Tilasin käräjäoikeudesta Seinäjoen teinimurhan tuomion
Aivan karmivaa luettavaa. Toivottavasti yhdeksän vuoden tuomio ei ainakaan lievene, rikos oli niin julma, että tuomio saa minun puolestani koventua tai ainakin vähintään pysyä samana.
Kommentit (77)
Vierailija kirjoitti:
Pääsääntö on se, että tuomiot asiakirjoineen ovat julkisia. Poikkeustapauksissa (usein seksuaalirikoksissa) asiakirjat voidaan salata. Tällöinkin annetaan julkinen tuomioseloste ja tosiaan itse tuomio on aina julkinen. Esitutkintamateriaali tulee julkiseksi oikeudenkäynnin alkaessa.
Tämä tapaus salattiin, myös ETP. Eli AP valehtelee minkä kerkiää. Lukekaa Minfosta, ellette usko.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vähän ot, mutta siis miten tollasen saa kuka vaan tilattua? Mä oon saanut sakkotuomion (ei mikään paha rikos), joten pitääkö mun alkaa pelkäämään, että joku tilaa sen mun tuomion ja alkaa levitellä sitä?
AP puhuu paskaa, aineisto määrättiin pääosin salaiseksi, eikä julkisessa selostuksessa ole mitään niin kamalaa kuin pakkomielteinen aloittaja kuvittelee. Julkisen selosteen kyllä voi siis tilata, mutta esim esitutkintamateriaali tästä tapauksesta on sekin salattu tekijän alaikäisyyden takia.
En ymmärrä mikä tarve pohjanmaalla on ihannoida tappajia ja hyssytellä heidän tekemisiään. Nauttiiko pohjalainen siitä, että joku saa oikein kunnolla kärsiä?
Julkisuusperiaate pitää avoimen yhteiskunnan pyörät pyörimässä. Toimiva viestintä on öljyä tietoyhteiskunnan rattaissa. Avoin kansalaisyhteiskunta, osallistumisoikeudet ja sananvapaus voivat toteutua vain, jos luotettavaa tietoa on saatavilla ilman aiheettomia rajoituksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vähän ot, mutta siis miten tollasen saa kuka vaan tilattua? Mä oon saanut sakkotuomion (ei mikään paha rikos), joten pitääkö mun alkaa pelkäämään, että joku tilaa sen mun tuomion ja alkaa levitellä sitä?
AP puhuu paskaa, aineisto määrättiin pääosin salaiseksi, eikä julkisessa selostuksessa ole mitään niin kamalaa kuin pakkomielteinen aloittaja kuvittelee. Julkisen selosteen kyllä voi siis tilata, mutta esim esitutkintamateriaali tästä tapauksesta on sekin salattu tekijän alaikäisyyden takia.
En ymmärrä mikä tarve pohjanmaalla on ihannoida tappajia ja hyssytellä heidän tekemisiään. Nauttiiko pohjalainen siitä, että joku saa oikein kunnolla kärsiä?
Sieltä sitä kuule löytyy näitä henkisen sadismin mestareita.
Tieto voi olla julkista ja sitä saa levittää mutta julkisellakaan tiedolla ei saa ketään kiusata.
Idea ei ole se että julkisenen tieto olisi käytössä sen takia että sillä voi joku halutessaan kiusata ja parjata. Tämmöinen lisärangaistus ei kuulu tuomioon.
Pitäisi olla joku "hyvä" motiivi miksi levittää julkistakin tietoa.
En puhu paskaa, käräjäoikeuden kansliasta vastattiin sähköpostiini, että tuomio on julkinen ja sen saa tilattua halutessaan itselleen. Poliisin ETP on eri asia, se voi hyvinkin olla salainen. Myös toimittajat referoivat tuomion antopäivänä lauseita tuomiosta, joten se todellakin on julkinen ja kaikkien luettavissa.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pääsääntö on se, että tuomiot asiakirjoineen ovat julkisia. Poikkeustapauksissa (usein seksuaalirikoksissa) asiakirjat voidaan salata. Tällöinkin annetaan julkinen tuomioseloste ja tosiaan itse tuomio on aina julkinen. Esitutkintamateriaali tulee julkiseksi oikeudenkäynnin alkaessa.
Juuri näin. Ja tuomitun nimi julkaistaan aina tuomioselosteeessa. Demokratiassa ei voi olla nimettömiä tuomittuja, kyse on tuomitun ihmisoikeuksista.
Eli kun on saanut sakot vaikka ylinopeudesta, näpistyksesta yms. Niin kuka vaan voi tilata sen tuomion ja siinä näkyy syyllisen nimi, osote, hetu jne. ?
Tyhjää lässytystä ap:lta. Kyseinen murhaaja on pakkohoidossa. Mahdollisesti vapautuu tulevaisuudessa, siitä päättävät asiantuntijat eivätkä ap:n kaltaiset keittiöpsykologit. Hän voi sitten vaihtaa nimensä ja on ilmeisen fiksu ihminen joten tulee kyllä pärjäämään.
Vierailija kirjoitti:
Tyhjää lässytystä ap:lta. Kyseinen murhaaja on pakkohoidossa. Mahdollisesti vapautuu tulevaisuudessa, siitä päättävät asiantuntijat eivätkä ap:n kaltaiset keittiöpsykologit. Hän voi sitten vaihtaa nimensä ja on ilmeisen fiksu ihminen joten tulee kyllä pärjäämään.
Että kun nimen vaan vaihtaa, niin kaikki on hyvin taas. Entäs se jonka nimi on kiveen hakattu, siinä ei auta vaihtamiset.
Vierailija kirjoitti:
Tämä "ilmeisen fiksu ihminen" ei vaan välttämättä parane koskaan. Joten pärjäämisestä ei voi arvella yhtään mitään.
Pitää tilata ehkä. Teidänkin jo tarkan teon kuvauksen mutta tuleeko siinä mitään uutta ilmi? T. Seinäjokinen
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juuri näin. Ja tuomitun nimi julkaistaan aina tuomioselosteeessa. Demokratiassa ei voi olla nimettömiä tuomittuja, kyse on tuomitun ihmisoikeuksista.
Eli kun on saanut sakot vaikka ylinopeudesta, näpistyksesta yms. Niin kuka vaan voi tilata sen tuomion ja siinä näkyy syyllisen nimi, osote, hetu jne. ?
Kätevää. Pitää heti huomenna selvittää erään henkilön tuomiot. Oon epäillyt, että hänellä olis rikostaustaa. En tajunnu, että voi vaa mennä asemalle ja käskee antamaan kenen tahansa tiedot ilman sen kummempia selityksiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kätevää. Pitää heti huomenna selvittää erään henkilön tuomiot. Oon epäillyt, että hänellä olis rikostaustaa. En tajunnu, että voi vaa mennä asemalle ja käskee antamaan kenen tahansa tiedot ilman sen kummempia selityksiä.
Ei riitä. Laiskanpulskea rakki vain katsoo koneelta ja sanoo, että eipä näy yhtään tuomiota tällaisen henkilön nimellä. Noin kävi minulle kerran. Muistin kuitenkin henkilön itsensä kertoneen minulle, että on joskus hakannut jonkun. Niinpä kävin laiskanpulskean rakin kimppuun ja kysyin, onko hän aivan varma. Vasta sitten rakki ryhtyi töihin ja oikeasti selvitti, onko niitä tuomioita vai ei. "Koneella" näkyy vain muutaman vuoden takaiset tuomiot. Vanhemmat pitää rakin jaksaa tarkistaa päätearkistosta.
Ovatko isäni äidiltään saamat lahjakirjat ja niistä tehdyt lahjaveropäätökset julkisia asiakirjoja? Aion tilata ne verottajalta.
Saako ne kaikkein vanhimmatkin tuomiot? Eräs tuttu mies on syyllistynyt 15-vuotiaana jonkinasteiseen seksuaalirikokseen. Vois kaivaa esille mitä oikein tapahtui.
Vierailija kirjoitti:
Saako ne kaikkein vanhimmatkin tuomiot? Eräs tuttu mies on syyllistynyt 15-vuotiaana jonkinasteiseen seksuaalirikokseen. Vois kaivaa esille mitä oikein tapahtui.
Tietysti. Kuinka vanhoista olet kiinnostunut? 1500-luvun? Noituudesta tuomittiin myös kuolemaan Paavali Kotilainen Lohtajalta.
Jos poliisin tiedot on julkisia ja kenen tahansa sakko/linnatuomiot saa noin vaan selvitettyä, niin miks ihmeessä työpaikoilla joskus pitää antaa lupa turvallisuusselvitykseen? Vaikka ihan joku tuntematon jamppakin vois ne tiedot huvin vuoksi kysyä?