Lapsen sairastaessa naiset aina poissa töistä?
Työyhteisössämme näyttää siltä, että aina kun lapsi sairastaa on äiti poissa töistä. Miksi isä ei voi jäädä kotiin? Ja työkavereiden perheissä ei siis ole vanhemmilla vuoron perään systeemiä lasten sairastaessa.. se on aina äiti kun jää lapsen kanssa kotiin. Miksi?
Sitä vastausta en hyväksy, että miehen työ olisi tärkeämpää ettei voi olla yhtä helposti poissa töistä. Mieheni on korkeassa asemassa työpaikalla ja hoidetaan lasten sairaslomat puoliksi. Tavallaan mieheni työ on "tärkeämpää" kuin minun jos mitataan euroissa ja työn vastuullisuudessa, mutta lapset ovat tärkeimmät ja miehen mielestä heidät myös hoidetaan yhdessä. Suvuilta ei ikävä kyllä saada hoitoapua kun asuvat 300 km:n päässä. Kahdestaan tätä arkea pyöritetään ja yhdessä jaetaan vastuu. Miksi ei muissa perheissä?
Kommentit (22)
Vierailija kirjoitti:
Yksi esimerkki luutuneiden käytäntöjen uusintamisesta, jota naiset itse ylläpitävät mielellään samoin kuin vanhempainvapaasta kiinni pitäminen. Ei enää voi olla niin, että joka ikisen pienen lapsen isä on yrittäjä tai niin iso asiantuntija, ettei voi muka yhtä tai kahta päivää hoitaa sairasta lastaan!!! Uskomatonta, ja isä on sen lapsen kuitenkin tehnyt fiftyfifty alulle. Naisten jämähtäminen ja munattomuus antaa oivan takanojan muesten työnantajille hamaan maailman tappiin asti vaatia ukkoja olemaan siellä työpaikalla kaikissa perhetilanteissa, kun mies parka ei voi jättää sitä huippu ihqu tärkeetä työtä. Äipän työ on semmosta leikkityötä, josta voi olla vaikka vuosikausia pois. Eihän se haittaa vaikka eläke on sitten olematon ja uranousu mennyt.ugh, olen puhunut,
Meillä jaettiin vanhempainvapaa, siitä tosin on jo 18 vuotta ;) Ihan mahdollista, tosin imetin ja käväisin kotona/tein etänä kotoa. Miehellä on tosi läheinen suhde nyt jo aikuiseen tyttäreen, ja kyllä väittäisin tuon johtavan siihen ihan alkuvaiheen vastuuseen. Äitiys sekoittaa monen naisen pään, on vain yksi tapa hoitaa lasta, laittaa vaippa, pukea ja kylvettää. Mies syrjäytetään alussa, ja kun tulee myöhemmin sairaus on ihan luontevaa, että se läheisempi jää hoitamaan. Tuo vastuun tasaisempi jakaminen kyllä kannattaa! Kannatti myös urani kohdalla, kaksi lasta ei hidastanut uraani, vaan olen edennyt keskimääräistä nopeammin ja päässyt itselleni oikein hyvään asemaan. Eikä nuo lapset näytä kärsineen molempien vanhempien uran tekemisestä, paremmat asemat ovat antaneet jo varhaisessa vaiheessa myös vapausasteita, kumpikin on voinut tehdä töitä etänä kotoa, järjestellä omia lomiaan ja töitään jne.
No mun miehellä on tärkeämpi työ kuin mulla. Miksei tämä käy sulle vastaukseksi?
Tosin koska työskentelwn mieheni alaisena, hän käytännössä sitten hoitaa minunkin työni jos olen lasten kanssa kotona. Tai sitten teemme yhdessä lasten mentyä illalla nukkumaan.