Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten joku voi olla sairaslomalla lähes joka viikko?

Vierailija
24.04.2016 |

Kyseessä on melko nuori ihminen. Hän on tämänkin vuoden aikana ollut enemmän sairaslomalla kuin töissä. Myös lapsen takia hän on usein saikulla. Saikut ovat tyyliin flunssaa tms. Miksi tämä minua ketuttaa? No siksi, kun hänen työnsä kasaantuvat minulle.

Kommentit (168)

Vierailija
21/168 |
24.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työnantajan ja työterveyshuollon asia on puuttua näihin tapasaikuttajiin. Jos heidän annetaan vaan jatkaa ja toiset tekevät jatkuvasti heidänkin työnsä, on kohta enemmänkin väkeä saikulla.

Jos ihminen on jatkuvasti sairaana, niin joku vikahan hänessä on. Onko se fyysinen vai psyykkinen, se ei kuulu työkavereille, mutta sellaiselle ihmiselle pitäisi kirjoittaa niin pitkä sairausloma, että tilalle saadaan ottaa sijainen. Ei ole oikein, että muut joutuvat JATKUVASTI paikkamaan.

Vierailija
22/168 |
24.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän sua niin hyvin, ap.

Olen joustanut ja joustanut ja kohta ei vaan jaksa enää.

Toivottavasti en räjähdä töissä ja sano jotain todella rumasti.

Meillä on sama palkka, mutta teen töitä ehkä 30-50pv enemmän per vuosi. Enkä vaan hoida omaa työtäni vaan suostun vaikka mihin joustoihin tämän lisäksi.

Vituttaa kyllä aidosti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/168 |
24.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oli syöpä, joka selvisi pari vuotta jatkuneiden jatkuvien flunssaoireiden jne. jälkeen. Työterveyslääkäri ei uskonut syöpään, jota esitin useita kertoja, koska äidillänikin oli syöpä ja hän oli sairutensa vuoksi heikossa kunnossa. Lopulta toinen lääkäri (ei työpaikka-) ymmärsi tilanteen ja pääsin oikeisiin verikokeisiin.

Minulla on erittäin huono ennuste.

Ap, älä suotta kadehdi mielestäsi muka-sairaita. Minä olin aiemmin se, joka tuurasi puoli osastoa heidän ollessaan sairaana, kurssilla, koulutuksessa, lasten kanssa kotona jne.

Vaihtoehto oli nykyistä paljon parempi, kaikesta huolimatta.

Toivon, että pysyt terveenä.

Vierailija
24/168 |
24.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kynnystä tuollaisten poispotkimiseksi saisi madaltaa. Löytyy niitä terveitäkin työntekijöitä, joiden jatkuvat poissaolot eivät kuormita muita.

Vierailija
25/168 |
24.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sairastaa paljon. Jos ihan jatkuvasti on flunssaa ym. pitäisi kyllä mennä lääkärille tutkituttamaan yleinen terveydentila.

Minulla löytyi tutkimuksissa synnynnäinen immunodefekti. Se on siis geeneissä eikä sitä voi poistaa millään. Olen tautimagneetti.

Vierailija
26/168 |
24.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hoitoalalla ennen olleena kolmen päivän poissaoloa omalla ilmoituksella käyttivät  jotkut ahkerasti, varsinkin ennen viikonloppua. Me muut sitten hoidimme näiden duunit :) Yhdestäkin akasta tiesi, että ei ole vkl. taaskaan töissä kun alkoi jo keskiviikkona valitella väsymystään oikein surkeana.

Vierailija
27/168 |
24.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos työn määrä lisääntyy eli joutuu paikkaamaan sairauslomalaista ja kokee että se ei käy/kuormittuu liikaa,niin sitten vain rohkeasti esimiehelle sanomaan asiasta.

Se on esimiehen tehtävä organisoida työnjakoa.

Ylipäätään tällainen mietintä onko sairausloma aiheellinen tai aiheeton on turhaa,lääkärit niistä päättää.

Toisten henkilökohtaisten asioiden,esim. Sairausloman vatvominen ei johda mihinkään,jokaisen pitäisi pitää huolta omista asioistaan ja keskittyä omaan tekemiseen.

Vierailija
28/168 |
24.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olin aiemmin jatkuvasti flunssassa, angiinassa, vatsataudissa yms. kaksi kertaa kuukaudessa viikon kerrallaan. Puolikuntoisena kuumeessa ei hirveästi huvittanut tehdä mitään muuta kuin maata ja toivoa tervehtymistä. Peruskuntoinen ihminen voi olla ajatella että mitä siinä yhdessä flunssasta, hyvin pystyy tekemään kaikkea, mutta siinä vaiheessa kun tämä jatkuva sairastelu on jatkunut vuosia, ei keho ole ehtinyt palautumaan ja voimat ovat oikeasti hyvin vähissä. Vähitellen se kuntokin alkaa rappeutumaan, kun ei siinä kuumeessa nyt vain kannata lähteä lenkille ja tämä taas pahentaa sairastelua lisää. Itkin monesti etten pääse elämässäni eteenpäin, en onnistu missään sairastelun takia, en pysty nyky-yhteiskunnan velvoittamiin vaatimuksiin. Muiden ihmisten reaktiot vain pahensivat syyllisyyttä. Rahaa ei ollut, ei voimia. Julkinen terveydenhuolto yksi vitsi. Sanotaan että käy lääkärissä, no joo olen käynyt jo 15 kertaa tämän vuoden aikana ja sanotaan vain että mene kotiin. Pidemmissä tutkimukseen päästessä sanottiin vain että ei huonolle vastustuskyvylle yksinkertaisesti voi mitään, ruoka, uni, liikunta (sitten terveenä) auttavat ja myös maitohappobakteerit. Virustauteihin eli flunssaan ei ole lääkitystä.

Lopulta selvisi syy (maito) ja kun sen jätin kokonaan pois, en ole ollut päivääkään kipeänä. Valitettavasti huonoon vastustuskykyyn ei myöskään saa sairaseläkettä, osa ihmisistä nyt vain on enemmän sairastelevia. Ennen vanhaan nämä kuolivat pois tauteihin, nykyään tautien vähennyttyä ja hygienian lisäännyttyä teidän muiden pitää valitettavasti vain sietää. Toki ikävää että jää hommia, mutta ainakaan ei ole taas yhtä elelemässä toimeentulotuella, kuten itse tein monta vuotta.

Vierailija
29/168 |
24.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen sairastanut parin kuukauden aikana paljon ja ollut sairauslomalla myös. Ensin jouduin kiireellisen leikkaukseen. Sitten sain flunssan joka kesti puolitoista kuukautta sen takia olin saikulla pari kertaa. Aina ei mene kuin elokuvissa.

Vierailija
30/168 |
24.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helposti voi olla usein pois ja oikeasti sairas. Allekirjoittaneella on autoimmuunisairaus, joka ei ole ihan parhaassa tilassa nyt ja syön toista 10pv antibioottikuuria ihan tavalliseen nielutulehdukseen ja niin raskas yhdistelmälääkitys koko ajan päällä, että heittää päästä kun nousee sängystä, ettei oikein voi edes istua. Diagnoosina tietysti on se nielutulehdus ja ei mainintaa sen tulehduksen pitkittävästä autoimmuunisairaudesta. 

Vierailija
31/168 |
24.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen sairastanut parin kuukauden aikana paljon ja ollut sairauslomalla myös. Ensin jouduin kiireellisen leikkaukseen. Sitten sain flunssan joka kesti puolitoista kuukautta sen takia olin saikulla pari kertaa. Aina ei mene kuin elokuvissa.

Mun töitä ei tehnyt kyllä kukaan vaan saikin jälkeen oli kahtakamalampi kiire.

Vierailija
32/168 |
24.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onhan tietenkin olemassa sairauksia, jotka ei näy päällepäin yms. On kuitenkin tosiasia, että jotkut ihmiset ovat herkästi pois töistä ja jopa lintsaavat. Kaksi ihmistä, joilla on samat oireet ja diagnoosit, voivat suhtautua täysin eri tavalla töihin. Toki se ärsyttää, jos turhaan arvostellaan poissaoloista, koska joillakin on todella pahoja oireita. On kuitenkin selvää, että suhtautuminen työhön on muuttunut. Moni ei jaksa/ halua mennä töihin ja on pois heti jos saa siihen jonkin keppihevosen tai pienenkin syyn. Oikea syy voi olla esim. omat sosiaaliset ongelmat tai avioero, työpaikan riidat yms...... Terv. työterv.hoitaja

Eri ihmisillä sama vaiva myös tuntuu erilaiselta. Esimerkiksi mun harrastejoukkueesta kahdelta tyypiltä meni viime kesänä eturistiside poikki kesken pelin. Ensimmäinen ulvoi kuin syötävä ja vietiin itkuisena sairaalasn saman tien. Toinen linkutti itse pois kentältä ja istahti vaihtopenkille. Katsoi pelin loppuun, istui hetken juttelemassa mukavia ja syömässä karkkia ja totesi sitten, että lääkäriin tarttis varmaan päästä kun jalka ei kanna.

Jälkikäteen yhteinen tuttu kiitteli tätä karkinsyöjää urheudesta kun otti polvivamman niin tyynesti. Karkinsyöjä vastasi aika terävästi, että ei ollut kyse urheudesta vaan siitä, että ei sattunut. Jos olisi koskenut, hänkin kuulemma olisi lähtenyt kentältä vain itkien ja kantamalla.

Kaksi ihmistä, joilla on samat oireet ja sama diagnoosi, voivat suhtautua töihin eti tavalla. Se sama oire voi myös tuntua niillä kahdella ihmisellä aivan erilaiselta.

Vierailija
33/168 |
24.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos työn määrä lisääntyy eli joutuu paikkaamaan sairauslomalaista ja kokee että se ei käy/kuormittuu liikaa,niin sitten vain rohkeasti esimiehelle sanomaan asiasta.

Se on esimiehen tehtävä organisoida työnjakoa.

Ylipäätään tällainen mietintä onko sairausloma aiheellinen tai aiheeton on turhaa,lääkärit niistä päättää.

Toisten henkilökohtaisten asioiden,esim. Sairausloman vatvominen ei johda mihinkään,jokaisen pitäisi pitää huolta omista asioistaan ja keskittyä omaan tekemiseen.

Ei päätä aina edes lääkäri, jos saa olla omalla ilmoituksella pois esim. flunssan, tai mahataudin takia, kuten meillä. Muutama työkaveri tuntuu olevan kerran kuukaudessa sekä flunssassa että mahataudissa, sattumalta aina silloin, kun on ennalta tiedetty tiukka työpäivä tulossa, sekä koululaisten lomien aikaan ja arkipyhien yhteydessä. Näistä yllätyssairastumisista ei kuitenkaan koskaan näy merkkiäkään ennen, eikä jälkeen sairauden. En tiedä, onko esimies pitänyt näiden kanssa keskusteluja, jotka pitäisi pitää, kun tietyn ajan sisään tulee useita sairauspoissaoloja omalla ilmoituksella, mutta tuskinpa saavat määräaikaisille sopimuksilleen jatkoa enää tämän kevään jälkeen.

Vierailija
34/168 |
24.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, onko ongelmana sinun puutteellinen tunne-elämäsi, et taida pystyä tunteen myötätuntoa terveydeltään heikompiasi kohtaan? Vai jäätkö AP itse pikkukrapulassasi kotiin makaan muka-sairaana, kuvittelet että muut ihmiset olisi sun kaltaisiasi? Etkä pysty käsittämään että joku on oikeasti sairas.

Vierailija
35/168 |
24.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aivan älytöntä, että supersaikuttajalle ja aina töissäolevalle pitää maksaa sama palkka. Malli, jossa saikkupäivät kuluttaisivat lomapäiviä olisi paljon parempi. Ei työnantajan ongelma pitäisi olla työntekijän sairaus. Lisäksi nämä ylilihavat ja muutenkin itsensä laiminlyövät (ei pestä käsiä yms.) aiheuttavat ihan omalla toiminnallaan näitä sairauslomia.

Jos työntekijällä olisi osa taloudellista vastuuta, ei näitä elämäntapasaikuttajia olisi läheskään näin paljon. Tällöin lisäksi oikeasti sairaat saisivat rauhassa saikuttaa, kun heillä olisi myös taloudellinen vastuu itsestään eikä ahkerat kokisi tekevänsä puolta pienemmällä palkalla töitä.

Vierailija
36/168 |
24.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyseessä on melko nuori ihminen. Hän on tämänkin vuoden aikana ollut enemmän sairaslomalla kuin töissä. Myös lapsen takia hän on usein saikulla. Saikut ovat tyyliin flunssaa tms. Miksi tämä minua ketuttaa? No siksi, kun hänen työnsä kasaantuvat minulle.

Kuulostaa että harrastat ap työpaikkakiusaamista. Tiedoksi että työkaverin yksityisasioiden vatvominen, varsinkin asiat joita sun ei kuuluisi ees tietää, se on syrjimistä ja laitonta. Ihan sama kuin haukkuisit tummaihoista työkaveriasi neekeriksi jne...

Oikea tapa edetä on et kerrot esimiehellesi että et ehdi normaalityöajan puitteissa hoitaa sulle annettuja tehtäviä. Työnantajan velvollisuus on huolehtia sun jaksamisesta ja palkata sairastuneen tilalle sijainen. Tai uudelleenorganisoida sun työkuormaa.

Vierailija
37/168 |
24.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Fibromyalgia on vakava sairaus joka voi jopa tappaa. Älkää vähätelkö.

Ja tiedän yhden MS-tautisen joka kävi pyörätuolissa töissä. Kuoli muutamassa kuukaudessa MS-tautiin kun lopulta jäi saikulle.

Vierailija
38/168 |
24.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onkohan tämmöinen fibromyalgia edes sairaus? Tuntuu vaiva olevan enemmän korvien välissä. Ainakin masennus ja fibromyalgia kuuluu hyvin yhteen. Antakaa tulla vaan loanheittoa, töissä törmää näihin vali,vali,uli,uli-ihmisiin jatkuvasti

Totta sinänsä, sillä se tosiaan johtuu korvien välistä. Käsittelemättömät traumat jäävät kehoon erilaisiksi kiputiloiksi. Minulla kaikki fibro-oireet paranivat psykoterapiassa.

Vierailija
39/168 |
24.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aivan älytöntä, että supersaikuttajalle ja aina töissäolevalle pitää maksaa sama palkka. Malli, jossa saikkupäivät kuluttaisivat lomapäiviä olisi paljon parempi. Ei työnantajan ongelma pitäisi olla työntekijän sairaus. Lisäksi nämä ylilihavat ja muutenkin itsensä laiminlyövät (ei pestä käsiä yms.) aiheuttavat ihan omalla toiminnallaan näitä sairauslomia.

Jos työntekijällä olisi osa taloudellista vastuuta, ei näitä elämäntapasaikuttajia olisi läheskään näin paljon. Tällöin lisäksi oikeasti sairaat saisivat rauhassa saikuttaa, kun heillä olisi myös taloudellinen vastuu itsestään eikä ahkerat kokisi tekevänsä puolta pienemmällä palkalla töitä.

Vai että työntekijöillä taloudellinen vastuu....

Sopii mutta sit mut pitää ottaa osakkaaksi.

Mites se vanha sananlasku menikään"ei oo senttiikää kii täs firmas".

Vierailija
40/168 |
24.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voihan näitä olla olemassa näitä apn saikulla huvinvuoksi-tyyppejä. Mutta yhtään en itse tunne.

Ja ärsyttää että joku terve ihminen olis sairaalle kateellinen. Itse olen just sairaana ja ilomielin lahjoittaisin kaikki sairauteni ap:lle ja tekisin ahkerasti töitä. Saat lapsen krooniset sairaudet ja tuon angiinan kaupan päälle ilmaiseksi, ole hyvä 😊