikä esimerkiksi masennustaustaa ole. Alkoholia emme käytä eikä menneisyydessä ole muitakaan päihdekokeiluja. Käymme töissä ja asumme tilavassa omistusasunnossa hyvällä alueella. Kaikki turvaverkot ovat kunnossa.
Onko muilla kokemuksia tälläisestä erityisvalvonnasta ja mikä siihen voisi olla syynä?
Kommentit (111)
Vierailija kirjoitti:
Itse asun Keski-Euroopassa eikä täällä ole neuvoloita laisinkaan, mutta kätilö tulee kotikäynneille ennen synnytystä tai sen jälkeen. Se on vain palvelua, ei mitään kyttäämistä lastensuojelutarkoituksissa. Minusta se oli tosi kivaa, vaikkakaan ei tietenkään pakollista (voi myös mennä itse sinne vastaanotolle).
No hohhoijaa. Suomalaisissa neuvoloissa ei ole ollut vuosikymmeniin kätilöitä. Ihan terveydenhoitajilla ne pyörivät. Ei minullakaan olisi mitään kätilön kotikäyntiä vastaan, mutta nämä neuvolan terveydenhoitajien käynnit ovat juurikin sitä kyttäämistä.
Vierailija kirjoitti:
Höpön löpön, soitat ja kysyt syytä kotikäynnille, jos kerta tiedät, ettei se kunnassanne ole tapana.
Tiedän koska yhdenkään ystäväni luo ei ole sellaista tehty (olemme asuneet tässä kaupungissa 8 vuotta). Käynti herättää kysymyksiä koska sellaisiin ei normaalisti ole resursseja ellei kyseessä ole uusi käytäntö. Joittenkin saamieni kommenttien perusteella kysymyksiin on syytä vaikka en itse ymmärräkään miksi lastensuojelun pitäisi huolestua sellaisesta pariskunnasta kuin minä ja mieheni. Huojentaviakin kommentteja on tietenkin tullut :) Ap.
Yhteen veto an liittyvästä: terveydenhoitajia ei päästetä kotiin, koska mahdollinen lasu ja eikä puhuta terkan luona kun niitä näitä ja hymyillään ,päihdehoitoihin ei mennä, koska LASU. Lääkäriin ei mennä joissakin tapauksessa, koska LASU. jne.. Merkillinen hyvinvointivaltio, taitaa olla enemmän työntekijäitä kuin asiakkaita varten.
Lastensuojeluilmoitus voi varmaankin seurata siitäkin jos terveydenhoitajaa ei päästä kotiinsa? Eli jos tässä on siitä kysymys (vaikka en haluaisi niin uskoa) niin emmehän me voi kuin hävitä? Ap
Otat yhteyttä ja kysyt käynnin syytä. Sinulle kerrotaan kyllä. Itse kieltäytyisin, mutta syyn haluasin tietää. Stressaava tuollainen. Käyttäkää yksityistä äitiysneuvolaa, siellä palvellaan aivan toisella tavalla. Maksaa, mutta ei ole kunnan "palvelun tyylinen".
Minäkin veikkaan, että kokeilevat uutta käytäntöä, ja ovat valinneet helpon, normaalin perheen kohteeksi että harjoittelija saa kuvan sellaisesta.
Voisivat kyllä sanoa tämän ääneen, ettei asiakkaan tarvitsisi näitä miettiä...
Neuvola-asetukset/-ohjeistukset käyntien määrän ja ajoittumisen suhteen ovat muuttuneet useaan kertaan viime vuosien aikana. Vaikka kunnassa aiemmin ei olisi tehty kotikäyntejä raskausaikana, voi se nykyään olla yleisenä käytäntönä. Voithan kysyä neuvolasta, onko kyseessä uusi käytäntö tai harjoittelijan perehdyttäminen vai mikä.
Meidän kaupungissa kävi neuvolan terveydenhoitaja kotikäynnillä raskauden loppupuolella, sekä synnytyksen jälkeen. Tähän sai kyllä itsekin vaikuttaa ja mainittiin, että mikäli ei kotikäyntiä halua voi tulla myös neuvolaan. Oletuksena oli kumminkin, että kotiin tultaisiin ja minulle se oli ihan ok.
Vierailija kirjoitti:
Lastensuojeluilmoitus voi varmaankin seurata siitäkin jos terveydenhoitajaa ei päästä kotiinsa? Eli jos tässä on siitä kysymys (vaikka en haluaisi niin uskoa) niin emmehän me voi kuin hävitä? Ap
No ei seuraa. Suomessa saa itse päättää, kenet päästää asuntoonsa (no okei, sossut ja poliisit täytyy päästää).
Mekin ilmoitimme, että tulemme mieluummin käymään neuvolassa (kyseessä oli se eka neuvolakäynti synnytyksen jälkeen) ja siinä se.
Mulle tuli kans yllätyksenä nuo kotikäynnit kolmatta odottaessa. Aiemmin siis ei ollut tämmöistä käytäntöä, ja nyt sitten tultiin synnytyksen jälkeen kotikäynnille, samalla terkka kertoi, että nykyisin esikoista odottaville eka käynti tehdään jo raskausaikana. Harjoittelijaa jännitti käynti selvästi, luulen, että valikoiduttiin sen takia, että oltiin helppo kohde harjoittelulle, puitteet kunnossa, vauva-arki tuttua ja lähtenyt hyvin rullaamaan jne. Mutta siis mitään negatiivista sanottavaa ei käynneistä ole, loistavaahan tuollainen palvelu on. Vaihtoehtona olisi ollut lähteä vastasyntyneen kanssa lumituiskussa autoilemaan 10 kilometrin päähän neuvolaan hakemaan kaikkia mahdollisia tartuntatauteja, joita silloin oli liikkeellä.
Peru se aika, jos et halua heitä kotiisi. Neuvolasta ei ole mitään asiaa tunkea lupaa kysymättä kenenkään kotiin. Ei vaikka olisitte nuoriakin. Meille ei ole tulleet edes vauvan synnyttyä, kun olen sanonut tulevani itse käymään neuvolassa. En jaksa siivota ja puunata kotia yhtään ylimääräistä heidän vuokseen. Ei meillä mikään kaaos ole, mutta kakarat ja koirat saavat hyvinkin nopeasti aikaan sotkua ja haluan kodin olevan viimeisen päälle siisti, kun tulee vieraita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse asun Keski-Euroopassa eikä täällä ole neuvoloita laisinkaan, mutta kätilö tulee kotikäynneille ennen synnytystä tai sen jälkeen. Se on vain palvelua, ei mitään kyttäämistä lastensuojelutarkoituksissa. Minusta se oli tosi kivaa, vaikkakaan ei tietenkään pakollista (voi myös mennä itse sinne vastaanotolle).
No hohhoijaa. Suomalaisissa neuvoloissa ei ole ollut vuosikymmeniin kätilöitä. Ihan terveydenhoitajilla ne pyörivät. Ei minullakaan olisi mitään kätilön kotikäyntiä vastaan, mutta nämä neuvolan terveydenhoitajien käynnit ovat juurikin sitä kyttäämistä.
Miten ihminen voi olla noin yksinkertainen? Mitä se kätilö siellä kotona tekee ennen syntymää? Kätilön ja terveydenhoitajan koulutus on sama, paitsi ehkä viimeinen vuosi on suuntautumista.
Jos teillä kaikki kunnossa, niin miksi hermostut...? Vai onko sittenkin jotai syytä tulla, jonka aistinut?
Vauvan ensimmäisen neuvolakäynnin toivoisimmekin tapahtuvan kotona helppouden vuoksi ja erityisesti vauvan parhaaksi. Tämä ennakoivaksi käynniksi kutsuttu kotikäynti resurssipulasta kärsivässä kaupungissa ainoastaan ihmetyttää koska meillä on mielestämme puitteet kunnossa ja raskaus on sujunut hyvin. Jos se olisi kaikkien luo tehtävä rutiinikäynti niin en olisi edes aloittanut tätä ketjua mutta nyt tunnemme joutuneemme neuvolan silmätikuksi. Ap
Kyllä meillä ainakin tehdään kotikäyntejäkin, eikä kyllä ole mitään erityistä huolta mistään.
En tajua miksi noita kotikäyntejä niin kammotaan, itsestäni on ainakin vaan kiva ettei itse tarvitse lähteä käymään vaan joku tulee kotiin.
Eri asia sitten tietty jos siellä kotona on oikeasti jotain, mitä pitäisi salailla.
Vierailija kirjoitti:
Jos teillä kaikki kunnossa, niin miksi hermostut...? Vai onko sittenkin jotai syytä tulla, jonka aistinut?
Hermostuin sillä loukkaannuin. Olemme halunneet ja yrittäneet olla kaikin tavoin ihanteellinen odottava perhe ja tälläinen erityiskohtelu neuvolan taholta tuntuu epäonnistumiselta. Ap
Vierailija kirjoitti:
Kyllä meillä ainakin tehdään kotikäyntejäkin, eikä kyllä ole mitään erityistä huolta mistään.
En tajua miksi noita kotikäyntejä niin kammotaan, itsestäni on ainakin vaan kiva ettei itse tarvitse lähteä käymään vaan joku tulee kotiin.
Eri asia sitten tietty jos siellä kotona on oikeasti jotain, mitä pitäisi salailla.
Ei täällä ole mitään salailtavaa. Kotimme on ihan tavallinen siisti koti eikä meillä ole ennestään lapsia eikä edes lemmikkieläimiä jotka voisivat sotkea kotia ennen käyntiä. Ap
Meillä käytiin ennen syntymää ja sen jälkeen. Forssassa on tapana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hermostuin sillä loukkaannuin. Olemme halunneet ja yrittäneet olla kaikin tavoin ihanteellinen odottava perhe ja tälläinen erityiskohtelu neuvolan taholta tuntuu epäonnistumiselta. Ap
Mikä erikoiskohtelu? Ymmärrä jo, että kyseessä on teidän kuntalaisille tarjottavasta palvelusta. Tässä nyt vaan av-mammat pitää hauskaa hormoonihuuruisen kustannuksella. Ette ole mikään silmätikku! Ota vähän suklaata niin alkaa elämä näyttää valoisalta.
T: Ap