Alfojen ja panoalfojen eroista:
Heti alkuvaiheessa lienee tarpeen erottaa termit panoalfa ja alfa toisistaan. Yleisesti ottaen eläinlaumojen hierarkiatermistön suora soveltaminen ihmisiin aiheuttaa lähinnä naamapalmun, mutta on jossain perääkin. Esimerkiksi suden asemaa laumassa kuvaa parhaiten sen toisilta vastaanottaman korkeamman aseman tunnustavan elekielen määrä, ei sen itse käyttämän dominoivan elekielen määrä. Miten tämä liittyy aiheeseen, niin panoalfat ovat yleensä niitä, jotka pyrkivät tietoisesti hallitsemaan muita sosiaalisin voimakeinoin ja korostamaan ja korottamaan itseään. Yleisesti he eivät kuitenkaan ole pidettyjä eivätkä arvostettuja, vaikka tietyn, näennäisen statukseen perustuvan arvoaseman voivat saavuttaakin. Toiset sitten taas, joku voisi luonnehtia heitä "aidoiksi alfoiksi", ovat tyypiltään sellaisia, että heitä arvostetaan ja kunnioitetaan heidän älykkään, karismaattisen, läsnäolevan ja oikeudenmukaisen käytöksensä mukaan. Terve itsevarmuus kuuluu kiinteästi tällaisen henkilön ominaisuuksiin - heidän ei tarvitse alistua halpamaisiin rimpuiluihin korostaakseen ja todistellakseen omaa asemaansa ja heidän saavuttamansa asema yleensä pitää. Käytännön tasolla panoalfalle, muttei alfalle, tyypillistä käyttäytymistä kuvaa mielestäni aika hyvin tässä luetellut asiat:Narsistinen persoonallisuus, muiden hyväksikäyttäminen, erikoinen pukeutumistyyli, yliseksuaalisuus.
Kommentit (10)
Mulle kelpaisi just nyt kunnon panoalfa...(ilman sp-tauteja, kiitos)
Noita oman elämänsä panoalfoja löytyy joka lähipubista.
Kiitos ap. Olen joskus aiemmin yrittänyt palstalla selittää, että alfa, siis oikea alfa tarkoittaa juuri tuollaista positiivisilla asioilla varustettua miestä, mutta sain pa..amyrskyn niskaani.
Tuo sinun panoalfa-selityksesi kertoo eron sangen selvästi.
Olen kanssasi ehdottomasti samaa mieltä.
Sitten on vielä se kolmas alfatyyppi (haluaisin olla alfa, mutta kun en ole). Tämän tunnistaa siitä, että se tekee jatkuvasti aloituksia aiheesta av-palstalle. Joku kompleksi omasta miehisyydesrään.
Määritteletkö panoalfan nyt kiinteästi sitten pelimieheksi?
Mutta, itse edelleen väittäisin että dominoivan luonteen mukana tulee yleensä väkisinkin voimakas seksuaalisuus kaupan päälle. Käytän nyt kyllästymiseen asti tässä aiheessa esimerkkinä miestäni, joka on varmastikin joka aspektilta alfa. Ja itselleni semi-antropologina tämä alfa-beta-erittely ei ole ollenkaan niin vierasta.
Mies on siis kunnioitettu, arvostettu, pelätty (kilpailijoiden puolella), hän on oikeudenmukainen, reilu ja vaatii itseltään samat asiat kuin alaisiltaan. Komea, kriisitilanteissa pätevä, lihaksikas, pätevä ja kykenevä. Jonka lisäksi hän kaatoi sinkkuaikoinaan vähintään yhden naisen yössä. Hän ei todistele itseään, eikä katso olevansa alfa, vaan yksilö. Mutta hänet on dominoivan luonteen lisäksi varustettuna yliseksuaalisuudella (testot pilvissä) ja seksiaddiktiolla.
Vierailija kirjoitti:
Mulle kelpaisi just nyt kunnon panoalfa...(ilman sp-tauteja, kiitos)
Rehellisesti niin minullekin... Kamala ikävä kotiin muutenkin :(
.