Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lapsen sairastaessa naiset aina poissa töistä?

Anna-L
25.04.2016 |

Työyhteisössämme näyttää siltä, että aina kun lapsi sairastaa on äiti poissa töistä. Miksi isä ei voi jäädä kotiin? Ja työkavereiden perheissä ei siis ole vanhemmilla vuoron perään systeemiä lasten sairastaessa.. se on aina äiti kun jää lapsen kanssa kotiin. Miksi?

Sitä vastausta en hyväksy, että miehen työ olisi tärkeämpää ettei voi olla yhtä helposti poissa töistä. Mieheni on korkeassa asemassa työpaikalla ja hoidetaan lasten sairaslomat puoliksi. Tavallaan mieheni työ on "tärkeämpää" kuin minun jos mitataan euroissa ja työn vastuullisuudessa, mutta lapset ovat tärkeimmät ja miehen mielestä heidät myös hoidetaan yhdessä. Suvuilta ei ikävä kyllä saada hoitoapua kun asuvat 300 km:n päässä. Kahdestaan tätä arkea pyöritetään ja yhdessä jaetaan vastuu. Miksi ei muissa perheissä?

Kommentit (22)

Vierailija
1/22 |
25.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jäädään miehen kanssa puoliksi. Usein niin, että toinen on aamupäivän ja toinen iltapäivän. Tai sitten se menee töihin, jolla on tärkeämpi palaveri tms. Mä luennoin ja ne menee etusijalle, koska niitä on vaikea siirtää. Samoin mun maksavat asiakkaat menee etusijalle.

Vierailija
2/22 |
25.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi minä tykkään kuumista suihkusta, mutta kaikki muut ei?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/22 |
25.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun on paljon helpompi olla pois töistä, meitä on yhdessä vuorossa 50hlöä. Miehellä ei ole työntekijöitä joten tekee itse kaikki työt.

Sun "hyväksyntää" emme tarvitse.

Vierailija
4/22 |
25.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun mies on yrittäjä, joten hänelle ei makseta palkkaa poissaolosta. Need I say more?

Vierailija
5/22 |
25.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies hoiti edellisessä työssään lähes kaikki lapsen sairastamisen, vaikka olikin kyse ison tiimin vetämisestä ja tuotevastuista. Työn luonne oli sellainen että pystyi tekemään etänä ja kun laittoi lapsen leikin alkuun, pystyi teleconffaamaan ym. Nyt uusi työ onkin kiinni työpisteen järjestelmistä ja ulkoista asiakasvastuuta on paljon. Nyt meillä mennään kalentereita tutkien (omassa työssäni minua sitovat joskus hankalastikin järjesteltävät palaverit ym.)

Vierailija
6/22 |
25.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entä mitä tekee ne joilla ei ole miestä ollenkaan? Tosi törkeetä hei!!

Vierailija
7/22 |
25.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä jo 12v lapsi joten nyt kumpikaan ei saa palkallista vapaata, mutta aiemmin minä pääasiassa jäin kun sain olla 3 päivää omalla ilmoituksella. Miehen piti aina hakea todistus eikä joka samperin flunssasta viittii lähteä tk:een jonottamaan yhden lapun takia. Jos jouduttiin käymään lääkärissä myöhemmin ja lääkäri määräsi saikkua, mies jäi kotiin.

Vierailija
8/22 |
25.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä mies on useammin pois töistä kuin minä.

Vierailija
9/22 |
25.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meilläkin mies on ollut useammin poissa kuin minä. Kun lapset oli pieniä niin olin opiskelija ja poissaoloja ei voinut tulla esim. työharjoitteluista, joita oli paljon, kun kaikki piti korvata. Samoin tiettyjen oppituntien poissaolo vaikeutti jatkoa opintoihin. Sitten, kun aloitin työelämän niin miehen on ollut helpompi olla poissa, kun hänen työhönsä ei tarvitse sijaista ottaa. Minun työhön tarvii.

Vierailija
10/22 |
25.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä mies, koska hän pystyy sopimaan työkeikkojen ajankohdat. Minulle pitäisi etsiä sijainen, kun vakkaritkin on vähissä. Tällä hetkellä kuumeinen lapsi on mummolassa, koska työkeikkoja ei saatu siirrettyä :)

Vierailija
11/22 |
25.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillää ollaan puoliksi, riippuen vähän kummalla on helpompi olla pois.

Ystäväni perheessä äiti on aina sairaiden lasten kanssa kotona, koska isän työpaikka vaatii lääkärintodistuksen.

Mun ystäväpiirissä äidit hoitaa 2/3 ja miehet 1/3 sairastapauksista.

Vierailija
12/22 |
25.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun on paljon helpompi olla pois töistä, meitä on yhdessä vuorossa 50hlöä. Miehellä ei ole työntekijöitä joten tekee itse kaikki työt.

Paljon kiitoksia sitten vain teille näin lapsettomien naisten puolesta. Teette itsekkäillä valinnoillanne kaikkien naisten työelämässä menestymisen entistäkin vaikeammaksi. Sitten vielä lomia jaettaessa itkette, kun itsekkäät sinkut eivät anna lapsiperheiden valita. Ihan kiusallakaan en anna ja nostan metelin jos edes ehdotetaan mitään sellaista.

Vierailija
13/22 |
25.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhteiskunnan tasolla tuo jakauma on ongelma, sillä naiset todella huolehtivat suurimmasta osasta lapseen liittyvistä poissaoloista. Sen sijaan yksittäisten perheiden tilanteista et voi tietää paljoakaan, joten lienee parempi ettet niihin puutukaan. Toinen voi olla vaikka yrittäjä, työssä yt-neuvottelut päällä, juuri sinä kyseisenä päivänä joku välttämättömän tärkeä juttu vaikkei muuten niin "tärkeää" työtä tekisikään...

Vierailija
14/22 |
25.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä se ei kyllä mene noin. Yhtä paljon mä olen ollut poissa, kun vaimokin.

Vierailija
15/22 |
25.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies ja minä ollaan samassa työpaikassa, tehdään samaa työtä ja saadaan samaa palkkaa. Minä olen aina se, joka on kotona. Tosin kuluneiden kahden vuoden aikana olen ollut pois 2x2päivää. Omia sairaslomia ei ole, siksi. Miehellä eräs työstä oireileva sairaus, josta aina välillä omia sairauslomia, siksi hän ei jää.

Vierailija
16/22 |
25.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yhteiskunnan tasolla tuo jakauma on ongelma, sillä naiset todella huolehtivat suurimmasta osasta lapseen liittyvistä poissaoloista. Sen sijaan yksittäisten perheiden tilanteista et voi tietää paljoakaan, joten lienee parempi ettet niihin puutukaan. Toinen voi olla vaikka yrittäjä, työssä yt-neuvottelut päällä, juuri sinä kyseisenä päivänä joku välttämättömän tärkeä juttu vaikkei muuten niin "tärkeää" työtä tekisikään...

Eli se on ongelma, mutta puuttua ei saa? Mitä?

Vierailija
17/22 |
25.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Paljon kiitoksia sitten vain teille näin lapsettomien naisten puolesta. Teette itsekkäillä valinnoillanne kaikkien naisten työelämässä menestymisen entistäkin vaikeammaksi. Sitten vielä lomia jaettaessa itkette, kun itsekkäät sinkut eivät anna lapsiperheiden valita. Ihan kiusallakaan en anna ja nostan metelin jos edes ehdotetaan mitään sellaista.

Onneksi olen työpaikassa, jossa sinkut ei jaa lomia. Meillä pomo tekee listat toiveiden mukaan. Aina ollaan saatu siihen mihin on toivottu, koska työmoraali ja -motivaatio on kohdillaan.

Vierailija
18/22 |
25.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi esimerkki luutuneiden käytäntöjen uusintamisesta, jota naiset itse ylläpitävät mielellään samoin kuin vanhempainvapaasta kiinni pitäminen. Ei enää voi olla niin, että joka ikisen pienen lapsen isä on yrittäjä tai niin iso asiantuntija, ettei voi muka yhtä tai kahta päivää hoitaa sairasta lastaan!!! Uskomatonta, ja isä on sen lapsen kuitenkin tehnyt fiftyfifty alulle. Naisten jämähtäminen ja munattomuus antaa oivan takanojan muesten työnantajille hamaan maailman tappiin asti vaatia ukkoja olemaan siellä työpaikalla kaikissa perhetilanteissa, kun mies parka ei voi jättää sitä huippu ihqu tärkeetä työtä. Äipän työ on semmosta leikkityötä, josta voi olla vaikka vuosikausia pois. Eihän se haittaa vaikka eläke on sitten olematon ja uranousu mennyt.ugh, olen puhunut,

Vierailija
19/22 |
25.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen lapseton (omasta halusta) nainen naisvaltaisella alalla, ja kyllä ottaa päähän olla se, joka joutuu jatkuvasti paikkaamaan työkavereita. Meillä ei ole varaa hankkia sijaisia, joten lapsen kanssa kotiin jäävän työntekijän hommat jäävät muiden hoidettavaksi, ilman korvausta. Satunnaisesti asia olisi ok, totta kai kaveria autetaan, mutta vatsatauti- ja flunssaepidemiat ovat oikeasti ongelma. Viime viikollakin meillä oli yksi projekti hoidettavana kolmen hengen tiimin kesken, ja minä olin ainoa, joka pystyi pitämään kiinni sovitusta työnjaosta. Kahdella muulla oli lapsi kotona sairaana :/ Olisi reilua, jos näiden naisten puolisot joskus jäisivät kotiin tai he vaikka palkkaisivat ulkopuolista hoitoapua.

Vierailija
20/22 |
25.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä myös jäädään aikalailla miehen kanssa puoliksi. Yleensä mietitään, kummalla on enemmän kiireitä tai onko sovittuja tapaamisia tms. ko ajalle. Aikalailla puoliksi menee. Onneksi lapsi on ylipäätään harvoin sairas.

Muuten olen kyllä samaa mieltä noin niinkuin yleistäen, äidit on yleensä enemmän töistä pois lapsen sairauden takia.

Mikä tähän sitten on syynä... Luulen, että äidit haluaa hoitaa sairasta lasta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kuusi viisi