Miten joku voi olla sairaslomalla lähes joka viikko?
Kyseessä on melko nuori ihminen. Hän on tämänkin vuoden aikana ollut enemmän sairaslomalla kuin töissä. Myös lapsen takia hän on usein saikulla. Saikut ovat tyyliin flunssaa tms. Miksi tämä minua ketuttaa? No siksi, kun hänen työnsä kasaantuvat minulle.
Kommentit (168)
Vierailija kirjoitti:
En edelleenkään tarkoita kroonisesti sairaita, vain työkaveriani, joka facessa jakaa sairautensa (flunssa, vatsatauti, hengenahditus tms) iloisesti ja minä vaan töissä teen hänenkin työnsä. Enkä ole kateellinen, olen ahdistunut ja surullinen isosta työtaakasta. Toivon vielä, että hän lukee tämän ja tunnistaa itsensä ja hankkii paremman kunnon, ettei jokaisesta aivastuksesta tarvitse juosta lääkäriin.Ap.
Mistä tiedät, ettei taustalla ole jotain kroonista sairautta?
T: autoimmuunisairauden omaava
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä helvettiä nämä kroonisesti sairaat tekevät työelämässä? Pysykää perkele kotona. Syynä on vain loputon, demarimainen, ahneus. Halutaan työsskäyvän elintaso vaikka ei ole terveyden puolesta töihin. No mikä on ratkaisu? Pistetään työnantaja rahoittamaan se elintaso. Helvetti että nämä ammattisaikuttajat pistää vihaksi.
Millä sä kuvittelet sitten näiden sairaiden elävän? Sairaidenkin pitää esimerkiksi syödä ja asua sisätiloissa, vaikka sitä et ymmärräkään. Sairaseläkkeelle ei päästä sormia napsauttamalla, se oikeasti vaatii paljon. Työttömyystukeen tipahtaa karenssit jos otat loparit ilman todella pätevää syytä (se että työkaverit valittavat liiallisista sairaspoissaoloista ei ole sellainen). Lisäksi toimeentulotuki on tarkoitettu vain väliaikaiseen tarpeeseen, ei loppuelämän, ja sillä eläviin suhtaudutaan kuin syöpään, ja lisäksi sen hakeminen on nöyryyttävää ja hankalaa, esim. jos työntekijä hukkaa jonkun paperisi minkä olet lähettänyt 4 kertaa ja näin tuet myöhästyvät.
Lisäksi en tiedä meneekö nuoruuden piikkiin vai naiiviuteen, mutta ihmiset sairastuvat. Jokainen meistä sairastuu jossain vaiheessa elämää, jossei kuole ennenaikaisesti esim. liikenneonnettomuuteen. Näin ollen mitä vanhemmaksi tulee (työelämä ei siis lopu siihen 30v), sitä todennäköisemmin johonkin sairastuu. Solut kuluvat eivätkä enää korjaannu entiseen malliin. Lääketeollisuus ei ole vielä kehittynyt niin, että kaikki sairaudet olisivat voitettavissa ja eläisimme ikuisesti ilman ongelmia.
Voi vitun vajukki. Tyypillinen demarisika. Ihan samalla tavalla SINULTA voidaana kysyä että millä minä työnantajana sitten elän kun pitää elättää sinua ja sinun sairauksiasi? Ymmärtkö että se työnantaja on monesti ihan samanlainen ihminen kuin sinä. Jos jotain rahaa haluat siihen rikkinäiseen kehoon, niin itke valtiolta. Älä toiselta yksityiseltä ihmiseltä.
Jotenkin en oletakaan että kaltaisesi henkilökohtaiseen haukkumiseen menevä kykeneekään sen syvempään ja järkevään ajattelunjuoksuun, joten antaa olla. Pienenä vinkkinä voin toki sanoa, ne valtiolta kerjättävät rahat tulevat yksityisiltä ihmisiltä ja yrityksiltä verojen muodossa. Ehkä säkin ymmärrät asian viimein sinä päivänä kun itse sairastut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä helvettiä nämä kroonisesti sairaat tekevät työelämässä? Pysykää perkele kotona. Syynä on vain loputon, demarimainen, ahneus. Halutaan työsskäyvän elintaso vaikka ei ole terveyden puolesta töihin. No mikä on ratkaisu? Pistetään työnantaja rahoittamaan se elintaso. Helvetti että nämä ammattisaikuttajat pistää vihaksi.
Millä sä kuvittelet sitten näiden sairaiden elävän? Sairaidenkin pitää esimerkiksi syödä ja asua sisätiloissa, vaikka sitä et ymmärräkään. Sairaseläkkeelle ei päästä sormia napsauttamalla, se oikeasti vaatii paljon. Työttömyystukeen tipahtaa karenssit jos otat loparit ilman todella pätevää syytä (se että työkaverit valittavat liiallisista sairaspoissaoloista ei ole sellainen). Lisäksi toimeentulotuki on tarkoitettu vain väliaikaiseen tarpeeseen, ei loppuelämän, ja sillä eläviin suhtaudutaan kuin syöpään, ja lisäksi sen hakeminen on nöyryyttävää ja hankalaa, esim. jos työntekijä hukkaa jonkun paperisi minkä olet lähettänyt 4 kertaa ja näin tuet myöhästyvät.
Lisäksi en tiedä meneekö nuoruuden piikkiin vai naiiviuteen, mutta ihmiset sairastuvat. Jokainen meistä sairastuu jossain vaiheessa elämää, jossei kuole ennenaikaisesti esim. liikenneonnettomuuteen. Näin ollen mitä vanhemmaksi tulee (työelämä ei siis lopu siihen 30v), sitä todennäköisemmin johonkin sairastuu. Solut kuluvat eivätkä enää korjaannu entiseen malliin. Lääketeollisuus ei ole vielä kehittynyt niin, että kaikki sairaudet olisivat voitettavissa ja eläisimme ikuisesti ilman ongelmia.
Voi vitun vajukki. Tyypillinen demarisika. Ihan samalla tavalla SINULTA voidaana kysyä että millä minä työnantajana sitten elän kun pitää elättää sinua ja sinun sairauksiasi? Ymmärtkö että se työnantaja on monesti ihan samanlainen ihminen kuin sinä. Jos jotain rahaa haluat siihen rikkinäiseen kehoon, niin itke valtiolta. Älä toiselta yksityiseltä ihmiseltä.
Jotenkin en oletakaan että kaltaisesi henkilökohtaiseen haukkumiseen menevä kykeneekään sen syvempään ja järkevään ajattelunjuoksuun, joten antaa olla. Pienenä vinkkinä voin toki sanoa, ne valtiolta kerjättävät rahat tulevat yksityisiltä ihmisiltä ja yrityksiltä verojen muodossa. Ehkä säkin ymmärrät asian viimein sinä päivänä kun itse sairastut.
Näin on. Ensin maksetaan veroja ja sitten pitää vielä toimia huoltajana jollekin täysin vieraalle ihmiselle joka sairastaa mutta minun pitää siitä maksaa. Onneksi on nämä vuokrafirmat nykyään. Duunari on palkkansa ansainnut, mutta sairastaa saa jokainen ihan omaan piikkiin. Valtiolta apua jos ei lompakko riitä. Minulle ei sinun sairaudat kuulu paskan vertaa.
Meidän koulussa oli ope joka oli paljon saikulla. Juoruttiin alkoholismia ym. Juoruilu loppui, kun lapsensa kuoli syöpään.
Vierailija kirjoitti:
No miksei voisi? On olemassa kroonisia sairauksia jotka oireilevat vaikka viikottain, pahimpina jaksoina päivittäinkin. Ja sitä "pahaa jaksoa" voi muuten kestää pahimmillaan kuukausitolkulla.
Terveisin nainen 22v, CFS, fibromyalgia (googlettakaa jos ette tiedä) ja dissosiaatiohäiriö. Töissä olen aina kun pystyn, välillä pitkiäkin pätkiä mutta toisaalta poissaolojakin kertyy ihan kiitettävästi.
Ja ei AP, sinun eikä kenenkään muun ei kannata olla kateellinen tai edes kiukkuinen näistä meidän sairaiden poissaoloista. Me tekisimme paljon mieluummin töitä kuin makaisimme kotona sairaina, itkien tuskissamme sikiöasennossa.
Itse ainakin tekisin töitä vaikka ilmaiseksi pitkän pätkän mieluummin kuin olisin laillisella saikulla kärsien kauheista kivuista, väsymyksestä ja disso-oireista.
Oletko kokeillut ravintohoitoa sairauksiisi?
Esim. Tuossa CFS- sairaudessa luin kerran pois jätettäväksi viljat, maitotuotteet, sokerit ja palkokasvit.
Itsekin hoidan nivelpsoriasiksen ravinnolla. Raisu tauti yltyessään. Olen potenut syvän laskimotukoksen ja nivelpsoriin liittyvän sarkoidoosin niveltulehdusten yhteydessä.
Raskasta sairauden myllätessä muuttaa isosti ruokavaliotaan, mutta aikaa myöten sadon saa korjata 😃
Pisin yhtäjaksoinen saikku minulla on ollut 6 viikkoa. Oli kestämistä olla kipeänä kotona 😔
Nyt olen balanssissa 😄
Iso ilo elää kivuttomasti ja lääkkettömästi.
Jaksamista kovasti 💛
Kyllähän elämässä tulee kaikenlaista mutta vuodesta toiseen tapasaikuttelevat kyllä tympii. Menee ihan 50/50 nämä ja oikeasti kipeät. Henkiset syyt on hankalia jos lekuri ei edes myönnä tarpeeksi pitkää sairaslomaa kerralla tai usko koko ongelmaa.
Vierailija kirjoitti:
Saikuttajalla ei ole syynä krooniset saiiraudet. Ap.
Tämän tiedät mistä?
En minä ainakaan ole työkavereille maininnut ms-taudistani mitään. Ei heidän siitä tarvitse tietää.
Sairaslomalla olen jokaisesta flunssasta ja välillä ms-taudin takia pitkiäkin aikoja. Riittää että lähin esimies ja työnantaja tietävät mistä on kyse.
Välillä olen pois työpaikalta sillä teen etätyötä. En aina jaksa mennä toimistolle vaikka muuten pystyn töitä tekemään.
Sairauteni ei näy päälle päin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän sua niin hyvin, ap.
Olen joustanut ja joustanut ja kohta ei vaan jaksa enää.
Toivottavasti en räjähdä töissä ja sano jotain todella rumasti.
Meillä on sama palkka, mutta teen töitä ehkä 30-50pv enemmän per vuosi. Enkä vaan hoida omaa työtäni vaan suostun vaikka mihin joustoihin tämän lisäksi.
Vituttaa kyllä aidosti.
Vali vali...miksi suostut? Omapahan on valintasi.
Suostun mihin ja mikä on oma valintani? Tehdä työni vai, jos viittaat siihen että teen kymmeniä päiviä enemmän samalla palkalla? Tarkoitatko että voisin minäkin valita jäädä saikuttelemaan?
Luuletko että olen ainoa joustaja? Ei, jos se en ole minä niin se on joku toinen joustava työtoveri. Tämän toivoisin pikkusyistä saikuttajien muistavan: Se kostautuu aina muille työntekijöille, ole poissa vain silloin kun on oikeasti pakko.
Pitkät poissaolot ei niinkään vaikuta hankaloittavasti muiden työntekoon, koska sijaisen voi hankkia, mutta nämä parin päivän jatkuvasti flunssassa olijat on mahdotonta korvata niin nopeasti.
Ihmisillä on vain erilainen työmoraali...
Vierailija kirjoitti:
Ihmisillä on vain erilainen työmoraali...
.. joka on helposti säädeltävissä esim. muuttamalla sairausloman korvausmäärän esim. 50% palkasta.
Voisi myös olla tietty määrä korvattavia sairauslomapäiviä, jolloin tiettyyn rajaan asti palkka täysmääräisenä per vuosi ja ylimeneviltä vaikka puolet.
Jotta aidosti sairaat eivät kärsisi tästä niin voitaisiin kehittää sairauskorvausjärjestelmä, jolloin esim. kelalta voisi anoa tuon loppuosan korvattavaksi. Turhansaikuttajat tuskin jaksaisi byrokratiaa ja aidosti sairaat saisivat korvauksen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saikuttajalla ei ole syynä krooniset saiiraudet. Ap.
Oletko nähnyt epikriisit ja sairauslomatodistukset? En minä ainakaan kerro sairauslomien syitä kellekään, ICD-koodi näkyy vain työterveyshuollossa, ei yleisessä jaossa
diagnoosi lukee kylläkin sairaslomalapussa selvästi. eli se kenelle palautat näkee ja näkyy myös työterveyslaskulla selvästi miksi on käynyt, siis jos esim jotain labrakokeita otettu, kaikki näkyy ihan per koe per ihminen. käsittelen itse esim niitä laskuja ja se on mielestäni epämukavaa, en halua tietää missä kokeissa kukakin käynyt, ku siellä myös hlökohtaisia jutuja, mutta minkäs teet kun ainakin sekä diacor että terveystalo lähettää sellaset tiedot. laskujen liitteenä.
Jos käy työterveydessä lääkärissä niin näkeekö esimies että olet käynyt ja miksi olet käynyt? Entä sen mitä kokeita on ottettu?
Työyhteisö on pieni, enkä välttämättä halua että esimies tietäisi mitä sairastan.
74
Kyllähän toimistossa pystyy sairaanakin llemasn. Siellähän yleensä istutaan pehmeillä ergonomisilla tuoleilla. Toista se on kunnon fyysinen työ.
Itse en kyllä kehtaisi olla paljon saikuttavana töissä. Pyytäisin lopputilin ja olisin työttömänä jos ei työkyvyttömyyseläkkeellä pääse. Tähän tietenkin vaikuttaa se, että olen keskimääräistä duunaria älykkäämpi ja empaattisempi, joten oman sairastelun maksattaminen työnantajalla tuntuu moraalittomalta. Varsinkin jos joku pienyrittäjä kyseessä.
Pärjäisiköhän saikuttajat paremmin osa-aikatyössä?
Vierailija kirjoitti:
Pärjäisiköhän saikuttajat paremmin osa-aikatyössä?
Ei.
Kiva kun uliset täällä. Ihan tiedoksesi, olin taaskin pari vkk enemmän ja vähemmän kipeänä ennen kuin viitsin ottaa saikkua. Senkin otin vain siksi, kun mitään ei enää liikkunut päässä. Ja kyllä, tiedän, että ne työt kaatuu muiden niskaan, siksi en haluaisikaan saikuttaa, mutta huom.huom. sinun niskaan EI kaadu KAIKKI minunkaan työt, vaan niitä on kivasti kertyny minullekin näiltä sairausjaksoilta!! Verikokeissa on nyt käyty. Toivotaan, että sieltä selviää, mikä on kyseessä, kun pitkin vuotta olen jatkuvasti joutunut olemaan saikulla!
Äläkä huoli, on koko perhe ollut taas kipeänä niin joutunu miettimään, kumpi on parempivointisempi, että voi mennä kauppaan ja apteekkiin, laittaa ruokaa ja pyykätä, hoitaa normiarkea! On menny aika pitkälti sängyssä, eikä missään humputtamassa!
Et tiedäkään kuinka olen ollut kiitollinen, kun kukaan ei ole katsonut kieroon, vaikka jouduin taaskin ottamaan saikkua, ja että hommat saadaan hoidettua, mutta kyllähän sitä selän takana näköjään jaksetaan piikitellä.