Mistä laadukkaita lakanoita: pussilakanat ja aluslakanat? Tilatteko ulkomailta vai onko löytynyt kotimaasta?
Lopullisesti kyllästynyt varsinkin aluslakanoihin, jotka ovat jotain kummalista ohutta luirua, joka vain hankaa ja hikoiluttaa ihoa. Olen luullut että vika on peitossa ja vuoteessa, mutta eipä taida ollakaan. Juuri ostettu uusi sänkykin ja hyvä patja, uudet ja hengittävät ihanat peitot, mutta fiilis on huono.
Pellava on meille liian työlästä, kun ei ole mankelia eikä aikaa silitellä.
Egyptiläinen puuvilla olisi varmaan se materiaali jota haetaan. Nyt pitäisi löytää merkki ja valmistaja jolta näitä hankkia.
Onko kokemusta jostain laadukkaista merkeistä? Finlaysonin laatu ei enää tyydytä, ja Balmuir ei oikein nappaa.
Ranskalaiset, briteistä vai jopa usa:sta? Niiden mitat on sitten tietysti jotain inchejä eikä pussilakoita ollenkaan...
Tämä on vaikeaa!
Kommentit (245)
Olen todennut lidlin trikoiset muotoon ommellut aluslakanat parhaaksi.Pysyy paikallaan ei hiosta. Aina se kallein ei ole paras. Toki voi jostain tilata satojen eurojen aluslakanat mutta rahat menee hukkaan.
Ranskalainen Yves Delorme on hyvä. http://www.yvesdelormeparis.com/fr/
Suomessa hinnat ovat kalliimmat, suosittelen ostamaan alesta ulkomaisista nettikaupoista. Myös retki Pariisiin ale-aikaan voi olla "kannattava". Edullisten lentolippujen hinta on sen erotuksen verran, mitä tulee jos suomesta ostaa parit setit.
Mä ostin Lidlistä niitä kuminauhalakanoita. Luojan kiitos vain kaksi kappaletta, koska ne vasta karheat ovatkin. Aivan kuin olisivat kauttaaltaan kovan nukan peitossa. Eka pesu aiheutti tuon ja paheni joka pesun jälkeen. Molempiin. Paketista otettuna lakanat olivat todella pehmeän tuntuiset. Kuivausrumpukaan ei ole auttanut.
Mä inhoan nukkua huonosti hengittävissä tai karheissa lakanoissa.
Parhaimmat köyhän budjetilla ovat olleet Stockmann Casa-merkkiset. Hyvänä kakkosena tulee Ikean kuminauhalakanat. Ei ne kaikista halvimmat. Niissä vain on laatu huonoa. Mun mielestä mä en ole niin likainen kuin lakanat pesun jälkeenkin antavat ymmärtää.
Olenko ainoa, joka epäilee nykyisen "puuvillan" olevan huijausta ainakin osaksi? Onko kukaan koskaan selvittänyt, mitä materiaalia nämä liukkaat ja kankeat, kovalta tuntuvat ja nopeasti kuivuvat lakanat ovat? Outo äänikin niissä on, kun lakanoita laittaessa "sihahtaa" käsissä aivan eri tavalla kuin mummovainaan perintölakanat.
Parhaat lakanat löytää nykyään kirppareiltä, kun joku tuo myyntiin vanhoja häälahjalakanoita tai muuten muinoin käyttämättä jääneitä.
Ehkä puuvillan laatu on heikentynyt, kun on jalostettu vain muita ominaisuuksia, mutta kyllä siinä on menetetty alkuperäisen puuvillan parhaat puolet.
Vierailija kirjoitti:
http://www.overstock.com/Bedding-Bath/Luxury-1000-Thread-Count-Egyptian…
Mikä on fitted sheet, mikä on pocket sheet? Materiaali ihana mutta tuotteista ei mitään käryä...
Itse olen ostanut Luhdan, Pentikin, Gantin ja Lexintoni lakanoita.
Tykkään kaikista.
Ihan ok on laatu ollut myös noissa Edullisimmista.
no esim. Stockalta löytyy laadukkaita, egyptin puuvilllaa olevia vuodevaatteita.
Tärkeää on, että puuvilla on pitkäkuituista. Ne halvimmat ovat lyhytkuituista puuvillaa ja aivan kuraa.
Merkkejä, joita saa suomesta: schlossberg, zucchi.
Jyskin puuvillasatiinilakanat on olleet hyviä, ei niin kuumia kuin pelkät puuvillaiset. Ylellisistä ja kalliista hienostolakanoista mulla ei ole tietoa, ilmeisesti ap kaipaili sellaisia.
Vierailija kirjoitti:
Ehkä puuvillan laatu on heikentynyt, kun on jalostettu vain muita ominaisuuksia, mutta kyllä siinä on menetetty alkuperäisen puuvillan parhaat puolet.
Euroopassa käytetään heikkolaatuista intiassa kasvatettua puuvilla, esim. amerikkalainen puuvilla on ihan erilaista.
Mä tilasin just englannista pyyhkeitä, jotka on amerikkalaista pima puuvillaa, ja voin kertoa ettei suomesta löydy tuollaista laatua. Eikä ne olleet edes kalliit.
Tilaan siis kaikki pyyhkeet, petivaatteet, tyynyt, peitot yms. soak and sleepista, suosittelen, itse voi valita mitä thread countia lakanat on, ainoa vaan, että ne mitat menee sitten englannin mukaan.
Samoin tilaan thewhitecompanylta päiväpeitot yms. koska suomessa ei edes myydä sellaisia missään, sieltäkin voi katsoa petivaatteet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Euroopassa käytetään heikkolaatuista intiassa kasvatettua puuvilla, esim. amerikkalainen puuvilla on ihan erilaista.
Mä tilasin just englannista pyyhkeitä, jotka on amerikkalaista pima puuvillaa, ja voin kertoa ettei suomesta löydy tuollaista laatua. Eikä ne olleet edes kalliit.
Tilaan siis kaikki pyyhkeet, petivaatteet, tyynyt, peitot yms. soak and sleepista, suosittelen, itse voi valita mitä thread countia lakanat on, ainoa vaan, että ne mitat menee sitten englannin mukaan.
Samoin tilaan thewhitecompanylta päiväpeitot yms. koska suomessa ei edes myydä sellaisia missään, sieltäkin voi katsoa petivaatteet.
Miten teillä on varaa laittaa tonni lakanoihin. Itse osasairauslomalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tiedä mitä pitäisi vastata tällaiseen.
Ihmisillä on erilaisia varallisuustasoja, riippuu aina mihin vertaa.
Itse tykkään ostaa mahdollisimman laadukkaina ja kestävinä kaikki käyttötuotteet ja ostan niitä oman varallisuustason mukaan? Esim. ei mulla ole varaa laittaa 10.000 euroa peittoon (ton verran maksaa pesistä kerätyistä untuvista tehdyt peitot), mutta jollakin on, sillä on vaan erilainen varallisuustaso, ei siinä ole mitään outoa mun mielestä?
Käytän pellavaisia. En tosiaankaan ole mahduttanut mankelia kerrostalokaksiooni, mutta käytän niitä kuivausrummussa. Ei valitettavaa.
Itse rakastuin Hemtexin Hotel-sarjan valkoisiin lakanoihin. Ovat ihanan paksut ja karkeat ja pysyvät sellaisina pesusta toiseen. Jos siis ällöttää ylipehmeät lirut, jotka tuntuvat siltä, kuin joku olisi niissä jo viikon nukkunut, voin lämpimästi suositella noita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tiedä mitä pitäisi vastata tällaiseen.
Ihmisillä on erilaisia varallisuustasoja, riippuu aina mihin vertaa.
Itse tykkään ostaa mahdollisimman laadukkaina ja kestävinä kaikki käyttötuotteet ja ostan niitä oman varallisuustason mukaan? Esim. ei mulla ole varaa laittaa 10.000 euroa peittoon (ton verran maksaa pesistä kerätyistä untuvista tehdyt peitot), mutta jollakin on, sillä on vaan erilainen varallisuustaso, ei siinä ole mitään outoa mun mielestä?
Mun on vaikee uskoa, että tällä palstalla kävisi jotain miljonäärejä.
En tiedä, ehkä sitten käy.... Jos mulla ois joskus kymppitonni tilillä, en varmasti ostaisi sillä ylellisiä lakanoita, vaan vaikkapa matkustaisin ja ostaisin ehkä vähän parempaa ruokaa, kävisin useammin ulkona syömässä jne. En näkisi itseäni ostamassa kymppitonnin peittoa, vaikka mulla olisi kuinka paljon rahaa tahansa.
Hyvälaatuisen lakanan määrittää puuvillan laatu. Se ei ole kiinni missä puuvilla on kasvanut, vaan mitä puuvillaa se on. Parhaimmat puuvillat ovat egyptiläinen puuvilla ja pima, jotka molemmat ovat pitkäkuituisia puuvilloja. Pitkäkuitu tekee kankaan kestävämmäksi, sileämmäksi ja vähemmän nukkaantuvaksi. Pinta on kiiltävämpi ja sileämpi. Näitä lajikkeita voi kasvaa missä vain ja näiden välilläkin on suuria eroja laadussa. Hyvälaatuinen lakana on helppohoitoinen ja kestää paljon pidempään, joten korkeampi hankintahinta ei olekaan kallis, jos verrataan käyttöikään.
Mitoitukset ovat ulkomailla erilaiset, joten sopivan lakana tilaaminen voi olla vaikeaa ulkomailta, niin kätevää kuin se olisikin. Itse olen ollut tyytyväinen www.villasofia.fi lakanoihin, joissa on siliävyyskäsittely ja pussilakanassa on alalaidassa vetoketju.
Vierailija kirjoitti:
Mummolan vintiltä löytyi, lieko 1930-luvulta vai mistä. Paksua ja kestävää puuvillakangasta, kestävät varmaan ikuisesti.
Tää on totta. Mun isoäitini täyttäisi ylihuomenna 100 vuotta jos eläisi. Meillä on yhä käytössä hänen kapiolakanoitaan. Hyvää paksua puuvillaa käsin virkattuine pitseineen. Kestävät pesun 90 asteessa kuin ei mitään, eivät luultavasti hajoa ikinä.
Uudet ovat sellaista epämiellyttävää luirua kangasta.
Silloin kun viela asuin Suomessa, kavin Tallinnasta ostamassa petivaatteet. Puuvillasatiinia, merkki taisi olla Krenholm tjms. Niita on nyt kaytetty yli 10 vuotta ja hyvat edelleen. Hinta oli edullisempi kuin Suomessa.
Mummolan vintiltä löytyi, lieko 1930-luvulta vai mistä. Paksua ja kestävää puuvillakangasta, kestävät varmaan ikuisesti.