Miten joku voi olla sairaslomalla lähes joka viikko?
Kyseessä on melko nuori ihminen. Hän on tämänkin vuoden aikana ollut enemmän sairaslomalla kuin töissä. Myös lapsen takia hän on usein saikulla. Saikut ovat tyyliin flunssaa tms. Miksi tämä minua ketuttaa? No siksi, kun hänen työnsä kasaantuvat minulle.
Kommentit (168)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saikuttajalla ei ole syynä krooniset saiiraudet. Ap.
Oletko nähnyt epikriisit ja sairauslomatodistukset? En minä ainakaan kerro sairauslomien syitä kellekään, ICD-koodi näkyy vain työterveyshuollossa, ei yleisessä jaossa
Kyllä sen henkilöstöosasto tietää. Ja yleisimmät koodit osaa jo ulkoa.
Ne koodi onkin tosi vaikea googlettaa jos kiinnostaa.
Ihan hyvin voi olla, jos hommat ei nappaa. Saikuta sinäkin hei!!
Meillä on yksi myös yksi saikuttaja. Isoa numeroa tekee pienistä vaivoista (milloin vatsa, milloin kuume, milloin niskat jumissa) ja aina ma tai pe sairaana. Jäänyt myös kiinni (työkavereille , pomot ei tiedä) että onkin ihan muualla kuin kotona päivän saikullaan. On määräaikainen työntekijä ja saikuttaa vähemmän loppuvuodesta kun määräaikaisuuksien jatkoja mietitään. Aina syyskuulle asti on joka kuukausi poissa päivän siellä päivän täällä. On myös marttyyri ja manipuloida ja osaa pyörittää systeemiä. Moni on kyllä jo nähnyt hänen taakseen ja tajunnut mistä on kyse. Meillä on hirmu kiva työpaikka ja työyhteisö ja joustava työpaikka mutta kyse on siitä ettei tämä työ ko. henkilölle sovi ja ehkä hänellä on jotain henk. koht ongelmia jotka sitten näyttäytyy näin.
Vierailija kirjoitti:
Mitä helvettiä nämä kroonisesti sairaat tekevät työelämässä? Pysykää perkele kotona. Syynä on vain loputon, demarimainen, ahneus. Halutaan työsskäyvän elintaso vaikka ei ole terveyden puolesta töihin. No mikä on ratkaisu? Pistetään työnantaja rahoittamaan se elintaso. Helvetti että nämä ammattisaikuttajat pistää vihaksi.
Näiden kroonisesti syrjäytyminen se vasta kalliiksi tulee. On kaikkien etu että ovat työelämässä mukana. Eikä se edes työnantajalle kovin kalliiksi tule. Yhteiskunta tukee myös sitä työnantajaa eikä palkallisesti pysty kovin pitkiä aikoja edes sairastamaan.
No, itselläni syynä viime aikojen satunnaiseen saikutteluun on jo 6 kuukautta kestänyt angiinakierre. Minkäs teet, kun se mokoma tulee vain uudelleen ja uudelleen. Olen melkein koko vuoden 2016 jo vetänyt antibioottia antibiootin perään. Sinusta varmaan minun pitäisi olla töissä 40 asteen kuumeessa ja kurkkupaisettani muille levittämässä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pärjäisiköhän saikuttajat paremmin osa-aikatyössä?
Ei.
Ainakin minä jaksan paremmin osa-aikatyössä. Olen osatyökyvyttömyyseläkkeellä ms-taudin takia ja "saikuttaminen" loppui siihen kun työaika lyheni. Tulot tippuivat mutta elämänlaatu parani ja pystyn käymään töissä.
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän toimistossa pystyy sairaanakin llemasn. Siellähän yleensä istutaan pehmeillä ergonomisilla tuoleilla. Toista se on kunnon fyysinen työ.
"...kunnon fyysinen työ".
Terv. Kouluttamaton Pirjo
Vierailija kirjoitti:
Sairastaa paljon. Jos ihan jatkuvasti on flunssaa ym. pitäisi kyllä mennä lääkärille tutkituttamaan yleinen terveydentila.
Eiköhän se sairastaja ole jo tutkttu/tutkimuksissa, mutta jatkuvaan flunssailuun ei vaan auta mikään. Ja astma esim hidastaa parantumista paljon. Ap:lle vinkiksi, että en olisi kateellinen työkaverille, jatkuva sairastaminen on todella kuormittavaa koko perheelle. Ja vaikka olisi nuori ihminen, niin pitkäaikaissairaudet eivät aina näy päällepäin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä helvettiä nämä kroonisesti sairaat tekevät työelämässä? Pysykää perkele kotona. Syynä on vain loputon, demarimainen, ahneus. Halutaan työsskäyvän elintaso vaikka ei ole terveyden puolesta töihin. No mikä on ratkaisu? Pistetään työnantaja rahoittamaan se elintaso. Helvetti että nämä ammattisaikuttajat pistää vihaksi.
Näiden kroonisesti syrjäytyminen se vasta kalliiksi tulee. On kaikkien etu että ovat työelämässä mukana. Eikä se edes työnantajalle kovin kalliiksi tule. Yhteiskunta tukee myös sitä työnantajaa eikä palkallisesti pysty kovin pitkiä aikoja edes sairastamaan.
Eikö se ole nimenomaan hyvä, että sairauksista huolimatta pyrkii olemaan työelämässä mukana mahdollisimman pitkään? Minullakin kroonisia sairauksia, joiden vuoksi sairastun herkästi juuri "flunssaan" ja koska poissaoloja kertyy paljon, olen jatkuvasti sairaana töissä niin pitkään kunnes on pakko jäädä kotiin. Kotona teen vielä etätöitä sairaana. Ei sitä perusterve ihminen ymmärrä miten rankkaa jatkuva sairastaminen on. ja syyllisyyden tunteet jatkuvista poissaoloista.
Vierailija kirjoitti:
Itse en kyllä kehtaisi olla paljon saikuttavana töissä. Pyytäisin lopputilin ja olisin työttömänä jos ei työkyvyttömyyseläkkeellä pääse. Tähän tietenkin vaikuttaa se, että olen keskimääräistä duunaria älykkäämpi ja empaattisempi, joten oman sairastelun maksattaminen työnantajalla tuntuu moraalittomalta. Varsinkin jos joku pienyrittäjä kyseessä.
Eli kaikki joilla kroonisia sairauksia jäisivät pois töistä verorahoilla elätettäviksi? Saattaisit muuttaa mielesi kun puolet työssäkäyvistä jäisi kotiin sinun elätettäviksesi.
Vierailija kirjoitti:
Jos käy työterveydessä lääkärissä niin näkeekö esimies että olet käynyt ja miksi olet käynyt? Entä sen mitä kokeita on ottettu?
kyllä.
Vierailija kirjoitti:
No, itselläni syynä viime aikojen satunnaiseen saikutteluun on jo 6 kuukautta kestänyt angiinakierre. Minkäs teet, kun se mokoma tulee vain uudelleen ja uudelleen. Olen melkein koko vuoden 2016 jo vetänyt antibioottia antibiootin perään. Sinusta varmaan minun pitäisi olla töissä 40 asteen kuumeessa ja kurkkupaisettani muille levittämässä?
Nielurisat leikattu? Seuraavaksi syy, että voi leikata, kun on jatkuvasti kipee. Joopa joo.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nielurisat leikattu? Seuraavaksi syy, että voi leikata, kun on jatkuvasti kipee. Joopa joo.
Nielurisat on leikattu, mutta eipä se aina auta. Siellä näköjään ihan alan ammattilainen kirjoittelemassa. Kiinnostaisiko sinua tuollainen 3/4 nielusta täyttävä kurkkupaise? Miten olis?
Minuakin ärsytti yksi saikutteleva nuori naiskollega. Myöhemmin kävi ilmi, että oli ollut tasaisin väliajoin sairaalassa tiputuksessa erittäin vakavan raskauspahoinvoinnin takia. Häntä myös tarkkailtiin koko raskauden ajan erittäin usein, sillä oli aiemmin saanut viisi keskenmenoa. Kyseessä 27 v. nainen.
Toinen kollega, joka oli paljon poissa osoittautui myös olevan usein poissa hyvästä syystä. Hänen lapsensa kallo oli jotenkin pahasti murtunut/rikkunut synnytyksessä, ja asiaan seurattiin tasaisin väliajoin.
Itse en mielelläni olisi ollut kummankaan nuoren naisen tilanteessa. Minulla on onneksi terveet lapset. Mutta kyllä muuten hävetti, kun sain tietää näiden naisten syyt poissaoloille. Mielessäni olin tietty jo tuominnut heidät laiskoiksi... No, osaanpa edes myöntää oman mokani.
Mulla ei ole fyysinen työ, mutta henkisesti kuormittava (ei stressaava). Joudun koko ajan olemaan skarppina, ja työpäivän jälkeen aina ihan poikki. Koen vaan, että jos olen vähänkin sairas parempi olla poissa, kuin tyriä töissä.
Miten aina nämä kroonisesti sairaat sotketaan keskusteluihin, joissa on yleensä kyse ihan vain laiskuudesta.
Itsekin osaan nimetä heti tältä istumalta tuttujeni joukosta yli kymmenen tapasairastajaa, joista yksi on äitini ja toinen veljeni, lisäksi peräti kolme mieheni työkaveria ja pari entistä omaa työkaveriani. Lisääksin varmaan muistuisi mieleen, näitä kun on joka työpaikalla vähintään yksi.
Laiskurin ja oikeasti sairaan erottaa helposti. Laiskurilla sairaus iskee aina niin, että viikonloppu on mahdollisimman pitkä. Laiskuri ei ole koskaan pois vain ti/ke/to. Joka ainoan arkipyhän aikaan tietää, kuka töistä aikoo olla pois, koska sairaus on sattunut iskemään..
Laiskuri saattaa ilmoittaa, että on ihan hirveässä flunssassa. Flunssa estää työnteon, muttei hauskanpitoa (jota yleensä julistetaan sitten FB:ssä). Lisäksi flunssasta ei ole tietoakaan päivää ennen tai päivää jälkeen sairasloman. Yleensähän kuitenkin jotain vuotavaa nenää tai köhää esiintyy pidempään, kuin kolme päivää.
Paras oli eräs laiskuri (myyjä), jolle lääkäri lopulta kirjoitti yhden ylimääräisen vapaapäivän/viikko. Vapaapäivä ei tietenkään joka viikko osunut viikonlopun tuntumaan. Tämä laiskuri meni huutamaan pomolle, että hän haluaa vapaansa pitkinä viikonloppuina joka viikko. Kun ei käynyt, ei tarvinnut myöskään sitten niitä ylimääräisiä vapaita. Jokainen voi päätellä oliko oikeasti tarvetta...
Näistä kommenteista saa kuvan, ettei oikeasti diagnosoitua sairautta muka voi käyttää häikäilemättömästi hyväksi. Kyllä voi.
Entisessä työpaikassani oli eräs migreenistä kärsivä, jolla oli ihan lääkäriltä saatu diagnoosi ja työnantajalle toimitettu todistus. Kyseinen tyyppi halusi vaihtaa vuoroja harva se viikko, kun ei halunnut juuri tehdä iltaa tai viikonloppua, muttei ikinä suostunut vaihtamaan vuoroa, jos joku toinen pyysi vastapalvelusta. Muutenkin kyseessä oli hankala ja ikävä tyyppi. Lopulta porukka kieltäytyi vaihtamasta vuoroja kokonaan.
No kappas, siinähän alkoi käydä sitten niin, että kyseinen henkilö sai aina migreenikohtauksen niissä iltavuoroissa, joita oli yrittänyt epätoivoisesti vaihtaa itseltään pois. Melko sattuma! Mutta jos tuosta menee puhumaan esimiehelle, saa vasikan maineen - varsinkin kun se on sana sanaa vastaan. Samaan aikaan tyypin työt kaatuivat meidän niskaan, ja asiakkaat valittivat, kun eivät saaneet palvelua.
Vierailija kirjoitti:
Kyseessä on melko nuori ihminen. Hän on tämänkin vuoden aikana ollut enemmän sairaslomalla kuin töissä. Myös lapsen takia hän on usein saikulla. Saikut ovat tyyliin flunssaa tms. Miksi tämä minua ketuttaa? No siksi, kun hänen työnsä kasaantuvat minulle.
Oi kun saisin olla terve, ettei tartteis maata sairaana kotona. Harva oikeasti ymmärtää sitä miltä tuntuu olla pitkäaikaisesti sairas.
Tyyliin flunssa voi olla sisäilmaongelmasta sairastumista.
On ihmisiä joille Oman terveyden tarkkailu menee överiksi: Oisko flunssa tulossa., pikkusen päätä särkee, ihan kuin ois kuume nousemassa, ja sitten jäädäänkin kotiin. Usein äidiltä opittu tapa.
Ennen muakin tympi nämä viikottain sairastavat ( tuntuivat aina tekevän vapaa-ajalla kaikkea muuta kuin töitä ) ja nyt itselläni sairaus, jonka takia olen säännöllisin väliajoin työkyvytön! Kuinka paljon mieluummin kävisin töissä, harrastaisin ja olisin mukana sosiaalisissa ympyröissä, kun makaisin raatona sängyn pohjalla toisten autettavana. Toivoa paranemisesta vielä on ja työpaikalla olen kyllä kertonut sairaudestani. Ei ole helppoa meillä vakavasti sairaillakaan, ihan koska vaan vaihtaisin osia jonkun terveen ihmisen kanssa.